ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

مخفی ماندن قبر حضرت زهرا سلام الله علیها

قبر حضرت زهرا س

فهرست مطالب

حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی نصیری، رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد

 

افزون بر آیاتی که در شأن و مقام حضرت هست، امام صادق علیه السلام فرمودند: برترین زنان عالم حضرت زهرا سلام الله علیها است.

 

از نظر شخصیت دو نکته خیلی مهم است، اول اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر خداوند حضرت امیر علیه السلام را نمی آفرید، از آدم تا خاتم حضرت زهرا سلام الله علیها، کفو و همتایی نداشت. این جمله، جمله بسیار با معنایی هست. اگر پیامبر صلی الله علیه و آله را استثناء کنم همه انبیاء و حتی پیامبران اولوالعزم، افراد دارای مقامات بالایی و برگزیدگان همه انسانها بودند، حتی چهره هایی در میانشان هست که قرآن بارها از آنها تمجید کرده است، اما طبق این روایت شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها از همه آنها بالاتر است، یعنی هیچ کدام از آنها در کفو ایشان نیستند.

 

ما حضرت امیر علیه السلام را بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله، دومین شخص آفرینش می دانیم، اگر این طور معنا کنیم نشان می دهد که حضرت برابر دومین شخص آفرینش هستند که خیلی جمله مهمی است. نکته دیگر که امام(ره) در کتاب خود اشاره کردند، مقام تحدیث یعنی هم‌سخنی ایشان با فرشتگان است که اهل بیت علیه السلام فرمودند: ایشان محدثه بوده و روایت هم می گوید که بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله، جبرئیل نزد حضرت می آمد و گزارش امت را می داد.

 

این مقام کمی نیست که ایشان به مقام تحدیث که مقام ائمه علیه السلام است رسیده باشد که فرشته با ایشان هم سخنی داشته باشد. نکته دیگری که باید اینجا مورد توجه قرار گیرد کوتاهی عمر و شهادت مظلومانه و بیماریها و سوز و گدازها و تأکید بر اینکه قبر ایشان پنهان بماند به نظرم به گونه ای حضرت با وجود و هستی خودش پیامی تکان دهنده به همه عالم به ویژه مسلمان دارند، یعنی این یک کار خیلی بزرگی است.

 

مثلا با کاری که امام حسین علیه السلام در کربلا انجام داد علامت سؤالی همواره روبروی مردم جهان خواهد ماند که چرا ام
ام حسین علیه السلام چنین کاری انجام داد؟ حضرت زهرا سلام الله علیها بزرگترین یادگار پیامبر صلی الله علیه و آله است، شیعه و سنی نقل کردند که پیامبر صلی الله علیه و آله چه علاقه ویژه ای به ایشان داشته است و چقدر به ایشان ارادت می ورزید. میلیونها نفر مسلمان در سال به مکه و مدینه می روند و می بینند که خبری از قبر دختر پیامبر صلی الله علیه و آله نیست. ایشان با همه وجود و همه هستی اش خواست این جریان انحراف در مسأله امامت و ولایت را به گوش همه برساند.

 

اینها کاری کردند در تاریخ اسلام که بسیاری از حقایق را وارونه نشان دادند که هنوز آثارش را در طیفی از مسلمانان و اندیشمندان به ویژه وهابیها می بینیم. به نظر هم می رسد که این کار، فداکاری بزرگی از ناحیه ایشان بوده است که حاضر شده است چه در حال حیات و چه بعد از ارتحال از خودش سند زنده و گویایی را بر جای بگذارد که هر کسی نام حضرت زهرا سلام الله علیها به ذهنش برسد مسأله دفاع از ولایت و مظلومیت حضرت امیر علیه السلام و ائمه علیه السلام به ذهنش تداعی کند و بگوید اگر خلفا بر حق بودند، چرا حضرت زهرا سلام الله علیها با خشم و غضب چشم از جهان فرو می بندد و اجازه ملاقات آنها را نمی دهند. چرا اجازه نمی دهد آنها حاضر شوند و قبرش آشکار باشد.

 

البته گمان می کنم که در مورد جامعه زنان باید کار جدی صورت گیرد و تلاش صورت گیرد تا چهره حضرت زهرا سلام الله علیها بیشتر و بهتر آشکار شود، حضرت زهرا سلام الله علیها فقط چهره یاس کبود نیستند، فقط این
گونه نیست که ما فقط حزن و غم و اندوه اش را بازگو کنیم. زنی پر کار و پر تلاش که در همسرداری، فرزندداری، خانه داری و در زهد و حضور در اجتماعش ممتاز است. حضور ایشان در همه این ابعاد می تواند درس باشد و ایشان به عنوان الگو معرفی شوند. 

 

www.mehrnews.com

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س. قبر حضرت زهرا س
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید