ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

نماز در هنگام سختی حلال مشکلات است

فهرست مطالب

برای نماز بیش از دیگر عبادت‌ها آثار و فواید گفته شده است؛ زیرا همان طور که نماز مهمتر از سایر عبادات است، ثمرات آن هم بیشتر است،
 از این جمله آثار می‌توان به امور زیر اشاره کرد:


1- بازدارنده در مقابل گناهان آینده


«إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ» (عنکبوت 45): طبیعت نماز از آنجا که انسان را به یاد نیرومندترین عامل بازدارنده یعنی اعتقاد به مبدأ و معاد می‌اندازد، دارای اثر بازدارندگی از فحشا و منکر است، البته این نهی درجاتی دارد و هر نمازی به نسبت رعایت شرایط دارای بعضی از این درجات است، امام صادق علیه‌السلام دراین خصوص می‌فرمایند: «کسی که دوست دارد ببیند، آیا نمازش مقبول درگاه الهی شده است یا نه! باید ببیند، آیا این نماز او را از زشتی‌ها و منکرات باز داشته است یا نه؟ به همان مقدار که بازداشته نمازش قبول است». (برگزیده تفسیر نمونه 3/506)


چنانچه قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّ اْلإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً وَإِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً، إِلَّا الْمُصَلِّین، الَّذِینَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ» (معراج 19-23)، نماز وسیله‌ای است که انسان را از این رذائل محفوظ می‌دارد.


2- پاک کننده گناهان گذشته


رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرمایند: «همانا نماز در میان شما مانند نهری است که بر در خانه یکی از شما جاری باشد و او در شبانه روز پنج بار بیرون آمده و در آن آب غسل کند و خود را بشوید، به این ترتیب دیگر چرک و آلودگی با پنج بار شستشو در بدن باقی نمی‌ماند، همچنین اثر گناهان نیز با خواندن پنج مرتبه نماز در شبانه روز در روح انسان باقی نخواهد ماند».(من لایحضره الفقیه1/35 )


امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «اگر خ
دا از کسی یک نمازش را بپذیرد، عذابش نمی‌کند». (آثار الصادقین 11/85)


امیرالمومنین علیه‌السلام فرموده‌اند: «اگر نماز گزاری بداند که چقدر پرتو انوار جلال الهی فراگیر اوست، سر از سجده نماز بلند نمی‌کند». ( آثار الصادقین 11/93 )


3-  یاری گرفتن از نماز


«وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ»، (بقره 45)، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم هرگاه با امر مشکلی روبرو می‌شدند که باعث هم و غم وی می‌شد، از نماز و روزه مدد می‌گرفتند، همچنین امام علی علیه‌السلام هم هرگاه امری ایشان را به وحشت می‌انداخت، به نماز می‌ایستاد و می‌فرمود: «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ».


امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هنگامی که با غمی از غم‌های دنیا روبرو شوید، وضو بگیرید و به مسجد رفته نماز بخوانید و از خدا دفع آن اندوه را بخواهید، زیرا فرموده «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ»، بدیهی است توجه به نماز و راز و نیاز با خدا نیروی معنوی تازه‌ای در انسان ایجاد می‌کند و او را در مقابله با مشکلات نیرو می‌بخشد. (مجمع البیان 1/158)


بعد از شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها، خاکسپاری ایشان بر حضرت امیر بسیار سخت و گران آمد و آن حضرت از نماز مدد گرفت، نوشته‌اند: صلی رکعتین (ناسخ التواریخ زندگانی حضرت فاطمه 1/232)، همچنین هنگام به خاکسپاری حضرت علی علیه‌السلام، امام مجتبی و امام حسین علیهما‌السلام از نماز مدد گرفتند و هر کدام در کنار قبر آن حضرت دو رکعت نماز خواندند.(منتهی الامال 1/346)، اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در شب و روز و ظهر عاشورا از نماز مدد گرفت، حتی هنگام دفن علی اصغر(ع) بر پیکر آن شهید معصوم نماز خواندند و از نماز استعانت گرفت (مقتل محرم مترجم ص 332) یا حضرت زینب کبری علیها‌السلام در شب عاشورا و در شب یازدهم محرم و در راه شام از نماز مدد گرفت.


منبع: فارس نیوز

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید