آثار اخلاقی و تربیتی روزه
روزه دارای ابعاد گوناگون و آثار بسیاری است. که از همه مهمتر بُعد اخلاقی و تربیتی آن است. روزه اگر روزه باشد صفای باطن و پاکیزگی روح را به همراه دارد، چرا که انسان روزهدار با خودداری از خوردن و آشامیدن قوای حیوانی خود را تضعیف و بر هوا و هوسهای خود پیروز میگردد.
تردیدی نیست که این همه فضائل و آثارتنها با دست کشیدن از خوردن و آشامیدن … به دست نمیآید بلکه همان گونه که امام صادق(ع) در روایتی مفصل اشاره کردهاند شرایط خاصی دارد لازم است همان گونه که ظاهر انسان روزهدار است اعضا و جوارح وی نیز، روزهدار باشند.
زبان باید از دروغ بپرهیزد.
دیدگان باید از نامحرم فرو بسته شوند، نزاع، حسد، غیبت و دیگر رذائل اخلاقی در بین نباشد تا روزه دارای آن آثار باشد.
تضعیف و بر هوا و هوسهای خود پیروز میگردد. قرآن به هنگام دستور روزه به مؤمنان میفرماید:
«ای مؤمنان، همان گونه که روزه را بر اقوام پیش از شما واجب کرده بودیم آن را بر شما نیز واجب ساختیم تا پرواپیشه شوید.»(7)
اسلام میخواهد، مسلمان با روزهداری در ماه مبارک رمضان زمینه پرورش روح و تقوا را در همه زمینهها در خود ایجاد کنند. زیرا همان گونه که اشاره کردیم، هر گاه انسان از انجام خواستههای طبیعی تن، خودداری کرد، بخوبی میتواند از پیروی هوای نفس خودداری کند بدون تردید رسیدن به مرحله تقوا و پرورش روح در همه ابعاد تنها با امساک از خوردن و آشامیدن به دست نمیآید بلکه شرایط دیگری لازم دارد که بدان اشاره کردیم. بنابراین، اگر دیده میشود که وضع اخلاقی برخی از افراد با اینکه یک ماه را روزه گرفتهاند، با گذشته چندان تفاوتی ندارد و به پاکی و تعالی آنان نینجامیده است، به جهت این است که روزه را تنها خودداری از خوردن و آشامیدن پنداشتهاند. در حالی که پیامبر اسلام(ص) میفرماید:
«کوچکترین و آسانترین چیزی که خداوند در روزه، برای روزهدار واجب کرده امساک از خوردن و آشامیدن است.»(8)
رسول اکرم(ص) به جابر بنعبداللّه انصاری فرمود: ای جابر، هر کس در روز ماه رمضان روزه بدارد و شب آن را به یاد خدا بیدار شود، شکم را از حرام و دامن را از آلودگی حفظ کند و زبان خویش را نگه دارد، از گناهان بیرون رود همچنان که از این ماه بیرو
ن میرود.
براساس روایات، روزهدار، همان گونه که از خوردنیها و آشامیدنیها خودداری میکند، باید همه اعضای بدن خود را روزهدار نگه دارد، در این صورت است که خداوند روزه او را میپذیرد و صفای روح و باطن به او عنایت میکند.(9)
از باب نمونه علی(ع) از پیامبر اسلام(ص) نقل کرده است:
«هر کس برای رضای خدا و پاداش اخروی، در ماه رمضان روزه بگیرد و گوش و چشم و زبان خود را از مردم بازدارد خداوند روزه او را میپذیرد و همه گناهان او را میبخشد و به او ثوابی معادل ثواب صابران عنایت میکند.»(10)
در حدیث یادشده، پیامبر اسلام(ص) کنترل چشم و گوش و زبان را به همراه خودداری از دیگر مبطلات چون خوردن و آشامیدن از شرایط روزه کامل و واقعی داشته است. بدون تردید اگر مسلمانی اینگونه که پیامبر فرموده روزه بگیرد. و جسم و جان خود را به مدت یک ماه تمرین و پرورش دهد به مرحله صفای باطن و تعالی روح و تقوا در ابعاد گوناگون خواهد رسید.
جامعهای پاک و پاکیزه
اسلام با دستور روزه به همه مؤمنان «یا ایهاالذین آمنوا کتب علیکم الصیام …»(11)
میخواهد که مسلمانان جامعهای پاک و پاکیزه داشته باشند. جامعهای که از تزویر، خیانت، ستمگری و تجاوز به حقوق و شخصیت یکدیگر پاک باشد. به همین جهت اسلام، افزون بر تشریح قانونهای گسترده که همه ابعاد زندگی بشری را
در برمیگیرد با واجب کردن یک ماه روزه در ماه مبارک رمضان، تمایلات شیطانی و هوسهای سرکش انسانها را سرکوب میکند. نکتهای که درخور دقت است و در خطبه رسول خدا نیز بدان اشاره شده این است که اسلام، پیش از آنکه پیروان خود را به کارهای نیک وادارد از ارتکاب گناه و پلیدی باز میدارد. چرا که اگر زمینه آموزش احکام و تربیت اسلامی آماده نباشد، هر گونه تبلیغ و تلاش بیهوده است. از این رو گاه وقتی که علی(ع) از پیامبر اسلام(ص) سؤال میکند که بهترین عمل در ماه رمضان کدام است؟ آن حضرت میفرماید:
«الورع عن محارماللّه؛(12) بهترین عمل در این ماه، دوری از گناهان است.»
روزه اگر روزه باشد صفای باطن و پاکیزگی روح را به همراه دارد، چرا که انسان روزهدار با خودداری از خوردن و آشامیدن قوای حیوانی خود را تضعیف و بر هوا و هوسهای خود پیروز میگردد.
تردیدی نیست که گناه و تجاوز به حقوق دیگران بنیاد هر جامعهای را سست و متزلزل و سپس نابود میکند. تاریخ بیانگر آن است که هر جامعهای تا زمانی میتواند پایدار بماند و به سیر صعودی خود ادامه دهد که به گناه و فساد آلوده نشده باشد. و چون جامعهای به گناه و فساد، بیقانونی و تجاوز به حقوق دیگران روی آورد متزلزل و سپس از بین خواهد رفت. روزهای که اسلام بدان دستور میدهد در واقع مبارزهای همه سویه علیه همه انواع فساد و آلودگیهاست. و اگر با شرایط آن انجام پذیرد ریشه همه فسادها، انحرافها و آلودگیهای اجتماعی از دل و جان انسانها کنده شده و به جای آن صفا و پاکی نشانده میشود.
اجابت دعای روزهداران
چون شخص روزهدار به منظور اطاعت از خدا، از خوردن و آشامیدن و دیگر مبطلات روزه خودداری میکند، از صفای باطن و حالات روحانی و معنوی خاصی برخوردار میگردد. وجود این حالت در انسان او را به نزول رحمتهای الهی و اجابت دعاهایش امیدوار میسازد همان گونه که امام سجاد(ع) میفرماید:& lt;/P>
دعای روزهدار به هنگام افطار پذیرفته میشود.(13)
در خطبه و دیگر روایاتی که از پیامبر اسلام(ص) بدان اشاره کردیم به صورت مطلق به هنگام افطار و غیر آن از اجابت دعای روزهدار سخن گفته شده است. البته به هنگام افطار چون حالت روحانی ویژهای برای روزهدار پدید میآید، در روایات از جمله روایت یادشده سفارش شده که روزهدار در آن هنگام دعا کند که دعایش پذیرفته میشود.
اسلام میخواهد، مسلمان با روزهداری در ماه مبارک رمضان زمینه پرورش روح و تقوا را در همه زمینهها در خود ایجاد کنند.
زیرا همان گونه که اشاره کردیم، هر گاه انسان از انجام خواستههای طبیعی تن، خودداری کرد، بخوبی میتواند از پیروی هوای نفس خودداری کند.
امام صادق(ع) درباره سیره پیامبر(ص) چنین میفرماید:
«هر وقت رسول خدا(ص) میخواست افطار کند میفرمود: پروردگارا برای تو روزه گرفتیم و با روزی تو افطار میکنیم، پس این روزه را از ما بپذیر، تشنگی رفت و سیراب شدیم. لیکن پاداش روزه بر جای مانده است.»(14)
آثار و برکات اجتماعی روزه
روزه افزون بر آثار تربیتی، آثار اجتماعی بسیاری دارد که به نمونهای از آنها اشاره میشود.
1. درس مساوات و برابری:
روزه به مسلمانان درس مساوات و برابری میدهد با انجام این دستور الهی، افراد ثروتمند درد فقر و ناداری و گرسنگی را به گونهای محسوس میچشند، و به خوبی از درد دل آنان آگاه میگردند. همین احساس آنها را وامیدارد تا به یاری آنان بشتابند.
ممکن است گفته شود که با توصیف حال گرسنگان و محرومان میتوان ثروتمندان را متوجه حال فقیران ساخت. ولی بدون تردید، اگر این مسئله با روزهداری جنبه عینی به خود بگیرد اثر آن بسیار بیشتر است از این روی در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده که هشام بنحکم از علت تشریع روزه پرسید، امام چنین پاسخ دادند:</SPAN&g t;
«انما فرضاللّه الصیام لیستوی به الغنی و الفقیر و ذلک ان الغنی لم یکن لیجدمس الجوع، فیرحم الفقیر، و ان الغنی کلما اراد شیئا قدر علیه، فاراداللّه تعالی ان یسوی بین خلقه، وان یذیق الغنی مس الجوع و الالم، لیرق علی الضعیف و یرحم الجائع؛(15)
بر اساس روایات، روزهدار، همان گونه که از خوردنیها و آشامیدنیها خودداری میکند، باید همه اعضای بدن خود را روزهدار نگه دارد، در این صورت است که خداوند روزه او را میپذیرد و صفای روح و باطن به او عنایت میکند.
روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و ثروتمند مساوات برقرار گردد. و این بدان سبب است که ثروتمند طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند. چرا که ثروتمندان هر چه را بخواهند (از امور مادی) برای آنان فراهم است، خدا میخواهد میان بندگان خود مساوات باشد و طعم گرسنگی و درد و رنج را به ثروتمندان بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رسیدگی کنند.»</SPAN& gt;
2. کاهش جرم و جنایت
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، آمار جرائم و جنایات در میان مسلمانان به گونهای چشمگیر کاهش مییابد و رغبت مردم به کارهای نیک فزونی میگیرد. دعاها، انفاقها، تلاوت قرآن، رفت و آمد با خویشان و دوستان، شرکت در محافل دینی و … در این ماه بیش از ماههای دیگر است. و این امر در تقویت روح همبستگی اسلامی و تحریک عواطف انسانی تأثیر بسزایی دارد.
تردیدی نیست که گناه و تجاوز به حقوق دیگران بنیاد هر جامعهای را سست و متزلزل و سپس نابود میکند. تاریخ بیانگر آن است که هر جامعهای تا زمانی میتواند پایدار بماند و به سیر صعودی خود ادامه دهد که به گناه و فساد آلوده نشده باشد. و چون جامعهای به گناه و فساد، بیقانونی و تجاوز به حقوق دیگران روی آورد متزلزل و سپس از بین خواهد رفت. روزهای که اسلام بدان دستور میدهد در واقع مبارزهای همه سویه علیه همه انواع فساد و آلودگیهاست.< ;/SPAN>
و اگر با شرایط آن انجام پذیرد ریشه همه فسادها، انحرافها و آلودگیهای اجتماعی از دل و جان انسانها کنده شده و به جای آن صفا و پاکی نشانده میشود.
آماری که همه ساله پس از ماه مبارک رمضان منتشر میشود بیانگر آن است که در سرتاسر ایران جرم و جنایت به صورت محسوس و گاه تا چهل یا پنجاه درصد کاهش مییابد. و تعداد کسانی که به دادگاهها مراجعه میکنند نیز به نصف کاهش مییابد. مردم در کوچه و بازار کمتر دروغ میگویند و نیز کمتر سر یکدیگر کلاه میگذارند. حتی دزدیها در این ماه کاهش مییابد و … و همه اینها از آثار روزه و روزهداری است.
امام صادق(ع):
روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و ثروتمند مساوات برقرار گردد.
و این بدان سبب است که ثروتمند طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند. چرا که ثروتمندان هر چه را بخواهند
(از امور مادی) برای آنان فراهم است، خدا میخواهد میان بندگان خود مساوات باشد و طعم گرسنگی و درد و رنج را به ثروتمندان بچشاند تا به ضعیفان و گرسنگان رسیدگی کنند.»
آثار بهداشتی و درمانی روزه
در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است: «صوموا تصحوا؛(16) روزه بگیرید تا تندرست شوید.» در طب قدیم و همچنین در طب جدید آثار «امساک» در درمان بسیاری از بیماریها به اثبات رسیده است. و کمتر طبیبی است که در گذشته و حال به این حقیقت اشارهای نکرده باشند از باب نمونه: حکیم قرن ششم پیش از میلاد، فیثاغورث به شاگردانش توصیه میکرد تا در مواقع بیماری و نیز به منظور تهذیب نفس از نوعی امساک کمک بگیرند. سقراط نیز، که او را پدر دانش پزشکی نامیدهاند برای حفظ صحت و درمان بیماریها «امساک» را برای مدتی طولانی ضروری میدانست.(17)
بسیاری از مردم چنین میپندارند که غذای بیشتر انرژی بیشتری تولید میکند غافل از اینکه غذای زائد و اضافی، موجب اختلال دستگاه گوارش و سبب ذخیره شدن چربیهای خارج از اندازه است و بیماریهای گوناگونی را به وجود میآورد. بیماریهای خطرناک چاقی، تصلب شرایین، انسداد عروق، دیابت و بسیاری از بیماریهای دیگر ریشه در تغذیه زیاد و گاهی هم معلول کیفیت آن است.
در روایات افزون بر روزهداری از ضررهای شکمپرستی و منافع امساک و کم خوری بسیار سخن گفته شده است و همواره مسلمانان به رعایت اعتدال در استفاده از انواع غذاها فرمان داده شدهاند.
یکی از درباریان منصور دوانیقی «خلیفه عباسی» نقل میکند:
روزی حضرت صادق(ع) در مجلس خلیفه حاضر بود. یک طبیب هندی کتابی درباره طب در دست داشت و میخواند و آن حضرت ساکت نشسته بود. چون طبیب از خواندن کتاب باز ایستاد، به امام صادق گفت: آیا مایلی چیزی از این کتاب به شما بیاموزم؟ امام فرمود:
نه، زیرا آنچه از قواعد طبی که نزد من است بهتر از چیزی است که تو داری و سپس فرمودند:
من دستور پیامبر اسلام(ص) را به کار میبندم که فرمود:</o:p> ;
«المعدة بیت الداء و الحمیة هی الدواء؛(18) معده مرکز بیماریها و امساک بالاترین داروهاست.»
آن طبیب هندی با شگفتی گفت: طب غیر از این چیزی نیست. به نقلی دیگر، طبیب هندی از امام پرسید که این دانش را از کجا آوردهای؟ امام فرمود: این سخن را از پدرانم و آنها از پیامبر اسلام و پیامبر اسلام از جبرئیل و خداوند تبارک و تعالی آموخته است. طبیب هندی گفت: راست گفتی و من شهادت میدهم که خدایی جز خدای یگانه وجود ندارد و محمد رسول خدا(ص) است.(19)
امروزه نیز پزشکان معترفند که مسئله تغذیه نقش مهمی در سلامت و بیماری انسان دارد همان گونه که طبیب روسی «الکسی سوفورین» در کتاب خود مینویسد:
95% بیماریهای مردم از شکمخوارگی و سوءتغذیه سرچشمه میگیرد.(20)
وی در جای دیگر مینویسد:
«درمان از طریق روزه فائده ویژهای برای کم خونی، ضعف رودهها، التهاب بسیط و مزمن، دملهای داخلی و خارجی، سل، اسکلیروز، روماتیسم، نقرس، استسقاء، نوراستنی، عرق النساء، خراز «ریختگی پوست» بیماریهای چشم، مرض قند، بیماریهای جلدی، بیماریهای کلیه، کبد و بیماریهای دیگر دارد. معالجه از طریق امساک اختصاص به بیماریهای فوق ندارد، بلکه بیماریهایی که مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهای جسم آمیختهشده همانند: سرطان، سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا میبخشد.»(21)
آماری که همه ساله پس از ماه مبارک رمضا
ن منتشر میشود بیانگر آن است که در سرتاسر ایران جرم و جنایت به صورت محسوس و گاه تا چهل یا پنجاه درصد کاهش مییابد.
و تعداد کسانی که به دادگاهها مراجعه میکنند نیز به نصف کاهش مییابد.
مردم در کوچه و بازار کمتر دروغ میگویند
و نیز کمتر سر یکدیگر کلاه میگذارند.
حتی دزدیها در این ماه کاهش مییابد و …
و همه اینها از آثار روزه و روزهداری است.
برخی از تعالیم اسلام در این باره جنبه پیشگیری و برخی دیگر جنبه درمانی دارد در بخش پیشگیری به پیروان خود سفارش کرده است تا گرسنه نشوند از خوردن غذا خودداری کنند.
و به هنگام خوردن غذا پیش از آنکه سیر شوند از خوردن دست بکشند.(22)
و در بخش درمانی، روزهداری بهترین درمان است روزه مواد زائد و اضافی و جذبنشده بدن را میسوزاند. افزون براین، نوعی استراحت برای دستگاههای گوارشی و عامل مؤثری برای سرویس کردن آنهاست. و با توجه به اینکه این دستگاه در طول سال مشغول به
کار است. این استراحت ضروری است.
روشن است که روزهدار به هنگام سحری خوردن و یا افطار کردن نباید در خوردن و آشامیدن افراط کند، تا از آثار بهداشتی و درمانی روزه نیز بهرهمند شود.
پینوشتها:
1. بحارالانوار، ج96، ص340، 341، 342، 359 و …
2. وسائل الشیعه، ج7، ص224، ناشر، احیاءالتراث العربی.
3.بحارالانوار، ج96، ص356، 358، الامالی، صدوق 57، 58؛ عیون الاخبار، ج1، ص295.
4. سفینة البحار، ج2، ص64، دارالمرتضی، بیروت؛ بحارالانوار، ج96، ص255.
5. وسائل الشیعه، ج7، ص117، 119.
6. همان، ص116.
7. بقره، آیه183.
8. وسائل الشیعه، ج7، ص118.
9.همان، روایت 7، 10، 12، 13.
10. همان، ص118.
11. بقره، آیه 183.
12. بحارالانوار، ج96، ص356.
13. وسائل الشیعه، ج7، ص106.
14. بحارالانوار، ج96، ص106، سفینة البحار، ج2، ص66.
15. وسائل الشیعه، ج7، ص3، بحارالانوار، ج96، ص371.
16. بحارالانوار، ج96، ص255.
17. حکمة الصوم و آثار، ص38، ناشر: گروه فرهنگ اجتماعی کویت، به نقل از نقش روزه در سازندگی انسان.
18. سفینةالبحار، ج2، ص78.
19. همان.
20. حکمة الصوم و آثار، ص98.
21. روزه روش نوین برای درمان بیماریها، ص65 به نقل از تفسر نمونه، ج1، ص632.
22. سفینةالبحار، ج2، ص79.
www.hawzah.net