ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

پورمعین: ارائه آموزه‌های قرآن با تکنیک‌های روز توجه بیشتری می‌طلبد

ارائه آموزه‌های قرآن با تکنیک‌های روز

فهرست مطالب

ارائه آموزه‌های قرآن با تکنیک‌های روز: محمدرضا پورمعین پیشکسوت و کارشناس در فعالیت‌های قرآنی با اشاره به دغدغه‌های بی‌بدیل رهبر معظم انقلاب در وارد کردن آموزه‌های قرآن کریم به متن زندگی مردم گفت: ایشان به عنوان یکی از قرآن‌شناسان برجسته امروز جهان اسلام خواستار رخداد این موضوع در سطح جوامع اسلامی هستند.

وی با اشاره به اینکه برای تحقق این مطالبه باید از تمام  امکانات موجود استفاده کرد، گفت: زمانی بحث استماع و جلسات قرائت و حفظ قرآن بطور عام مطرح بود؛ اما این فعالیت‌ها برای ورود قرآن به محدوده زندگی مردم کافی نیست.

وی آشنا شدن مردم به آموزه‌های قرآن در زندگی روزمره خود و در اموری همچون معاملات مالی، فعالیت‌های اجتماعی و معنوی، بهداشت، فرهنگ، دانش‌افزایی و سلامت روح و جسم را نیازمند استفاده از ابرازهای تکنیکی و تکنولوژیکی روز دانست و در این باره افزود: در اولین گام باید علوم را قرآنی کرد.

پورمعین با مثال زدن قرآن‌درمانی به عنوان یکی از علومی که باید مورد نظر واقع شود، گفت: از قرآن باید در درمان بیماری‌های روحی و جسمی مدد جست و در این راه نیازمند تأسیس کلینیک‌ها، کتابخانه‌ها و حتی داروخانه‌هایی هستیم که برای برطرف کردن رذایلی همچون حسد، غیبت، دروغ و نهادینه کردن مکارمی همچون افزایش اعتماد به خداوند و توکل راهکار ارائه دهند و بگویند در این راه چه چیز باید در دستور کار افراد قرار گیرد  و چه چیزهایی باید حذف شوند.

این استاد قرآن کریم برگزاری کنفرانس‌های علمی، هم‌اندیشی و ارائه مقالات در این زمینه را موثر دانست.

پورمعین با بیان اینکه برای تبیین آموزه‌های قرآن کریم گاهی باید از ابزار هنر استفاده کرد فیلم، انیمیشن، تئاتر، موسیقی، نقاشی و عکاسی را از جمله هنرهایی دانست که می‌توانند در خدمت قرآن باشند و در این رابطه افزود:

متأسفانه تاکنون در زمینه سینمای قرآنی، تئاتر، موسیقی، عکس، فیلم، نقاشی، گرافیک قرآنی و اسباب‌باز‌ی‌های قرآنی کار چندانی صورت نگرفته است.

وی استفاده از رایانه، لوح فشرده و اینترنت را در داخل کردن آموزه‌های قرآن کریم به متن زندگی مردم لازم دانست و گفت: ‌

تکنولوژی‌های روز که مردم با آن زندگی می‌کنند به وسیله آن می‌آموزند و مهارت کسب می‌کنند باید در این راه به کار‌گیری شوند.

پورمعین در این باره اولویت را با تکنیک‌های اجتماعی دانست و با اشاره به اینکه تکنیک‌هایی همچون قلم‌های قرآنی بیشتر مربوط به حوزه فردی هستند، افزود: تنها با تکنیک‌های فردی همچون کتاب‌خوانی نیز نمی‌توان مردم را به طور کامل با قرآن مأنوس کرد.

رئیس سابق فرهنگسرای قرآن با اشاره به اینکه چند سال پیش بسیاری از مراکز جدید قرآنی مانند خبرگزاری قرآن، فرهنگسرای قرآن، مرکز توسعه و ترویج و اتحادیه‌های قرآنی وجود نداشت، گفت: دانشکده‌های قرآنی موجود در کشور دانشکده‌های مرتبط با علوم اجتماعی، روانشناسی، روانکاوی و بهداشت نیستند و باید به این سمت نبیز حرکت کنیم.

پورمعین تکنیک‌های موجود در سایر شبکه‌های سیما را که در موضوعاتی همچون ورزش، آموزش، سیاست و اجتماع به کار می‌گیرند را لازمه کار شبکه قرآن سیما نیز دانست و گفت: این شبکه همپای سایر شبکه‌های سیما باید از این امکانات برخوردار باشد.

وی به تصویر کشیده شدن روایات و احادیث معصومان (ع) را از نقاط مغفول مانده برشمرد و گفت: گوش مردم پر اما چشم آنها خالی است و در زمینه بصری باید همت بیشتری صورت پذیرد.

* بانوان در حال جبران  عقب‌ماندگی خود در فعالیت‌های قرآنی هستند

پورمعین با اشاره به اینکه خداوند قرآن، تقوا و توفیق را منحصر نکرده است و هر که توفیق و تقوای بیشتری داشته باشد می‌تواند به کلام وحی نزدیک‌تر شود، گفت: آمار مبنی بر حضور فعال‌تر بانوان را در عرصه قرآن نسبت به آقایان قبول ندارم.

وی در این باره افزود: با توجه به اینکه در سطح جهان بانوان عموماً مورد استفاده ابزاری در مسائل اقتصادی، فرهنگی و هنری قرار گرفته‌اند؛ جامعه بانوان در حقیقت در حال جبران عقب‌ماندگی خود در عرصه فعالیت‌های قرآنی است و زنان ایران در حال ارائه الگویی موفق در این رابطه‌اند.

پورمعین با اشاره به سابقه 35 ساله خود در عرصه فعالیت و مدیریت قرآنی افزود:‌ در ایران تعداد حافظان مرد و زن تقریبا برابر است و در بین نویسندگان، قراء و مدیران، اکثریت با مردان است.
: FarsNews

 

 

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

ارائه آموزه‌های قرآن با تکنیک‌های روز
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید