ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

اعتدال در عبادالرحمن

فهرست مطالب

یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین پویا؛


«وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَاماً» (فرقان، آیه 67)


عبادالرحمن؛ آناند که چون خرج کنند، اسراف نمی­کنند و بخل هم نمی­ورزند، بلکه به اعتدال رفتار می­کنند.


پنجمین صفت نیکوی بندگان رحمان، اعتدال در زندگی است. از میان بیش از ده صفتی که در این سوره برای عبادالرحمن برشمرده شده است، با نگاهی تأمل­برانگیز و متفکرانه می­بینیم که تمام جوانب روحیات و مسائل فردی و اجتماعی یک انسان سالم و سعادتمند در نظر گرفته شده و هیچ بُعدی از ابعاد وجودی انسان فراموش نشده است. اگر به رابطه بین مردم و دیگران اشاره می&sh
y;کند، از ارتباط با خداوند رحمان، غفلت نمی­شود و گاه نیز به صورت مکمل یکدیگر آورده می­شود، زیرا انسانهای کامل، تک بُعدی نیستند و به همه ابعاد زندگی توجه دارند.


چنانکه در این آیه شریفه به بعد دیگر از شخصیت عبادالرحمن اشاره می­کند و آنان را با صفت میانه­رو و انسانهای معتدل می­ستاید. آنان را اهل نفاق و خرج کردن و بخشش می­داند ولی نه آن گونه که اسراف­گونه زندگی کنند و به حرام منجر شوند و نه بخیل­اند که صفتی بسیار زشت و ناپسند است و در روایات ما بسیار از این خصلت فرومایه سرزنش شده است. چنان که از زبان امام صادق (ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: سخاوت از اخلاق انبیاست… و مؤمن، مؤمن نیست مگر این که سخاوتمند باشد و سپس فرمودند: پیامبر خدا (ص) می­فرماید: انسان سخیّ به خدا و مردم و بهشت نزدیک است و از آتش دور است و لکن بخیل از خدا و مردم و بهشت دور است و به عذاب الهی نزدیک است (مصباح الشریعه، ص 82 و 83)


میانه­روی و اعتدال صفتی است
که خداوند متعال در مواردی به پیامبر خدا (ص) گوشزد می­کند چنانکه درباره نماز و انفاق یادآور می­شود و می­فرماید: «وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِکَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلاً» (اسراء، آیه 110) و نماز را زیاد بلند یا زیاد آهسته نخوان، و در میان این دو راهی معتدل انتخاب کن.


«وَلَا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَلَا تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ» (اسراء، آیه 29).


هرگز دستت را بر گردنت بسته مگذار (کنایه از بخل و خساست) و بیش از حدّ نیز دست خود را مگشای(بلکه میانه رو باش).


خداوند در سوره فرقان هم در ابتدای آیه، افراط و تفریط در انفاق را نفی می­کند. ودر آخر حد وسط را تأیید می­نماید. در تفسیر مجمع البیان در این باره آمده است که: امام صادق (ع) فرمودند: «قوام» حد میانه است. شیخ طبرسی نیز قوام را این گونه تفسیر کرده است: «چیزی است که زندگی را به پا دارد و استقرار بخشد.»( مجمع البیان، ج 7، ص 278)


امام صادق (ع) در این باره تشبیه روشن و جالبی نشان داده است. آن گاه که این آیه را تلاوت فرمود: مشتی سنگ­ریزه از زمین برداشت و محکم در دست گرفت و فرمود: این همان سخت­گیری است. سپس مشتی برداشت و چنان دست خود را باز کرد که همه آنها بر زمین ریخت؛ فرمود: این اسراف است. در مرتبه سوم مشت دیگری برداشت و کمی دست خود را گشود، به گونه­ای که مقداری از آن بیرون ریخت و مقداری در دستش ماند؛ فرمود: این همان قوام و اعتدال است. (تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 26)


در تفسیر «مخزن العرفان» نیز در این باره آمده است:


از اوصاف ممتاز عبادالله چنین است که وقتی انفاق می­نمایند، اسراف و زیاده­روی در بذل و بخشش نمی­کنند و از حدّ شرع خارج نمی­گردند و مال خود را در عمل نامشروع و بیهوده صرف نمی­کنند و نیز در انفاق بخل نمی­ورزند و گویند اسراف بذل مال در محارم است، اگر چه یک حبّه باشد. (مخزن العرفان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 206)


میانه­روی و اعتدال مساله مهمی است که اساس دین اسلام نیز بر آن نهاده شده و افراط و تفریط در آن نفی شده است چنانکه در قرآن کریم آمده است: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ» (بقره، آیه 143)؛ و بدین­گونه شما را امت میانه­رو و معتدل قرار دادیم تا گواه
و ناظر بر اعمال مردم باشید. بنابراین آنکه جان و مال خویش را در راه حق خرج کند، به اعتدال زیست کرده و آن که در غیر راه حق گام بردارد به اسراف دچار شده است.


معاذ می­گوید از پیامبر خدا (ص) از این آیه (67 فرقان) پرسیدم. پیامبر فرمود: کسی که در غیر حق انفاق کند اسراف کرده و کسی که در راه حق انفاق نکند، بخل ورزیده است. (المیزان، ج 15، ص 247)


خداوندا به ما ایمانی عنایت فرما که هرگز اسراف نکنیم و بخل نورزیم.


بارالها ما را آن گونه که خود می­پسندی در راه میانه و اعتدال قرار ده.


پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، www.jamaran.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید