ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

امام حسین در احادیث ائمه/2

امام حسین در احادیث ائمه

امام حسین در احادیث ائمه/2

 

آنچه گذشت:

امام حسین علیه السلام در احادیث ائمه الهی

سخن‌ معصومان‌ و گفتار آنان‌ بخصوص امام حسین در احادیث ائمه، یكی‌ از منابع‌ گهربار هدایت‌ انسان‌ و طریقی‌عرشی‌، برای‌ كشف‌ واقعیات‌ و

درك‌ حقایق‌ جهان‌ خلقت‌ است‌ و معمار بنای‌ِ حیات‌ الهی‌انسان‌ می‌باشد، امام حسین در کلام ائمه.

7 – امام حسین در احادیث ائمه : امام‌ محمد باقر(علیه السلام)

 

ـ بقای‌ امامت‌ در نسل‌ امام‌ حسین علیه السلام پاداش‌ شهادت‌ ایشان‌.

 

ـ شفا از تربت‌ و قبولی‌ دعا نزد قبرش‌ و به‌ حساب‌ نیامدن‌ مدت‌ زیارتش‌ از عمر زائرش‌، مزدِ به‌ خون‌ غلطیدن‌ ایشان‌ است‌.

 

«اءِن‌َّ الله ـ تَعَالی‌” ـ عَوَّض‌َ الحسُین‌َ مِن‌ْ قَتْلِه‌ِ أن‌ْ جَعَل‌َ الاءمَامَة‌َ فِی‌ ذُرِیَّتِه‌ِ وَ الشَّفَاءَ فی‌تُرْبَتِه‌ِ وَاءجَابَة‌َ الدُّعَاء عِنْدَ قُبرِه‌ِ وَلا تُعَدُّ أَیَّام‌ُ زائریه‌ جائیاً وراجعَاً مِن‌ْ عُمْرِه‌ِ؛

 

خداوند متعال‌ در مقابل‌ شهادت‌ امام‌ حسین علیه السلام به‌ ایشان‌ چند چیز عطا نمود:

 

امامت‌ را در نسل‌ ایشان‌ ( امام‌ حسین علیه السلام ) قرار داد، تربت‌ او را شفای‌ درد كرد، دعا نزد قبرش‌ رابرآورده‌ گرداند و

مدت‌ زمان‌ زیارت‌ و رفت‌ و برگشت‌ زائرش‌ جزء مدت‌ زمان‌ عمرش‌ محسوب‌ نگرداند».

اینان برخی از سخنان امام باقر علیه السلام در مورد امام حسین در احادیث ائمه است.

 

آن‌ حضرت‌ فرمود:

 

ـ قیام‌ قائم‌ آل‌ محمد -عجل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌- در روز عاشورا است‌.

امام حسین علیه السلام _ امام در احادیث ائمه

 

ـ ظهور حضرت‌ مهدی‌ -عجل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌- نشان‌ از عاشورا دارد.

 

«یُخْرْج‌ُ القَائم‌َ(ع) یَوْم‌َ السَّبْت‌ِ یَوْم‌َ عَاشُورَاءَ الیوم‌َ الذِی‌ قُتِل‌َ فِیه‌ِ الحُسَین‌ُ علیه‌السلام‌؛

 

قائم‌ آل‌ محمد -عجل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌- در روز شنبه‌ كه‌ مصادف‌ با روزعاشوراست‌، قیام‌ كند وظاهر گردد.

آن‌ روز، روزی‌ است‌ كه‌ امام‌ حسین علیه السلام در آن‌ به‌شهادت‌ رسید».

 

 8– امام حسین در احادیث ائمه : امام جعفر صادق علیه السلام

 

ـ هنر عاشورایی‌ مزد خدایی‌ دارد.

 

ـ ادبیات‌ متعهد و تعهد أدبی‌ تأیید ولایت‌ دارد.

 

«مَا مِن‌ْ أَحَدٍ قَال‌ فی‌ الحُسَیْن‌ِ شعراً فَبَكی‌ وَأَبْكَی‌ بِه‌ِ اءِلاّ” أوْجَب‌َ اللّه‌ لَه‌ُ الجنَّة‌َ وَغَفَرلَه‌ُ؛

 

بی‌ گمان‌ هر كس‌ در سوگ‌ امام‌ حسین علیه السلام شعری‌ بگوید وخود بگرید و بگریاند،خداوند او را ببخشاید و بهشت‌ را بر او واجب‌ گرداند».

9 _ امام حسین در احادیث ائمه : امام‌ كاظم‌ (علیه السلام)

 

ـ عرفان‌ زائر، كلید غفران‌؛

 

ـ زیارت‌ امام‌ حسین علیه السلام موجب‌ نجات‌.

 

«مَن‌ زارَ قَبَر الحسْین‌ِ عَارِفاً بِحَقّه‌ِ غَفَرَالله لَه‌ُ مَا تَقَدَّم‌َ مِن‌ْ ذَنبِه‌ِ وَمَا تَأَخَّرَ؛

 

هر كس‌ با معرفت‌ به‌ حقانیت‌ امام‌ حسین علیه السلام قبرش‌ را زیارت‌ كند، خداوند گناهان‌پیشین‌ و پسین‌ او را ببخشاید».

 

10 امام حسین در احادیث ائمه : امام‌ رضا(علیه السلام)

 

ـ اولویت‌ اشك‌ بر سوگ‌ امام‌ حسین‌ علیه السلام؛

 

ـ عزای‌ فرشتگان‌ در حرم‌ حسینی‌ تا قیام‌ مهدی‌ با نوای‌ «یا لثارات‌ الحسین‌»است‌.

 

«اءن‌ كُنْت‌َ باكیاً لشی‌ءٍ فابْك‌ِ للْحُسَیْن‌ِ بن‌ِ علی‌ بن‌ أبی‌ طالب‌ٍ(ع) فَانّه‌ ذُبح‌ كمْا یذْبَح‌َالكبش‌ُ وقُتِل‌َ مَعَه‌ْ مِن‌ْ أهل‌ بیتِه‌ِ ثمانیة‌ُ عشرَ رَجَلاً مَا لَهم‌ فی‌ الارض‌ِ شبیهون‌َ،

وَ لَقد بَكت‌ السموات‌ُ السبع‌ُ والارضون‌َ لقتلِه‌ِ وَلَقَدَ نَزَل‌َ اءلی‌ الارض‌ِ الملائكة‌ُ أَرْبعة‌ آلاف‌ٍ لنصرِه‌ِفوجدَوُه‌ُ قَدْ قُتِل‌َ فُهُم‌ْ عنَد قبرِه‌ِ شُعْث‌ٌ غبرٌ اءلی‌

أن‌ْ یَقُوم‌َ القائم‌ فیكونون‌َ مِن‌ْ أنصارِه‌ِ و شعارُهم‌: یا لثارات‌ِ الحسین‌ِ(ع)؛

 

اگر می‌خواهی‌ برای‌ چیزی‌ زاری‌ كنی‌، برای‌ حسین‌ بن‌ علی‌(ع) ( امام حسین علیه السلام ) گریه‌ كن‌؛

او را سربریدند وبه‌ همراهش‌ هیجده‌ نفر از خانواده‌اش‌ كه‌ انسان‌ هایی‌ بی‌ نظیر بودند كشتند.

هفت‌ آسمان‌ و تمام‌ زمین‌ بر شهادتش‌ گریستند و چهار هزار فرشته‌ای‌ كه‌ از آسمان‌ برای‌ یاریش‌ آمده‌ بودند و او را كشته‌ یافتند،

در كنار قبرش‌، عزادار وغمگین‌ باقی‌ مانده‌اند، تااین‌ كه‌ قائم‌ آل‌ محمد ظهور كند و به‌ یاریش‌ بشتابند وشعار آنان‌ این‌ است‌: ای‌ خون‌خواهان‌ حسین‌!».

 

11– امام حسین در احادیث ائمه : امام‌ جواد(علیه السلام)

 

ـ نفرین‌ خدا بر قاتلان‌ امام حسین علیه السلام؛

 

ـ قاتلان‌ از ضیافت‌ الهی‌ و درك‌ عیدِ آن‌ محروم‌اند.

 

«اءن‌ّ الناس‌َ لمَّا قَتَلُوا الحسین‌َ بن‌ علی‌ّ: أمَر اللهَ ـ عَزَّوَجَل‌َّ ـ ملَكاً ینادی‌ أیُتُهَاالاُمة‌ُ الظّالِمة‌ القاتلة‌ُ عِترَة‌ نبیِّها لاوَفَقَكُم‌ اللهُ لصَوم‌ٍ وَلاَ فِطْرٍ؛

 

آن‌ گاه‌ كه‌ ـ ستم‌پیشگان‌ ـ امام‌ حسین‌ علیه السلام را به‌ شهادت‌ رسانند، خداوندمتعال‌ به‌ فرشته‌ای‌ فرمان‌ داد كه‌ فریاد كشد و این‌ چنین‌ گوید:.

 

ای‌ امت‌ ستمگر و قاتل‌ فرزند پیامبر، خداوند شما را به‌ روزه‌ و درك‌ عید فطر موفق‌ندارد».

12 _ امام حسین در احادیث ائمه : امام هادی علیه السلام

 

ـ ثواب‌ زائران‌ حسینی‌؛

 

ـ پیام‌ غفران‌ نبوی‌ برای‌ آنان‌.

 

«مَن‌ خَرَج‌َ من‌ْ بَیْته‌ٍ یُریدُ زیارَة‌َ الحسین‌ِ(ع) فَصَارَ اءلی‌ الفرات‌ِ فَاغتسَل‌َ منه‌ْ كَتَب‌َ اللهُمِن‌َ المُفْلحین‌َ؛

فَاءذَا سَلَّم‌َ عَلَی‌ أبی‌ عبدالله كَتَب‌َ اللهُ مِن‌َ الفَائزین‌؛ فَاءذَا فَرَغ‌َ مِن‌ْ صَلوتِه‌ِ أتاه‌مَلَك‌ فَقَال‌: اءن‌َّ رَسول‌ اللّه‌(ص) یقرِئُك‌ السَّلام‌ُ ویقُول‌َ لك‌:

أمَّا ذُنوبُك‌َ فَقَد غَفَرَلَك‌َ؛ استأنِف‌ِالْعَمَل‌َ؛

 

هر كس‌ به‌ قصد زیارت‌ امام‌ حسین علیه السلام از خانه‌ خارج‌ شود و از فرات‌ غسل‌ كند،

خداوند او را از رستگاران‌ به‌ شما آورد و آن‌ گاه‌ كه‌ بر ابی‌ عبدالله(ع) درود فرستد، او را ازكام‌یابان‌ قرار دهد و آن‌ گاه‌ كه‌ نماز زیارت‌ به‌ پایان‌ رساند

فرشته‌ای‌ نزد او آید و بگوید:

پیامبر خدا بر تو درود فرستاد و فرمود: گناهان‌ تو بخشوده‌ شد، دوباره‌ به‌ عمل‌ وانجام‌ دادن‌ تكالیف‌ شروع‌ نما».

13_ امام حسین در احادیث ائمه: امام‌ حسن‌ عسكری‌(علیه السلام)

 

ـ زیارت‌ اربعین‌ حسینی‌ نشانة‌ شیعه‌.

 

ـ یاد مرگ‌ امام‌ حسین علیه السلام نماد وفای‌ شیعه‌.

 

«علامات‌ُ المؤمِن‌ِ خمس‌ُ: صلاة‌ً الخمسین‌ و زیارة‌ الاربعین‌َ والتختُم‌ بالیمین‌ِوتعفیُر الجبین‌ِ والجْهر ب «بسم‌ الله الرحمن‌ الرحیم‌؛

نشانة‌ انسان‌ شیعه‌ پنج‌ چیز است‌: انجام‌ نمازهای‌ واجب‌ و مستحب‌، خواندن‌زیارت‌ اربعین‌ سالار شهیدان‌، انگشتر به‌ دست‌ راست‌ داشتن‌ و

پیشانی‌ برخاك‌ نهادن‌ وآشكارا «بسم‌ الله الرحمن‌ الرحیم‌» گفتن‌«.

 

14 – امام حسین در احادیث ائمه : امام‌ زمان‌ حضرت‌ حجت‌ بن‌ الحسن‌ عجل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌

 

1 ـ یاد امام حسین علیه السلام موجب‌ اندوه‌ وغم‌ پیامبران‌.

2 ـ یحیی‌ و حسین‌ دو سر به‌ نیزه‌ از نسل‌ِ عرشیان‌.

«هذه‌ الحروف‌ من‌ أنباء الغیب‌ أطلع‌ الله علیها عبده‌ زكریا ثم‌ّ قصها علی‌محمّد(ص)؛ و ذلك‌ أن‌ّ زكریا سأل‌ ربّه‌ یعلّمه‌ الاسماء الخمسة‌

فأهبط‌ علیه‌ جبرائیل‌ فعلّمه‌اءیّاها، فكان‌ زكریا اءذا ذكر محمّداً وعلّیا وفاطمة‌ والحسن‌ سُرِّی‌ عنه‌ همّه‌ وانجلی‌ كربه‌واءذا ذكر الحسین‌ خنفته‌ العبرة‌ و

وقعت‌ علیه‌ البهرة‌..

 

فقال‌ ذات‌ یوم‌: اءلهی‌! ما بالی‌ اءذا ذكرت‌ أربعاً منهم‌ تسلّیت‌ُ بأسمائهم‌ من‌ همومی‌واءذا ذكرت‌ الحسین‌ تدمع‌ عینی‌ و تثور زُفرتی‌؟.

 

فأنباه‌ الله ـ تبارك‌ وتعالی‌” ـ عن‌ قصّته‌، فقال‌: (كهیعص‌) فالكاف‌ اسم‌ «كربلاء» و الهاء «هلاك‌ العترة‌» والیاء «یزید» و هو ظالم‌ الحسین‌،

والعین‌ «عطشه‌»؛ و الصاد «صبره‌» فلمّا سمع‌ بذلك‌ زكریا علیه‌ السلام‌ لم‌ یفارق‌ مسجده‌ ثلاثة‌ أیّام‌ و منع‌ فیهن‌ النّاس‌من‌ الدخول‌ علیه‌ و

أقبل‌ علی‌ البكاء و النحیب‌: اءلهی‌! أتفجِع‌ُ خیر جمیع‌ خلقك‌ بولده‌؟ اءلهی‌! أتنزل‌ بلوی‌ هذه‌ الرزیّة‌ بفناءه‌؟.

 

اءلهی‌! أتلبس‌ علیا وفاطمة‌ ثوب‌ هذه‌ المصیبة‌؟ اءلهی‌ تحل‌ّ كربة‌ هذه‌ المصیبة‌بساحتهما؟.

 

ثم‌ّ كان‌ یقول‌: اءلهی‌! ارزقنی‌ ولداً تقرّ به‌ عینی‌ علی‌ الكبر فاءذا رزقتنیه‌ فافتنی‌ بحبّه‌ثم‌ّ أفجعنی‌ به‌ كما تفجع‌ محمّداً حبیبك‌ بولده‌..

 

فرزقه‌ الله «یحیی‌» وفجعه‌ به‌ و كان‌ حمل‌ یحیی‌ ستة‌ أشهر وحمل‌ الحسین‌ كذلك‌؛

 

حضرت‌ مهدی‌ -عجل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌- درباره‌ تأویل‌ وتفسیر آیه‌(كهیعص‌) فرموده‌ است‌:

این‌ حروف‌ از اخبار غیب‌ الهی‌ است‌ كه‌ بنده‌اش‌ حضرت‌ زكریا را به‌ آن‌ آگاه‌ كرده‌است‌.

سپس‌ خداوند آن‌ را برای‌ حضرت‌ محمد(ص) بیان‌ نموده‌ است‌. آن‌ قصه‌ این‌ چنین‌است:

 

روزی‌ حضرت‌ زكریا از خداوند خواست‌، او را به‌ اسمای‌ پنج‌ گانه‌ آگاه‌ نماید. جبرئیل‌ از آسمان‌ فرود آمد و به‌ او این‌ اسم‌ها را

[محمد، علی‌، فاطمه‌، حسن‌ وحسین‌] یاد داد. هرگاه‌ زكریا نام‌ محمد و علی‌ و فاطمه‌ و حسن‌ را به‌ زبان‌ می‌آورد،

اندوه‌ از او دور و غمش‌برطرف‌ می‌شد، ولی‌ به‌ هنگام‌ نام‌ امام حسین علیه السلام گریه‌ مجال‌ به‌ او نمی‌داد و جان‌ او از غم‌ درسینه‌ حبس‌ می‌شد.

 

روزی‌ به‌ خدا عرض‌ كرد: خدایا! چرا هرگاه‌ نام‌ آن‌ چهار تن‌ را بر زبان‌ جاری‌می‌سازم‌، از غم‌ واندوه‌ تسلّا پیدا می‌كنم‌،

ولی‌ با ذكر حسین‌ اشك‌ هایم‌ سرازیر و چون‌سیل‌ روان‌ می‌شود؟

 

خداوند داستان‌ امام حسین علیه السلام را برای‌ او چنین‌ بیان‌ كرد (كهیعص‌) حرف‌ كاف‌علامت‌ «كربلا» است‌ و حرف‌ هاء اشاره‌ به‌ «هلاكت‌» او و

شهادت‌ خاندانش‌ دارد و حرف‌ یاء اشاره‌ به‌ «یزید» است‌ كه‌ جفای‌ امام حسین علیه السلام می‌كند و حرف‌ عین‌ رمز «عطش‌« و

تشنگی ‌امام‌ است‌ و حرف‌ صاد نشانة‌ «صبر» واستقامت‌ اوست‌.

 

همین‌ كه‌ زكریا این‌ مطلب‌ را شنید؛ سه‌ روز در محل‌ عبادت‌ خود بماند و مردم‌ را از دیدارش‌ منع‌ كرد و خود به‌ گریه‌ و نوحه‌ سرایی‌ پرداخت‌.

می‌گفت‌: خدایا! آیا بهترین‌مخلوقت‌ را به‌ شهادت‌ فرزندش‌ گرفتار می‌كنی‌؟ خدایا! آیا بر او این‌ مصیبت‌ و شهادت‌فرزندش‌ نازل‌ می‌نمایی‌؟

خدایا! آیا بر علی‌ و فاطمه‌ لباس‌ عزا می‌پوشانی‌؟ خدایا! آیا آثار این‌ سوگ‌ را بر چهرة‌ آن‌ دو ظاهر می‌سازی‌؟

 

و حضرت‌ زكریا پیوسته‌ از خداوند می‌خواست‌ كه‌ به‌ او فرزندی‌ عطا كند كه‌ در پیری‌ روشنی‌ چشم‌ او باشد و او را شیفتة‌ وی‌ كند.

سپس‌ او را به‌ مصیبت‌ وی‌ مبتلا كند؛ همان‌گونه‌ كه‌ حضرت‌ محمّد(ص) به‌ مصیبت‌ فرزندش‌ گرفتار شد. وخداوند نیز به‌ او «یحیی‌» عطا كرد و

او را به‌ مصیبتش‌ دچار ساخت‌، یحیی‌ همانند امام‌ حسین‌ علیه السلام شش‌ ماه‌ در رحم‌مادر بود».

 

علامه‌ مجلسی‌ آورده‌ است‌:

 

«ثم‌ّ قلت‌: یا سیدنا! قُرّاء تعزیة‌ الحسین‌(ع) یقرءون‌َ حَدِیثاً أن‌َّ رَجُلا رَأَی‌ فی‌ المنام‌هَودَجاً بین‌ السماء والارض‌ فسأل‌َ عَمَّن‌ْ فیه‌ِ؛ فقِیل‌َ لَه‌ْ:

فاطمة‌ الزَّهراء وَ خدِیجة‌الكبری‌: . فَقال‌: اءِلی‌ أین‌ تریدون‌َ؟ فَقیِل‌َ: زیارة‌ الحُسین‌(ع) فی‌ هذِه‌ِ اللیلة‌،

لیلة‌ الجمعَة ‌وَ رأی‌ رَقاعاً تَتسَاقِط‌ مِن‌َ الهوْدَج‌ مكتوب‌ فیها أمان‌ٌ مِن‌َ النّار لِزُوّار الحسین‌(ع) فی‌ لیلة‌الجمعة‌. هذا الحدیث‌ صحیح‌ٌ؟

 

فقال‌ عجل‌ الله فرجه‌ الشریف‌: نعَم‌ْ زیارَة‌ْ الحسین‌(ع) فی‌ لیلة‌ الجمعة‌ أمان‌ٌ من‌ النّاریوم‌ القیامة‌؛

 

به‌ حضرت‌ حجت‌(عج‌) گفتم‌: مولای‌ من‌! مصیبت‌ خوانان‌ امام‌ حسین علیه السلام حدیثی‌نقل‌ می‌كنند و آن‌ این‌ است‌: روزی‌ مردی‌ در خواب‌ دید،

كجاوه‌ای‌ بین‌ آسمان‌ و زمین‌است‌، سؤال‌ كرد چه‌ كسی‌ در آن‌ است‌؟ جواب‌ آمد: فاطمه‌ و خدیجه‌ سلام الله علیهما. گفت‌: كجا می‌روند؟ پاسخ‌ داده‌ شد:

در این‌ شب‌ كه‌ شب‌ جمعه‌ است‌، به‌ زیارت‌ امام‌ حسین علیه السلام می‌روند.

 

آن‌ گاه‌ می‌بیند كه‌ كاغذهایی‌ از آن‌ كجاوه‌ به‌ پایین‌ ریخته‌ می‌شود و در آن‌ نوشته‌شده‌ است‌؛ این‌ امانی‌ است‌،

برای‌ زائران‌ امام‌ حسین علیه السلام در شب‌ جمعه‌، امانی‌ از آتش‌جهنم‌.

 

آیا این‌ حدیث‌ درست‌ است‌؟ امام‌ مهدی‌ -عجل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف‌- فرمود؛

 

آری‌، زیارت‌ امام‌ حسین‌(ع) در شب‌ جمعه‌ امانی‌ است‌ از آتش‌ جهنم‌ در روزقیامت‌«.

اینان شمه ای از سخنان گرانبهای معصومین در مورد امام حسین در احادیث ائمه بود.

 

 تهیه و تنظیم برای تبیان: حسین عسگری

 

ـ اءثباة‌ الهداة‌، محمد بن‌ حسن‌ حرّ عاملی‌، چاپخانه‌ علمیه‌ قم‌ ـ ایران‌.

 

ـ الاحتجاج‌، احمد بن‌ علی‌ طبرسی‌، انتشارات‌ قدس‌، قم‌ ـ ایران‌.

 

ـ اعیان‌ الشیعة‌، سید محسن‌ امین‌، دار المتعارف‌ للمطبوعات‌، بیروت‌ ـ لبنان‌،1406 ـ 1986 م‌.

 

ـ أمالی‌ شیخ‌ صدوق‌، انتشارات‌ اسلامی‌، تهران‌ ـ ایران‌، 1363 ش‌.

 

ـ بحار الانوار، محمد باقر مجلسی‌، دار أحیاء التراث‌ العربی‌، بیروت‌ ـ لبنان‌،1403 ق‌ ـ 1983 م‌.

 

ـ بلاغة‌ الاءمام‌ الحسین‌(ع)، عبد الرضا صافی‌، انتشارات‌ شكوری‌، قم‌ ـ ایران‌،1373 ش‌.

 

ـ تفسیر فرات‌ كوفی‌، ابو القاسم‌ فرات‌ كوفی‌، مؤسسه‌ طبع‌ ونشر، تهران‌ ـ ایران‌،1410 ق‌.

 

ـ چهل‌ چراغ‌ آسمان‌ عصمت‌، صفایی‌ بوشهری‌، جامعة‌ القرآن‌، قم‌ ـ ایران‌،1380 ش‌.

 

ـ علل‌ الشرایع‌، شیخ‌ صدوق‌، دار الحجة‌ الثقافة‌، 1416 ه ق‌.

 

ـ العوالم‌، عبدالله بحرانی‌، مدرسه‌ امام‌ مهدی‌ (عج‌)، قم‌ ـ ایران‌، 1405 ق‌ ـ1363 ش‌.

 

ـ عیون‌ أخبار الرضا(ع) ، شیخ‌ صدوق‌، كتاب‌ فروشی‌ طوس‌، قم‌ ـ ایران‌،1363ش‌.

 

ـ كامل‌ الزیارات‌، ابن‌ قولویه‌، مكتبة‌ مرتضویه‌، نجف‌ ـ عراق‌، 1356 ه.

 

ـ كشف‌ الغمة‌ عن‌ معرفة‌ الائمة‌، علی‌ بن‌ عیسی‌ اربلی‌، نشر أدب‌ حوزه‌، قم‌ ـایران‌.

 

ـ كلمة‌ الاءمام‌ المهدی‌ عجل‌ الله فرجه‌ الشریف‌، عزیز الله عطاردی‌، انتشارات‌عطارد، قم‌ ـ ایران‌.

 

ـ مسند الاءمام‌ الشهید، عزیز الله عطاردی‌، انتشارات‌ عطارد، قم‌ ـ ایران‌،1376ش‌.

 

ـ مكیال‌ المكارم‌، محمد تقی‌ موسوی‌، چاپ‌ خانه‌ علمیه‌، قم‌ ـ ایران‌، 1389 ق‌.

 

ـ موسوعة‌ كلمات‌ الاءمام‌ الحسین‌(ع) ، مركز تحقیقات‌ باقر العلوم‌؛ دار المعروف‌،قم‌ ـ ایران‌؛ 1373 ش‌ ـ 1415 ق‌.

 

ـ نهج‌ الحیاه‌، محمد دشتی‌، مؤسسه‌ تحقیقاتی‌ أمیرالمؤمنین‌، قم‌ ـ ایران‌،1412 ه ق‌ ـ 1374 ه ش‌.

 

ـ وسائل‌ الشیعة‌، محمد بن‌ حسن‌ حر عاملی‌، دار اءحیاء التراث‌ العربی‌، بیروت‌ _ لبنان.

امام حسین در احادیث ائمه.

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor
به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید