ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

در فراق فاطمه علیهاالسلام

فهرست مطالب

رسول خدا صلی الله علیه وآله به دختر دلبندش بيش از حد علاقه داشت و آن حضرت، فاطمه علیهاالسلام را آنچنان مورد مهر و محبت قرار مي‌داد كه م
وجب شگفتي ديگران مي‌شد؛ چرا كه فاطمه علیهاالسلام خلاصه وجود پيامبر صلی الله علیه وآله، نسيم آرام‌بخش پدر، كوثر قرآن، سرور بانوان جهان، ريحانه بهشتي، يادگار خديجه، همسر علي و مادر حسنين بود. وقتي به پيامبر صلی الله علیه وآله گفته شد: شما فاطمه را در آغوش مي‌گيري، بسيار مي‌بوسي و اين همه عطوفت و مهرباني برايش ابراز مي‌داري؛ در حالي كه به ساير دخترانت اين همه اظهار محبت نمي‌كني؟ رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: «نطفه فاطمه از غذاهاي بهشتي است؛ من بوي بهشت را از وجود او استشمام مي‌كنم
.»


وقتي عايشه در مورد علاقه زياد پيامبر صلی الله علیه وآله به دخترش فاطمه علیهاالسلام اعتراض كرد، حضرت خاتم الانبياء صلی الله علیه وآله فرمود: «اي عايشه! هنگامي كه در شب معراج مرا به آسمانها بردند، داخل بهشت شدم. جبرئيل مرا به نزد درخت طوبي برد و از ميوه‌هاي آن درخت خوردم و خداوند متعال از همان ميوه‌هاي درخت طوبي وجود فاطمه را خلق كرد. هر وقت او را مي‌بوسم و مي‌بويم، بوي دلپذير درخت طوبي و عطرهاي بهشتي به مشامم مي‌رسد.»


رسول خدا صلی الله علیه وآله همواره به حضرت زهرا علیهاالسلام مي‌فرمود: «يَا فَاطِمَة! إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَيَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَ يَرْضَى لِرِضَاك؛ فاطمه جان! به راستي كه خداي تبارك و تعالي به خاطر خشم تو خشم مي‌گيرد و به خاطر خشنودي تو خشنود مي‌شود.» (34)


اما با اين شخصيت چه كردند كه حضرت علي علیه السلام او را شبانه دفن كرد؟ امام حسين علیه السلام مي‌فرمايد: وقتی فاطمه زهرا علیهاالسلام قبض روح شد،‌ امیرالمؤمنین مخفیانه دفنش کرد و موضع قبرش را محو نمود، سپس برخاست و صورتش را به طرف قبر رسول خدا برگرداند و گفت: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ السَّلَامُ عَلَيْكَ عَنِ ابْنَتِكَ وَ زَائِرَتِكَ وَ الْبَائِتَةِ فِي الثَّرَى بِبُقْعَتِكَ وَ الْمُخْتَارِ اللَّهُ لَهَا سُرْعَةَ اللِّحَاقِ بِكَ؛ يا رسول الله! سلام من و سلام دخترت فاطمه بر تو باد، همان دخترت كه به زيارت تو آمده و در بقعه تو خوابيده و خدا خواست به سرعت به تو ملحق شود.»


و ادامه داد: «يا رسول الله! از فراق دختر برگزيده تو صبر و شكيبايي من قليل و اندك شده است، قدرت من از دوري بزرگ‌ترين زنان؛ يعني فاطمه اطهر ضعيف گرديد؛ ولي براي مفارقت تو تأسي نمودن موجب تسليت من خواهد شد. من تو را به دست خود به خاك سپردم، در صورتي كه جان مقدس تو در گلو و سينه من بود. آري، آنچه كه در قرآن است، مي‌پذيرم و مي‌گويم: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُون» يا رسول الله! آن امانتي را كه به من دادي، پس گرفته شد! سپرده باز گرفته شد! فاطمه زهرا را بردي يا رسول الله! چقدر اين آسمان سبز و زمين غبارآلود در نظر من تيره و تار است!! ‌غم و اندوه من هميشگي گرديده! شب من با بي‌خوابي مي‌گذرد! اين غم از قلب من خارج نمي‌شود تا آن موقعي كه خدا مرا در آن خانه‌اي كه تو در آن هستي وارد نمايد! در دلم دردي است كه آن را جريحه‌دار مي‌كند و هم غمي است تحريك كننده! چه زود بود كه بين ما جدايي افتاد!! من درد دل خود را براي خدا مي‌گويم.


دخترت به زودي تو را از اينكه امت تو متحد شدند و حق او را پايمال نمودند، آگاه خواهد كرد! جريان را از فاطمه‌ات جويا شو و شرح حال را از وي بخواه! چه غم و غصه‌هايي كه در دل او جايگزين شدند و نمي‌توانست براي كسي درد دل كند. وي همه آنها را براي تو خواهد گفت. خدا كه بهترين حكم‌كنندگان است، حكم خواهد كرد. سلام من بر شما باد! سلامي كه به منزله وداع من باشد، نه آن سلامي كه شما را ترك نمايم، اگر باز گردم از ملالت و خستگي نيست و اگر نزد قبر تو اقامت گزينم، به علت بدگماني نيست كه خدا به صابرين وعده ثواب داده است.


صبر و شكيبايي مبارك‌تر و نيكوتر است. اگر براي غلبه بر افرادي كه بر او مستولي شدند، نبود، بر خود لازم مي‌دانستم كه نزد قبر تو اقامت گزينم و معتكف گردم و براي اين مصيبت بزرگ نظير زن جوانمرده ناله و فرياد مي‌كردم. خدا مي‌بيند كه دختر تو مخفيانه دفن مي‌شود! حق وي غصب شد! از گرفتن ارث ممنوع گرديد! در صورتي كه از زمان تو تا به حال چندان مدتي نگذشته و ذكر تو متروك نشده است! يا رسول الله! من به خدا شكايت مي‌كنم و پيمودن راهي كه تو رفتي، براي من بهترين تسليت است. يا رسول الله! صلوات خدا بر تو و سلام و خوشنودي خدا بر فاطمه اطهر باد.»


(34) علل الشرايع، شيخ صدوق، نشر داوري، قم، ج1، ص183. و تفسير عياشي، ج2، ص212. و دلائل الامامه، ص52.


www.mouood.org

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید