ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان

پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان

فهرست مطالب

پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان

يكى از رازهاى بزرگ موفقيت پيامبر (صلى الله عليه وآله( در پيش برد اسلام ، اين بود كه در تمام اقشار و طبقات مردم به ويژه در قلب جوانان جاى گرفته بود چرا كه اين شيوه را از خدايش آموخته و سخت به اين قشر علاقه مند بود و آن ها را دوست مى داشت و به طور جداگانه نيز حالشان را جويا مى شد.

 

گاهى به عيادت بيماران جوان مى رفت و گاهى در جمعشان مى نشست و با آنان سخن مى گفت و نصيحت شان مى كرد همين برخوردهاى زيبا
و منحصر به فرد پيامبر بود كه باعث شد جوانان به
رسول خدا عشق ورزيده ، جان خود را فداى حضرتش نمايند.
در بسيارى از جنگ ها همين جوانان بودند كه فرماندهى يا پرچمدارى لشگر اسلام را به عهده مى گرفتند و يا طرف مشورت پيامبر (صلى الله عليه وآله) قرار مى گرفتند گاهى نيز همين جوانان نماينده ويژه پيامبر (صلى الله عليه وآله) بودند تا به مردم قرآن و معارف اسلامى بياموزند و همين جوانان بودند كه از طرف پيامبر (صلى الله عليه وآله) به عنوان استاندار و فرماندار و قضات در برخى از شهرها تعيين مى شدند اينك از باب نمونه به چند ملاقات و نشست پيامبر با جوانان اشاره مى كنيم :
1. قرائت قرآن در محفل جوانان

 

امام صادق (عليه السلام ) فرمود: روزى پيامبر بزرگوار اسلام (صلى الله عليه وآله) از برخى جوانان انصار ستايش كرد و فرمود مى خواهم بر شما آياتى از قرآن مجيد تلاوت كنم ؛ پس هر كه گريه كرد، بهشت بر او واجب مى شود آن گاه آخر سوره زمر را بر آنان تلاوت فرمود و سيق الذين كفروا الى جهنم ز
مرا حتى اذا جاؤ ها فتحت اءبوابها و قال لهم خزنتها اءلم
ياءتكم رسل منكم يتلون عليكم آيات ربكم و ينذرونكم لقاء يومكم هذا قالوا بلى ولكن حقت كلمة العذاب على الكافرين  كسانى كه كافر شدند، گروه گروه به سوى جهنم رانده مى شوند وقتى به دوزخ مى رسند، درهاى آن گشوده مى شود و نگهبانان دوزخ به آن ها مى گويند: آيا رسولانى از ميان شما به سويتان نيامدند كه آيات پروردگارتان را براى شما بخوانند و از ملاقات اين روز شما را بر حذر دارند؟
مى گويند: آرى ولى فرمان عذاب الهى بر كافران مسلم شده است .

 

تمام جوانان حاضر در مجلس گريستند، جز يك جوان كه گفت : يا رسول الله من خود را به حال گريه در آوردم ، اما اشكى از چشمانم جارى نشد.

 

پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمود: من بار ديگر اين آيه را بر شما تلاوت مى كنم و هر كه خود را به حالت گريه درآورد، بهشت بر او است و آن گاه آيه را بر آن ها تكرار فرمود اين بار تمام جوانان گريه كردند مگر همان جوان كه فقط تباكى كرد و به فرموده پيامبر (صلى الله عليه وآله) همه از اهل بهشت شدند.

 

2. در كنار قهرمانان

 

ابن فتال نيشابورى از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده كه روزى پيامبر (صلى الله عليه وآله) بر گروهى گذر كرد درحالى كه سنگى از جايى بلند مى كردند و زورآزمايى مى كردند پيامبر (صلى الله عليه وآله) لحظاتى در كنار آن ها ايستاد و فرمود: براى چه چنين مى كنيد؟

 

در پاسخ گفتند: مى خواهيم ببينيم كدام از ما يك قوى تر است .

 

پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمود: آيا شما را خبر دهم كه كدام يك از شما نيرومندتر است ؟ گفتند: آرى رسول الله .
پيامبر (صلى الله عليه وآله) فرمود: قوى ترين شما كسى است كه اگر از چيز
ى خوشحال شد و شادمان گشت ،
اين شادمانى او را به باطل و گناه نكشاند و اگر از چيزى خشمگين شد، خشم او، وى را از حق دور نسازد

 

3. برگزارى مسابقه

 

امام زين العابدين (عليه السلام ) فرمود: هنگام برگشتن نيروهاى رزمنده از جنگ تبوك پيامبر (صلى الله عليه وآله) دستور داد تا مسابقه شتر دوانى برگزار گردد در اين مسابقه ، شتر پيامبر (صلى الله عليه وآله) كه اسامة بن زيد بر آن سوار بود، برنده شد اسامه ، آن روز جوانى 17 ساله بود.

 

همه مى گفتند: پيامبر (صلى الله عليه وآله) برنده شده است ؛ اما پيامبر مى فرمود: اسامه برنده است

 

4. دل جويى از جوانان

 

رسول گرامى اسلام در طول ساليان نبوت خود، چه در مكه و چه در مدينه ، بلكه در تمام دوران عمر پر بركت خويش ، با اين قشر رابطه ى خوبى داشت ؛ حتى نسبت به برخى جوانان غير مسلمان نيز عنايت ويژه داشت ؛ به گونه اى كه آن ها را متمايل به اسلام مى نمود. گاه كه برخى از آنان را نمى ديد تفقد كرده ، به سراغشان مى رفت . آورده اند؛

 

نوجوانى يهودى در مدينه همواره به حضور رسول خدا (صلى الله عليه وآله) مى آمد؛ به حدى كه رابطه اش با آن حضرت خصوصى شده بود و پيامبر (صلى الله عليه وآله) او را براى پيام رسانى به اطراف مى فرستاد و

 

پيامبر (صلى الله عليه وآله) چند روز او را نديد. از اصحاب احوال او را پرسيد. يكى گفت : او در بستر مرگ است و گويى امروز آخرين روز او در دنيا و نخستين روز او در آخرت است پيامبر (صلى الله عليه وآله) همراه چند نفر از اصحاب به خانه او رفت و او را بيهوش ديد وجود مقدس رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) مايه بركت بود وقتى شخصى را صدا مى زد هر چند او بيهوش باشد، پاسخ آن حضرت را مى داد.

 

رسول خدا (صلى الله عليه وآله) او را صدا زد نوجوان يهودى ، چشم هايشرا گشود و عرض كرد لبيك يا اباالقاسم حضرت به او فرمود: به يكتايى خدا و رسالت من از جانب خدا گواهى بده .

 

نوجوان به پدرش كه در كنارش بود، نگاه كرد و به خاطر رعايت پدرش كه يهودى بود، چيزى نگفت .

 

پيامبر (صلى الله عليه وآله) براى بار دوم او را به يكتايى خدا و رسالت خود دعوت كرد او باز پدر خود را ديد و چيزى نگفت .
براى بار سوم نيز اين كار تكرار شد.

 

پدرش به زبان آمد و گفت : فرزندم ملاحظه مرا نكن ؛ اختيار با خودت است ، هر چه مى خواهى بگو

 

در اين هنگام نوجوان گفت : اءشهد اءن لا اله الا الله و اءشهد اءنك رسول الله سپس جان به آفرين تسليم كرد.

 

رسول خدا (صلى الله عليه وآله) از پدرش در خواست كرد كه از آن ها فاصله بگيرد تا خود به مسائل كفن و دفنش بپردازد سپس به ياران فرمود: بدن آن نوجوان تازه مسلمان را غسل داده ، كفن كنيد آنان نيز پس از غسل و كفن ، جنازه او را به حضور رسول خدا آوردند.

 

رسول خدا (صلى الله عليه وآله) بر پيكر جوان تازه مسلمان نماز خواند و پس از پايان مراسم دفن ، پيامبر (صلى الله عليه وآله) به خانه خود بازگشت ؛ در حالى كه مى فرمود: الحمد لله الذى اءنجا بى اليوم نسمة من النار سپاس خداى را كه امروز به وسيله من انسانى را از آتش جهنم نجات داد.

 

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان. پیامبر صلی الله علیه آله و جوانان.
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید