ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

راز زیارت امام حسین علیه السلام چیست؟

فهرست مطالب

پاسخ : زیارت وسیله ای است برای رساندن ارادت باطنی و جلوه ای است از حیات عشق و محبت پایدار زائر در برابر مَزور و عاشق در مقابل معشوق، که پاداشی مضاعف دارد. هر امامی را برگردن شیعیانش حقی است و راه ادای آن، زیارت قبر اوست. و در خصوص زیارت قبر حسین (علیه السلام) رهنمودهای روشنی در اختیار است که گفته اند : اگر کسی همه ساله به حج برود، ولی امام حسین (علیه السلام) را زیارت نکند، حقی از حقوق رسول الله (صلّی الله علیه وآله) را نادیده گرفته است ؛ زیرا حق حسین (علیه السلام) فریضه ای از فرایض الهی است و بر همه مسلمانان واجب است که به زیارت آن حضرت بشتابند ؛ لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمْ حَجَّ دَهْرَهُ ثُمَّ لَمْ یَزُرِ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیّ (علیه السلام) لَکَانَ تَارِکاً حَقّاً مِنْ حُقُوقِ رَسُولِ اللَّهِ (صلّی الله علیه وآله) لاَِنَّ حَقَّ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) فَرِیضَةٌ مِنَ اللَّهِ تَعَالَی وَاجِبَةٌ عَلَی کُ
لِّ مُسْلِم. (1)


در شب قدر که گرامی ترین شب های سال است، زیارت امام حسین (علیه السلام) در متن وظایف آن شب قرار دارد. زیارت امام حسین در حرم امیرمؤمنان (علیهما السلام) برای آن است که به نقلی سر مطهّر حضرت امام حسین در بالا سر حضرت امیر مؤمنان دفن شده است.


فواید و اهمیت زیارت ائمه و امام حسین (علیهم السلام)


1 ـ میثاق الهی ؛ تجدید میثاق


وَشّاء می گوید از امام هشتم (علیه السلام) شنیدم که می فرمود :


إن لِکلِّ إمام عهداً فی عُنُقِ أولیائِهِ و شِیعتِهِ، و إنّ مِنْ تَمام الوَفاءِ بِالْعهدِ وِ حُسن الأداء زیارة قُبُورِهِم…. (2)


هر امامی را برگردن پیروانش حقّی است که یکی از جلوه های مهم وفای به این حق، پرداختن به زیارت قبر آن امام است. </o:p&g t;


2 ـ زوار آسمانی


فقط انسان ها به زیارت قبر امام حسین مشرف نمی شوند، بلکه بیشترین زائران آن حضرت، مسافران آسمانی هستند.


پیامبر خدا (صلّی الله علیه وآله) فرمود : خلقی بیشتر از فرشتگان آفریده نشده است ؛ به طوری که در هرشبانه روز هفتاد هزار فرشته به زیارت کعبه توفیق می یابند، پس از آن به زیارت قبر رسول الله (صلّی الله علیه وآله)، سپس به دیدار امیرمؤمنان (علیه السلام) و پس از آن به زیارت قبر حسین (علیه السلام) توفیق می یابند و تا سحرگاهان در آنجا می مانند و سپس به سوی آسمان عروج می کنند : ثمّ یأتون الحسین فیقیمون عنده فإذا کان السّحر وُضِعَ لَهم معراج إلی السماء…. (3)


3 ـ خواسته همه موجودات آسمانی


تمام موجودات عالم، خواهان زیارت حسین (علیه السلام) هستند. اسحاق بن عمار می گوید :


از امام صادق (علیه
السلام) شنیدم که می فرمود :


لَیْسَ شَیْءٌ فِی السَّمَاوَاتِ إِلاّ وَهُمْ یَسْأَلُونَ اللَّهَ أَنْ یُؤْذَنَ لَهُمْ فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) فَفَوْجٌ یَنْزِلُ وَ فَوْجٌ یَعْرُجُ. (4)


موجودی در آسمان ها نیست جز آن که از خدا اجازه می خواهند تا به زیارت حسین (علیه السلام) نایل آیند.


4 ـ معادل زیارت رسول الله (صلّی الله علیه وآله)


زید شحام می گوید : از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم : ما لِمَنْ زارَ واحداً مِنْکُم ؟ ؛ برای کسی که یکی از شما را زیارت کند چه پاداشی منظور می گردد ؟ گفت :


کَمَنْ زارَ رَسُول الله (صلّی الله علیه وآله). (5)


پاداشی همانند پاداش زیارت پیامبر (صلّی الله علیه وآله) دارد.


5 ـ برکات مادی و معنوی


ائمه (علیهم السلام) با یادآوری برکات مادی و معنوی زیارت امام حسین (علیه السلام)، مردم و به ویژه شیعیان را به آن ترغیب و تشویق می کردند. امام باقر (علیه السلام) به محمدبن مسلم فرمود :


مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ وَیَمُدُّ فِی الْعُمُرِ وَیَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوْءِ وَإِتْیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَی کُلِّ مُؤْمِن یُقِرُّ لَهُ بِالاِْمَامَةِ مِنَ اللَّهِ. (6)


شیعیان ما را به زیارت حسین (علیه السلام) وادار کنید ؛ زیرا زیارت آن حضرت، موجب افزایش رزق و روزی و باعث طول عمر و دفع عوامل بدی ها و شرور است.


آری، زیارت امام (علیه السلام) بر هر شخص با ایمان، که به امام منصوب از طرف خدا اعتقاد دارد واجب است.


6 ـ رهایی از دایره حساب


امام صادق (علیه السلام) فرمود :


إِنَّ أَیَّامَ زَائِرِی الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیّ (علیه السلام) لا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِمْ. (7)


روزهایی که زایر در زیارت به سر می برد، از مدت عمر او به حساب نمی آید.


7 ـ غبطه مردم در قیامت


امام صادق (علیه السلام) فرمود :


مَا مِنْ أَحَد یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلاّ وَ هُوَ یَتَمَنَّی أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیّ (علیه السلام) لَمَّا یَرَی لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَی اللَّهِ. (8)


هیچ کس در قیامت حضور ندارد جز آن که آرزو می کند که در شمار زائران حسین (علیه السلام) باشد ؛ زیرا، می بیندکه درآنجا زایران حسین (علیه السلام) دارای موقعیت ویژه ای هستند.


<P style="TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: 200%; MARGIN: 0in 0in 10pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; BACKGROUND: white; mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto" dir=rtl class=MsoNormal align=justify& gt;8 ـ دیدار امام حسین (علیه السلام) از زائرانش


طریحی در منتخب، (9) نقل می کند که امام حسین (علیه السلام) فرمود :


مَنْ زارَنِی بَعْدَ موتی زرْتُهُ یَوم القیامة وَلَوْ لَمْ یَکُنْ إلاّ فی النار لأخرجته.


کسی که مرا بعد از قتلم زیارت کند در قیامت به دیدار او خواهم شتافت، حتی اگر او در جهنم باشد وی را از آن بیرون می آورم.


9 ـ زائر راستین کیست ؟


زائر راستین ائمه معصومین (علیهم السلام) کسانی هستند که در فرهنگ اسلامی به آن ها صدّیقون می گویند :


عن أبی جعفر (علیه السلام) قال : کان رسول الله (صلّی الله علیه وآله) إذا دخل الحُ
سین (علیه السلام) جذبه إلیه ثمّ یقول لأمیر المؤمنین (علیه السلام) : أَمْسَکْهُ ثُمّ یقع علیه فَیُقَبِّلُهُ و یبکی، یقول : یا أبة لم تبکی ؟ فیقول یا بُنَیَّ أُقَبِّلُ موضعَ السیوف منک، قال : یا أبة و أُقْتَلُ، قال : إی والله و أبوک و أخوک و أنت قال : یا أبة فمصارعنا شتّی، قال : نعم یا بنیّ، قال : فمن یزورنا من أُمَّتِکَ قال : لا یزورنی و یزور أباک و أخاک و أنت إلاّ الصدیقون من أمّتی. (
10)


نتیجه : زیارت ائمه معصوم (علیهم السلام) به ویژه زیارت امام حسین (علیه السلام) دارای اهمیت ویژه ای است و پی آمدها و آثاری مطلوب ؛ اعم از دنیوی، اخروی، مادی و معنوی دارد و شوق پرداختن و یا نپرداختن و بیزاری از آن یکی از نشانه های مهر و یا غضب الهی نیز می باشد. امام صادق (علیه السلام) فرمود :


مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) وَحُبَّ زِیَارَتِهِ وَمَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) وَبُغْضَ زِیَارَتِهِ. (11)


کسی را که خدا خواست سعادتمند شود حبّ و دوستی حسین و زیارتش را در دل او شکوفا می سازد و به عکس، کسی را که بخواهد کیفر دهد و تنبیه نماید، کینه و بغضی نسبت به حسین و یارانش در دل او ظاهر می گرداند.


10 ـ تقدّم زوار کربلا بر زوّار کعبه


صدوق، در ثواب الاعمال نقل می کند که امام صادق (علیه السلام) فرمود : إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعَالَی یَبْدَأُ بِالنَّظَرِ إِلَی زُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیّ (علیهما السلام) عَشِیَّةَ عَرَفَةَ، خدا در شب عرفه به زوّار امام حسین (علیه السلام) توجّه می کند. راوی از آن حضرت پرسید : قِیلَ لَهُ قَبْلَ نَظَرِهِ إِلَی أَهْلِ الْمَوْقِفِ آیا پیش از نظر کردن به حضّار در عرفات ؟ امام پاسخ داد : آری. و در حدیثی دیگر از آن حضرت آمده است :


إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَتَعَالَی یَتَجَلَّی لِزُوَّارِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) قَبْلَ أَهْلِ عَرَفَات (فَیَفْعَلُ ذَلِکَ بِهِمْ) وَیَقْضِی حَوَائِجَهُمْ وَیَغْفِرُ ذُنُوبَهُمْ وَیُشَفِّعُهُمْ فِی مَسَائِلِهِمْ ثُمَّ یَثْنِی بِأَهْلِ عَرَفَات یَفْعَلُ ذَلِکَ بِهِمْ. (12)


پروردگار حکیم عنایت ویژه خود را متوجّه زوّار قبر امام حسین (علیه السلام) می کند پیش از توجّه به حُجّاج واقف در عرفات نماید، خدا حوائج زوّار حسین را برآورده می سازد، گناهانشان را می بخشد و از آنان شفاعت به عمل می آورد پس به زوّار کعبه ای که در عرفات (در شب عرفه) حضور دارند توجّه کرده با آنان نیز این چنین عمل می کند


پی نوشت:


1. تهذیب الأحکام، ج6، ص42، باب فضل زیارته (علیه السلام)… و نکـ : طوسی، التهذیب، ج 6، ص 42


2. بحار، ج 97، ص 100 چاپ مؤسسه الوفاء بیروت، ص 116


3. همان، ص 117


4. وسائل الشیعة، ج14، ص414، باب تأکد استحباب زیارة الحسین…


5. بحار، ج 97، ص 100، چاپ مؤسسه الوفاء بیروت.


6. وسائل الشیعة، ج14، ص413، باب تأکد استحباب زیارة الحسین.


7. تهذیب الأحکام، ج6، ج43


8. وسائل الشیعه، ج14، ص424، باب تأکد استحباب زیارة الحسین.


9. منتخب الأخبار، ص 69


10. کامل الزیارات، ص70


11. وسائل الشیعة، ج14، ص496، باب استحباب زیارة الحسین (علیه السلام)


http://kho
davandegar.persianblog.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید