ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آياتي که حضرت علي(ع) هنگام تولد قرائت فرمود

فهرست مطالب

در برخي از روايات از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نقل شده زماني که فاطمة بنت اسد از کعبه خارج شد، علي ـ عليه السّلام ـ خطاب به حضرت محمد(ص) فرمودند: «السلام عليک يا أبه و رحمة الله و برکاته»، يعني: سلام و رحمت خداوند بر تو اي پدر، سپس با کمي مکث فرمود: بسم الله الرحمن الرحيم، قد افلح المؤمنون(1)… . و پيامبر گرامي اسلام هم بعد از آن فرمودند: حقا که مؤمنين به وسيلة‌تو رستگار شدند، به خداوند سوگند، تو امير آناني و با علمت بر آنان حکومت ميکني! و آنان مطيع تو خواهند شد، به خدا سوگند تو راهنماي آنان هستي و به وسيلة تو هدايت ميشوند.(2)


علامه مجلسي در روايتي ديگر از امام صادق ـ عليه السّلام ـ چنين نقل مي کند: زماني که ابوطالب فرزندش را ديد خوشحال شد و حضرت علي ـ عليه السّلام ـ به او سلام کرد. سپس پيامبر اسلام وارد شده و به محض ورود حضرت محمد ـ صلّي الله عليه و آله ـ علي ـ عليه السّلام ـ تکاني خورد و براي پيامبر لبخند زد و گفت: السلام عليک يا رسول الله و رحمة الله و برکاته. و بعد از کمي مکث اين آيات را قرائت کرد: (بسم الله الرحمن الرحيم × قد افلح المؤمنون× الذين هم في صلاتهم خاشعون)(3) سپس رسول خدا فرمود: حقا که مؤمنين به وسيله تورستگار شدند، سپس حضرت علي ـ عليه السّلام ـ دنبالة آيات را خواندند تا (اولئک هم الوارثون × الذين يرثون الفردوس هم فيها خالدون) (4) و بعد از آن پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود، بخدا سوگند تو امير آناني و با علمت بر آنان حکومت ميکني! به خدا سوگند تو راهنماي آناني و به وسيله تو هدايت مي‌شوند.(5)
طبق روايات مذکور آياتي را که علي(ع) در بدو تولد قرائت نمودند آيات اوليه سوريه مومنان «قد افلح المؤمنون»(6) بوده تا آية شماره 10 يعني (هم فيها خالدون).


معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. علي مولود کعبه، محمد اردوبادي.
2. نگاهي کوتاه به زندگاين امام علي(ع)، علي آقا نوري.
3. امام اول حضرت علي(ع)، شير علي بيات.
4. شرح زندگاني حضرت علي(ع)، مهدي پيشوايي.
5. زندگاني حضرت علي(ع)، محمد علي خليلي.


پی نوشت:& lt;o:p>


(1). مومنون/1.
(2). علامه مجلسي، بحارالانوار، دارالکتب الاسلاميه،ج 35، ص18، مناقب آل ابي طالب،‌ج 2، ص174.
(3). مومنون/2.
(4). مومنون/10.
(5). همان، ج 35، ص30؛ امالي شيخ طوسي، چاپ کتابخانه اسلاميه، ص 706.
(6). مومنون/1.


http://ahlebayt.porsemani.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید