ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

دولت بیمه فعالان قرآنی را در احکام دائم خود بگنجاند/ ۵ هزار نفر در صف انتظار

بیمه فعالان قرآنی

فهرست مطالب

بیمه فعالان قرآنی: به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست بررسی روند بیمه فعالان قرآنی، با حضور لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و جمعی از اصحاب رسانه عصر روز گذشته، 17 آذرماه در محل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت برگزار شد.

بنابر این گزارش، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنان خود، درگذشت استاد «ابوالفضل علامی» را تسلیت و تعزیت گفت و عرض زیارت قبولی برای تمام زائران کربلا داشت.

وی با اشاره به اربعین حسینی و اجرای طرح «کهف و رقیم»  برای زائران سیدالشهدا(ع) گفت:

این طرح با همکاری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و ستاد اربعین با محوریت حفظ سوره فجر برای زائران انجام شد که ارزیابی آن برعهده معاونت فرهنگی ستاد اربعین است و نتیجه استقبال مردم از این طرح طی گزارشی اعلام خواهد شد.

وی در ادامه گفت:

در فراکسیون قرآن و عترت مجلس مقرر است که توسعه و گسترش فرهنگ قرآن و عترت در خدمت جامعه باشد که در راستای گسترش فرهنگ قرآن باید از فرهنگسازان نیز حمایت‌هایی صورت گیرد که خود یک مطالبه و یک خدمت کوچک برای قرآنیان است.

افتخاری اظهار کرد:

در حوزه بیمه فعالان قرآنی بارها تلاش برای استقلال این صندوق صورت گرفت که با مخالفت‌هایی همراه شد و در نهایت برای تسهیل و تسریع در امر به‌عنوان گام اول مقرر شد که فعالان قرآنی از صندوق مشترک هنرمندان و نویسندگان بهره‌مند شوند

که در دوران وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم با یک رویکرد مثبتی پیش رفت که 7 هزار نفر تحت پوشش قرار گرفت

و در دولت یازدهم، پس از پالایش، ریزش‌هایی صورت گرفت که فراکسیون، پیگیری‌های حضوری و مکتوب با وزیر فرهنگ و ارشاد انجام داد

که موافق بر تحت پوشش قرار گرفتن نخبه قرآنی شدند و کادر اجرایی قرآنیان در این طرح قرار نگرفت و بلاتکلیفی بر بیمه فعالان قرآنی از آن زمان تاکنون ادامه دارد.

وی افزود:

فراکسیون قرآن و عترت مجلس همواره بر این مسئله تأکید دارد که صندوق مستقل ویژه قرآنیان تأسیس شود که برای قالیبافان، رانندگان و صنعتگران این امر محقق شده است

که قرآنیان به نوبه خود در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند که در این راستا رایزنی‌هایی انجام شد

که متأسفانه دولت این موضوع را در برنامه خود قرار نداد که با پافشاری‌های بیش از اندازه در بودجه سال 94، مبلغ 10 میلیارد تومان به منظور تأسیس صندوق مستقل بیمه فعالان قرآنی در نظر گرفته شد

که چند گروه دیگر نیز در کنار آن قرار گرفت که تاکنون تخصیص داده نشده است، کاهش پیدا کرده است.

و با تذکراتی که فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی مبنی بر تخصیص اعتبارات به معاونت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری داشته است، متأسفانه تاکنون هیچ بودجه‌ای دریافت نشده است.

10 میلیارد بودجه هنوز به دستمان نرسیده است

افتخاری ادامه داد: به منظور راه‌اندازی صندوق مستقل بیمه فعالان قرآنی، با استفاده از بودجه‌هایی که شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای دیگر امور قرآنی اختصاص داده است،

به توافق‌هایی با معاونت قرآن و عترت ارشاد دست یافتیم.

در سال‌های قبل برای صندوق هنرمندان 18 میلیارد تومان اختصاص داده می‌شد که قرآنیان نیز از آن استفاده کردند اما در سال 1394 دولت گام بزرگی برای  صندوق هنرمندان با اختصاص مبلغ 70 میلیارد تومان برداشته شد که مجلس نیز مخالفتی انجام نداد و انتظار ما این بود که قرآنیان نیز به نوبه خود در ابتدا از این مقدار بودجه استفاده کنند و یا 10 میلیارد تومان اختصاص داده شده بدون کم وکاستی به دستمان برسد.

وی گفت: باید بودجه قرآنیان و وضعیت بیمه آنان به طور جد پیگیری شود و خواستاریم که دولت این موضوعات را در احکام دائم بگنجاند که در نامه‌ای به آقای نوبخت این موضوع را خواستار شده‌ایم که در حال بررسی است

و همچنین برای برنامه ششم توسعه نیز پیشنهاداتی ارائه شد که در این راستا به فرمایش رهبری مبنی بر نفوذ تأکید می‌شود

که حساس‌ترین نفوذ، نفوذ فرهنگی است که تمام عرصه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و راه مبارزه با نفوذ فرهنگی، فرهنگ قرآنی است.

افتخاری به بحث قرآن کریم اشاره کرد و افزود:

بحث قرآن‌ کریم تنها روخوانی و روانخوانی، حفظ و قرائت و… نبوده بلکه مسایل بسیاری به‌عنوان میان‌رشته‌ای قرآنی وجود دارد که کمک می‌کند به نفوذ علمی بیگانه در فرهنگ کشور که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس فراکسیون قرآن وعترت مجلس در ادامه اظهار کرد:

شورای توسعه فرهنگ قرآنی به‌عنوان متولی امر است که محکم و تمام قد باید روی کار بیاید تا افت فعالیت‌های قرآنی کشور جبران شود و جهشی در جهت فعالیت‌های قرآنی صورت گیرد که در باب مطالبات جامعه قرآنی بررسی‌هایی انجام شود.

وی افزود:

برای صندوق توسعه مشارکت‌های قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 200 میلیارد تومان بودجه در سال گذشته و سال جاری مصوب شده است

و اساسنامه آن نیز به شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی رسیده که یک بند از آن مجوز قانونی مجلس را می‌خواهد که تاکنون انجام نشده است و امیدواریم که با پیشنهاداتی که به دولت در امر برنامه ششم داده شده است، بتوانیم این مسئله را حل کنیم.

افتخاری در پایان خاطرنشان کرد:

تلاش فراکسیون قرآن و عترت مجلس بر این است که از ظرفیت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی استفاده شود و انتظار ما از وزار و نمایندگان تشکل‌های قرآنی حضور تأثیرگذار در جهت ادغام دو اتحادیه است چرا که ظرفیت مردمی تواناتر است و لازم است دولت در لایحه خود تحصیل رایگان قاریان و حافظان که همچنان با مشکلات زیادی روبه‌رو است را مدنظرقرار دهد، هرچند این موضوع بار مالی داشت که شورای نگهبان آن را رد کرد و باید گفت خدمت در آستان قرآن، سرمایه‌گذاری در راه قرآن است.

5 هزار فعال قرآنی در صف انتظار

حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت در ادامه نشست بررسی روند بیمه فعالان قرآنی اظهار کرد: امیدواریم که این نشست توجه مسئولان به فرایند ناقص بیمه فعالان قرآنی را در پی داشته باشد که در این راستا تاکنون مکاتبات و رایزنی‌های بسیاری صورت گرفته شده است.

وی ادامه  داد:

از سال 1389 روندی برای بیمه فعالان قرآنی شکل گرفت و در سال 1390 فرایند اجرایی فعالیت‌های بیمه فعالان قرآنی به اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت سپرده شد

و طبق آمار از سال 1390 تا 92 بالغ بر 7 هزار نفر به صندوق حمایت از فعالان فرهنگی نویسندگان و روزنامه‌نگاران که در حال حاضر به صندوق اعتباری هنر تغییر نام داده است، معرفی شد

و این روند جاری بیمه تا حدودی به طور ثابت پیش رفت. نگاهی که در حوزه فرهنگی به صورت کلان و خاص به بخش بیمه وجود داشت.

متأسفانه قرآنیان به‌عنوان یک بخش زائد در این حوزه  وارد شدند که از همان ابتدا رویکرد مثبتی به بیمه فعالان قرآنی در صندوق حمایت از نویسندگان و روزنامه‌نگاران وجود نداشت و در این راستا، اتحادیه پیگیری‌هایی را داشته است.

محمدی تصریح کرد:

در سال 92 روند جاری بر بیمه فعالان قرآنی متوقف شد و دلایل بیشماری بر این مسئله مانند بدهکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صندوق هنر و پالایش فعالان قرآنی، دامن زد

و در نتیجه حمایت‌های بیمه‌ای متوقف شد و جامعه قرآنی کنار گذاشته شد و با توجه به پیگیری‌های انجام شده، کاری صورت نگرفت.

وی افزود:

در ادامه پیگیری‌های انجام شده اولاً پرونده جدیدی به فعالان قرآنی اضافه نمی‌شود که این خود یک چالش به حساب می‌آید و در حال حاضر بالغ بر 5 هزار نفر فعال محرز شده در  صف انتظار بیمه فعالان قرآنی هستند و همچنین از 7 هزار بیمه فعال قرآنی، پس از پالایش، 3 هزار نفر مورد پوشش بیمه قرار گرفتند که متأسفانه فاجعه‌بار است.

محمدی افزود:

در سال گذشته در ردیف بودجه بیمه فعالان قرآنی، بیمه هنرمندان(مداحان، فعالان قرآنی و سایر هنرمندان) عنوان شد که مبلغ 10 میلیارد تومان مورد تصویب قرار گرفت که البته انتظار می‌رفت این مبلغ به‌عنوان خاص به بیمه فعالان قرآنی اختصاص یابد که این طور نشد.

 تقلیل بودجه 10 میلیاردی بیمه فعالان قرآنی به 3 میلیارد

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور افزود: در سال‌های قبل بودجه 10 میلیارد تومان تصویب شده روزنه‌ای برای فعالان قرآنی بود که امیدواریم با اختصاص این مبلغ مشکلات حل شود. که جا دارد از زحمات  خانم افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی که بسیار برای تخصیص این مبلغ  پیگیری کردند اما از این مبلغ یک  ریال هم به امر بیمه اختصاص داده نشده است، تشکر کرد و باید به این موضوع اشاره کرد که در هفته گذشته، از این مبلغ  تنها 3 میلیارد به صندوق بیمه فعالان قرانی اختصاص داده شد و در مکاتباتی که معاونت  قرآن و عترت ارشاد  با معاونت راهبردی ریاست  جمهوری داشت مقرر شد، یک و نیم میلیارد برای شش ماه اول و یک و نیم میلیارد هم برای شش ماه دوم که عملاً  10 میلیارد تومان به 3 میلیارد تومان تقلیل پیدا  کرده است.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی به‌عنوان پرچمدار مبارزه با فرهنگ غربی هستند، گفت: بازوهای اجرایی سیاست‌های فرهنگی نظام فعالان قرآنی هستند که باید از این حوزه مردمی حمایت صورت گیرد تا کار به دستان مردم سپرده و پیش برود.

وی با اشاره به اربعین حسینی و راهپیمایی زائران حسینی، بیان کرد: امسال تنها سالی بود که به طور جدی از ظرفیت‌های قرآنی بهره برده شد که طرح کهف و رقیم که از سوی فراکسیون قرآن و عترت مجلس برای زائران سیدالشهدا(ع) ارائه شد، هم اکنون ادامه دارد و مؤسسات علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به سایت اتقان نیور جهت شرکت مراجعه کنند، در مراسم اربعین، بیش از 27 میلیون زائر در شهر کربلا حضور داشتند که مدیریت موکب‌ها هم که از سوی مردم اداره می‌شد، به نحو احسن انجام شد که این کارآمدی مردم را در امر فعالیت‌های قرآنی می‌رساند.

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید