یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین پویا؛
«وَالَّذِینَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَلِکَ قَوَاماً» (فرقان، آیه 67)
عبادالرحمن؛ آناند که چون خرج کنند، اسراف نمیکنند و بخل هم نمیورزند، بلکه به اعتدال رفتار میکنند.
پنجمین صفت نیکوی بندگان رحمان، اعتدال در زندگی است. از میان بیش از ده صفتی که در این سوره برای عبادالرحمن برشمرده شده است، با نگاهی تأملبرانگیز و متفکرانه میبینیم که تمام جوانب روحیات و مسائل فردی و اجتماعی یک انسان سالم و سعادتمند در نظر گرفته شده و هیچ بُعدی از ابعاد وجودی انسان فراموش نشده است. اگر به رابطه بین مردم و دیگران اشاره می&sh
y;کند، از ارتباط با خداوند رحمان، غفلت نمیشود و گاه نیز به صورت مکمل یکدیگر آورده میشود، زیرا انسانهای کامل، تک بُعدی نیستند و به همه ابعاد زندگی توجه دارند.
چنانکه در این آیه شریفه به بعد دیگر از شخصیت عبادالرحمن اشاره میکند و آنان را با صفت میانهرو و انسانهای معتدل میستاید. آنان را اهل نفاق و خرج کردن و بخشش میداند ولی نه آن گونه که اسرافگونه زندگی کنند و به حرام منجر شوند و نه بخیلاند که صفتی بسیار زشت و ناپسند است و در روایات ما بسیار از این خصلت فرومایه سرزنش شده است. چنان که از زبان امام صادق (ع) نقل شده است که حضرت فرمودند: سخاوت از اخلاق انبیاست… و مؤمن، مؤمن نیست مگر این که سخاوتمند باشد و سپس فرمودند: پیامبر خدا (ص) میفرماید: انسان سخیّ به خدا و مردم و بهشت نزدیک است و از آتش دور است و لکن بخیل از خدا و مردم و بهشت دور است و به عذاب الهی نزدیک است (مصباح الشریعه، ص 82 و 83)
میانهروی و اعتدال صفتی است
که خداوند متعال در مواردی به پیامبر خدا (ص) گوشزد میکند چنانکه درباره نماز و انفاق یادآور میشود و میفرماید: «وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِکَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلاً» (اسراء، آیه 110) و نماز را زیاد بلند یا زیاد آهسته نخوان، و در میان این دو راهی معتدل انتخاب کن.
«وَلَا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَلَا تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ» (اسراء، آیه 29).
هرگز دستت را بر گردنت بسته مگذار (کنایه از بخل و خساست) و بیش از حدّ نیز دست خود را مگشای(بلکه میانه رو باش).
خداوند در سوره فرقان هم در ابتدای آیه، افراط و تفریط در انفاق را نفی میکند. ودر آخر حد وسط را تأیید مینماید. در تفسیر مجمع البیان در این باره آمده است که: امام صادق (ع) فرمودند: «قوام» حد میانه است. شیخ طبرسی نیز قوام را این گونه تفسیر کرده است: «چیزی است که زندگی را به پا دارد و استقرار بخشد.»( مجمع البیان، ج 7، ص 278)
امام صادق (ع) در این باره تشبیه روشن و جالبی نشان داده است. آن گاه که این آیه را تلاوت فرمود: مشتی سنگریزه از زمین برداشت و محکم در دست گرفت و فرمود: این همان سختگیری است. سپس مشتی برداشت و چنان دست خود را باز کرد که همه آنها بر زمین ریخت؛ فرمود: این اسراف است. در مرتبه سوم مشت دیگری برداشت و کمی دست خود را گشود، به گونهای که مقداری از آن بیرون ریخت و مقداری در دستش ماند؛ فرمود: این همان قوام و اعتدال است. (تفسیر نورالثقلین، ج 4، ص 26)
در تفسیر «مخزن العرفان» نیز در این باره آمده است:
از اوصاف ممتاز عبادالله چنین است که وقتی انفاق مینمایند، اسراف و زیادهروی در بذل و بخشش نمیکنند و از حدّ شرع خارج نمیگردند و مال خود را در عمل نامشروع و بیهوده صرف نمیکنند و نیز در انفاق بخل نمیورزند و گویند اسراف بذل مال در محارم است، اگر چه یک حبّه باشد. (مخزن العرفان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 206)
میانهروی و اعتدال مساله مهمی است که اساس دین اسلام نیز بر آن نهاده شده و افراط و تفریط در آن نفی شده است چنانکه در قرآن کریم آمده است: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ» (بقره، آیه 143)؛ و بدینگونه شما را امت میانهرو و معتدل قرار دادیم تا گواه
و ناظر بر اعمال مردم باشید. بنابراین آنکه جان و مال خویش را در راه حق خرج کند، به اعتدال زیست کرده و آن که در غیر راه حق گام بردارد به اسراف دچار شده است.
معاذ میگوید از پیامبر خدا (ص) از این آیه (67 فرقان) پرسیدم. پیامبر فرمود: کسی که در غیر حق انفاق کند اسراف کرده و کسی که در راه حق انفاق نکند، بخل ورزیده است. (المیزان، ج 15، ص 247)
خداوندا به ما ایمانی عنایت فرما که هرگز اسراف نکنیم و بخل نورزیم.
بارالها ما را آن گونه که خود میپسندی در راه میانه و اعتدال قرار ده.
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، www.jamaran.ir