قرآن كریم در مورد محبت مىفرماید:
«و من الناس من یتخذ من دون الله أندادا یحبونهم كحب الله و الذین امنوا اشد حبا لله» (بقره/165)
مؤمنان، به خدا دل بستهاند و دوستان او هستند، ولى مشركان و كافران، دوستان بتها میباشند؛ ولی محبت مؤمنان به خدا از محبت بت پرستان به بتها بیشتر است. چون هیچ زیبایى به اندازه خدا جمیل نیست و هیچ معرفتى به اندازه معرفت او كمال نیست و هیچ انسانى نیز به اندازه مؤمن، عارف نیست؛ از این رو، هیچ انسانى به اندازه مؤمن، عاشق و محب نیست.
علت برترى محبت مؤمن، به خدا از محبت مشرك به بت، این است كه بت اگر چه زیبا باشد، زیبایى بصرى و سمعى یا زیبایى خیالى و وهمى دارد و درك این زیباییها به وسیله گوش و چشم و تأثیر این محبوبها در حد وهم و خیال است.
مؤمن نه تنها از راه چشم و گوش، آثار طبیعى و از راه وهم و خیال، آثار مثالى و برزخى محبوب حقیقى را مىنگرد؛ بلكه از راه عقل، كمال معقول و اسماى حسناى الهى را مىنگرد، از اینرو درك او قویتر است و چون درك قویتر است مدرك هم قویتر است و چون مدرك قویتر میباشد، محبت هم بیشتر است.
اقسام محبت
1– محبت صادق:< ;SPAN style=”LINE-HEIGHT: 200%; FONT-FAMILY: ‘Tahoma’,’sans-serif’; FONT-SIZE: 9pt; mso-fareast-font-family: ‘Times New Roman'” lang=AR-SA> آن است كه انسان كمال را درست تشخیص بدهد و به آن دل بندد؛ مانند محبت به خداوند. كمال هم جاذبه دارد و محب را به سمت خود جذب مىكند. در محبت الهى خداى سبحان لطف و فیض منبسط خود را گسترده است تا محب خود را به فضاى باز درآورد و به او پر و بال بدهد تا پرواز كند.
2– محبت كاذب: آن است كه انسان، نقص را كمال بپندارد و بر اساس چنین پندار باطلى به آن كمال موهوم، علاقمند گردد؛ مانند محبت غیر خدا، جاذبه محبت كاذب عین دافعه است؛ چنانكه افعیها با نفس كشیدن، برخى از حشرات را جذب مىكنند؛ ولی نه براى پرورش و كمال؛ بلكه براى نابود كردن.
در قرآن كریم درباره محبت كاذب آمده است:& lt;/o:p>
«كلا بل تحبون العاجلة و تذرون الاخرة وجوه یومئذ ناضرة إلى ربها ناظرة و وجوه یومئذ باسرة تظن أن یفعل بها فاقرة» (قیامة20 -25)
شما متاع زودگذرى را دوست دارید و كسانى كه چنین متاعى را محبوب، برگزیدهاند، در روز قیامت، چهره آنها افسرده است، ولى كسانى كه خدا را محبوب راستین پذیرفتهاند، در آن روز چهرهاى شادمان دارند.
زرق و برق دنیا نیز جاذبه دارد و انسان را به سوى خود جذب مىكند؛ اما براى این كه او را
نابود سازد؛ ولى ذات اقدس خداوند نه تنها محبوب مؤمنان است؛ بلكه محب آنان نیز هست و آنان را به سمت خود جذب مىكند تا آنها را بپروراند و احیا كند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) مىفرماید:
«پیش از این كه دنیا شما را ترك كند، شما آن را ترك كنید.»[1]
محبت، از فروعات بحثهاى محورى معرفت است. معرفت، محبت حقیقى و غفلت، محبت كاذب مىآورد.
محبت، محور تربیت
رسیدن به مقام «محبت» محصول سیر و سلوك و پیمودن راه در مراحل پیشین است و انسان بر اثر تمرین و فاصله گرفتن از هرگونه فریب و امر ناپایدار و دل نبستن به غیر خدا، «حبیب الله» مىشود.
یكى از مبانى مهم تعلیم و تربیت در اسلام، «محبت» است. قرآن كریم كه معلم و مربى اخلاق است مهمترین محور فضایل اخلاقى را محبت مىداند و امام صادق (سلام الله علیه) مىفرماید:
«خداى سبحان پیامبر خود را با محبت الهى تأدیب و تربیت كرده است.»[2]
خدا عدهاى را براساس ترس، عدهاى را براساس بشارت و نشاط و گروهى را بر اساس محبت، تربیت مىكند.
چون ادب پیغمبر (صلى الله علیه و آله و سلم) بر محور محبت است و آن حضرت اسوه ماست، ما موظفیم؛ هم در ارتباط با خداى سبحان و هم در ارتباط با خلق، برمدار محبت حركت كنیم.
منبع:
جوادی آملی، عبدالله؛ مراحل اخلاق در قرآن، قم، انتشارات مؤسسه اسراء، ص 325
پی نوشت:
[1] – مجلسی، محمد باقر؛ بحار الانوار، بیروت، دار صادر، ج 86، ص 237
[2] – همان، ج 17، ص 3
http://www.pajoohe.com