ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

سوالاتي چند پيرامون ولايت و غدير

 نويسندهمحمود شريفي اقدم


منبعفصلنامه علوم حديث، شماره 7


س
وال 1: غدير چه معنايى
دارد؟


پاسخ: رود كوچكى كه مقدار كمى آب همواره در آن جارى باشد.


چون در صحراى نزديك «جحفه» رود كوچكى وجود داشت آن را به صحراى غدير نام نهادند.


——————————————————–


سوال 2: چرا حادثه عظيم بيعت مردم با امام على(عليه السلام) با نام غدير معروف شد؟


پاسخ: بيابان غدير خم پس از سرزمين «جحفه» در 3 ميلى مكه قرار دارد، و در آنجا رود هميشه جارى وجود داشت، چون براى اعلام ولايت امام على(عليه السلام) و بيعت 120 هزار حاجى از زن و مرد، دو روز در آنجا توقف كردند، و در آن هواى گر
م و كمبود آب، از آن رود كوچك استفاده مى شد، آن حادثه بزرگ به نام
«غدير» معروف شد. از آن پس در نوشته‌ها و گفته‌ها و شعرهاى گوناگون، روز بيعت عمومى مردم با حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) با نام غدير مطرح گرديد.


——————————————————–


<B&g t;سوال 3: آيا واقعه غدير با نامهاى ديگرى نيز آمده است ؟


پاسخ: نام معروف حادثه عظيم بيعت عمومى مردم با امام على(عليه السلام) همان غدير است اما با نامهاى ديگرى نيز مطرح شده است مانند:


يوم الولايه(روز اعلام ولايت)


يوم البيعه(روز بيعت)


يوم الدوح(روز بزرگ، كه حادثه بزرگى در آن رخ داد، يا روزى كه مردم در كنار درختان تنومند صحراى غدير، از سايه هاى آن استفاده مى كردند و سايبان براى خود درست نمودند.


——————————————————–


سوال 4: حادثه عظيم در چه روزى تحقق يافت؟


پاسخ: روز پنجشنبه، سال دهم هجرت، هيجدهم ذى الحجة، درست هشت روز پس از عيد قربان، در صحراى غدير خم فرمان بيعت عمومى مردم با حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) از طرف خدا و فرشته وحى صادر شد كه: «يا ايهاالرسول بلغ ماانزل اليك…»(اى پيامبر آنچه نسبت به ولايت على(عليه السلام) به تو ابلاغ كرده ايم براى مردم بازگو).


——————————————————–


سوال 5: پس از كدام مراسم مهمى غدير شكل گرفت؟


پاسخ: پس از مراسم حج واجب، كه مسلمانان بلاد اسلامى چون شنيدند، رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) در اين مراسم شركت دارد، به گونه اى گسترده شرك
ت كردند، و چون آخرين حج رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) و در
روزهاى آخر عمر آن حضرت بود آن را(حجة الوداع) ناميدند.


شيخ كلينى روايت كرده است كه حضرت رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) بعد از هجرت ده سال در مدينه ماند و حج بجا نياورد تا آنكه در سال دهم خداوند عالميان اين آيه را فرستاد كه:


«و اذن فى الناس بالحج يا توك رجالا و على كل ضامر ياتين من كل فج عميق ليشهدوا منافع لهم.


)اى رسول خدا! در ميان مردم براى سفر حج ندا در ده و همه را به مراسم حج فراخوان تا مردم پياده و سواره و از راه دور بسوى تو آيند) پس امر كرد رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) مؤذنان را كه با آواز بلند به مردم اطلاع دهند كه رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) در اين سال به حج مى رود.


——————————————————–


سوال 6: چرا در آخرين سفر حج پيامبر(ص) حماسه غدير مطرح شد؟


پاسخ: هر پيامبرى داراى جانشين و ام
ام بوده و رسول
خدا نيز مى بايست جانشين و امامى داشته باشد كه او را معرفى و براى او از مردم بيعت بگيرد، اما در كجا؟ و در ميان كدام جمعيت ؟


در كدام اجتماع عظيمى مى شود مسئله بيعت براى امامت
امام على(ع) را بگوش مسلمانان جهان رساند؟ اجتماع عظيمى چون سفر حج، آن هم حجة
الوداع، كه همه مسلمانان از سراسر بلاد اسلامى به جهت حضور شخص پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) شركت كرده بودند بهترين موقعيت بود.


——————————————————–


<P style="TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: 200%; MARGIN: 0in 0in 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; BACKGROUND: white; mso-background-themecolor: background1" dir=rtl class=MsoNormal align=justify&gt ;سوال 7: حجة الوداع چيست؟ و كدام خاطره را در ذهن انسان تداعى مى كند؟


پاسخ: شركت رسول گرامى اسلام در مراسم حج سال دهم هجرت را(حجة الوداع) مى نامند. زيرا ديگر پيامبر اسلام نتوانست به حج برود، آخرين سفر حج آن حضرت را وداع با حج ناميدند، و چون پس از مراسم حج آن سال در روز هيجدهم ذى الحجة در صحراى غدير خم، ولايت امام على(عليه السلام) و ديگر امامان معصوم شيعه تا قيام حضرت مهدى(عجل الله تعالي فرجه) را مطرح كرد و از عموم مسلمانان بيعت گرفت، نام حجة الوداع، حادثه غدير خم را در دلها زنده مى كند
.


——————————————————–


سوال 8: چرا در شهر مكه يا عرفات و منى در مراسم حج بيعت با اميرالمؤمنين(ع)مطرح نگرديد؟


پاسخ: فرمان الهى پس از خارج شدن از مكه به رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) ابلاغ شد، و برخى از علل آن چنين است. اگر در مراسم شهر مكه يا عرفات يا منى اين حقيقت مطرح مى شد شايد جاذبه روز غدير را نداشت و دلها و مغزها را بخود جذب نمى كرد، چون همه در حال عبادت و انجام مراسم بودند.


اما پس از پايان مراسم حج و كوچ كردن حاجيان بسوى شهر و ديار خود، زمينه بيشترى براى بيعت با امام(عليه السلام) وجود داشت .


——————————————————–


سوال 9: چرا در حادثه عظيم بيعت عمومى مسلمين با امير المؤمنين(عليه الس
لام) با نام غديرمعروف
شد؟


پسخ: اين يك امر طبيعى است. در تمام ملتها اين شيوه نامگذارى رواج دارد، كه گاهى يك حادثه تاريخى را با نام شهرى يا خيابانى، يا كوهستانى، يا نام فرد خاصى مطرح مى كنند. چون در صحراى سوزان غدير خم، 120 هزار حاجى از نظر آب در زحمت بودند و همه از يك رود كوچكى استفاده مى كردند، آن حادثه بزرگ، و آن خاطره نورانى با نام آن رود كوچك بنام «غدير» با صحراى غدير مشهور شد.


&lt ;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: blue; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman'” dir=ltr>——————————————————–


سوال 10: چرا در سرزمين «جحفه» اين حادثه عظيم سامان يافت؟ آنجا چه امتيازى داشت؟


پاسخ: چون همه مسلمانان پس از مراسم حج براى رفتن به شهرهاى خود تا سرزمين «جحفه» با يكديگر همراه بودند، كه از آنجا تقسيم شده هر يك بسوى شهر و ديار خود مى رفتند.


سرزمين جحفه چهار راهى است كه مردم سرزمين حجاز را با ديگران از هم جدا مى كند، از آنجا راهى بسوى مدينه در شمال، و راهى به سوى عراق، و راهى بسوى مصر در غرب، و راهى بسوى يمن در جنوب وجود دارد.


سرزمين اگر فرمان الهى تحقق نمى يافت، ديگر اجتماع بزرگى از همه مسلمانان بلاد اسلامى شكل نمى گرفت و همه پراكنده مى شدند. و چون در <SPAN style="LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: 'Tahoma','sans-serif'; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'" lang=AR-SA&gt ;آن روزگارى، راديو، تلويزيون، ماهواره، تلكس خبرى، تلگراف، وجود نداشت، ابلاغ پيام الهى به همه مسلمانان در تمام بلاد اسلامى غير ممكن بود. پس امتياز بزرگ سرزمين غدير آن بود كه مى توانستند، مسلمانان بلاد اسلامى را در آنجا گرد هم آورند.


——————————————————–


سوال 11: چرا در شهر مدينه ، يا ديگر مراسم مذهبى بيعت با امير المؤمنين(عليه السلام) مطرح نشد؟


پاسخ: خداوند بزرگ صحراى غدير را برگزيد و علت آن بود كه اگر در شهر مدينه يا ديگر مراسم مذهبى بيعت با ولايت مطرح مى‌گرديد، از حضور همه مسلمانان بلاد اسلامى خبرى نبود و در محدوده مرزهاى مشخص، يا زمان و مكان مشخص محصور مى‌شد. در صورتى كه در مراسم حج جهانى و شركت مسلمانان همگانى است . پس براى جهانى شدن غدير مى بايست در مدينه يا ديگر مراسم ياد شده اين مهم صورت نپذيرد<SPAN style="LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: 'Tahoma','sans-serif'; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'" dir=ltr& gt;.


——————————————————–


سوال 12: چرا حجة الوداع براى اين مهم انتخاب شد؟


پاسخ: چون سفر آخرين پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) بود و بايد جانشين خود را معرفى مى كرد، و اجتماع بى سابقه اى از مسلمانان ديگر بلاد اسلامى در آنجا گرد مى آمدند، و همه مسلمانان پس از انجام مراسم حج در يك حالت معنوى، عبادى خاصى بودند، كه آن حالات معنوى در ديگر اجتماعات يافت نمى شد و حجاج معمولا پ
س از بازگشت به وطن خود وقايع مهم سفر را بازگو و حكايت مى كنند
.


——————————————————–


سوال 13: آيا حضرت اميرالمؤمنين(ع) در آغاز اين سفر با پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) بود؟


پاسخ: خير، امام على(عليه السلام) از طرف رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) در شهر يمن بود كه عازم مكه شد، اما حضرت زهرا(سلام الله عليها) از آغاز تا پايان سفر حجة الوداع همواره با پيامبر بوده و حوادث و تحولات روز غدير و پس از آن را شاهد بود.


——————————————————–


سوال 14: جايگاه سخنرانى پيامبر را چگونه فراهم كردند؟


پاسخ: پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) دستور داد تا اشتران را خوابانده و از جهاز شتران جايگاه بلندى براى سخنرانى آماده سازند، بگونه اى كه بتواند براى آن جمعيت انبوه سخن بگويد و همگان او را به روشنى بنگرد.


——————————————————–


سوال 15: شمار مردم در آن اجتماع عظيم چقدر بود؟


پاسخ: تعداد جمعيت انبوه روز غدير را مختلف ثبت كرده اند، برخى124 هزار نفر و بعضى 100هزار، و بعضى 90هزار، و گروهى 120هزار نفر نوشته اند.


——————————————————–


سوال 16: اجتماع بزرگ غدير چه ويژگيهايى داشت؟


پاسخ: ويژگيهاى فراوانى داشت مانند:


1- اجتماعى از تمام بلاد اسلامى بود.


2- حاضران پس از اعمال حج با جاذبه هاى معنوى خاصى گرد هم آمدند.


3- انگيزه اجتماع معنوى و با فرمان الهى بود.


4- فراوانى اين اجتماع در آن روزگاران بى نظير بود.

& #x0D;

——————————————————–


سوال 17: آيا چنان اجتماع بزرگى را مى شود در جاى ديگرى گرد آورد؟


پاسخ:
نه هرگز!! زيرا ارتش هاى بزرگ آن روزگاران با
همه فراخوانى و جمع آورى نيروها نمى توانستند آن تعداد از جمعيت را گرد هم آوردند، و با همه تلاش 10هزار يا 15هزار نفر را گرد مى آورند.


و ديگر اجتماعات، جاذبه حضور پيامبر را نداشت، و از جاذبه هاى معنوى حج برخوردار نبود.


——————————————————–


سوال 18: سخنرانى رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) چگونه آغاز و پايان يافت؟


پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)
پس از آنكه در
جايگاه بلند سخنرانى قرار گرفت با حمد و ستايش الهى و اعتراف گرفتن از حاضران بحث را آغاز كرد و فرمود: شما درباره من چگونه شهادت مى دهيم؟ همه مردم پاسخ دادند: شهادت مى دهيم كه تو فرمان خدا را ابلاغ و ما را به خوبيها دعوت كردى خدا تو را پاداش ‍ نيكو دهد. پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «ايهاالناس من اولى& lt;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman'” dir=ltr lang=AR-SA> الناس بالمؤمنين من انفسهم» ؟


)اى مردم! چه كسى نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است؟) همه پاسخ دادند: خدا و پيامبر او دانا ترند.


آنگاه پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) نزول فرشته وحى و آخرين فرمان الهى پيرامون مومى مردم با على(عليه السلام) و يازده فرزندانش را تا قيامت، مطرح و از همگان اقرار و اعتراف گرفت و همگان را به پخش اين خبر و فرمان الهى، فرمان داد، و در پايان سخنرانى، فرمان بيعت عمومى را صادر فرمود كه همه زن و مرد حاضر در صحراى غدير با امام على(عليه السلام) بيعت كردند.


——————————————————–


سوال 19: پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) امام على(عليه السلام) را چگونه براى بيعت معرفى كرد؟


پاسخ: پس از ابلاغ ولايت امام على(عليه السلام) و يازده امام ديگر از فرزندان او، آن حضرت را به جايگاه بلند سخنرانى فرا خواند، دست او را گرف
ت و بلند كرد به گونه اى كه زير بغل پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم)
پيدا شد و فرمود:


فمن كنت مولاه فعلى مولاه(پس هر كس را من رهبر او مى باشم، پس على(عليه السلام) نيز رهبر اوست).


——————————————————–


سوال 20: اول كسى كه با امام على(عليه السلام) بيعت كرد چه كسى بود؟


پاسخ: پس از ابلاغ وحى، و فراخوان امام على(عليه السلام) به جايگاه سخنرانى، اول كسى كه دست على(عليه السلام) را گرفت وبا آن حضرت بيعت كرد، شخص رسول خدا(عليه السلام) بود و سپس ديگران با امام بيعت كردند.


——————————————————–


سوال 21: بيعت با اميرالمؤمنين(عليه السلام) از كى آغاز و تا چه زمانى بطول انجاميد؟


پاسخ: امروز اخذ راى با نوشتن ورقه هاى مخصوص انتخابات انجام مى گيرد، اما در آن روزگاران بگونه ديگرى بود كه دست در دست امام مى گذاشتند و به او بعنوان رهبر سلام مى كردند. كه بيعت مردان از ظهر روز غدير تا شب، و زنان تا پاسى از شب گذشته بطول انجاميد.


مرحوم شيخ عباس قمى اينگونه نقل مى كند: حضرت رسول(صلي الله عليه و آله و سلم) از منبر فرود آمد و آن وقت، نزديك زوال بود در شدت گرما، پس دو ركعت نماز كرد .و مؤذن آن حضرت اذان گفت و مردم نماز ظهر را با آن حضرت بجا آوردند. پس به خيمه خود مراجعت فرمود و امر كرد خيمه اى براى حضرت&lt ;SPAN dir=ltr> اميرالمؤمنين(عليه السلام) در برابر خيمه آن حضرت بر پا كردند و حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) در آن خيمه نشست. پس حضرت رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) دستور داد تا مسلمانان فوج فوج به خدمت آن حضرت رفته و بگويند: «اسلام عليك يا اميرالمؤمنين» پس مردان چنين كردند.


آنگاه امر فرمود تا همسران آن حضرت و زنان مسلمانان كه همراه ايشان بودند بروند و با امام على(عليه السلام) بيعت كنند.


——————————————————–


سوال 22: اگر در آن روز بيعت با امام انجام نمى گرفت چه مى شد؟


كامل نمى شد، و امت اسلامى بدون رهبر، سرگردان و مضطرب مى گشت و ديگر گرد آوردن چنان اجتماع بزرگى غير ممكن بود و رسالت پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) نا تمام مى ماند كه جبرئيل هشدار گونه وحى الهى را اينگونه براى پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) خواند: و ان لم تفعل فما بلغت رسالته(اگر امروز براى على(عليه السلام) بيعت نگيرى رسالت خود را به پايان نبرده‌اى.)


——————————————————–


سوال 23
: آيا پيامبر هم بيعت
كرد؟ به دستور چه كسى ؟


پاسخ: مردم با فرمان خدا و پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) با امام على(عليه السلام) بيعت كردند، زيرا رسالت پيامبران بدون امامت تداوم نخواهد يافت.


——————————————————–


سوال 24: آيا زنان هم بيعت كردند؟


پاسخ: يكى از جلوه هاى زيباى غدير، عمومى و همگانى بودن آن است كه همه اقشار جامعه، از سفيد و سياه، از سرمايه دار و تهيدست، از مهاجر و انصار، و از زن مرد، همه و همه در آن روز بزرگ نقش داشتند و با اميرالمؤمنين(عليه السلام) بيعت كردند؟


آرى زنان هم بيعت كردند كه زنان هم از ديدگاه اسلام حق انتخاب دارند. حق شركت در سرنوشت خويش را دارند و آزادند.


——————————————————–


سوال 25: مردان و زنان چگونه با اميرالمؤمنين(عليه السلام) بيعت كردند؟


پاسخ: مردان خدمت امام على(عليه السلام) آمده دست در دست آن حضرت گذاشته مى گفتند: «السلام عليك يا اميرالمؤمنين»


پس از پايان بيعت عمومى مردان وقتى نوبت به زنان رسيد، امام در جلوى خيمه بر نشست، طشت آبى مقابل آنحضرت نهادند و امام دست مبارك در آب طشت فرو برد، آنگاه زنان مسلمان جلو مى آمدند دستى بر آب زده مى گفتند: «السلام عليك يا امير المؤمنين».


——————————————————–


سوال 26: به هنگام بيعت ،زنان و مردان خطاب به امام على(عليه السلام) چه مى گفتند؟



پاسخ: زنان و مردان با نام اميرالمؤمنين(عليه
السلام) سلام مى دادند و مى گفتند: «السلام عليك يا اميرالمؤمنين». و برخى مانند ابابكر و عمر و عثمان جلو آمده خطاب به امام على(عليه السلام) گفتند: بخ بخ لك يا ابا لحسن لقد اصبحت مولاى و مولى كل مومن و مومنة.


)درود بر تو، درود بر تو اى ابا الحسن از هم اكنون امام من و امام هر مرد و زن مسلمانان مى باشيد).


——————————————————–


سوال 27:روز غدير فرشته وحى چه آياتى را آورد، و از پيامبر چه خواست؟


آيه 67 سوره مائده را آورد،از پيامبر خواست كه «در روز غدير براى امام على(عليه السلام) و يازده امام ديگر از فرزندان آن حضرت، از عموم مردم بيعت بگيرد». و هشدار داد كه: اگر امروز
ولايت امام على(عليه السلام) و
يازده امام ديگر را اعلام نكنى و براى آنان بيعت نگيرى، رسالت خود را ناقص گذاشته اى .


——————————————————–


سوال 28: چرا پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) از جبرئيل خواست كه او را معاف دارد؟


پاسخ: چون رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) از گروه هاى مخالف اطلاع داشت، و از توطئه هاى سياسى، نظامى آنان باخبر بود، و مى
دانست كه براى بدست گرفتن حكومت و قدرت سياسى جامعه برخى پيمان سياسى نظامى امضاء كردند و برخى ديگر با يكديگر هم سوگند شده تا پس از پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) قدرت را بدست گيرد كه خود فرمود:


و سالت جبرئيل(عليه السلام) ان يستعفى لى عن تبليغ ذلك اليكم ، ايها الناس لعلمى بقله المتقين ، و كثرة المنافقين ،و ادغال الاثمين، و حيل المستهزئين بالاسلام.


(از جبرئيل «درود خدا بر او باد» در خواست كردم، تا مرا از اعلام ولايت على(
عليه السلام) معاف بدارد، زيرا اى مردم مى دانم كه تعداد
پرهيزكاران اندك ، و شمار منافقان فراوان است ، و گنهكارانى پر فريب، و نيرنگ كارانى كه اسلام را مورد استهزاء قرار مى دهند وجود دارند.


——————————————————–


سوال 29: در روز غدير فرشته وحى كدام تهديد را مطرح كرد؟


پاسخ: چون نبوت و رسالت بدون امامت و رهبرى ، دوام نمى آورد و ره آورد رسالت بر باد مى رود، تهديد كرد كه: «و ان لم تفعل فما بلغت رسالته».


(اگر امروز براى امام على(عليه السلام) و يازده امامان ديگر از فرزندان آن حضرت بيعت نگيرى، رسالت خدا را ناقص گذاشته‌اى.)


——————————————————–


سوال 30: در روز غدير فرشته وحى چه وعده اى به پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) داد؟


پاسخ: چون پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) از عمق كينه توزى مخالفان با خبر بود و مى ترسيد كه پس از اعلام ولايت و فرمان بيعت عمومى دست به شورش بزنند، و دست به شمشير ببرند، و حرمت فرمان الهى، و رسالت در هم شكسته شود از اين رو جبرئيل از طرف خدا به پيامبر وعده پيروزى و حفظ سلامت و امنيت داد «والله يعصمك من الناس» خدا تو را از مردم حفظ مى كند.


——————————————————–


سوال 31: اگر پيامبران نمى ترسند پس رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) در روز غدير از چه مى ترسيد؟<o:p&gt ;


پاسخ: پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) بر جان خود نمى ترسيد. مى ترسيد كه مخالفان ولايت، در برابر اعلام بيعت عمومى دست به شورش بزنند و وحدت امت اسلامى خدشه دار شود. مى ترسيد كه مخالفان كينه توز دست به شمشير ببرند و حرمت وحى و رسالت را در هم بشكنند. مى ترسيد كه مخالفان مانع بيعت عمومى شده و رسالت ناتمام بماند.


——————————————————–


سوال 32: پيامبر(صلي الله عليه و آل
ه و سلم) در روز غدير خم از مردم چه خواست ؟


از مردم خواست تا به امامت امام على(عليه السلام) و يازده امام ديگر از فرزندان او ايمان آورند، و اعتراف كنند. و سپس با امام على(عليه السلام) بيعت كنند و آنگاه پيام آن حادثه عظيم را در شهر و ديار خود به فرزندان و خويشاوندان خود برسانند تا غدير فراموش نشود فرمود:&l t;/P>

معاشرالناس ! انى ادعها امامه و واراثه فى عقبى الى يوم القيامه ، و قد بلغت ما امرت بتبليغه ، حجه على كل حاضر و غائب و على كل احد ممن شهد او لم يشهد، ولد اولم يولد، فليبغ الحاضر الغائب ، و الوالد الولد يوم القيامه.


من امامت على(عليه السلام) را در ميان شما باقى مى گذارم كه مامور ابلاغ آن بوده ام به شما رسانده ام ، كه حجت آشكارى بر هر حاضر و غائب است به آنها كه امروز هستند. آنان كه در اين جمعيت نيستند. آنان كه هم اكنون از مادر متولد شدند يا در آينده متولد خداهند شد. پس بر حاضران در صحنه غدير، واجب است كه امر الهى را به ديگران كه حضور ندارند برسانند، و بر پدران واجب است كه حماسه غدير را به فرزندان خود تا قيامت بشناسند.)


——————————————————–


سوال 33: آيا در روز غدير تنها بيعت با اميرالمؤمنين(عليه السلام) مطرح بود؟


پاسخ: خير، بيعت با همه امامان معصوم(عليهم السلام) از امام على(عليه السلام) تا حضرت قائم آل محمد(عجل الله تعالي فرجه) مطرح شد. جمع حاضران با دستور خدا به امامت همه امامان اعتراف كردند و سپس چون امام على(عليه السلام) در جمع حاضران، حضور داشت با آنحضرت بيعت كردند كه رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: معاشر الناس ! انكم اكثر مِن أنْ تصافقونى بكف واحد، فى وقت واحد قد امرنى الله عزوجل ان اخذ من السنتكم الا قرار بما عقدت لعلىّ اميرالمؤمنين و لمَن جاء بعده مِن الائمة منى و منه .


)اى جمعيت انسانها! جمعيت شما بيشتر از آن است كه بتواند با دست خود با من در اين صحرا بيعت كنيد پس از طرف خدا داده شدم كه از شما اقرار بگيرم نسبت به ولايت على(عليه السلام) و امامت امامان پس از او كه فرزندان من و على هستند.


——————————————————–


سوال 34: طرح جامع امامت و رهبرى، چگونه در روز غدير مطرح شد؟


برخى فكر مى كنند كه در روز غدير تنها ولايت امام على(عليه السلام) مطرح و مردم تنها با آن حضرت بيعت كردند، آنگاه از امامت ديگر امامان معصوم(عليهم السلام) دچار غفلت شده اند. بلكه در روز غدير طرح جامع امامت پس از رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) تا ظهور و ولايت حضرت مهدى(عجل الله تعالي فرجه) و دوران پس از ظهور و شهادت، و دوران رجعت تا قيامت، مطرح بود.


امامان و جانشينان پيامبران گذشته فاصله ميان وفات يك پيامبر را تا بعثت پيامبر بعدى پر كرده و رهبرى مردم را بر عهده داشتند تا انسانها در هيچ شرايطى بدون رهبر نباشند و زمين از حجت خدا خالى نماند.


امامان معصوم شيعه(عليهم السلام) نيز فاصله زمانى، از وفات پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) تا قيامت و بر پائى آخرت، را پر كرده، رهبرى امت اسلامى را را بر عهده دارند.


——————————————————–


سوال 35: پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) از اجتماع بزرگ آن روز چه درخواستهاى داشت ؟


پاسخ:


1. از همگان خواست تا به امامت دوازده امام اعتراف كنند.


2. از همگان خواست تا به امام على(عليه السلام) بيعت كنند.


3. از همگان خواست تا از فرمان على(عليه السلام) سرپيچى نكنند كه فرمود:


معاشرالناس ! انى ادعها امامه ، و وراثه فى عقبى الى يوم القيامه، و قد بلغت ماامرت بتبليغه ، حجه على كل حاضر و غائب، و على كل احد ممن شهد اولم يشهد، ولد اولم يولد فليبلغ الحاضر الغائب، و الوالد الولد الى يوم القيامه.


امامت على و فرزندان او را تا روز قيامت در ميان شما باقى مى گذارم و من به آنچه نسبت به ابلاغ ولايت مامور بودم به شما رساندم كه بر هر انسان حاضر و غائبى ، و بر هر شاهد و غير شاهدى ، و بر هر كس كه تا كنون متولد شده يا نشده حجت تمام شده است . پس بايد حاضران به غائبان ، و پدران به فرزندان تا روز قيامت مسئله امامت على و فرزندانش را بازگو نمايند.


——————————————————–


سوا
ل 36: مسئوليت عظيم حاضران
غدير از زبان پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) چه بود؟


پاسخ: پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) مسئوليت بزرگ حاضران غدير را اينگونه مطرح فرمود:


1. پس از بيعت وفادار بمانند.


2. با دوستان امام على(عليه السلام) دوست و با& lt;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman'” dir=ltr lang=AR-SA> دشمنانش دشمن باشد.


3. حادثه روز غدير را به آنان كه حضور نداشتند ابلاغ كنند.


4. حادثه روز غدير را زبان به زبان ، به نسل هاى آينده منتقل كنند.


——————————————————–


سوال 37: پيامبر(ص) در روز غدير به چه كسانى هشدار داد؟


پاسخ: رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) به همه مسلمانان حاضر در روز غدير هشدار داد كه مبادا تسليم قدرت طلبان شوند و حماسه غدير را فراموش كنند و فرمود: معاشرالناس ! انه سيكون مِن بعدى ائمه يدعون الى النار و يوم القيمة لا ينصرون .


معاشرالناس ! ان الله تعالى و اَنَا بريئان منهم & lt;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman'” dir=ltr>


معاشرالناس ! انهم و انصارهم و اشياعهم، و اتباعهم، فى الدرك الاسفل من النار، و لبس مثوى المتكبرين، الاانهم اصحاب الصحيفه ، فلينظر احدكم فى الصحيفه !! فذهب على الناس الاشر ذمه منهم امر الصحيفة .


از من رهبران فاسدى خواهند آمد كه مردم را بسوى آتش جهنم مى كشانند. و در روز قيامت ياورى نخواهند داشت ، اى مردم ! همانا خدا، و من از آنان بيزاريم اى جمعيت انسانها!همانا آن رهبران فاسد و اطرافيان و پيروان و يارانشان در پائين ترين جايگاه آتش قرار دارند، و چه بد جايگاهى براى متكبران است .


آگاه باشيد: آنان پديد آورندگان طومارى(صحيفه و نامه‌اى در مخالفان امامت على(عليه السلام) مى باشند. پس بر همه شما لازم است كه در آن طومار ننگين بنگريد، اكثر مردم جز اندكى از صحيفه غفلت كردند و همه را از مخالفت كردن و سرپيچى از فرمان امام على(عليه السلام) هشدار داد.


——————————————————–


سوال 38: چه كسانى را پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) در روز غدير لعنت كرد؟


پاسخ: پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) به</SPAN&gt ; افراد زير در روز غدير لعنت كرد:


1- كسانى كه امامت امام على(عليه السلام) را انكار كنند.


2- كسانى كه امامت امام على(عليه السلام) را غصب كنند.


«و العن من انكره ، واغضب على من جحد حقه.»


——————————————————–


سوال 39: چرا امام امت اسلامى را خدا بايد تعيين كند؟


شرايط و ويژگيهايى دارد كه شناخت انسان كامل، و شناسائى آن ويژگيها، براى انسانها ممكن نيست. انسان موجودى است ناشناخته، و كشف راز درون انسانها براى مردم امكان ندارد، حال كه انسانها در انتخاب و شناخت رهبر كامل عاجزند بايد خداوند خالق بشر به كمك انسانها آمده و رهبران كامل را معرفى فرمايد كه:


«الله اعلم حيث يجعل رسالته»


«خدا آگاه تر است كه رسالت خود را در كجا قرار دهد».از اين رو


امام على(عليه السلام) را خداوند برگزيد و در روز غدير به بيعت همگانى با آن حضرت، فرمان داد.


——————————————————–


سوال 40: اگر امام را خدا انتخاب مى كند، پس بيعت مردم چه نقشى دارد؟


هدايت مى كند همانگونه كه خوبيها و بديها را معرفى كرد و راه سعادت و شقاوت را نشان داد. امام حق را نيز معرفى مى كند. اما انسانها در
انتخاب رهبر آزادند، مى توانند امام حق را انتخاب كنند و به سعادت برسند و يا مخالفت كنند و گمراه شوند. آنگونه كه در ديگر رهنمودهاى الهى گروهى رستگار و گروه ديگر منحرف گشتند.


پس از حادثه غدير نيز گروهى امامت امام على(عليه السلام) را انكار و غصب كردند و گروهى بر ولايت و رهبرى آن حضرت وفادار ماندند، و انواع شكنجه‌ها را به جان خريدند. پس اعلام وحى تضادى با اختيار انسان ندارد.


——————————————————–


سوال 41: بيعت مردم چه ره آوردهايى دارد؟


پاسخ: چون امام و رهبر جامعه بايد در ميان مردم زندگى كند، امر و نهى داشته باشد به خوبيها فرمان دهد، و مردم را براى تصفيه دلها و پاكسازى جامعه از پليديها بسيج كند، بايد مردم او را قبول داشته و با او بيعت كنند تا پشتوانه اجرائى داشته باشد.


اگر مردم به علل گوناگونى از حق منحرف شوند و دستورات امام حق را رعايت نكنند يا او را در انزوا قرار دهند، فرمان و دستورات امام بر زمين مى ماند و در عمل امامت و رهبرى او براى آنها نقشى نخواهند داشت.


——————————————————–


سوال 42: آيا تنها در روز غدير ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام) اعلام شد؟


لام ولايت امام على(عليه السلام) پيش از غدير بارها و بارها توسط پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) مطرح گرديد.


ريده بن خضيب اسلمى مى گويد: روزى رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) به جمعى و به من امر فرمود ما هفت نفر بوديم از جمله ابوبكر، عمر، طلحه و زبير كه: «سلمو على على با مره المؤمنين». «به على سلام كنيد ما به او به لفظ يا اميرالمؤمنين»، سلام كرديم، با آنكه رسول الله(صلي الله عليه و آله و سلم) زنده و در كنار ما بود. رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) بارها از امامت امام على(عليه السلام) و يازده فرزند او، و امامان معصوم(عليه السلام) سخن گفت ، در روز غدير براى امامت امام على(عليه السلام) و ديگر امامان معصوم(عليه السلام) بيعت گرفته شد كه فرمود:


«فامرت ان اخذ البيعه منكم و الصفقه لكم بقبول ما جئت به عن الله عزوجل فى على اميرالمؤمنين ، و الاوصياء من بعده الذين هم منى و منه امامه فيهم المهدى الى يوم يلقى الله الذى يقدر و يقضى» .


پس از
طرف خداى عزيز و بزرگ مامورم كه براى على
اميرالمؤمنين(عليه السلام) از شما بيعت بگيرم ، و براى امامان(عليهم السلام) پس از او نيز بيعت كنيد. امامانى كه همگان از من و از على مى باشند، و قائم آنان مهدى(عجل الله تعالي فرجه) است تا روز قيامت كه به حق قضاوت خواهند شد.


خلاصه اينكه در روز غدير همه مسلمانان با رهنمود رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) با امام على(عليه السلام) بيعت كردند. و همه به امامت ديگر امامان معصوم(عليه السلام) تا حضرت قائم(عجل الله تعالي فرجه) اعتراف و اقرار كردند. و امامت آنان را تا رجعت و قيامت پذيرفتند.


——————————————————–


سوال 43: با بيعت عمومى مردم كدام اصل ازاصول آزادى و دموكراسى ثابت مى گردد؟


پاسخ: اصل شركت مردم در سرنوشت خويش اصل آزادى مردم در حكومت اسلامى.


حادثه غدير زيباترين جلوه آزادى در حكومت اسلامى است با اينكه امام حق را خدا برگزيد، و پيامبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) او را معرفى فرمود.


حق بيعت به مردم داده شده است.


——————————————————–


سوال 44: آيا در روز غدير تنها روز بيعت با اميرالمؤمنين(عليه السلام) است ؟


پاسخ: خير بلكه روز غدير روز بيعت با دوازده امام معصوم(عليهم السلام) است .


روز غدير اعتراف و اقرار به امامت دوازده امام شيعيان(عليهم السلام) است .


اميرالمؤمنين(عليه السلام) و يازده امام ديگر(عليهم السلام) از فرزندان آن حضرت است . رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «معاشرالناس! فبايعوا الله و با يعونى و با يعوا عليا اميرالمؤمنين(عليه السلام) ، والحسن والحسين والائمه منهم فى الدنيا والاخره كلمه طيبه باقيه يهلك الله من غدر و يرحم من و فى . فمن نكث فانما يتكث على نفسه و من اوفى بما عاهد عليه الله فسيوتيه اجرا عظيما»


اى جمعيت انسانها: پرهيزگار باشيد، و بيعت كنيد با على امير مؤمنان، و حسن و حسين و امامان پس از آنان، كه كلمه طيبه جاودانه هستند، خدا نيرنگ باز را هلاك مى كند، و رحمت خدا را مى نگرد كسى كه وفاى به عهد كند
و كسى
كه پيمان شكند، پس بر زيان خود عمل كرده است.


——————————————————–


سوال 45: اگر امامت نباشد چرا رسالت پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) ناقص است ؟


پاسخ: هر چيزى براى تداوم و جاودانه ماندن به دو اصل نيازمند است: 1- اصل علل پيدايش 2- اصل علل پايدارى و حفاظت.


اگر كسي اختراعى را به ثبت برساند و برود، و ديگر كسى آن اختراع را مطرح نكند و به توليد انبوه نرساند، چون اصل تداوم و پايدارى با اصل پيدايش و اختراع هماهنگ نشد آن اختراع فراموش مى شود، و از بين مي‌رود. در حفظ و نگهدارى يك ساختمان يك كتاب، يك طرح اقتصادى، نيز اين واقعيت جارى است.


در مسائل فكرى و عقيدتى نيز به دو اصل نيازمنديم: 1اصل پيدايش(علت محدثه و پديد آورنده). 2- و اصل پايدارى و حفاظت(علت مبقيه و نگهدارنده)


اگر پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) مكتب را معرفى كند، و ملت و دولت را با انواع زحمت‌ها و تلاش‌ها پديد آورد، و پس از دورانى از دنيا برود و علت پايدارى و حفاظتى نباشد كه راه و رسم او را تداوم دهد، و مكتب او را از انواع تحريف و دگرگونى برهاند. ره آورد رسالت تاراج مى شود و پس از اندك زمانى اثرى از آن باقى نخواهد ماند. پس رسالت بدون ولايت و امامت نا تمام است.


——————————————————–


سوال 46: چرا مخالفان ولايت در روز غدير به آخر خط و به بن بست رسيدند؟


خالفان سياسى كه با يكدگر پيمان سياسى ، نظامى بستند معتقد بودند كه: تا پيامبر ص زنده است آنها نمى توانند به اهداف سياسى خود برسند. پس تمام طرح ها و نقشه ها را براى دوران پس از پيامبر نگهداشتند تا رسول خداص بر منبر مدينه يا در كوچه و خيابان ، يا در اجتماعات معمولى ، از امامت امام على ع و فرزندانش سخن مى گفت و رهنمود مى داد، براى مخالفان هر ناگوار بود اما تا حدودى قابل تحمل بود.


روز غدير خم بدنبال سالها تذكر و رهنمود، از نظر كاربردى وارد نهايى ترين مرحله تحقق رهبرى شده و از آن اجتماع عظيم براى امام على ع بيعت گرفت . زيرا احاديث و روايات را مى توان با تهاجم و محاصره فرهنگى بدست&lt ;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; COLOR: black; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman'” dir=ltr lang=AR-SA> فراموشى سپرد، اما بيعت 120هزار زن و مرد حاجيان از حرم بازگشته را چگونه مى شود بدون فشار نظامى از خاطره ها زدود؟ از فرهنگنامه ها پاك كرد؟ از ذهن ها و دلها شست ؟ اينجا بود كه چاره اى جز حركت نظامى و رسوائى خود نديدند.


——————————————————–


سوال 47: اول كسى كه آشكارا مخالفت كرد چه كسى بود؟


پاسخ: شخصى بنام حارث بن نعمان فهرى بود. كه با تحريك ديگر مخالفان جرئت كرد تا آشكارا مخالفت كند و با رسول خدا به مجادله پردازد.


——————————————————–


سوال 48: چه افرادى پس از بيعت عمومى دست به توطئه و مخالفت زدند؟


پاسخ: آنانكه نقشه ترور پيامبر را ريختند. آنانكه پس از 75 روز به خانه امام على(عليه السلام) هجوم آوردند. آنانكه امامت را از اهل بيت(عليهم السلام) غصب كردند.


<B&g t;——————————————————–


سوال 49: چرا پس از غدير، عذرى براى كسى باقى نماند؟


پاسخ: زيرا هم ابلاغ فرشته بود هم اعلام رسول خدا.


انتخاب الهى بود و هم بيعت آشكار پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) با على(عليه السلام) و سرانجام بيعت عمومى مسلمانان با امامان معصوم(عليهم السلام) از امام على(عليه السلام) تا حضرت مهدى(عجل الله تعالي فرجه).


آيا با بيعت عملى تمام مسلمانان بلاد اسلامى همراه با پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) ديگر عذرى براى انكار غدير باقى خواهد ماند؟ هرگز!! كه حضرت زهرا(سلام الله عليها) بارها اين حقيقت را مطرح مى كرد كه فرمود: فما جعل الله لا حد بعد غدير خم من حجه و لا عذر. خداوند بزرگ پس از حادثه غدير خم كه ولايت على(عليه السلام) اعلام گرديد براى هيچكس عذر و بهانه‌اى باقى نگذاشته است.


——————————————————–


سوال 50: اولين مخالف غدير كه عذاب شد به پيامبر چه گفت ؟


:  جابر بن نضر بن حارث بن كلدة بن العبدري پس از&l t;/SPAN> مخالفت آشكار خطاب به رسول خداص گفت: اى محمد! ما را به خدا خواندى پذيرفتم ، نبوت خود را مطرح كردى ، لا اله الا الله و محمد رسول الله گفتيم، ما را به اسلام دعوت كردى اجابت كرديم، گفتى نماز در پنج وقت بخوانيد خوانديم، به زكات و روزه و حج و جهاد سفارش كردى اطاعت كرديم، حال پسر عموى خود را امير ما ساختى كه نمى دانيم اين
حكم از طرف خداست يا با اراده شخصى شما پيدا شده است؟ رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) پاسخ داد سوگند به خدا كه جز او پروردگارى نيست، اين دستور از طرف اوست.


—-
—————————————————-


سوال 51: اولين مخالف غدير چگونه عذاب شد؟


پاسخ: جابر بن نضر بن حارث بن كلدة بن العبدري خود تقاضاى عذاب كرد و آنقدر مغرور بود كه مى پنداشت كه قدرتى وجود ندارد تا او را كيفر دهد. وقتى رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) به او فرمود اعلام ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام) و فرمان بيعت عمومى به دستور خدا انجام گرفت و من وظيفه اى جز ابلاغ و اجراى آن نداشتم


جابر پس از شنيدن اين جواب ، خشمناك شده سر به
آسمان
بلند كرد و گفت: خدايا اگر آنچه را كه محمد درباره على مى گويد از طرف تو است ، و به امر توست ، سنگى از آسمانى بر من فرود آيد و مرا عذاب كند هنوز سخنان او به پايان نرسيده بود كه از آسمان سنگى بر او فرود آمد و او را به هلاكت رساند كه آيات 1و 2 سوره معراج نازل شد.


——————————————————–


سوال 52: كدام آيه قرآن به كيفر مخالف غدير اختصاص دارد؟


<P style="TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: 200%; MARGIN: 0in 0in 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl; BACKGROUND: white; mso-background-themecolor: background1" dir=rtl class=MsoNormal align=justify&gt ;پاسخ: آيه 1 و 2 سوره معارج


«سئل سائل بعذاب واقع للكافرين ليس له دافع»


——————————————————–


سوال 53: فاطمه زهرا(سلام&lt ;SPAN dir=ltr> الله عليها) نسبت به آغاز مخالفت چه فرمود؟


پاسخ: حضرت زهرا(سلام الله عليها) نگاهى معنا دار به امام على(عليه السلام) نمود و فرمود: «اتظن يا ابا الحسن ان هذا الرجل وحده؟! والله ما هو الا طليعه قوم لا يلبئون ان يكشفوا عن وجوههم اقنعتها عندما تلوح لهم الفرصه»


اى ابوالحسن ! آيا گمان مى كنى در مى كنى در مخالفت با غدير، اين مرد تنهاست ؟ سوگند به خدا او پيشگام قومى است كه هنوز نقاب از چهره هايشان فرو نيافتاده است و آنگاه كه فرصت بدست آوردند مخالف خود را آشكار خواهد ساخت


على(عليه السلام) در پاسخ فرمود: من دستور خدا و پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را انجام مى دهم و به خدا توكل مى كنم كه بهترين يارى دهنده است .


——————————————————–


سوال 54: چند آيه به مخالفان غدير اختصاص دارد؟


پاسخ:


1. آيه 1 و2 سوره معارج به مخالفت و عذاب حارث بن نعمان فهرى


2. آيه 67 مائده به كل مخالفان ارتباط دارد كه فرمود: و الله يعصمك من الناس ان الله لا يهدى القوم الكافرين .


خدا تو را از شر انسانهاى مخالف حفظ مى كند همانا خدا مردم كافر را هدايت نخواهد كرد.


——————————————————–


سوال 55: مخالفان غدير چه توطئه هاى را طراحى كردند؟


پاسخ: توطئه‌هاى فراوانى را طرح كردند كه مهمترين آنها به شرح زير است:


1- مخالفت آشكار


2- طرح ترور رسول خداص در جاده هاى كوهستانى بين راه مدينه


3- پيمان سياسى نظامى براى بدست گرفتن قدرت


4- نوشتن طومار دروغين و نفرين شده


——————————————————–


سوال 56: اولين برخورد مسلحانه پس از غدير چگونه شكست خورد؟& lt;o:p>


مخالفان ولايت اميرالمؤمنين(عليه السلام) كه فكر مى كردند در بن بست كاملى قرار كه تصميم نهايى را گرفتند، و آن ترور پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) بود كه بگونه‌اى طبيعى با رم دادن شتر آن حضرت در عقبه كه راه كوهستانى، و دره‌هاى عميق داشت به اهداف خود برسند، با يكديگر گفتند: بر سر راه كوهستانى عقبه كمين كرده و با پرتاب سنگ و چوب و آلاتى كه صداهاى وحشتناك توليد كند، شتر پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را رم مى دهيم تا سقوط كند و در آن دره هاى عميق فرو غلطد، آنگاه از تاريكى شب بهره جسته فرار مى كنيم، و فردا همه جا مى گوئيم كه مرگ پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) يك حادثه طبيعى بود.


لذا با شتاب رفتند و بر سر راه كمين كرده و منتظر رسيدن شتر پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) و همراهان شدند. رسول گرامى اسلام به وسيله فرشته وحى از نقشه آنان آگاهى يافت ، چون به عقبه نزديك شدند، به حذيفه بن يمان ، و عمار ياسر فرمود تا يكى عنان
شتر را در دست گيرد، و ديگرى شتر را هدايت
كند.


منافقان كمين كرده ، هر چه داشتند پرتاب نمودند، و با سر و صداهاى گوناگون سعى كردند، شتر را رم دهند كه به امر خدا هيچ تزلزلى در حركت شتر پديد نيامد، و ترور نافرجام ماند.


ترور كنندگان پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) كه اين فرصت طلايى را نمى توانستند از دست بدهند با شمشيرهاى برهنه ، خود به پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) حمله كردند، ولى با مقاومت بى نظير عمار ياسر و حذيفه روبرو شدند. اگر اندكى درنگ مى كردند ديگر ياران پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) كه پيوسته و آهسته در يك كاروان بزرگ در حركت بودند سر مى‌رسيدند و كار همه منافقان تباه مى شد. پس ناچار فرار كردند.


حذيفه گفت يا رسول الله آنها چه كسانى بودند؟پيامبر فرمود نگاه كن: در آن هنگام برقى جهيد و چهره آنان آشكار ديده شد كه حذيفه با شگفتى آنها را شناسايى كرد.


ترور نافرجام و افشاى اسامى دست اندركاران، اولين زنگ خطر در امت اسلامى به صدا در آمد كه مخالفان به آخر خط رسيدند، و از هيچگونه اقدامى دست
بردار نيستند، كه اندوهى بر دل ياران پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) نشست
، و با نگرانى و با مراقبت شديدترى در حفظ جان رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) مى كوشيدند. همه مى دانستند چه اختلافاتى پديد خواهد آمد.


و به روشنى ، حوادث تلخ آينده را مى نگريستند. كه&l t;SPAN dir=ltr> نگرانيها و گريه هاى رسول خدا در آستانه رحلت ، براى تنهاى على(عليه السلام) و اهل بيت گرامى او(عليهم السلام) بر همين اساس شكل مى گرفت .


——————————————————–


سوال 57: تشكل هاى سياسى پس از غدير چه اهدافى داشتند؟


پاسخ: پس از بيعت عمومى مسلمانان با على(عليه السلام) و نگرانى سخت مخالفان، هر لحظه احتمال مى رفت كه از غدير خم تا مدينه، در آن راه طولانى تشكل هاى شيطانى شكل گيرد، و دست به يك سل
سله حركات مذبوحانه بزنند
كه براى جهان اسلام، و وحدت امت اسلامى ناخوشايند باشد.از اين رو پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) دستور داد تا منادى اعلام كند كه: در طول راه به امر رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) تا رسيدن به شهر مدينه ، دو نفر يا سه نفر حق ندارند گردهم آمده و در گوش يكديگر زمزمه كنند.


با اين فرمان تشكلهاى شيطانى ضربه خورد، و اجتماعات توطئه آميز لغو گرديد، مخالفان ديگر نتوانستند در طول راه نقشه اى را سامان دهند يا طرح خطر ناكى را تحقق بخشند.


——————————————————–


سوال 58: اولين طومار ننگين را چگونه و براى چه نوشتند؟


فكر تهيه طومارى افتادند تا مخالفت خود را با ولايت على(عليه السلام) اعلام دارند، و بگويند كه مخالفت ما سازمان يافته و مستحكم است. از اين رو در خانه ابابكر گرد آمدند و پس از گفتگوهاى فراوان، عهدنامه اى با خط سعيد بن عاص نوشتند كه با بررسى امضاء تاييد كنندگان اين طومار، عمق كينه توزى قريش و مخالفان على(عليه السلام) به اثبات مى رسد كه نام: ابوسفيان، و فرزند ابى جهل، و صفوان بن اميه در راس همه امضاها به چشم مى خورد. يعنى سردمداران شرك و كفر دست در دست منافقان مسلمان نما گذاشته اند تا خورشيد ولايت را انكار كنند.


——————————————————–


سوال 59: پيامبر(صلي الله عليه و
آله و سلم) كدام آيه از قرآن را در افشاى طومار ننگين قرائت
كردند؟


پاسخ: پيامبر(صلي الله عليه و آله و سلم) پس از مشاهده ابو عبيده جراح چون آگاهى به توطئه پنهانى آنان داشت آيه79 سوره بقره را تلاوت فرمود: «فويل للذين يكتبون الكتاب بايديهم ثم يقولون هذا من عندالله»


واى بر كسانى كه كتاب را با دستان خود مى نويسند و آن را براى اينكه به بهاى اندك بفروشد به خدا نسبت مى دهند


——————————————————–


سوال 60: اولين آيات مربوط به روز غدير كدام است ؟


پاسخ: اولين آيه اى كه بر رسول خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) نسبت به حادثه عظيم غدير نازل شد آيه 67سوره مائده است كه فرود: «يا
ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك».


اى پيامبر! آنچه بر تو نازل شد نسبت به ولايت على(عليه السلام) از طرف پروردگار تو امروز ابلاغ كن .


http://dte.ir

به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید