ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

اندیشه در شدت عذاب الهی

اندیشه در شدت عذاب الهی

فهرست مطالب

اندیشه در شدت عذاب الهی

اى عزيز! در علوم عاليه ثابت شده است كه مراتب اشتداد، غير متناهى است. هر چه تو تصوّر كنى و تمام عقول تصوّر كنند شدّت عذاب را، از آن شديدتر هم ممكن است. اگر برهان حكما را نديدى يا كشف اهل رياضت را باور ندارى، تو كه بحمدالله مؤمنى، انبيا صلوات الله عليهم را صادق مى دانى. تو اخبار وارده در كتب معتبر ما را كه همه ي علماى اماميّه قبول دارند، درست مى دانى. تو كه ادعيه و مناجات وارده از ائمّه ي معصومين سلام الله عليهم را صحيح مى دانى، تو كه مناجات مولاى متّقيان، اميرالمؤمنين سلام الله عليه را ديدى، تو كه مناجات سيّد السّاجدين عليه السّلام را در دعاى ابوحمزه ديدى؛

اندیشه در شدت عذاب الهی

قدرى تأمّل كن در مضمون آن ها، قدرى تفكّر نما در فقرات آن ها، لازم نيست يك دعاى طولانى را يك دفعه با عجله و شتاب بخوانى و تفكّر در معانيش نكنى. بنده و شما حال سيّد سجّاد عليه السّلام را نداريم كه آن دعاى مفصّل را با حال بخوانيم شبى يك ربع آن را تا يك ثلث آن را با حال بخوان و تفكّر كن در فقراتش، شايد صاحب حال شوى. از همه گذشته، قدرى تفكّر در قرآن كن ببين چه عذابى را وعده كرده كه اهل جهنّم از مالك مى خواهندكه آن ها را بكشد. هيهات كه مرگ در كار نيست.

اندیشه در شدت عذاب الهی

ببين خداى تعالى مى فرمايد: «يَا حَسْرَتَى علَى مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ » (سوره ي زمر، آيه ي 56) آيا اين چه حسرتى است؟ كه خداى تعالى با آن عظمت، با اين تعبير ذكر مى فرمايد. تدبّر كن در آيه ي شريفه ي قرآن. بى تأمّل و تدبّر از آن مگذر « يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَى وَمَا هُم بِسُكَارَى وَلَكِنَّ عَذَابَ اللَّهِ شَدِيدٌ» (سوره ي حج، آيه ي2) وصف روز قيامت را مى كند. مى فرمايد: روزى كه فراموش مى كند هر شير دهى از آن چه شير مى دهد، و مى اندازد هر آبستنى بچّه ي خود را، و مى بينى مردم را مست، با اين كه آن ها مست نيستند ولكن عذاب خدا سخت است.

اندیشه در شدت عذاب الهی

درست تفكّر كن عزيزم! قرآن – نعوذ بالله – كتاب قصّه نيست. شوخى با شما نمى كند، ببين چه مى فرمايد؟ اين چه عذابى است كه عزيز ما را از ياد مى برد. حامله را بى بار مى كند. آيا چه عذابى است كه خداوند تبارك و تعالى با آن عظمت، او را وصف مى كند به شدّت و جاى ديگر به عظمت چيزى را كه خداى تبارك و تعالى كه عظمت او حدّ و حصر ندارد و عزّت و سلطنت او منتهى ندارد، توصيف به شدّت و عظمت كند آيا چه خواهد بود؟ خدا مى داند عقل من و تو و فكر همه ي بشر از تصوّرش عاجز است. اگر مراجعه به اخبار و آثار اهل علم بيت عصمت و طهارت كنى و تأمّل در آن ها نمايى، مى فهمى كه قضيه ي عذاب آن عالم، غير از اين عذاب هايى است كه فكر كردى. قياس به عذاب اين عالم كردن، قياس باطل غلطى است. (امام خميني رحمه الله، چهل حديث، ص 20 و 21)

اندیشه در شدت عذاب الهی

برگرفته از پايگاه: پاسخگو

 

برخي از عبارات و کلمات اين نوشتار با ادبيات ساده و روان تري نوشته شده است و با متن اصلي اندکي تفاوت دارد.

اندیشه در شدت عذاب الهی

http://akhlagh.net

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

 

اندیشه در شدت عذاب الهی. اندیشه در شدت عذاب الهی. اندیشه در شدت عذاب الهی. اندیشه در شدت عذاب الهی. اندیشه در شدت عذاب الهی. اندیشه در شدت عذاب الهی. اندیشه در شدت عذاب الهی. اندیشه در شدت عذاب الهی
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید