ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

توجه عاطفي بيشتر به دختر

فهرست مطالب

طه تهامی


اسلام بين دختر و پسر تفاوت نمي‌گذارد و ملاك برتري را در «تقوا‌» مي‌داند؛ چرا كه پسر شدن نوزاد، در اختيار كسي نيست و خداوند است كه به هر كس بخواهد، دختر و به هر كس كه خواست، پسر مي‌دهد. مهم، اين است كه فرزند، «سالم و صالح‌» باشد. قرآن كريم مي‌فرمايد:
«يهَبُ لِمَنْ يشاءُ إِناثاً وَ يهَبُ لِمَنْ يشاءُ الذُّكُورَ أَوْ يزَوِّجُهُمْ ذُكْراناً وَ إِناثاً وَ يجْعَلُ مَنْ يشاءُ عَقيماً إِنَّهُ عَليمٌ قَديرٌ»؛
1«خداوند به هر كه بخواهد، دختر و به هر كه بخواهد، پسر مي‌دهد و يا پسر و دختر را با هم به وي عطا مي‌كند و آن كه را بخواهد، نازا مي‌كند. به درستي كه او داناي تواناست.»
اسلام شديداً سنّت ناپسند و جاهلي اكراه از دختر داشتن را رد مي‌كند و بر خلاف افكار ظاهربين كه پسر را بيشتر دوست مي‌دارند، در بعضي از موارد، دختر را برتر از پسر قلمداد مي‌كند و دليل آن را وجود پاره‌اي از ويژگيهاي ذاتي كه در درون آنهاست، تلقي مي‌كند. رسول خداصلي الله عليه وآله در اين باره مي‌فرمايد:
«نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤْنِسَاتٌ مُبَارَكَاتٌ مُفَلِّياتٌ؛
2دختران چه فرزندان خوبي هستند! مهرباني كنندگان، آماده به خدمت رساني، يار و غمخوار [اعضاء خانواده]، با بركت و پاكيزه كننده [در خانواده براي پدر و مادر] .»


و نيز فرمودند:


«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي عَلَي الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَي الذُّكُورِ؛ 3خداوند متعال بر دختران مهربان‌تر است تا پسران.»
اين مطلب از آن جهت است كه روحيات آنان، لطيف‌تر و شكننده‌تر است.
همچنين روايت كرده اند: امام صادق عليه السلام به شخصي كه در مدينه ازدواج كرده بود، فرمود: ازدواج خود را چگونه ديدي؟ پاسخ داد: هيچ مردي هيچ گونه خوبي در زني نيافته مگر آنكه من همه آن را در همسر خود ديده‌ام؛ جز اينكه او در كاري به من خيانت كرده است.
امام پرسيد: چه خيانتي؟ پاسخ داد: دختر به دنيا آورده. امام پرسيد:
مگر تو از داشتن دختر ناراحتي؟ به درستي كه خداوند بلند مرتبه و بزرگ فرمود: «نمي دانيد كه كدام يك از پدران و پسرانتان سودشان به شما نزديك‌تر است [و بيشتر به نفع شما هستند] .‌»
4
در برخي موارد، دختران برتري نيز دارند. امام صادق عليه السلام فرمود: «الْبَنَاتُ حَسَنَاتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَةٌ وَإِنَّمَا يثَابُ عَلَي الْحَسَنَاتِ وَ يسْأَلُ عَنِ النِّعْمَةِ؛
5دختران، نيكي و پسران، نعمت اند و همانا بر نيكيها، پاداش و از نعمتها، سؤال مي‌شود.»
همچنين به مردي كه از دختردار شدن خود ناراحت بود، فرمودند:
«به من خبر رسيده خدا به تو دختري داده، ولي موجب خشم و ناراحتي تو شده است. از او به تو زياني نخواهد رسيد. او گلي است كه
تو آن را مي‌بويي و خدا روزي‌اش را خود فراهم مي‌كند [و تو براي مخارج او به زحمت نمي‌افتي و روزي‌اش را با خود مي‌آورد] و بدان كه رسول خداصلي الله عليه وآله هم پدر دختران بودند [و بيشتر دختر داشتند] .‌»
6
اسلام با نظر به روحيات لطيف دختر، به والدين دستور داده كه در برخي از رفتارهاي خانوادگي مانند تقسيم هدايا، دختران را مقدم شمارند. رسول خداعليه السلام فرمودند:
«كسي كه به بازار برود و براي خانواده‌اش چيزي به عنوان هديه يا سوغات بخرد، همانند كسي است كه به مستمندان صدقه مي‌دهد [و اجري برابر آن مي‌برد] ؛ اما بايد [به جهت رعايت روحيه لطيف دختر] ابتدا هديه يا سوغاتي را به دختر بدهد؛ زيرا هر كس دخترش را شاد كند، گويي فردي از فرزندان اسماعيل عليه السلام را از بند رهانيده است.‌»
7


پی نوشت:


1) شوري / 49.
2) مستدرك الوسائل، ميرزا حسين نوري، بيروت، مؤسسة آل البيت لاحياء التراث، چاپ دوم، 1408 ق، ج 15، ص 115؛ وسائل الشيعة، ج 15، ص 100؛ الفروع من الكافي، ج 2، ص 82.
3) وسائل الشيعة، ج 15، ص 104، الفروع من الكافي، ج 2، ص 82.
4) نساء / 11. وسائل الشيعة، ج 15، ص 101؛ الفروع من الكافي، ج 2، ص 82.
5) وسائل الشيعة، ج 15، ص 104؛ الفروع من الكافي، ج 2، ص 82.
6) وسائل الشيعة، ج 15، ص 102؛ الفروع من الكافي، ج 2، ص 82.
7) بحارالانوار، ج 23، ص 116؛ مستدرك الوسائل، ج 15، ص 118.


منبع: ماهنامه اطلاع رساني، پژوهشي، آموزشي مبلغان شماره79.


http://zitova.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید