ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حضرت حزقیل علیه السلام

فهرست مطالب

فکر گناه تا به عمل حرامی منجر نشود، حرام نیست; ولی باید در نظر داشت که شیطان با همین انحرافات کوچک انسان را به تباهی می کشاند . فکر گناه، گناه نیست; ولی ممکن است زمینه گناه را فراهم سازد و موجب سلب توفیق گردد; چنان که دود چیزی را نمی سوزاند ولی در و دیوار را سیاه می کند . کنترل فکر راه های متعدد دارد; ولی نباید پنداشت با نخستین گام همه چیز درست می شود . کسی که می خواهد زمام افکار خویش را به کف گیرد، باید با تمام توان به خودسازی روی آورد و با جدیت این راه را دنبال کند تا تدریجا به هدف نزدیک گردد . بخشی از راه های کنترل فکر عبارت است از:


۱ . راه دل و عشق: ذهن و فکر انسان همواره متوجه چیزی است که به آن عشق می ورزد; چنان که عاشق آنی از فکر معشوقش بیرون نمی رود . این که مثلا ما همیشه در نمازهای خود به یاد دیگر مسائل می افتیم، به جهت تعلق نفس به آن ها و عدم آشنایی با محبوب حقیقی است; ولی عاشق دلباخته ذات جمیل علی الاطلاق در همه حال به یاد خدا است; چنان که گویا همیشه در نماز است . پس باید دل را از تعلق به کثرت پالایید و منزلگه عشق ربوبی ساخت تا اندیشه نیز بدان سوی توجه یابد .


۲ . ضبط قوه خیال: پرنده لجام گسیخته خیال هر دم بر سرشاخساری می نشیند . از این رو، افکار انسان خود ناساخته قرار و آرام ندارد . اگر آدمی با دقت در کنترل خیال بکوشد; یعنی همواره از آن مراقبت کند و هر گاه به این سوی و آن سوی گریخت، بلافاصله آن را به امور شریف متوجه گرداند، کم کم رام و مطیع می گردد .


۳ . انس دادن ذهن: با داشتن برنامه منظم و پیوسته می توان ذهن


&lt ;IMG src=”DownloadFileManager.aspx?GId=vTqYu0pMltf/XplF1CUC9VHXsH1w3qwm3e/HARHo2gvLkLiJIGzW0Q==” align=center border=0>


را به سمتی خاص جهت داد . داشتن برنامه های منظم همه روزه دعا و قرآن، مطالعه کتاب هایی پیرامون اخلاق، معاد، خداشناسی، عواقب گناه و حداقل روزی یک ساعت شرکت منظم و پیوسته در مجالس دینی در این مسیر سودمند است . برای آگاهی بیش تر ر . ک: آداب الصلوه یا پرواز در ملکوت، امام خمینی و مراحل اخلاق در قرآن، آیت الله جوادی آملی


http://ale-mohammad.com

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید