حضرت علی نمادی از انسان کامل/1
نويسنده: دین پرور، سیدجمال الدین
«انسان کامل»، عنوانی است که از دیرباز مورد توجه بوده و نه تنها اندیشمندان و فلاسفه در این وادی وارد شده و کتابهایی نوشتهاند بلکه برای عموم مردم هم جاذبه زیادی داشته است و با اینکه صنعت و علوم هر روزه کشف و اختراع تازهای میآفرینند و لوازم و ابزار جدیدی در اختیار میگذارند ولی همچنان انسانها هر جا که با خود خلوت کنند و از اسارت وسایل و ابزار برهند و مجال اندیشه و بازگشت به خویشتن خویش را دریابند، در جاذبه این آرمان قرار گرفته و دوست میدارند که اگر بدان جایگاه رفیع نرسیده لااقل سیمای او را به تماشا بنشینند و از حال و هوای او برخوردار گردند.
راستی انسان کامل کیست و چه صفات وخصوصیاتی را داراست؟
کمال انسان در چیست؟
بجز مکتب «ماتریالیسم» که اصولاً از انسان تعریف دیگری دارد، عموم مکاتب بشری مانند «بودا»، «یوگا»، «بهاکتی» از هند باستان و «لائوتس
ه»، «کنفوسیوس» از چین باستان و «افلاطون» و «ارسطو» از یونان باستان و «اپیکور»، رواقیون» از یونان و روم، تا «اومانیسم» و «اگزیستانسیالیسم»(1) اعتراف دارند که کمال انسان در ورای «خور و خواب و خشم و شهوت» است، و از همه بالاتر در منظر ادیان الهی بویژه اسلام، کمال آدمی از این زاویه نگریسته میشود، و امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در بیش از یکصد و چهل مورد در این رابطه سخن ایراد فرموده است.(2)
در این مقاله مشخصات انسان کامل در سه عنوان ذیل خلاصه میشود:
1ـ تقوی «انّ اکرمکم عندالله اتقیکم»
حاکمیت هدایت و فرمان الهی در وجود آدمی که گفتار و کردار نیکو، خدمتگزاری و خیررسانی، راستی و درستی، بلند نظری و آیندهنگری را در پی دارد.(3)
2ـ علم «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون»
آگاهی و دانش از علوم و معارف سعادتبخش و راهگشا.
3ـ جهاد «فضّل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما»
دفاع از پاکی و عزت و شرافت وایستادگی در برابر باطل، ظلم و فساد محصول این سه رکن، ایجاد جامعه برتر انسانی و عدالت اجتماعی است و جامعه انسانی بدون تقوی، علم و جهاد هرگز تحقق نخواهد یافت.
البته کمال انسانی دارای مراتب ودرجات مختلف است و افرادی بالنسبه از آن برخوردار بودهاند ولی آنچه مهم و مورد نظر است انسانهایی هستند که به اوج این کمال دست یافته و در قله آن قرار گرفتهاند و در نتیجه الگو و مربّی انسانها در راه رسیدن به کمال میباشند.
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام نمونه عالی انسان کامل است که در آن سه ویژگی (تقوی، علم و جهاد) سرآمد روزگار بود، و در طول عمر پربرکت خود به ویژه دوران زمامداری آن را به اوج خود رساند. بطوری که محصول آن یعنی عدالت اجتماعی در تاریخ ضربالمثل شد.
دانش امام علی علیهالسلام
اما از نظر علم: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره علم امیرالمؤمنین علیهالسلام مطالب مهمی ایراد فرمودند، مانند:
«انا مدینة العلم و علیّ بابها»(4)
که من شهر علمم و علیام در است.
«أعلم أمّتی بالسّنة و القضاء بعدی علیّ بن ابی &l t;/SPAN>طالب»(5) (داناترین امت من به سنت و قضاوت پس از من، علی بن ابیطالب است.)
«ان رسول الله صلی الله علیه و آله علّمنی الف باب من العلم یفتح کل باب الف باب(6) و لم یعّلم ذلک احدا غیری».
«رسول خدا صلی الله علیه و آله هزار در از دانش را به من آموخت که هر دری هزار در را میگشاید و به هیچ کس جز من
آن را نیاموخت.»
«قال ابن عباس: و ما علمی و علم اصحاب محمد صلی الله علیه و آله فی علم علی رضی اله عنه الاّ کقطرة فی سبعة البحر».(7)
(دانش من و دانش یاران پیامبر در مقابل دانش علی علیهالسلام مانند قطره در برابر هفت دریاست).
تقوای امام امیرالمؤمنین علیهالسلام
و اما از نظر تقوی: که حضرتش مولای متقیان است و نمونه کامل اوصاف اهل تقوی در خطبه همام آمده که مصداق اتم آن به شهادت تاریخ، زندگی و روش خود آن حضرت است.
از عمر بن عبدالعزیز نقل است که میگفت پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله زاهد تر از علی علیهالسلام در بین اصحاب نیافتم.(8)
در اشعاری که حافظ ابوالمؤید محمدالبکری مکی حنفی (568م) درباره فضایل امیرالمؤمنین سروده به زهد و تقوای امام بارها اشاره کرده است که ترجمه بعضی از آنها آورده میشود.
ـ در حقیقت علی علیهالسلام است که بر بلندای کمالات انسانیت اوج گرفته است.
ـ او برای رضای خدا با هواهای نفسانی خود مبارزه کرد.
ـ لباس درشت و موئین و کهنه به تن میکرد در حالی که کلید خزائن اسلام در دستش بود و درون بیت المال مالامال از اموال و درهم و دینار بود.
ـ امام علی علیهالسلام رهبر آزادگان، مجموعه صفاتی که در دیگر یاران پیامبر صلی الله علیه و آله نبود، علی علیهالسلام همه
آنها را در خود سرشته بود.
ـ آنچه را که علی علیهالسلام در وجودش گردآورده بود که همه آنها ستوده و گزیده و فضیلت بود در تمام مردم وجود نداشت.(9)
هارون بن عنتره از
پدرش نقل میکند که در«خَوَرنَقْ»(10) بر امام وارد شدم که لباس کهنهای دربرداشت و از سرما میلرزید، عرض کردم ای امیرمؤمنان خداوند در این مال برای تو و خانوادهات هم مانند دیگر مسلمانان سهمی قرار داده
ولی شما اینگونه با خودت به سختی رفتار میکنی.
امام در پاسخ فرمود: من از اموال شما (بیتالمال) هیچ چیز برداشت نکردم و این دو جامه کهنه هم همان است که از منزلم در مدینه با آن بیرون آمدم و دیگر جز آن ندارم.(11)
حضرت امام محمدباقر علیهالسلام فرمود:
«و لقد ولیّ خمس سنین و ما وضع آجرة علی آجرة و لالنبة علی لنبة و لا أقطع قطیعا و لا أورث بیضا و لا حمراء»
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام پنج سال حکومت کرد ولی نه آجری روی آجر و نه خشتی روی خشتی گذاشت و نه زمینی و ملکی را برای خود برداشت و نه طلا و نقرهای به ارث گذاشت.
آن حضرت به عثمان بن حنیف فرماندار بصره نوشت:
«الا و انّ امامکم قد اکتفی من دنیاه بطمریه و من طعمه بقرصیه ألا و انکم لاتقدرون علی ذلک ولکن اعینونی بورع و اجتهاد فوالله ما کنزت من دنیاکم تبرا و لا ادّخرت من غنائمها وفرا و لا اعددت لبالی ثوبی طمرا».(13)
آگاه باش که هر رهروی را راهبری است که بدو اقتدا کند… هان! که پیشوای شما از دنیا به دو جامه کهنه بسنده کرده است، و از غذاها به دو قرص نان، بدانید که شما هرگز توان آن را ندارید ولی با پارسایی و تلاش و عفت و راستی و درستی، مرا یاری کنید. به خدا سوگند، از دنیایتان سیم و زری نیندوختم و از ثروتهای آن مالی ذخیره نکردم، و برای کهنه جامهام شور واشوری فراهم نساختم.
جهاد امیرالمؤمنین
جهاد از بزرگترین ارزشهای الهی و انسانی است زیرا مجاهد، عزیزترین سرمایه یعنی جان خود را در راه خدا و برای نجات انسانها به خطر میاندازد و این نشانه بالاترین ایثار و فداکاری اوست و تا جهاد نباشد غارتگران سر جای خود نخواهند نشست و با ظلم و تجاوز روزگار مردم را سیاه میکنند، و تنها با مبارزه با ستمکاران و دفاع از کیان انسان و ارزشها است که زندگی مفهوم و ثبات مییابد.
بنابراین برترین فضایل و ارزشها جهاد است و آنکه در این صفت برجسته و سرآمد باشد در انسانیت و کمال سرآمد است.
امام امیرالمؤمنین علیهالسلام در این فضیلت هم گوی سبقت را از دیگران ربوده است، ابن ابی الحدید میگوید:
و اما جهاد در راه خدا پس نزد دوست و دشمن روشن است که امام علیهالسلام سید مجاهدان است و اصولاً جهاد نزد کسی جز علی علیهالسلام نیست و دانستی که بزرگترین نبردها در زمان رسول خدا صلیاللهعلیهوآله با مشرکان، جنگ بدر بزرگ بود که در آن هفتاد نفر از کافران کشته شدند که نصف آنان به دست علی علیهالسلام کشته شدند.
امام، در زمان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در همه غزوات شرکت داشت جز غزوه تبوک که جانشین آنحضرت در مدینه بود که حدیث معروف «منزلت» ((یا علی انت منّی بمنزلة هارون من موسی الاّ انه لا نبیّ بعدی))(14) مربوط به آن است.
و این نشانه آن است که علی علیهالسلام در جهاد از همه برتر است.
آن حضرت در نامه به عثمان بن حنیف نوشت
:
«والله لو تظاهرت العرب علی قتلی لما ولیّت عنها و لو امکنت الفرصة من رقابها لسارعت الیها».(15)
به خدا سوگند اگر همه قبایل عرب همدست و همداستان شوند و به مصاف من درآیند از آنان روی برنگردانم و در هر فرصتی بر آنان بتازم.
در جنگ خندق که یکی از میدانهای بزرگ نبرد با کفار بود، امام علیهالسلام با کشتن «عمروبن عبدود» که با هزار سوار برابری میکرد، شجاعت و پیشگامی خود را در جهاد به نمایش گذارد.
و در همین نبرد بود که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودند:
«لضربة علی علیهالسلام یوم الخندق افضل من اعمال الثقلین»
بیشک ضربت علی علیهالسلام در روز جنگ خندق از اعمال خیر و عبادات جن و انس برتر است.
و «برزالاسلام کله الی الکفر کلّه».
و همه اسلام در برابر تمامی کفر به مبارزه برخاسته است.(16)
ادامه دارد…
صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor