ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

این است راز زهرا سلام الله علیها

فهرست مطالب

آيت الله العظمى سيد محمد حسين فضل الله 


نیاز به زهرا(س)


وقتی با حضرت فاطمه زهرا(س) روبرو می‌شویم، او که یکی از اهل بیت است و خداوند هر گونه پلیدی و پلشتی را از آنان زدوده و آنان را پاک و پاکیزه گردانیده است، تا در دورانی که دنیا مملو از داد و فریاد در باره قضیه زن است، به زندگی آن حضرت نگاهی بیندازیم و این سؤال را مطرح کنیم: زن در زندگی چه نقشی دارد؟ آیا زن انسانی درجه دوم است؟ یا این که او انسانی به مانند مرد است؟ آیا او حق دارد وارد عرصه‌های اجتماعی و سیاسی شود؟ یا این که پا به میدان‌های زندگی بگذارد و چالش آفرینی نماید و با چالش‌ها مقابله کند؟ یا این که او باید از کلیه فعالیت‌های اجتماعی کناره بگیرد، چرا که خانه عرصه فرمانروایی اوست و او نباید از این حیطه بیرون شود؟ آیا او حق کار دارد؟ آیا مزد او باید کمتر از مرد باشد یا این که بین مزد او و مرد فرقی وجود ندارد؟ در باره خشونتی که از سوی مرد علیه زن اعمال می‌شود، چه خشونتی که در خانه پدر علیه زن اعمال می‌شود و او اراده و شخصیت مستقل ندارد و چه خشونتی که در خانه زناشویی که در آن شوهر به آقای زن تبدیل می‌شود و زن هیچ اراده‌ای از خود ندارد، چه موضعی باید گرفت؟



این‌ها چیزهایی است که دنیا را به تکان آورده است. لازم نیست همه را به یک سنگ بزنیم. سنگ سخنان سرزنش آلود و تکفیر و زندیق انگاری را متوجه همه کنیم. زیرا این کار مشکلی را حل نمی‌کند. بلکه نگرانی ما این است که نکند مثل شترمرغ شویم که سر خود را زیر شن کرده است، صیاد را نمی‌بیند ولی صیاد او را خوب می‌بیند و تفنگش را به سوی او نشانه رفته است. اگر می‌خواهیم که رسالت محور عمل کنیم و پیام اسلام را به همه دنیا برسانیم، باید با سلاح عقل و منطق وارد میدان شویم و خِردهای خود را وارد میدان کنیم و بگذاریم که فرهنگ و معرفت ما وارد عرصه شوند. زیرا معرکه فقط به تفنگ و ضدهوایی اختصاص ندارد بلکه میدان عرصه فکر و اندیشه است. از این رو اگر مسلح به سلاح علم و فکر و آگاهی از قضایای معاصر نشویم، نمی‌توانیم خراشی در دیوار زمانه ایجاد کنیم چه رسد به رقابت.


از اینجاست که به زهرا(س) احساس نیاز می‌کنیم. نیاز ما به او نیاز به الگو و نمونه است. نیاز ما به او نیاز به شخصیتی است که همه عناصر زنده مورد نیاز برای تکامل و توازن شخصیت انسان را در خود دارد.


 


زهرا(س) تجسم زنده فضائل


فاطمه زهرا(س) در گفتار و رفتار و زهد و عبادت و اخلاق و عواطف و ایمان و تقوای خود، تجسم زنده‌ای از همه فضائل اهل بیت(ع) است.


فاطمه زهرا(س) اسمی است که هرگاه یادش می‌کنیم یا به یادش می‌آوریم، چیزی جز ناب‌ترین طهارت و خالص‌ترین پاکی‌ها را به یاد ما نمی‌آورد. انسانیتی را به ما خاطر نشان می‌کند که همه ارزش‌های خود را به انسان ارزانی داشت. یاد آور عصمتی است که با فکر و اخلاق و رفتار و شجاعت و حق مداری خود تجسم بخشش بود. شجاعت او شجاعتی مکتبی بود نه شجاعتی عکس العملی. ایستادگی او برای حق بود و حزن او جنبه مکتبی داشت و شادمانی‌اش نیز رسالت محور بود. او ژرفای اسلام را در شخصیت خود به تصویر کشید و همه فضائل انسانی و اسلامی را در درون خویش ذخیره کرد. چرا که او سرور زنان دو جهان بود و چنین جایگاهی اقتضا می‌کرد که در بالا‌ترین سطح از نظر ارزش‌های معنوی و اخلاقی قرار داشته باشد.


 & lt;o:p>


راز توجه به زهرا(س)


همه این‌ها سبب می‌شود که برای زهرا(س) اهتمام قائل شویم. زیرا وقتی قضیه رسالت را به یاد می‌آوریم و نقشی را که فاطمه زهرا(س) در آن داشت و حرکت اسلام در قضایای گوناگون را یادآور می‌شویم و حضور بالنده فاطمه زهرا(س) را در همه آن‌ها می‌بینیم، یادآوری همه این‌ها سبب می‌شود که احساس کنیم زهرا(س) زنده است و در بین ما حضور دارد. زیرا برخی از اشخاص تاریخی وقتی می‌میرند، تمام می‌شوند. چرا که زندگی آنان به مدت عمرشان محدود می‌شود. اما اشخاص دیگری نیز هستند که تا زندگی هست، آن‌ها نیز زنده هستند. تا رسالتشان زنده است، آن‌ها زنده هستند و مردم به رسالت آن‌ها توجه دارند و فاطمه زهرا(س) نیز در بلندای این دسته از افراد جای دارد. زیرا نمی‌توانی پیامبر خدا را یادآور شوی، مگر اینکه از فاطمه زهرا(س) نیز یاد کنی. زیرا او ‌زاده و روح پیامبر بود. نمی‌توانی از علی(ع) یاد کنی ولی فاطمه(س) را یاد نکنی. زیرا فاطمه شریک همه زندگی و رنج‌ها و مرارت‌های علی(ع) بود. نمی‌توانی از حسن و حسین و زینب(ع) یاد کنی اما از زهرا(س) یاد نکنی. زیرا زهرا(س) راز کودکی و شخصیت همه آن‌ها در طول زندگیشان می‌باشد.


راز فاطمه زهرا(س) این است که ما را وا می‌دارد او با رسالت و فکر(و نه فقط اشک) در خرد‌ها و دل‌های خویش زنده نگه داریم. زیرا اگر چه نمی‌توانیم بدون اشک ریختن به سوی آن حضرت متوجه شویم، اما مهم‌تر این است که به رسالت ایشان توجه یابیم. زیرا اشک و زندگی او برای رسالت بود. او لحظه‌ای برای خود نزیست. راز اهل بیت همین است. آن‌ها برای اسلام زندگی کردند و زندگی خود را فدای اسلام و رسالت کردند.


از این رو با افتخار و سربلندی زهرا(س) را به عنوان الگویی زنده و نمونه والای و مجسّم رسالت اسلامی به همه مسلمانان ارائه می‌کنیم. او به بهترین صورت رسالت اسلامی را تبلور بخشید و با ویژگی‌های ممتاز و الهام بخش خود، شخصیت پیامبر گرامی اسلام را درک کرد.


www.bayynat.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید