ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

بازخوانی دیدگاه استاد کورانی پیرامون تطبیق علائم ظهور – بخش پایانی

تطبیق علائم ظهور

انتظار: آيا امام زمان(ع) اصحاب خود رادر دوران غيبت تربيت مي‏كند؟
روايتي نديده‏ام كه آنها همراه حضرت بوده باشند و تربيت شوند حضرت علي(ع) مي‏فرمايد: ((پ‏معهم اللّه ص ليلة واحدة)). برخي از آنان، شب در خانه خود مي‏خوابند، صبح مي‏بينند در مكه هستند. عده ‏اي ((يسف ص السحاب))، برخي ((يأض مشياً)) و بعضي ((مفقودون من فُرءك‏م)) هستند. شب خوابيده، صبح پيدايش نمي‏كنند، مي‏بيننند كه رفته است. ((يفتقدُه أهلُه)).
از امام صادق(ع) پرسيدند: ((اسّم افضل؟ الّذين يسفون ص السحاب او الّذين يفتقدون عن فُرُءك‏م؟ قال الذين يسفون ص السحاب، يعرف اي‏ءهم و اي‏ء آبائهم)).
خداوند آنان را انتخاب كرده و براي حضرت جمع مي‏كند؛ گويا خودشان  تربيت شده‏اند.

انتظار: آيا ابدال و اوتاد، تربيت شدگان حضرت نيستند؟
چرا هستند. بنا به يك احتمال، اين سي نفر كه با حضرت هستند، هر يك با چند نفر مراوده دارد تا اين كه به حد نصاب برسند
. خود
آنها نيز همراه حضرت هستند كه ايشان ظهور مي‏فرمايد. شايد هم آنان يك دفعه بميرند و ديگران بيايند.

انتظار: در دوره حكومت امام زمان(ع)، نقش مردم و جمهوريت چيست؟ آيا حضرت رأي‏گيري شورا و… دارند؟
به نظر من وقتي مردم علم حضرت امام مهدي(ع) را مي‏بينند، خودشان اصرار مي‏كنند كه ايشان نظر بدهد و به رأي خودش عمل كند. مثل اين كه وقتي مي‏خواهيم فرد صالحي را براي قم انتخاب كنيم، اگر بدانيم يك نفر با علم خدادادي، فرد صالح را انتخاب مي‏كند؛ انتخاب را به او واگذار مي‏كنيم. مردم بين انتخاب خودشان و نظر امام(ع)، رأي او را مي‏پذيرند.

انتظار: پس چرا مردم به علم اميرالمؤمنين(ع) تن در ندادند؛ با اين كه علم ايشان از علم امام زمان(ع) بالاتر بود؟
فهم مردم كم بود. معجزه پيامبر(ص) در الفاظ قرآن بود؛ اما معجزه امام زمان(ع) اعجاز علمي است. به هر حال بعيد است كه حضرت، امور را به رأي و خواست مردم موكول كند؛ ولي شخصيت آن حضرت اين قدر بالا است و مردم معجزات و آيات از او مي‏بينند كه خودشان به انتخاب ايشان تن مي‏دهند و مي‏گويند: ما بر حسب ظن و احتمال، انتخاب مي‏كنيم؛ اما او با يقين و علم خدايي انتخاب مي‏كند.

 

انتظار: نقش انقلاب اسلامي و حضرت امام خميني(ره) در حكومت جهاني حضرت مهدي‏(عج) چيست؟
اين حركت حتماً از علامات ظهور است و در سال ظهور هم، حركتِ عظيم مردم ايران در جهت ظهور حضرت خواهد بود. اما فاصله اين حركت معلوم نيست؛ ولي اين انقلاب مقدمه است.

انتظار: با توجه به اين روايات كه هر قيامي قبل از قيام حضرت مهدي(عج) باطل است، و بعضي با همين مطلب، عليه انقلاب ايران تبليغ مي‏كنند، نظر شما در اين باره چيست؟
امام خميني (ره) جواب دادند: مراد، رايتي است كه مقابل رايت حضرت باشد؛ نه رايتي كه دعوت به ايشان و ولايتشان مي‏كند.

انتظار: آيا بحث دلالي است؟
بلي، حتي اگر حرف اينها درست باشد، اين از نظر علامت بودن مانعي ندارد؛ يعني، حتي بر فرض حرمتِ انقلاب، اين خودش طبق روايات علامت است. اين انقلاب به هر حال زمينه سازي است. حركتي كه درايران شد، قطعاً علامت است؛ چه به نظر مؤيدان آن و چه به نظر مخالفان آن.

انتظار: وظيفه افراد در مقابل اين انقلاب چيست؟ آيا وظيفه؛ ياري انقلاب است يا به صرفِ بطلان رايات، بايد از اين انقلاب دست كشيد؟
به اعتقاد من، تأييد اين انقلاب واجب است؛ حتي تأييد آن براي مخالفان اين قيام‏ها نيز واجب است.

انتظار: چگونه براي آنان واجب است؟
به طور مثال اگر گفتند در اين محل مسجد نسازيد، چون مشكلاتي دارد؛ اما عده‏اي ساختند، نمي‏توان گفت: ديگران حق دارند آن را تخريب كنند.
بالأخره اين انقلاب به اجتهاد مراجع شيعه، بر پا شده و تأييد آن واجب است. ما كه مي‏گوييم حفظ كيان اسلام واجب است، الان كيان تشيع و پايگاه شيعه، همين جا است.

انتظار: آيا اين روايت از نظر سند، صحيح است يا ضعيف؟
روايت، صحيح است؛ فقط بحث دلالي در آن مطرح است.

انتظار: دلالت آن را مي‏توان قيد زد به اين كه ((كل راية)) يعني به خودش دعوت بكند.
اين تفسير را امام خميني‏1 داشتند.

انتظار: اهل‏بيت(ع) نيز بعضي از قيام‏ها را تأييد مي‏فرمايند و اين‏مطلب قضيه را حل مي‏كند.
&lt ;/SPAN>بله، امام معصوم(ع) فرمود: ((رحم اللّه عمّي زيداً انه ر يدْعُ لنفسه ولو ظفر لَوص))؛ يعني، براي خودش دعوت نكرد، براي ما بود.

انتظار: يكي از خصوصيات حكومت حضرت مهدي (عج) عدالت است، در مورد اين خصوصيت مقداري توضيح بفرماييد؟
در روايتي آمده است: ((لايبط صنف من الناس الاّ و حكم؛ [پيش از ظهور] صنفي نمي‏ماند؛ مگر اين كه حكومت را به دست بياورد)). تمام اصناف نمي‏توانند اين عدالت حضرت را پياده كنند؛ حتي ما روحانيان. در حكومت آن حضرت، ايشان ((شديدٌ عط العأّل و رحرٌ باثساكغ)) است.
در بُعد عدالت جهاني هم، آن حضرت غدّه‏هاي سرطاني را با هر وسيله‏اي كه بتواند، از بين مي‏برد. ايشان از شيوه‏هاي علمي، معجزه، عصاي موسي و جنگ طبيعي استفاده مي‏كند. در مقاطع مختلف، شيوه‏هاي گوناگون به كار مي‏برد. به هر حال وقتي كه دشمنان، موشك، بمب هسته‏اي و… دارند، خوب حضرت هم طبق عدالت از همان‏ها استفاده مي‏كند.

انتظار: مردم چگونه عدالت حضرت را تحمّل مي‏كنند؟
مردم به جهت اين كه مطالبي مي‏بينند، عاشق حضرت مي‏شوند: ((س‏وي اليه كأ س‏وِي النحلُ اض يعسوسا)). شخصيت امام عصر(ع)، جاذبه‏هايي دارد كه خاص آن حضرت است.

انتظار: خشونت مطرح در زمان قيام، چگونه خواهد بود؟</o:p >

 

در حكومت حضرت ((شدّة ص لغ)) مطرح است. شايد استفاده از خشونت به تنهايي باعث شبهاتي بشود؛ مثلاً در مورد آزادي بيان، خوارج در مقابل اميرالمؤمنين(ع) توهين مي‏كردند و فحش مي‏دادند، اما آن حضرت با خشونت برخورد نمي‏كرد. يكي از خوارج گفت: چقدر فقيه است اين كافر؟! فردي از شيعيان خواست او را بكشد، حضرت فرمود: نه صبر كن. اگر فحش داد، يا جوابش را بده يا عفو كن، من عفو كردم.
بايد شدت بالين ممزوج باشد. اگر خشونت در غير جاي مناسب استفاده شد، باعث اشكال تراشي مي‏شود. حضرت هم خشونت دارد و هم مهرباني: ((شديدٌ عط العأّل رحر باثساكغ)).

انتظار: ظاهراً در مورد حكومت حضرت، خشونت بيشتر مطرح است، به حدي كه برخي از افراد، از ظهور حضرت مي‏ترسند و حتي ديگران را از دعا براي تعجيل فرج منع مي‏كنند.
در روايت داريم: ((اذا جنّيژ فتمنّوه ص خفٍ و عافيةٍ)). پس اگر انسان گنه كار باشد، بايد بترسد.
اصل كار حضرت، نبرد با دشمنان است و خشونت‏ها، بيشتر در رويارويي با معاندان و دشمنان مي
‏باشد. آن حضرت با مردم با عطوفت و مهرباني برخورد مي‏كنند
.

انتظار: در پايان اگر نصيحت و سفارش خاصي داريد، بفرماييد؟
كاركردن براي تقويت اعتقاد به ((مهدويت)) خيلي مهم است. از خود حضرت بخواهيد كه در عمل به اين وظيفه مهم، به شما توفيق دهد.
در كار شما دو جنبه هست: يكي جنبه ساختن خود انسان و ديگري نشر مقاله و مجله.
سعي كنيد چيزي توليد نكنيد مگر اين كه به آن اعتقاد داشته باشيد. چيزي بنويسيد كه به آن اعتقاد داريد، و به مطالب مفيد و به درد خور اهميت بدهيد. بگوييد من مي‏خواهم موضوعاتي را كه خودم علاقه دارم بررسي كنم، و موضوعاتي كه به آن اعتقاد دارم مي‏نويسم؛ غير آن را به ديگري بدهيد.
حالت صادقانه با امام زمان(ع) داشته باشيد، بگوييد: مولاي من! من تا به حال به واسطه شما روزي مي‏خوردم؛ ولي الان بيشتر از بركات شما استفاده مي‏كنم. در مقابل حضرت، حالت اخلاص و صدق داشته باشيد كه همين مطلب براي آن حضرت و خدايش مهم است.

انتظار: موفق باشيد

 

http://asreshia.com

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور. تطبیق علائم ظهور.
به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید