ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

فضیلت شب و روز جمعه

فضیلت شب و روز جمعه

فهرست مطالب

كسى كه بخواهد بر اساس روايت «إِنَّ لِلّهِ فِي أَيّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحاتٌ ألا فَتَرصَّدُوا لَها»(1) در انتظار فرصتهاى مناسب و مترصّد وزش نسيمهاى رحمت باشد، بايد بداند كه يكى از بهترين فرصتها، فرصت شب و روز جمعه است;

فرصتى كه مى تواند در آن، هم مغفرت حضرت حق را به سوى خويش جلب كند و هم رحمتش را; با مغفرت، گناهان گذشته را بپوشاند و با رحمت، كمبودها را جبران نموده، و نيروى تازه براى تلاشى جديد در روزهاى آينده به دست آورد.


آنچه بر اين نكته دلالت دارد، تعبيرات فراوانى است كه در روايات اهل بيت(عليهم السلام) در اين زمينه وارد شده كه به بعضى از آنها اشاره مى شود:


1
ـ از روايتى كه امام صادق(عليه السلام) از پدران خود از رسول گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله) نقل مى كند به دست مى آيد:

خدايى كه در ميان انبيا، پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) را و در ميان اوصيا، امير مؤمنان على(عليه السلام) را و در ميان ماهها، رمضان را و در ميان شبها، ليلة القدر را برگزيد، در ميان روزها، روز جمعه را انتخاب كرده است.(2)

و در تعبيرى ديگر از امام صادق(عليه السلام) آمده است: «خداوند در تمام اشيا، چيزى را برگزيده است و از ميان ايّام، روز جمعه را».(3)


2
ـ در حديث ديگرى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: خورشيد بر روزى طلوع نكرد كه با فضيلت تر از روز جمعه باشد.(4)


3
ـ به سندهاى معتبر از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده است كه: فرشته اى از ابتدا تا انتهاى شب جمعه (از سوى پروردگار) ندا مى دهد:

«آيا تقاضا كننده اى هست تا عطايش كنم؟ آيا توبه كننده اى هست تا توبه اش را بپذيرم؟ آيا استغفار كننده اى هست تا مورد مغفرتش قرار دهم اى كسى كه طالب خيرى! به سوى من آى، و اى كسى كه طالب شرّى! دست نگه دار»

پيوسته اين ندا را مى دهد تا اين كه صبح طلوع كند، زمانى كه صبح طلوع كرد به جايگاه خودش در ملكوت آسمان برمى گردد.(5)
نظير همين بيان به سند معتبر ديگر (مطابق روايتى از امام صادق(عليه السلام))، در ارتباط با حاجات دنيا و آخرت، توبه از گناهان، زياد شدن روزى، شفاى بيماران، خلاصى از زندان و نجات از ظلم، از فوق عرش از جانب خداوند سبحان، ندا داده مى شود.(6)


4
ـ به سند معتبر از امام صادق(عليه السلام) نقل شده كه حضرت يعقوب(عليه السلام) به فرزندانش وعده داد و فرمود:

«به زودى براى شما استغفار مى كنم» (سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّى)(7) و زمانى كه براى اين استغفار در نظر گرفت تا درخواست او مورد قبول واقع گردد، سحرگاهان شب جمعه بود.(8)


5
ـ مستحب است روز جمعه، خصوصاً جمعه ماه رمضان، زودتر از روزهاى ديگر به مسجد رود، چون از روايت امام باقر(عليه السلام) بدست مى آيد كه ملائكه مقرّبين، روز جمعه فرود مى آيند و اسامى واردشوندگان به مسجد را مى نويسند.(9)

 

 

6ـ طبق بعضى از روايات قائم آل محمّد ـ عجّل الله تعالى فرجه الشريف ـ در روز جمعه ظهور مى كند.(10)
بايد همواره ـ به خصوص در روزهاى جمعه ـ به ياد آن حضرت باشيم و جلسات خود را با ياد آن منجى جهان بشريت نورانى كنيم و تعجيل در ظهورش را از خداوند قادر متعال بخواهيم.
http://lailatolgadr.ir

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

فضیلت شب و روز جمعه. فضیلت شب و روز جمعه. فضیلت شب و روز جمعه. فضیلت شب و روز جمعه. فضیلت شب و روز جمعه. فضیلت شب و روز جمعه.
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید