ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری

 

مقدمه
در زيارت شريف عاشورا معارف بلندي بيان شده كه مقامات سلوكي و مسير ما را در استفاده از عاشورا معين مي كند. از جمله معارفي كه در اين زيارت نوراني ذكر شده، دعاهايي است كه بي بديل يا كم نظير هستند. اگر انسان توجه به عاشورا پيدا كند و سالك با عاشورا شود، اين خواسته هاي رفيع در او شكل مي گيرد و اين دعاها در او محقق مي شود.

ـ تعيين موضع از طريق سلام ولعن

سلام هايي است كه در زيارت عاشورا به وجود مقدس سيدالشهداء (عليه السلام) و اصحاب و اهل بيت ايشان داده مي شود، يك نوع دعاست. عظمت آنها و عبادت هاي آنها، موجب صلوات و دعاست. دعاي ديگر، لعن بر دشمنان ايشان است. لعن يعني دعاي براي دوري رحمت خداي متعال از دشمنان. يعني انسان تقاضا مي كند: خدايا تو كه ارحم الراحميني و رحمتت واسعه است اينها را از آن رحمت خاصه و رحيميه خودت دور كن. در واقع، جمال عبادت سيدالشهدا (عليه السلام) ما را به سلام دعوت مي كند و زشتي كار دشمن هم ما را به لعن مي كشاند؛ يعني موضعمان نسبت به دو جبهه، مشخص مي شود.

-لعن؛ مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور


اين لعن عبادت بزرگي است كه ما را از سقوط و انحطاط و از خطر امواج فتنه كه از دستگاه شياطين جني و انسي مي آيد، حفظ مي كند. گويا مؤمن خودش يكي از قلاع (قلعه ها) و سنگرهاي اسلام است و شياطين سعي مي كنند اين سنگر را با امواج ظلماني خود فتح كنند. اگر هم كسي به آنها پيوند بخورد ملعنت ها و شيطنت هاي آنها انسان را مي گيرد.

در روايتي، امام صادق (عليه السلام) در توضيح اينكه چرا پيروان امام جاير، دين ندارند و پيروان امام عادل، سرزنش نمي شوند، فرمودند: چون سيئات امام جائر، حسنات دوستدارانش را از بين مي برد و حسنات امام عادل هم سييات دوستدارانش را نابود مي كند.[۱] وقتي امام(عليه السلام) حسنه خودش را در كفه ترازوي شما گذاشت همه سييات و ظلمات محو مي شوند و آن طرف، وقتي گناه يزيد (لعنه الله) را در كفه طرفدارانش بگذاريد، ديگر نماز و ساير اعمال به چه كار مي آيد!

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

شياطين و ائمه جور، امواج ظلمات و سيئات خود را مي فرستند و مي خواهند همه ما را غرق كنند؛ «لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ» و «ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ» و «لأقْعُدَنّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ. ثُمّ لاَتِيَنّهُمْ مّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآيِلِهِمْ» و….

 

در اين جنگ باطني، چه چيزي مانع نفوذ اينها مي شود؟ لعن. انسان بايد دشمنان خدا را لعن كند و خود قرآن كريم هم مكرراً آنها را لعن مي كند. اگر مداومت بر اين لعن ها نباشد امواج فتن بني اميه، ما را هم با خودش غرق مي كند. در رواياتي آمده است كه اگر كسي دعاي لعن را بخواند مانند كسي است كه در ركاب رسول خدا (ص) در روز بدر، تيراندازي كرده ‏است.

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

مگر آنها چه كار مي كردند؟ آنها جلوي فتح قلعه هاي اسلام را مي گرفتند؛ و اينجا هم همين طور است. البته گاهي اوقات، لعن انسان، فقط سنگر خودش را محفوظ نگه مي دارد اما برخي آنقدر لعن شان قوي است كه يك جبهه را عقب مي زند و امواج ظلماني آنها و شعله هاي جهنم را خاموش مي كند.

 

ـ دريافت حقيقت لعن، پس از ورود به فضاي عاشورا

 

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور


حقيقت لعن با ورود به فضاي عاشورا دريافت مي شود. اگر كسي وارد عاشورا نشود جسارت و جرأت اين دعا در او پيدا نمي شود. اگر وارد عاشورا شديد مي بينيد كه اين دشمني كه اين قدر قيافه حق به جانب و مدافع حقوق بشر و آزادي و… مي گيرد.

اگر پايش بيافتد به كودك لب تشنه شش ماهه، بين دو نهر آب، روي دست پدرش، تير مي زند؛ آن وقت است كه انسان مي تواند شمشيرش را از غلاف بيرون بكشد. و گرنه فطرت انسان اجازه نمي دهد كه انسان به راحتي، يك مرغ يا حتي يك پشه را بكشد.

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

چطور مي شود كه در صحنه اي مالك اشتر شمشيرش را در مي آورد و از اين طرف لشكر دشمن داخل مي رود و از آن طرف بيرون مي آيد! چطور مي شود مثل اميرالمؤمنين (عليه السلام) با آن رأفت و دلسوزي كه محبتش به امت از پدر به فرزند بيشتر است، در جنگ صفين، از اين طرف شمشيرش را مي گذارد و از آن طرف لشكر خارج مي شود؟‌ وقتي انسان ببيند كه آنها چه مي كنند.

و باطن جهالت و شرارت و شيطنت آنها چيست، آن وقت است كه اين حجاب، كنار مي رود و مي فهمد كه اينها چه موجوداتي هستند و بايد از اين طرف شمشير بگذاري و از آن طرف در بيايي. انسان تا اين باطن را نبيند چطور مي تواند شمشير بكشد و خون بريزد؟ ‌مگر آسان است؟‌

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

خون ريختن يا بايد بر اساس شهوات و غضب مادي انسان باشد كه دستگاه شيطاني همين كار را مي كند و مثلاً جنگ اول و دوم جهاني را راه مي اندازد و بمبي مي اندازد و صد هزار انسان را نابود مي كند. ما اين غضب و شهوت را كه ما نمي خواهيم.

در جنگ اسلامي، غضب الهي است كه خود را نشان مي دهد.

 

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

بايد ديد غضب الهي چه وقت و چگونه تحريك مي شود؟ انسان وقتي به متن حادثه عاشورا برود و زشتي فعل دشمنان خدا ببيند، چنين غضبي پيدا مي كند. خود امام حسين (عليه السلام) در روز عاشورا كه دلش تا يك لحظه قبل براي دشمنان مي سوخت و مي فرمود: «من خير شما را مي خواهم، اجازه بدهيد حجت را بر شما تمام كنم و حرفم را بزنم، چرا هلهله مي كنيد و…».

 

يك لحظه بعد وقتي مي گويند: «بُغضاً لِاَبيك»، ذوالفقار را از اين طرف لشگر دشمن مي گذارد و از آن طرف بيرون مي آيد! راوي مي گويد: تا حالا نديدم يك آدم مجروح غصه دار گرسنه و تشنه و… اين گونه مبارزه كند. (والله ما رايت مكسورا قد قتل اهل بيته و ولد و اصحابه اربع تجاش منه).

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

اينجا جاي دلسوزي نيست. آنجا كه خدا عذاب مي كند اگر دلت سوخت، خودت هم مستحق عذاب مي شوي! و اين دلسوزي، علامت ضعف ايمان است. آنجا كه خدا عذاب مي فرستد و يا وليّ خدا (كه معدن الرحمه است) به اذن الله عذاب مي كند، جاي دلسوزي نيست.

اين اشفاق و محبت، اشفاق انحرافي و محبت انحرافي است و اشفاق و محبت خدايي نيست.

خدايي كه ارحم الراحمين است اشد المعاقبين هم هست؛ «أنَّكَ أرْحَمُ الرّاحِمينَ في مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ، وَ أشَدُّ الْمُعاقِبينَ في مَوْضِعِ النَّكالِ وَ النَّقِمَةِ». هر دو، خوب است.

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

هم جهنم خوب است هم بهشت. اميرالمؤمنين (عليه السلام). فقط قاسم الجنه نيست، «قَاسِمُ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ» است؛ هم «نِعْمَةِ اللَّهِ عَلَي الْأَبْرَارِ» است و هم «نَقِمَتِهِ عَلَي الْفُجَّار».

 

لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

ـ عظمت پيدا كردن مصيبت سيدالشهدا (عليه السلام)؛ مدخل ورود به خونخواهي

در زيارت عاشورا حدود دوازده دعا وجود دارد كه مقامات سلوكي در فضاي عاشوراست.

اگر كسي در وادي عاشورا افتاد قفل دلش برداشته مي شود و دهانش به اين دعاها باز مي شود. بعد از آن سلام و لعن ها، اولين دعا اين است كه: «لَقَدْ عَظُمَ مُصابي بِكَ فَاَسئلُ اللهَ الَّذي اَكرَمَ مَقامَكَ وَ اَكْرَمَني اَنْ يَرزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ صَلي اللهُ عَلَيهِ وَ الِه». اگر مصيبت سيدالشهداء‌ (عليه السلام) در قلب كسي بار انداخت و فوران پيدا كرد و عظمت اين مصيبت در دلش تجلي يافت و فهميد كه چه اتفاقي افتاده است، آماده مي شود.

براي «اَنْ يَرزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمامٍ مَنصُورٍ». لذا انسان خدا را به حق سيدالشهداء‌ (عليه السلام) قسم مي دهد كه خدايا همينطور كه به من لطف كردي و من را به امام حسين (عليه السلام) محترم شمردي، اين روزي را هم به من بده كه جزو خونخواه هاي سيدالشهدا‌(عليه السلام) در ركاب امام زمان (عليه السلام) باشم.

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

اگر عظمت مصيبت سيدالشهداء (ع) ‌در دل كسي واقع شد، مدخل ورود به خونخواهي سيد الشهداء (عليه السلام) در ركاب امام زمان (عليه السلام) است.

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور


اين اولين دعاست و عبادت عظيمي است؛ چون غضب كردن براي خدا و امام (عليه السلام)، خيلي خوب است و از رشته هاي محكم ايمان است؛ «اَوْثَقُ عُرَي الايمانِ الْحُبُّ في اللهِ وَ البُغْضُ فِي اللهِ وَ تَوالي اَوْلياءِ اللهِ وَ التَّبَرّي مِنْ اَعْداءِ اللهِ».

دستگاه شياطين گناه عظيمي را مرتكب شده اند كه ماجراي آن تمام نشده است.

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

هر كسي راضي به اين گناه باشد، داخل در آن است و هر كسي ساكت باشد معاقب است و لذا حتما بايد مقابل آن، موضع داشت.

جزو اعظم عبادات اين است كه انسان به جايي برسد كه دلش بخواهد خونخواه ولي خدا باشد و دلش شور بزند كه بيايد و در صف درگيري با دشمنان بكشد و كشته شود.

«اَسْئلُكَ اَنْ تَجْعَلَ وَفاتي قَتْلاً في سَبيلِكَ تَحْتَ رايَةِ نَبِيِّكَ مَعَ اَوْلِياَّيِكَ وَ اَسْئَلُكَ اَنْ تَقْتُلَ بي اَعْداَّئَكَ وَ اَعْداَّءَ رَسُولِكَ وَ اَسْئَلُكَ». (دعاي حج ماه رمضان).

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور است

ـ وجاهت عندالله با اتكاء وجاهت امام حسين (عليه السلام).

لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور
دعاي دوم در زيارت عاشورا اين است: «اللهمّ اجْعَلْني عِنْدَكَ وَجِيهاً بِالحُسَيْنِ عَلَيهِ السَّلام فِي الدُّنْيا وَالآخِرَة». كسي كه وارد وادي عاشورامي شود ظرفيت پيدا مي كند كه وجاهت عندالله پيدا كند. وجاهت عندالله از آنِ معصوم (عليهم السلام) است. ما كاري نكرديم كه وجيه باشيم.

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

وجاهت بقيه به تبع وجاهت معصومين (عليهم السلام) است.

اگر جلوه اي از آن وجاهت بيايد، آن وقت انسان وجيه عندالله مي شود. وجاهت در نزد مردم، يك طور به دست مي آيد يا وجاهت در نزد ملائكه و يا وجاهت در نزد مؤمنين، طور ديگري به دست مي آيد، اما‌ وجاهت عندالله، يك چيز ديگري است.

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

كه اگر يك تجلي از امام حسين (-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جورعليه السلام) بر انسان نيفتد وجيه عندالله نمي شود. اگر كسي وارد عاشورا شد و با عاشورا راه رفت و سالك شد، كارش به جايي مي رسد كه اين طلب در او پيدا مي شود و مي فهمد كه وجاهت عند الله هم چيزي است و راه اين وجاهت هم فقط امام حسين (عليه السلام) است.

-لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور

پی نوشت:
[
۱] ـ «قال عبدالله بن أبي يعفور: سألت أبا عبدالله الصادق عليه السلام: ماالعلة أن لا دين لهؤلاء وما عتب لهؤلاء؟ قال: لان سييات الامام الجاير تغمز حسنات أوليايه وحسنات الامام العادل تغمز سييات أوليايه».

شيعه نيوز به نقل از پايگاه اطلاع رساني فرهنگستان علوم اسلامي

www.fetrat.com

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور .
لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور
لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور
لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور
لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور
لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور
لعن، مانع نفوذ امواج ظلماني ائمه جور
به این مطلب امتیاز دهید
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید