ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

چرا باید به فرزندانمان خوبی کنیم؟

چرا باید به فرزندانمان خوبی کنیم؟

فهرست مطالب

چرا باید به فرزندانمان خوبی کنیم؟

انسان به دلیل سر و کار داشتن با امور محسوس، بیش از هر چیز متأثر از روش‌های عینی است و روش الگویی به عنوان‌ تربیت عملی بر جان انسان‌ها می‌نشیند و در نفوس آن‌ها رسوخ می‌کند. بهترین مفاهیم و رساترین اندیشه‌ها زمانی که در قالب نمونه‌ای عینی ارائه می‌شود کاملا ادراک و تصدیق می‌گردد.

و از آنجایی که یکی از خصلت‌های انسان الگوپذیری، تقلید و مدل‌برداری از دیگران است، دائماً خودآگاه یا ناخودآگاه تحت تأثیر رفتارهای دیگران است و از آنها الگو می‌پذیرد و به همین دلیل برنامه‌های عملی همیشه مۆثرترین برنامه‌هاست.

واضح است که ارائه الگوی عملی و دینی، موجب تأثیرگذاری و برانگیختگی روانی همسو با ابعاد شخصیتی الگو می‌شود، تأثیر عمیق و جدی الگو مبتنی بر روحیه تقلید و همانند در آدمی است و در روانشناسی درباره ساز و کارهای روانی آن مباحث گسترده‌ای مطرح شده است. (کدیور، پروین، روانشناسی تربیتی، ص ۱۲۸٫)

 

بدین سبب یکی از بهترین و کوتاهترین روش‌های رشد توانمندی‌های انسان ارائه نمونه انسانی موفق و توان‌مند است. و هرچه نمونه ارائه شده از جاذبه و توان‌مندی بیشتری برخوردار باشد؛ این روش از کارایی بیشتری برخوردارخواهد بود. نیاز به الگو و توجه به آن در قرآن کریم نیز مطرح گردیده و خداوند متعال بهترین الگو و سرمشق برای بشر را این چنین معرفی کرده‌اند:

(لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً)

 

احزاب/ ۲۱؛ ترجمه: قطعاً براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست: براى آن کس که به خدا و روز باز پسین امید دارد و خدا را فراوان یاد می‌کند.

 

امام علی (علیه السلام) در این باره می‌فرماید:

 

«وَ لَقَدْ کَانَ فِی رَسُولِ اللَّهِ صلى ‏الله ‏علیه ‏وآله کَافٍ لَکَ فِی الْأُسْوَةِ … فَتَأَسَّ بِنَبِیِّکَ الْأَطْیَبِ الْأَطْهَرِ صلى ‏الله ‏علیه‏ وآله فَإِنَّ فِیهِ أُسْوَةً لِمَنْ تَأَسَّى وَ عَزَاءً لِمَنْ تَعَزَّى وَ أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ الْمُتَأَسِّی بِنَبِیِّهِ وَ الْمُقْتَصُّ لِأَثَرِهِ.»

 

این نقش از خانواده آغاز می‌شود و بارزترین مصداق الگو و اسوه برای فرزندان، پدر مادرند. کودک در چند سال نخست از زندگی‌اش والدینش را برترین موجودات شایسته‌ای می‌داند که باید سرمشق زندگی قرار گیرند و همه مزایا و خوبی‌ها را در وجود ایشان متمرکز می‌یابد؛ و بر همین مبنا شخصیتشان شکل می‌گیرید. آن‌ها در این ایام همه چیز خود را از والدین و وابسته به ایشان می‌دانند.

 

(نهج البلاغه، خطبه/ ۱۵۹) ترجمه: پیروى نمودن از رسول خدا هر انسانى را کفایت مى‏نماید و براى تو کافى میباشد … حالا دگر بار مى‏گویم که به پیامبر خویش در پر کارى اقتدا کنید که از همه کس نیکوتر و پاکتر است، فقط از او پیروى نمائید زیرا تنها اوست که سزاوار پیروى است رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در ایمان و عبادت و رفتار و کردار کامل و جامع از هر حیثى بود که مانند نداشت هر کس نمونه خاص مى‏جوید و طالب است باید از او عبرت بگیرد و ایمان آموزد و نزد خداوند هم محبوبترین بندگان کسى است که پیرو پیامبر خاتم یعنى «محمد»(صلی الله علیه و آله) باشد و از او پیروى کند.

 

 

همچنین آن حضرت در مورد بهترین الگو بودن اهل بیت برای همه انسان‌ها می‌فرماید:

 

«انْظُرُوا أَهْلَ بَیْتِ نَبِیِّکُمْ فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ وَ اتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ فَلَنْ یُخْرِجُوکُمْ مِنْ هُدًى وَ لَنْ یُعِیدُوکُمْ فِی رَدًى فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا وَ إِنْ نَهَضُوا فَانْهَضُوا وَ لَا تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا وَ لَا تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِکُوا.»

 

(نهج البلاغه، خطبه/ ۹۶) ترجمه: به خاندان پیامبر بنگرید از راه پسندیده‏اى که در پیش دارند و آئین نیکوى
آنان جدا نگردید از آرمان آنها تبعیت کنید که هرگز گمراه نمى‏شوید و بهلاکت و گمراهى نمى‏افتید اگر دیدید آنان در جائى درنگ نمودند شما نیز درنگ کنید و هر لحظه که قیام کردند شما نیز قیام نمائید هیچگاه از آنان پیش نیفتید که بدون تردید گمراه خواهید شد و عقب هم نمانید که هلاک مى‏گردید
.

 

یکی از بهترین و کوتاهترین روش‌های رشد توان‌مندی‌های انسان ارائه نمونه انسانی موفق و توان‌مند است. و هرچه نمونه ارائه شده از جاذبه و توان‌مندی بیشتری برخوردار باشد؛ این روش از کارایی بیشتری برخوردارخواهد بود.

 

نقش الگوها در تربیت و رشد توان‌مندی‌های انسان نقشی اساسی است و روش الگویی در سازمان دادن به شخصیت و رفتار و جهت‌گیری‌های آدمی بسیار مۆثر است.

 

این نقش از خانواده آغاز می‌شود و بارزترین مصداق الگو و اسوه برای فرزندان، پدر مادرند. کودک در چند سال نخست از زندگی‌اش والدینش را برترین موجودات شایسته‌ای می‌داند که باید سرمش
ق زندگی قرار گیرند و همه مزایا و خوبی‌ها را در وجود ایشان متمرکز می‌یابد؛ و بر همین مبنا شخصیتشان شکل می‌گیرید. آن‌ها در این ایام همه چیز خود را از والدین و وابسته به ایشان می‌دانند.

 

امام کاظم (علیه السلام) می‌فرماید:

 

«بَرُّوا أَوْلَادَکُمْ‏ وَ أَحْسِنُوا إِلَیْهِمْ فَإِنَّهُمْ یَظُنُّونَ أَنَّکُمْ تَرْزُقُونَهُمْ»

 

(مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏،بحار الانوار، ج ۷۱، ص ۷۷)ترجمه: به فرزندانتان خوبی کنید و به آنان نیکی نمایید زیرا آنان گمان می‌کنند که شما ایشان را روزی می‌دهید.

 

این روح تقلید فرزندان از پدر و مادر رفته رفته در او رشد می‌کند و تا نوجوانی و جوانی همراه اوست. او با چنین روحیه‌ای خود را با تمام شرایط خانواده‌اش تطبیق می‌دهد. والدین نیز در قبال این روحیه موظفند خود و محیط خانه را اصلاح کنند و فضای سلامت، صداقت، مهرورزی و … را در خانه حکم‌فرما کنند.

 

www.islam14.com

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor
صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه
 چرا باید به فرزندانمان خوبی کنیم؟. چرا باید به فرزندانمان خوبی کنیم؟. چرا باید به فرزندانمان خوبی کنیم؟. چرا باید به فرزندانمان خوبی کنیم؟. چرا باید به فرزندانمان خوبی کنیم؟. چرا باید به فرزندانمان خوبی کنیم؟
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید