ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

“بسم الله” جلوه مهر و محبت خداوند

فهرست مطالب

آیه بسم الله الرحمن الرحیم به انسان درس مهر و محبت و عشق ورزی می دهد و شروع هر کاری بدون ذکر آن ابتر و بدون نتیجه خواهد بود


از امیرالمومنین (ع) روایت شده که پیامبر (ص) از خدای عزوجل نقل می کند: هر کار در خور توجهی که در آن بسم الله الرحمن الرحیم ذکر نشود، ابتر و بریده از نتیجه مطلوب است.


انسان اگر همه امور زندگی و بویژه حالات و جهات معنوی و باطنی و به خصوص روش مهرورزی و محبت به دیگران را از حضرت حق و پیامبران و امامان درس بگیرد، به یقین الگویی از پاکی و دوستی و صدق و صداقت و عشق و مهرورزی و نیکی و احسان خواهد شد، در این زمینه شناخت صفات حضرت حق و روش زندگی پیامبران و امامان ضروری است و پس از شناخت باید از طریق تمرین عملی، آن حقایق شناخته شده را در خود تحقیق داد تا همگان از وجود او بهره مند گردند و سعادت دنیا و آخرت او تامین شود.

هنگامی که به قرآن دقت می کنیم و می بینیم آیه شریفه “بسم الله الرحمن الرحیم” صد و چهارده بار در قرآن مجید تکرار شده است، آیا یکی از اهداف این تکرار درس دادن به انسان نیست که بر او لازم و واجب است وجودش را افق طلوع و مهر و مهربانی و عشق و محبت ورزی قرار دهد؟ کلمه “رحمان” صیغه مبالغه و کلمه “رحیم” صفت مشبه است و بر این اساس رحمان به معنای دارنده رحمت فراگیر و رحیم به معنای دارنده مهر و محبت همیشگی و ابدی است.


فیض کاشانی که متخصص علوم اسامی و آراسته به حسنات انسانی است در “تفسیر الصافیمی گوید: رحمت رحمانیه، فراگیر نسبت به همه موجودات و شامل همه نعمت هاست و اما رحمت رحیمیه به معنای عنایت کردن توفیق در دنیا و دین به مومنان و دعوت نمودن از کافران به ایمان و آیین است. آیه بسم الله الرحمن الرحیم که به انسان درس مهر و محبت و عشق ورزی می دهد بی تردید جزء سوره فاتحه الکتاب و از آیات قطعی و رحمتی این سوره مبارکه است و رسول خدا (ص) در همه نمازهایش آن را قرائت می کرد و از آیات سوره<SPAN style="LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: 'Tahoma','sans-serif'; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'" dir=ltr lang=AR-SA&gt ; حمد به شمار می آورد و می فرمود: فاتحه الکتاب همان سبع الثمانی یعنی آیات هفت گانه است.


و از حضرت امام رضا (ع) روایت شده است: “بسم الله الرحمن الرحیم” به اسم اعظم خدا از سیاهی چشم به سپیدی آن نزدیک تر است.<o:p&gt ;


همچنین حضرت امام صادق (ع) فرمود: بلند خواندن و اظهار بسم الله الرحمن الرحیم در نماز واجب می باشد. و فرمود: دیگرانی که خدا آنان را نابود کند چه شده و چه دلیلی دارند که بزرگترین آیه قران را در نماز خود ترک می کنند؟!


آغاز و
انجام قرآن، نمودار محبت


نزول قرآن مجید بر قلب ملکوتی پیامبر با آیه شریفه “بسم الله الرحمن الرحیم” که نمودار مهر و محبت وعشق و رحمت خداست شروع شد و در این آیه شریفه سخن از رحمانیت خداست که همه هستی رشحه ای از ظهور آن است: خدای رحمان بر تخت فرمانروایی و تدبیر امور آفرینش چیره و مسلط است آنچه در آسمان ها و زمین و آنچه میان آن دو و آنچه زیر زمین است فقط در سیره مالکیت و فرمانروایی اوست.


همچنین در آیه شریفه بسم الله سخن از رحیمیت خداست که هر رزق حلالی و هر گذشت و لطفی جلوه ای از آن است. پایان قرآن مجید هم با سوره ای است که ابتدایش آیه “بسم الله الرحمن الرحیم” و محتوایش دعوت مردم برای پناه بردن به رب ناس پادشاه ناس و معبود ناس است که لطف و مهر و رحمتش نسبت به ناس بی نهایت و بی پایان است اگر انسان به وسیله قرآن تربیت شود و قلبش جلوه گاه آیات کتاب خدا گردد بی تردید منبعی از مهر و محبت و عاطفه و دلسوزی می شود.


نکته ای که بسیار مهم است و شایسته است مورد توجه قرار بگیرد این است که ما اهل ایمان شبانه روز در ده رکعت نماز از نمازهای یومیه بیست بار حضرت حق را به دو صفت رحمان و رحیم به صورت فریضه ای شرعی می خوانیم این دو صفت فقط برای قرائت با زبان مقرر نشده است بلکه نمازگزار با تکیه به عنایت و لطف حق باید قلب خود را از طریق نماز که منبع فیض و انرژی است به مهر و محبت بیاراید و آن را در همه امور مثبت برای دیگران به خاطر خدا و جلب خشنودی او هزینه کند تا از این راه به پاداش و ثواب دنیایی و آخرتی برسد و درونش همچون درون پیامبر که در سوره مبارکه توبه به رئوف و رحیم بودن بر اهل ایمان وصف شده (سوره توبه ایه 128) آراسته شود و نهایتا متخلق به اخلاق حق گردد.


منبع: خبرگزاری مهر

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید