گرچه امكان رؤيت حضرت مهدى – عجل الله تعالى فرجه – در دوران غيبت صغرى براى نوّاب خاص و برخى از شيعيان وجود داشت و گهگاه ديدارهايى صورت مى گرفت(1)
امّا به دليل مشكلات سياسى، هر يك از نواب اربعه در زمان خود موظف بودند از بردن نام حضرت و افشاى محل او در سطح عمومى خوددارى ورزند.
زيرا در غير اين صورت، جان امام از سوى حكومت وقت به خطر مىافتاد. اين سياست استتار و پنهانكارى، دقيقاً بر اساس دستور و راهنمايى خود امام صورت مى گرفت.
چنانكه روزى ابتدأاً و بدون اينكه سؤالى از حضرت در اين باره شده باشد، توقيعى به اين مضمون خطاب به محمد بن عثمان (سفير دوم) صادر شد:
كسانى كه از اسم (من) مىپرسند، بايد بدانند اگر سكوت كنند بهشت، و اگر حرفى بزنند جهنم (در انتظار آنان) است. چه، اينان اگر بر اسم واقف شوند، آن را فاش مىسازند و اگر از مكان آگاه شوند، آن را نشان مىدهند.(2)
همچنين روزى عبيد الله بن جعفر حميرى و احمد بن اسحق اشعرى، كه هر دو از بزرگان اصحاب امامان و از شيعيان برجسته و صميمى بودند،
در ديدارى كه با عثمان بن سعيد (سفير اوّل) داشتند از وى پرسيدند: آيا جانشين امام عسكرى (ع) را ديده است؟ وى پاسخ مثبت داد. از نام آن حضرت پرسش كردند، وى از گفتن آن خوددارى كرد و گفت:
بر شما حرام است كه در اين باره پرسش كنيد، و من اين سخن را از پيش خود نمىگويم – چه اختيارى ندارم كه حلالى را حرام يا حرامى را حلال كنم – بلكه اين، به دستور خود اوست،
زيرا حكومت (عباسى) بر اين باور است كه امام عسكرى در گذشته و فرزندى از خود باقى نگذاشته است،
و به همين دليل نيز ارثيه او را بين كسانى تقسيم كردند كه وارث آن حضرت نبودند (جعفر كذاب و مادر حضرت عسكرى) و اين موضوع با صبر و سكوت امام روبرو گرديد،
و اينك كسى جرأت ندارد با خانواده او ارتباط برقرار كند يا چيزى از آنها بپرسد، و اگر اسم امام فاش شود مورد تعقيب قرار مىگيرد. زينهار< ;/SPAN>! زينهار! خدا را در نظر بگيريد و از اين بحثها خوددارى كنيد.(3)
در زمان نيابت ابوالقاسم حسين بن روح، از ابوسهل نوبختى كه از بزرگان شيعيان بود،
سؤال كردند كه چگونه تو به اين سِمَت انتخاب نشدى و حسين بن روح انتخاب شد؟ وى پاسخ داد:
آنان كه او را به اين مقام برگزيده اند، خود داناترند. كار من، بر خورد و مناظره با مخالفان و دشمنان است.
اگر من همانند حسین بن روح مكان امام را مىدانستم، شايد اگر در فشار قرار مىگرفتم، محل او را نشان مىدادم،
ولى اگر امام زير عباى ابو القاسم پنهان شود، چنانچه او را قطعه قطعه هم كنند، هرگز لباس خود را كنار نمىزند!(4)،(5)
پی نوشت:
(1). طوسى، الغيبه، تهران، مكتبه نينوى الحديثه، ص 222 و 246. – صدوق، كمال ادين، قم، مؤسسه النشر الاسلامى (التابعه) لجماعه المدرسين بقم المشرفه، 1405 ه”. ق، ص 44.
(2). طوسى، الغيبه، تهران، مكتبه نينوى الحديثه، ص 222.
(3). طوسى، الغيبه، تهران، مكتبه نينوى الحديثه، ص 146 و 219.
(4). طوسى، الغيبه، تهران، مكتبه نينوى الحديثه، ص 240. – مجلسى،، بحار الأنوار، ج 51، ص 359.
(5). گرد آوری از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوائی، ص 683
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor
صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه
تدابیر امنیتی در غیبت صغری. تدابیر امنیتی در غیبت صغری. تدابیر امنیتی در غیبت صغری. تدابیر امنیتی در غیبت صغری. تدابیر امنیتی در غیبت صغری. تدابیر امنیتی در غیبت صغری