ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

جایگاه دختران در آیات و سیره ائمه علیه السلام

فهرست مطالب

اهمیت همسرداری از نکاتی است که روابط خانوادگی را استحکام بخشیده و نیک عاقبتی افراد جامعه را به دنبال دارد؛ از این رو متن زیر را که برگرفته از کتاب “مفاتیح الحیاة” است م
رور می کنیم:


مسوولیت زن در برابر شوهر


پیامبر اکرم (ص) فرمودند: زن نگهبان خانواده شوهر و فرزندان اوست و او در این نگهبانی مسوول است.(1)
پیامبر (ص) فرمودند: اگر می خواستم به کسی دستور دهم که برای دیگران سجده کند، به زن می گفتم که برای شوهرش سجده کند.(2)
پیامبر (ص) فرمودند: برای زن روا نیست که خشمگینانه به شوهرش بنگرد.(3)


پاداش خدمت به شوهر


بر پایه برخی روایات، به هر زنی که به شوهرش جرعه ای آب بنوشاند پاداش فراوانی داده می شود و شصت گناه از او بخشوده می شود.(4)
پیامبر (ص) فرمودند: هر زنی هفت روز به همسرش خدمت کند خدا هفت در آتش دوزخ را بر وی می بندد و درهای هشت گانه بهشت را به رویش می گشاید که از هر یک خواست وارد شود. (5)
ام سلمه از پیامبر (ص) پرسید: ارزش خدمت زنان به شوهرانشان چیست؟ آن حضرت (ص) فرمودند: هیچ زنی از خانه همسرش چیزی را به قصد اصلاح جا به جا نمی کند، مگر این که خدا نظر رحمت به سوی او افکند و هر کسی خدا به وی نظر رحمت کند عذابش نخواهد کرد.(6)


پاداش اطاعت از شوهر


امام صادق(ع) فرمودند: مردی از انصار در زمان رسول خدا (ص) به سفر رفت و با همسرش عهد و پیمان بست که از خانه بیرون نرود تا او باز گردد. پدر آن زن بیمار شد. او برای پیامبر (ص) پیغام فرستاد که همسرم به سفر رفته و با من عهد کرده که از خانه خارج نشوم تا بازگردد و اکنون پدرم بیمار شده است. آیا به من فرمان می دهی که از او عیادت کنم؟ حضرت رسول (ص) فرمودند: نه، در خانه ات بنشین و از همسرت اطاعت کن. بیماری پدرش شدت یافت و دوباره همان گونه به پیامبر(ص) پیغام فرستاد. پیامبر (ص) فرمودند: در خانه ات بنشین و از همسرت اطاعت کن. پدرش مُرد و برای پیامبر(ص) پیام فرستاد: آیا دستور می دهی که بر پدرم نماز بخوانم؟ فرمود: نه. در خانه ات بنشین و از همسرت اطاعت کن. پدرش را به خاک سپردند. پیامبر (ص) برای آن زن پیام فرستاد که خدا تو و پدرت را به سبب اطاعت از شوهرت آمرزیده است.(7)
نکته: فرمان پیامبر (ص) در این قصه شخصی هر چند اسراری دارد که برای ما روشن نیست و نمی توان از آن قانون کلی برای همگان و همه زمان ها استنباط کرد، اجمالا بر اهمیت اطاعت از شوهر و پاداش فراوان آن دلالت دارد.


پاداش جلب رضایت شوهر& lt;/o:p>


امام باقر (ع) فرمودند: برای زن شفیعی موثرتر از رضایت همسرش نیست. وقتی که حضرت فاطمه (ع) درگذشتند، امیرالمومنان(ع) بر سر تربت او گفت: خدایا! من از دختر پیامبرت راضی هستم.(8)
نیکی و اطاعت از شوهر و برخورد شایسته با او به قدری مهم است که در روایات جهاد زن قلمداد شده است.(9)


پی نوشت ها:
1. ارشادالقلوب، ص 184
2. الکافی، ج5، ص 508
3. مستدرک الوسایل، ج 14، ص 243
4. وسائل الشیعه، ج20، ص 172
5. عوالی اللئالی، ج 1، ص 270
6. بحارالانوار، ج100، ص 251
7. الکافی، ج5، ص 513
8. کتاب الخصال، ص 588
9. الکافی، ج5، ص 507


www.shabestan.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید