ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تاریخ آفریقا از سال 500 میلادی تا 1900(بخش دوم)

فهرست مطالب

امپراتوری بیزانس


هنگامی که امپراتوری روم، غربی در سال 476 میلادی سقوط کرد،قسطنطنیه (استانبول امروز) پایتخت روم شرقی، یا امپراتوری بیزانس شد، علیرغم تاخت و تازها و منازعات مذهبی، از قبیل منع شمایل پرستی، قسطنطنیه یکی از بزرگترین و ثروتمند ترین شهر های جهان بود. آن شهر به عنوان مرکز مسیحیت ارتدوکس تا سال 1453 م به نقش خود ادامه داد.
قسطنطینه (استانبول کنونی)، با بندرگاههای عالی و موقعیت مکانی مه به آسانی قابل دفاع بود.پایتختی جدید و امن برای امپراتوری روم شرقی بود. امپراتوری بیزانس
از سال 527
میلادی، تحت فرمانروایی ژوستی نین (در حدود 565-483م) قرار داشت و وی از سوی همسری کاردان به نام ملکه تئودورا (در حدود 500548 میلادی) و سرداری کارآمد به نام بلیساریوس، (در حدود 565-505 میلادی) حمایت می شد.

موفقیتهای امپراتور


ژوستی نین در بازپس گیری بخش وسیعی از سرزمینهایی که سابقاً جزو امپراتوری روم غربی محسوب می شد، موفق بود. ژوستی نین همچنین به ساختن کلیسای بزرگ ابا صوفیه فرمان داد. اصلاحی که وی در قوانین روم به وجود آورد منجر به پیدایش قو
انین حقوقی پیشترفته ای موسوم به
مجموعه قوانین ژوستی نین گردید.

طاعون و تهاجم


اما فتوحات ژوستی نین دیری نپایید. امپراتوری بیزانس که بر اثر شیوع طاعون تضعیف شده بود قادر به مقاومت در برابر دشمنانش نبود. در سال 647م مسلمانان شمال آفریقا و بیشتر کشورهای حاشیه مدیترانه را به تصرف دراوردند.


امپراتوری متغیر


پس از حمله سپاهیان اسلام، امپراتوری بیزانس تا مرزهای اولیه خود عقب نشینی کرد تا اینکه باسیل اول (حدود 886-812 م) به پادشاهی &l t;/SPAN>رسید. در زمان باسیل اول زبان یونانی به جای لاتین به کار گرفته شد. تا پایان حکومت باسیل دوم (حدود 958-1025م) که جنگجویی بی رحم بود، قدرت بیزانس از رود خانه دانوب در آلمان تا جزیره کرت، و از جنوب ایتالیا تا سوریه کشیده شده بود.


جنگ قدرت


در دوران کشور گشاییهای باصیل دوم، تجارت پیشترفت کرده و مبلغین مذهبی ارتودوکس آیین خود را در کشورهای حوزه دریای بالکان و روسیه ترویج کردند. اما پیروزی ترکان سلجوقی در جنگ منزیک (در ترکیه کنونی)در سال 1071م، پایانی بر همه آنها و آغازی دیگر بود. در قسطنطنیه، جنگ قدرت در دربار امپراتوری چنان بغرنج شده بود که واژه بیزانس با واژه های توطئه و فریب مترادف گشت. امپراتوری های شکست خورده و مدعیان تاج و تخت، می بایست خطراتی از قبیل ضرب و جرع، قطع عضو و یا بدتر از آن را پذیرا می شدند. از 88 امپراتور بیزانس 29 تن از آنها به طرز فجیعی کشته شدند.

مرحله پایانی


در سال 1204م جنگجویان صلیبی اروپای غربی، که قسطنطنیه از آنها تقاضای کمک کرده بود تا بر علیه ترکان سلجوقی بجنگد، قسطنطنیه در رویا رویی با قدرت روز افزون امپراتوری با قدرت روز افزون امپراتوری عثمانی بدون یاور ماند. در سال 1453م، پس<SPAN dir=ltr&g t; از دو ماه محاصره سلطان محمد دوم ملقب به فاتح (1481-1432م) وارد قسطنطنیه شد و آنرا استانبول نامید.

سال 285 میلادی
امپراتور</SPAN& gt; دیکلتیانوس، امپراتوری روم را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می کند. کنستانتین امپراتور نیمه شرقی و دیوکلس امپراتور نیمه غربی، می گردد.

330
در ماه مه همین سال، کنستانتین شهر یونانی نشین بیزانتیوم را به نام خود کنستانتینوپل ( قسطنطنیه) می نامد.

527
فرمانروایی ژوستی نین ملقب به کبیر آغاز می گردد.

534
ژوستی نین، اصلاحیه ای را که بر قوانین روم نوشته بود، با نام مجموعه قوانین ژوستی نین در اختیار عموم قرار می دهد. سپاه بیزانس به فرماندهی بلیسا ریوس شمال آفریقا را از واندل ها (قبایل بربر ساکن اروپای شمالی) باز پس می گیرند.

552
سپاهیان بیزانس ( روم شرقی ) سراسر ایتالیا را از چنگ بربر ها
خارج می سازد.

570
پیامبر اسلام، حضرت محمد«ص»، در شهر مکه متولد می شود.

627
&lt ;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman'” lang=AR-SA>در جنگ نینوا، سپاه ایران که با سپاه بیزانس به فرماندهی هرقل (هراکلیوس) مبارزه می کند، به سختی شکست می خورد.

718-717
قسطنطنیه در برابر محاصره طولانی سپاه اسلام، مقاومت م
ی کند
.

730
امپراتور لئوی سوم با منع نمودن شمایل پرستی (پرستش تمثالهای قدیسان مسیحی) و صدور دستور نابودسازی آنها، به مشاجرت و منازغاتی که در این زمینه درگرفته بود، شدت می بخشد.

751
لومباردها شهر راونا در ایتالیا را از بیزانس پس می گیرند. این واقعه به منزله پایان قدرت امپراتوری بیزانس در غرب اروپا، محسوب می گردد.

843
ممنوعیت پرستش شمایلهای مذهبی، پایان می پذیرد.

939
با ازدواح شاهزاده آنا با ولادیمیر، فرمانروای کیف، گرویدن روسها به مسیحیت ارتدوکس، رسماً آغاز می شود.

1018
باسیل دوم، امپراتور جنگ آزموده بیزانس، بلغارها را تارومار می کند. برای جلوگیری از شورش های بیشتر و برای اینکه پیروزی خود را تثبیت کند، وی دستور کور کردن تمام سربازان شکست خورده بلغار را صادر می کند
.

1071
در جنگ منزیکرت نیروهای بیزانس توسط ترکان سلجوقی، حکمرانان سرزمین آناتولی (واقع در بخش آسیایی ترکیه)، تارومار می شوند</SPAN&g t;.

1204
قسطنطنیه بوسیله جنگجویان صلیبی که از سوی جمهوری تازه قدرت یافته و نیز در ایتالیا، پشتیبانی می شدند، تصرف و غارت می گردد. آنها در این شهر، حکومتی کم دوام تاسیس می کنند و آنرا امپراتوری کاتولیک می نامند.

1453
پس از دو ماه محاصره، قسطنطنیه به دست ترکان مسلمان تحت فرماندهی محمد دوم، سلطان عثمانی، سقوط می کند. کلیسای ایا صوفیه به مسجد مبدل می شود و وقف عبادت خدا می گردد. شهر قسطنطنیه، استانبول کنونی، پایتخت امپراتوری عثمانی می شود& lt;/SPAN>.

حقایق ثبت شده


در سال 460 قبل از میلاد، یک مسیحی 51 ساله از اهالی قسطنطنیه به نام دانیل بوسیله بالا رفتن از یک ستون، خود را از زندگی معمولی خارج کرد. او 33 سال به عنوان سمبل دین مسیحیت روی ستون زندگی کرد. او در میان باران و برف یخ می زد و در هنگام تابش آفتابش آفتاب عرق می ریخت. فقط یک نرده مانع سقوط او می ریخت. فقط یک نرده مانع سقوط او می شد. دانیل از یک ستون دیگر، دانیل از یک ستون نشین دیگر، به نام سن سیمون استایلات (شمعون مناره نشین) که از اهالی سوریه بود، الهام می گرفت.


 


امپراتوری بنین


از قرن چهاردهم تا قرن هجدهم امپراتوری بنین در جنگلهای انبوه ساحلی در غرب آفریقا شکوفا شد.امپراتوری بنین توسط پادشاهی به نام اوبا که در یک قصر چوبین زندگی می کرد. رهبری می شد بنینی ها هنرمندان ماهری بودند که مجسمه های برنزی می ساختند و روی چوب و عاج کنده کاری می کردند در آغاز قرن پانزدهم بنینی ها از طریق تجارت پارچه عاج و برنز به ثروت دست یافته بودند اما تا قرن هفدهم  تجارت برده با اروپاییان جزو مشاغل اصلی آنها بود.


این درب چوبین در قصر حاکم بنین قرار داشت


 


سال 900 میلادی
شهر بنین توسط مردم ادوedo  زبان تاسیس
شد
.

81-1440
اوبا ایوایر به بنین حکومت می کرد در طول حکومت او امپراتوری شکوفا می شود.

1486
بازرگانان پرتغالی به بنین می رسند. آنها سلاح گرم برای حاکمان بنین به ارمغان می آورند. بازرگانان پرتغالی تجارت برده را تشویق می کنند.

قرن 17
امپراتوری بنین از راه تجارت برده ثروتمند می شود.

1800
امپراتوری بنین رو به زوال می رود.

1897
انگلیسی ها بنین را تسخیر می کنند. این شهر به مستعمره انگلیسی نیجریه در غرب آفریقا ملحق می شود.
بر اساس سنتهای بنین اوبای بنین (پادشاه) از نظر اعتقادات مردم یک موجود مقدس بود اوبا بر مردم سرزمینش حکومت مطلق داشت.


اتحادیه های صنفی پیشه وران


بنینی ها هنرمندان قابلی بودند اوبا روی تمام ابعاد تولیدات هنرمندان بنین کنترل کامل داشت. تمام برنزکاران پارچه بافان طلاسازان و حجاری کنندگان روی عاج مجبور بودند به یکی از اتحادیه ها وابسته باشند که استاندارد تولیدات و کیفیت کارهای هنری بنین را کنترل می کرد این هنرمندان همچنین می بایست حقوق عضویت در این اتحادیه ها را می پرداختند. پادشاه بنین بیشتر ثروتش را از مالیات اخذ شده از این اتحادیه ها به دست
می آورد.


آثار برنزی بنین


سر پادشاه
کلاه روی سر مجسمه شاه بنین یک نمونه خوب از  کار روی برنز هنرمندان بنین می باشد


مردم بنین، غرب آفریقا، مجسمه های برنزی زیبایی از قرن شانزدهم به بعد ساختند. آهنگران بنین یک مدل گلی را با موم می پوشاندند سپس دوباره روی آن گل می زدند. بعد آن حرارت میدادند و موم آن را به آب می کردند.سپس برنز آب شده را به جای موم واوارد می کردند
.


تجارت برده بنین


در طول سالهای پایانی حکومت بنین شکوفایی بنین مبتنی بر تجارت برده نیز بود.بزرگترین قبیله بنین مردمی بودند که به نام ادو معروف بودند.آنها سنتی داشتند که وقتی قبایل دیگر را شکست می دادند، از اسیران آنها به عنوان خدمتکار استفاده می کردند و یا به عنوان برده به دیگر مردم آفریقا می فروختند.


بازرگانان اروپایی


در سال 1468 م اولین گروه بازرگانان پرت
غالی به بنین
رسیدند. آنها نتوانستند طبق انتظارشان، طلا پیدا کنند. به هر حال، اروپائیان، به سادگی مردم ضعیف تر مانند قبایل دهقانان، را به تسخیر خود آوردند که بعداَ آنها را به عنوان برده فروختند.


امپراتوری مالی


در اوایل قرن سیزدهم، امپراتوری نیرومند بازرگانی مالی در غرب آفریقا ظاهر شد. منسی (پادشاه) مالی مسلمانان بود و بسیاری از اهالی مالی هم مسلمان شدند. پایتخت آنها ‏‏، تیمبوکتو‏ تبدیل به مرکز علمی و بازرگانی مسلمانان شد. بازرگانان با کاروانهای شتر که طلا، دانه کولا و بردگان را حمل می کردند، به آنسوی صحرای شمال آفریقا سفر می کردند. سپس در حالیکه شترهایشان را با مس،پارچه، خرما، ابریشم، و نمک، بار زده بودند به تیمبوکتو باز می گشتند.



1203م
پادشاهی غنا به دست سومانگورو، پادشاه قوم سوسو (ازقبایل ساکن غرب آفریقا)، سقوط می کند.

1235
سوندیاتا،حاکم پادشاهی کانگابا، برای ایجاد امپراتوری جدید مالی با غنا متحد می شود. سوندیاتا اولین منسی (پادشاه) آن می شود. مالی تحت حکومت او ثروتمند می گردد.

1255
سوندیاتا می میرد و پسرش،اولی، جانشین او می گردد.


1274
بعد از آنکه اولی می میرد، برادرش، خلیفه، منسی (شاه) می شود.اما یکسال بعد در اثر یک انقلاب او هم برکنار می گردد.


1324
منسی موسی یک سفر زیارتی به مکه انجام می دهد و اعراب را بوسیله ثروتش متعجب می کند. او در طول حکومتش امپراتوری مالی را توسعه می دهد.

1337-41
ماگان به مالی حکومت می کند. حکومت او با خشونت و آشوب توام می گردد
.

1341-1360
برادر موسی،سلیمان ؤماگان را از پادشاهی خلع می کند. او برای مدت 18 سال بر حکومت تکیه می زند.


1360-99
بعد از مرگ سلیمان ‏،مالی در طول 40 سال جنگ داخلی تجزیه می شود.


1400-1500
امپراتوری مالی بتدریج از هم می پاشد. امپراتوریسنگای در همسایگی، قلمرو آنها را صاحب می شود و به بزرگترین مرکز بازرگانی در منطقه تبدیل می گردد.


راههای بازرگانی در صحرای شمال آفریقا از زمان یونانیان قدیم وجود داشتند.اما هنگامی که شتر ها تقریباَ از سال 100 میلادی در شمال آفریقا دیده شدند، راههای بازرگانی پر رفت و آمد تر شد.


منسی موسی به زیارت مکه می رود


در سال 1324م منسی موسی حاکم مالی در غرب آفریقا برای زیارت شهر مقدس مسلمین، مکه، در خاورمیانه، عازم سفر شد. ثروت منسی موسی، تعداد همراهان و سخاوت او تمام افرادی را که ملاقات می کرد، تحت تاثیر قرار می داد.


کاروانها


هنگام سفرهای طولانی در صحرا، شترها بهترین و مناسبترین حیوان بارکش محسوب می شدند،زیرا به مدت زیادی بدون آب زنده می ماندند و پنجه های پاهایشان برای عبور از روی ماسه های نرم، انعطاف پذیری زیادی داشت. شتر ها با بارهایی از سلاح و کالاهای تجملی، به همراه کاروانها از میان صحراها می گذشتند. در مراکز داد و ستد،بازرگانان عرب کالاهای خود را با طلا،عاج،برده و دانه کولا از غرب آفریقا معاوضه می کردند.


موقعیت مناسب


سوداگرانی که امر تجارت و داد و ستد بین شمال و غرب آفریقا را در اختیار داشتند، به ثروت هنگفتی دست یافتند. پادشاهی غنا از راه تجارت با سرزمینهای ماوراء صحرا به شکوفایی رسید. بعد از آنکه غنا در سال 1203 م تسخیر شد، امپراتوری مالی، تیمبوکتو، و دیگر مراکز مهم داد و ستد، مانند واحه پر اهمیت والاتا و شهر جینی، مرکز گردآوری کالاها و محصولات غرب آفریقا،بوجود آمد.


صادرات


طلای غرب آفریقا در بسیاری از ممالک آسیایی و اروپای قرون وسطی به صورت سکه در می آمد. افکار و عقاید هم مانند کالاها،سفرهای پرفراز و نشیبی از میان صحرای آفریقا انجام دادند.
با ظهور اسلام در میان طبقه
حاکم بر مالی،بازار خوبی برای کتابهایی که به زبان عربی نوشته شده بودند،بوجود آمد.


ابن بطوطه


ابن بطوطه (68-1304م)، جهانگرد مراکشی، بهترین توصیف ممکن از سفر در صحرا را ارائه داده است. در سال 1352 م، وی همراه گروهی از بازرگانان از صحرای آفریقا عبور کرد. کاروان او بعد از 25 روز به مرکز فروش نمک یعنی شهر تاگازا، رسید. در این شهر که حتی خانه ها از قطعات سنگ نمک ساخته شده بودند، بازرگانان به جمع آوری نمک برای معاوضه با طلا در آنسوی صحرا،پرداختند
. آنها که برای اجتناب از
گرمای سوزان، در شب سفر می کردند. وقتی یکی از همراهان ابن بطوطه از قافله جلو زد دیگر هرگز دیده نشد. ابن بطوطه دو ماه از ترک مراکش، به آخرین منزلگاه مسیر جنوب، واحه والاتا، رسید. از آنجا، وی برای رسیدن به شهرهای زیبای مالی سفر خود را از طریق علفزارهای سودان،ادامه داد.



زیمبابوه بزرگ


در یک خارستان پر از گرد و خاک در جنوب غربی آفریقا، ویرانه سنگی زیمبابوه بزرگ قرار دارد. این شهر در حد فاصل ستا 1000 میلادی و اواسط 1400 میلادی ساخته شد و مرکز مذهبی و تجاری مردم شونا بود. مردم زیمبابوه بزرگ به تجارت لباس، تسبیح،شمشیر،عاج لاک لاک پشت و برده با تجار عرب که به سواحل جنوبی آفریقا سفر می کردند، پرداختند. ارزشمندترین ک
الا معامله شده بین آنها عبارت بود از
طلای معادن غنی زیمبابوه.


800-900 میلادی
حفر معدن طلا و مس</SPAN& gt; در نواحی معدنی زیمبابوه در جنوب آفریقا آغاز می شود.

1000
مردم شونا حکومت خود را در زیمبابوه بنا می نهند. آنها شروع به ساخت شهر بزرگ محصور که بعداَ تبدیل به زیمبابوه بزرگ شد، کردند.

1400
طایفه کارانگا، شعبه ای از قبیله شونا، امپراتوری موناموتاپا را تاسیس کردند. مردم کارانگا به تجارت عاج، طلا ومس با تجار عرب از شهرهای ساحلی شرق آفریقا پرداختند.

1450
ساخت حصار اصلی در شهر محصور زیمبابوه بزرگ به اتمام رسید. زیمبابوه بزرگ به اوج قدرت خود رسید.

&lt ;B>1470
روزویها، شورشیان کارانگا، امپراتوری چانگامیر رقیب را تشکیل می دهند.

1500
گروهی از شورشیان کارانگا به نام روزویها، امپراتوری چانگامیر را تشکیل می دهند.افراد یکی از قبایل جنوبی به نام نگونی، روزویها را شکست داده، سرزمین آنها را فتح میکنند. بدین ترتیب، امپراتوری چانگامیر سقوط می کند و شهر زیمبابوه بزرگ متروک می شود.

1895
شرکت انگلیسی آفریقای جنوبی قسمت اعظم زیمبابوه را اشغال می کند و حق استخراج معادن را از قبیله نگونی می گیرد. این سرزمین را برای خوشایند سیسیل رودز ‏ تاجر بانفوذ و ثروتمند انگلیسی رودزیا می نامند.

1898
رودزیا به منطقه رودزیای شمالی (زامبیا) و رودزیای جنوبی تقسیم می شود. آنها به صورت مستعمرات خودگران انگلیسی، در می آیند.

1980
رودزیای جنوبی مستقل می شود و اسم آن به زیمبابوه تغییر می کند.


بازرگانان آفریقای شرقی


از قرن دهم میلادی به بعد بنادرواقع در شرق آفریقا به جهان توسعه یافته بازرگانان اسلامی تعلق داشت. بازرگانان سواحلی زبان این بنادر کالاهای وارداتی کم نظیر شرقی را در برابر طلا و عاج داخلی مبادله می کردند. بازرگانان عرب سوار بر کشتیهای باد بانی موسوم به داو طلا و نقره را از طریق اقیانوس هند به عربستان هندوستان و آسیای جنوب شرقی حمل می کردند.



50  بعد از میلاد
کتاب راهنمای یک تاجر یونانی شرح می دهد که چگونه تجار هند و عربستان از طریق بنادر شرق آفریقا با یکدیگر ارتباط می یابند.

&lt ;/o:p>

700م
باب تجارت بین اعراب و آفریقاییان گشوده می شود.

900
م
جوامع بازرگانی سواحیلی در بندرگاههای دارای موقعیت مناسب در سواحل و جزایر شرق آفریقا توسعه می یابند.

1270
م
حکومتهای پادشاهی حاکم بر بنادر سواحیلی به نام خود سکه ضرب می کنند.

1330
م
ابن بطوطه زائر و جهانگرد مراکشی که مسافرتهای گسترده ای را انجام داد در سفرنامه خود بندر سواحیلی کیلوا را اینگونه توصیف می کند: یکی از زیباترین و بهترین شهر های جهان از لحاظ ساخت.

1414
امپراتوری چین سفیرانی از شرق آفریقا را به حضور می پذیرد در میان هدایای کم نظیر آنان یک زرافه زنده وجود دارد.


راههای بازرگانی


شبکه گسترده راههای بازرگانی ساحل آفریقای شرقی و دریای سرخ را به عربستان، خلیج فارس، ساحل مالا بار در هندوستان و در پس آن به چین متصل می کند شهر های ساحلی مانند سوفالا، کیلوا،. مالیدی ؛ طلا، عاج، مس، لاک، لاک پشت و برده صادر می کردند و در عوض پارچه منجوق، و دانه های تسبیح ظروف چینی، و بلور و شمشیر های آهنی وارد می کردند.


حقایق ثبت شده


شهر بندری سواحیلی کیلوا در جزیره ای دور از تانزانیای جدید زمانی مظهر تجمل و رفاه بود در سده پانزدهم میلادی یک دریا نورد<SPAN style="LINE-HEIGHT: 200%; FONT-SIZE: 9pt; FONT-WEIGHT: normal" dir=ltr lang=AR-SA&g t; پرتغالی کیلوا را اینگونه توصیف می کند : خانه هایی زیبا از سنگ و ملاط و با آرایشی بسیار عالی در خیابانها که به وسیله باغها و درختان میوه ای که با آبی زلال آبیاری می شوند احاطه شده اند.


http://daneshnameh.roshd.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید