ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

آيا ما ايرانيان از فرزندان يعقوب هستيم يا از فرزندان اسماعیل؟

براي پاسخ به اين سؤال بايد مقطعي از تاريخ ماقبل حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ يعني دوران زندگي حضرت نوح ـ عليه السلام ـ را كمي بررسي كنيم. حضرت نوح ـ عليه السّلام ـ از جمله پيامبراني است كه عمر طولاني داشته و داراي كتاب و شريعت مي‌باشد. امّا در طول مدت 950 سال دعوت، بيش از 80 تن به وي ايمان نياوردن
د. و نوح چون از قوم خويش مأيوس گشت آنان را مورد نفرين
قرار داد و جريان طوفان نوح به وقوع پيوست و كنعان فرزند ناسپاس نوح هم از اين واقعه در امان نماند و او هم غرق درياي هوي و هوس خويش گشت.
سام، حام و يافث سه فرزند ديگر نوح بودند، كه در كشتي همراه پدر به خاطر سيرت نيكوي خويش كه همواره نسبت به پدر خويش مهربان و مطيع بودند از امواج خروشان طوفان در امان ماندند>.
پس از طوفان جهان خالي از سكنه گشت و نوح، جهان خالي را بين فرزندان خويش تقسيم نمود. تقسيم‌بندي نوح بدين قرار بود كه:
زمين سياهان را چون زنج و حبشه و نوبه و بربر و جزاير آن را به «حام» داد. عراق و خراسان و حجاز و يمن و شام و ايران شهر نصيب «سام» گرديد. و مناطق ترك و سقلاب و يأجوج و مأجوج تا چين به «يافث» رسيد.[1]
نوح پس از طوفان شصت سال زيست. سعدي در بيتي نصيحت‌گونه چنين مي‌فرمايد‌ كه:
دست در دامن مردان زن و انديشه مكن
هر كه با نوح نشيند چه غم از طوفانش
حضرت ابراهيم ـ عليه السّلام ـ پيغمبري است از نسل بني‌سام و جدّ اعلاي بني‌اسرائيل و انبياء يهود و عرب مُتسعر به(عرب شده.)
ابراهيم در كلده منطقه‌اي در مشرق بابل و در قرية أور به دنيا آمد و حضرت لوط بنابر روايتي برادرزادة او بود. پس از ازدواج، سارا براي ابراهيم اسحاق را به دنيا آورد و هاجر اسماعيل را، و چون فرزندان ابراهيم بزرگ شدند اسحاق با «رفقا» دختر بتوئيل ازدواج كرد و حاصل اين ازدواج دو پسر به نامهاي عيصو و يعقوب بود. نام ديگر يعقوب، اسرائيل است كه به معناي عبدالله (بندة خدا) مي‌باشد و از اين رو اولاد و احفاد وي را بني‌اسرائيل مي‌گويند، و يعقوب وارث پدر گرديد و به پيامبري رسيد. فرزندان و نوادگان اسحاق بيشتر در مصر و فلسطين مي‌زيستند.[2] و يكي از فرزندان عيصو به نام روم به منطقه‌اي رفت كه آنجا را امروزه به نام او (روم) مي‌شناسند<SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; FONT-SIZE: 9pt” dir=ltr& gt;.[3]
امّا اسماعيل فرزند ديگر ابراهيم ـ عليه السّلام ـ زن مصري گرفت و از او دوازده پسر و يك دختر به دنيا آمد. پسران اسماعيل ـ عليه السّلام ـ هر يك رئيس يكي از طوائف اعراب بودند و اسماعيل تنها دختر خود را به نكاح عيصو برادرزاده خود درآورد.
در مورد مسكن اولاد اسماعيل مورخان نوشته‌اند كه آنها در&lt ;SPAN dir=ltr> منطقه وسيع و بسيار گسترده بين حويلا تا شور زندگي مي كردند[4] و اين منطقه ما بين قُلزُم و خليج فارس مي‌باشد و امّا قلزُم بنابر گفته ياقوت حموي دريايي است در مصر كه فرعون و سپاهيانش در آن غرق شدند و در كنار آن دريا، شهري است به همين نام.&l t;A name=_ftnref5>[5]
به شهادت تاريخ ذريّه اسماعيل بسيار و بيشمار بودند و در كتاب تاريخ الانبياء از آدم تا خاتم ـ صلّي الله عليه و آله ـ اسامي فرزندان اسماعيل به اين ترتيب ذكر شده است. نابت، قيدار، ادبيل، مبسام، مشماع، دومة، مسا، حدار، تيما، يطور، نافيش، قدمة و نام مادرشان را «سيّده» آورده است. و اضافه كرده‌اند، كه نسل عرب به نابت و قيدار منتهي مي‌شود</SPAN& gt;.[6]
و بقيّه مردمان غيرعرب از نسل فرزندان ديگر (ده فرزند ديگر) اسماعيل مي‌باشند و چنانچه گفته شد در مابين قُلزُم و خليج فارس زندگي مي‌كردند.
تاريخ پر از فراز و نشيب ايران شاهد ورود اقوام مختلف از مناطق مختلف به اين سرزمين مي‌باشد. در يك مرحله آريايي‌ها از شمال شرق وارد ايران شدند و تا غرب ايران پيش رفتند. در مرحلة ديگر اسكندر مقدوني از غرب وارد ايران مي‌شود و تا هندوستان پيش مي‌رود و براي اينكه بتواند در اين سرزمين پراز نعمت و ثروت بماند سياست يكسان سازي نژادي را پيش مي‌گيرد. و روزگاري هم اعراب مسلمان پابه ايران مي‌گذارند و سالهاي سال در ايران زندگي مي‌كنند. با ورود اقوام مختلف به ايران و همچنين خروج اقوام ايراني و غيرايراني از اين منطقه وسيع نمي‌توان به جزم و يقين گفت كه ايرانيان از فرزندان اسماعيل هستند. ولي اينكه اولاد و نوادگان او در ايران و مناطق همجوار ايران بوده و زيسته‌اند و تا حال هم از نوادگان ايشان در اين مناطق هستند مي‌توان به شواهد تاريخي استناد كرد، و آن را نظري قابل قبول دانست.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تاريخ زين الاخبار گرديزي.
2. تاريخ پيامبران و شاهان.
3. حبيب السير.
4. حدود العالم.
5. كتاب مقدّس (سفر تكويني.)
6. لغت نامة دهخدا ذيل اسماء نوح، سام، ابراهيم خليل، اسماعيل و اسحاق.

 

پی نوشت:

 

[1]. <SPAN style=”mso-spacerun: yes”&g t; مجلسي، محمدباقر، بحار الانوار، بيروت، موسسه الوفاء، 1304ه‍ ق، ج11، ص288 و 289.
[2].
 دهخدا، علي اكبر، لغت نامه دهخدا، ج 6، ص 2223؛ طبري، محمد بن جرير، تاريخ طبري، بيروت، موسسه اعلمي، ج1، از ص 216 تا 221.
[3]
.  بلعمي، ابوعلي، تاريخ بلعمي، ص 182.
[4] .
 دهخدا، پيشين، ج 6، ص 2499؛ تاريخ ابن اثير، ج 1، از ص 123 تا 127.
[5] .
 حموي، ياقوت، معجم البلدان، ج 3، ص 371.
[6] .
 رسولي محلاتي، سيدهاشم، الانبياء از آدم تا خاتم، تهران، علميه اسلاميه، 1410ه‍ ، ص 189.

 

www.andisheqom.com

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید