ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

کم‌کاری وزارت ارشاد در عدم فعالیت صندوق حمایت از فعالان قرآنی محرز است

فهرست مطالب

رحیم خاکی، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تأکید بر اهمیت حمایت از فعالان قرآنی، قاریان و حافظان قرآن کریم و راه‌اندازی صندوقی برای حمایت از قرآنیان، گفت:

در هر صنف و گروهی برای حمایت از فعالانش مانند؛ ورزشکاران، هنرمندان و … حتماً یک پشتوانه حمایتی نیاز است.

خیلی از فعالان صنف‌های مختلف به صورت اداری ارتباط با یک مجموعه ندارند و به طور طبیعی این افراد نیاز به بیمه و حمایت‌های دیگر دارند.

وی افزود:

حتی ممکن است برای افرادی از یک صنف، حادثه‌ای پیش بیاید مانند فاجعه منا که متأسفانه منجر به درگذشت پنج عضو کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع شد، اما تاکنون حمایت جدی از خانواده آنها صورت نگرفت و هیچ چیزی که در شأن این نخبگان قرآنی باشد شاهد نبودیم.
خاکی ادامه داد: وجود صندوق حمایت از فعالان قرآنی می‌توانست، حداقل در کمتر شدن تألمات روحی و روانی خانواده‌های این قرآنیان مؤثر باشد؛ مصادیق متعددی دارم که نیازمند کمک و حمایت جدی هستند و حتی برخی از اساتید و پیشکسوتان ما نیازمند کمک مالی هستند اما متأسفانه جایی نیست که از آنها حمایت کند و این مسئله اصلاً خوب نیست.

مطالبه جدی رسانه‌ها برای تحقق صندوق حمایت از فعالان قرآنی

وی در ادامه گفت: از طرفی اسباب تأسف از این است که سال‌ها برخی از برنامه‌ریزان فرهنگی و قرآنی کشور پیشنهاد راه‌اندازی صندوق حمایت از فعالان قرآنی را داده‌اند، اساسنامه صندوق نوشته شده و به تصویب بالاترین مقام وزارت ارشاد رسیده است اما هیچ اقدامی صورت نگرفته که این تأسف بیشتری را به همراه دارد.

در حوزه قرآن بودجه حداقلی هم پرداخت نشده است!

این قاری بین‌المللی قرآن با اظهار تأسف از اینکه بودجه‌های مشخصی که برای حمایت از برنامه‌های قرآنی در منشور توسعه فرهنگ قرآنی هم دیده شده است هنوز اختصاص پیدا نکرده، گفت: رسانه‌ها و جامعه قرآنی باید این مطالبه را از سیستم داشته باشند. هرچند که مشکلات بودجه‌ای در کشور داریم، اما شاهدیم که حداقل‌ها در تمامی حوزه‌ها پرداخت می‌شود و در حوزه قرآنی نیز باید مانند دیگر حوزه‌ها، حداقل‌ها پرداخت شود.

برخورد غلط با یک امر راهبردی

وی ادامه داد: هر چه که مقام معظم رهبری تأکید دارند برخی‌ها برعکس عمل می‌کنند؛ رهبر معظم انقلاب چند سال پیش در دیدار جامعه قرآنی فرمودند: کاری که قرآنیان انجام می‌دهند یک کار راهبردی و ارزشمند است؛ آیا با یک امر راهبردی باید این چنین برخورد شود؟ سهم حاکمیتی و نظام رسمی و اداری کشور در حمایت از این کار راهبردی چیست؟ مگر غیر از این است که به لحاظ بودجه و امکانات مصوب مجلس بخواهد این را با یک برنامه منظم مثل دیگر فعالیت‌ها و بودجه‌ها پرداخت کند.

در نهمین ماه سال 94 بودجه قرآنی صفر!

خاکی عنوان کرد: اینکه بودجه قرآنی در نهمین ماه سال صفردرصد باشد واقعاً مایه تأسف است، این هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارد؛ چراکه ما در تمامی زمینه‌ها داریم پرداخت می‌کنیم و نظام بودجه‌بندی کشور براساس برنامه و منطق مشخصی شکل گرفته و از طرفی هزاران مؤسسه و ده‌ها سازمان و ارگان رسمی و غیررسمی کشور براساس این بودجه‌ها برنامه‌ریزی کرده و منتظر هستند که حداقل‌های بودجه‌ای برسد تا برنامه‌های خود را اجرا کنند اما زمانی که این مبلغ صفر درصد باشد، بسیار ناشایست است.

نمی‌توان سهم قرآنیان را در جامعه نادیده گرفت
وی با بیان اینکه نمی‌شود یک صندوقی را به صفردرصد بودجه راه‌اندازی کرد و هیچ اقدامی نیز انجام نداد، گفت: قرآنیان چه تفاوتی با صنف ورزشکاران و هنرمندان دارند؟ البته در عرصه هنری و ورزشی هم باید به موقع پرداخت شود؛ همانطور که نمی‌توان سهم قرآنیان را در جامعه نادیده گرفت سهم جامعه هنری، ورزشی و… را نیز نمی‌توان در جامعه نادیده گرفت.

کم‌کاری وزارت ارشاد محرز است
این قاری بین‌المللی قرآن درباره دلایلی که موجب شده است اقدامی در جهت فعالیت رسمی صندوق حمایت از فعالان قرآنی انجام نشود، اظهار کرد: کم‌کاری وزارت ارشاد در این زمینه محرز است؛ چراکه اگر وزارت ارشاد به صورت جدی و عملیاتی وارد پیگیری شود همه اعضای جامعه قرآنی هم کمک می‌کنند. وزارت ارشاد باید تحرک پیگیری‌های خود را بیشتر از این کند و باید اطلاع‌رسانی داشته باشد.
وی با طرح این پرسش که چرا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد درباره وضعیت بودجه صندوق حمایت از فعالان قرآنی نامه‌نگاری نکرده است؟ و چرا این موضوع را رسانه‌ای نکرده است؟ افزود: اگر خبرگزاری ایکنا از معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد سؤال نمی‌کرد که وضعیت صندوق فعالان قرآنی چگونه است چه کسی از جامعه قرآنی می‌دانست که چنین صندوقی مصوب است و جزو فعالیت‌های انجام شده و جزو ساختارهای شکل‌گرفته است!

قرآنیان هنوز نمی‌دانند صندوق حمایت از فعالان قرآنی تصویب شده است

خاکی با بیان اینکه معاون قرآن و عترت در مصاحبه هفته گذشته خود با ایکنا درباره ایجاد صندوق حمایت از فعالان قرآنی در سال‌های گذشته خبر داده است، گفت: نخبگان جامعه قرآنی، قاریان و حافظان قرآن از وجود چنین صندوقی اطلاع ندارند و نمی‌دانند که چنین صندوقی ایجاد شده است. و این اصلاً خوب نیست که صندوق ایجاد شده است اما خالی است.
وی یادآور شد: مشخصاً در جریان فاجعه منا و امکان حمایتی که هم‌اکنون نیز باید صورت گیرد ضعف‌های جدی از مسئولان قرآنی کشور شاهد هستیم که این اسباب تأسف است. البته اگر صندوق حمایت از فعالان قرآنی وجود داشت به طور قطع هیئت مدیره این صندوق می‌توانست با یک اقدام شایسته وظیفه خود را در قبال خانواده‌های قرآنیان فاجعه منا انجام دهد؛ هرچند که خانواده جانباختگان قرآنی حادثه منا بسیار کریمانه هیچ درخواستی نداشتند، اما خبر دارم یکی از خانواده‌ها وام گرفته‌اند تا هزینه‌های ترحیم فرزند خود را به جا آوردند که این برای جامعه قرآنی کشور موجب سرافکندگی است.
قاری بین‌المللی قرآن عنوان کرد: همچنین هم‌اکنون، نخبگان قرآنی نوجوان و جوان داریم که در روستاهای دورافتاده و محروم هستند و صندوق حمایت از فعالان قرآنی وظیفه حمایت از این قرآنیان نخبه را دارند و وظیفه دارد تا امکاناتی را فراهم کنند که آنها به تهران رفت و آمد داشته و از امکانات و اساتید قرآنی تهران و شهرهای بزرگ استفاده کنند و همچنین از امکانات آموزشی و تحصیلی لازم برخوردار باشند.
وی در ادامه گفت: همچنین بیمه فعالان قرآنی هرازچندگاهی موضوع رسانه‌ای فعالان قرآنی است و البته اگر صندوق حمایت از فعالان قرآنی وجود داشته باشد بدون هیچ مشکلی بیمه فعالان قرآنی هم پرداخت می‌شود. آیا بودجه 20 میلیارد یا 50 میلیارد تومان برای اختصاص به صندوق فعالان قرآنی برای کشور ما خیلی رقم بزرگی است؟! آیا در بودجه ده‌ها هزار میلیارد تومانی این رقم اندک، جایی دارد؟ آیا نقش فعالان قرآنی و جامعه قرآنی و اثرگذاری آنها در جامعه با این اعداد و ارقام واقعا قابل مقایسه است؟
خاکی ادامه داد: معاونت قرآن و عترت ارشاد به طور قطع در این زمینه کم کاری کرده و باید پاسخگو باشد و براساس نیاز جامعه قرآنی به صورت واضح و فعالانه عمل کند و نیازمندی‌های جدی و واقعی را با رعایت اساسنامه و قانون و مقررات صندوق به انجام برسانند. البته برخی از اعضای جامعه قرآنی نیازی به این صندوق ندارند و می‌توانند به این صندوق کمک هم داشته باشند.
وی در ادامه گفت: علاوه بر فعالان قرآنی، خیرین قرآنی و خیلی از مراکز اقتصادی کشور هم اگر این صندوق فعال باشد کمک می‌کنند و سازوکارهای زیادی برای حمایت از این صندوق داشته باشند.
این قاری بین‌المللی قرآن عنوان کرد: زمانی که می‌گوییم صندوق حمایت از فعالان قرآنی، به این معنی نیست که این صندوق در جهت کمک بلاعضو یا کمک به یک بیمار باشد بلکه خیلی اوقات این کمک می‌تواند کمک تحصیلی، کمک به یک استعداد درخشان یا کمک برای کار تولیدی باشد و این می‌تواند خیلی موثر باشد. امیدواریم این موضوع به صورت فعال پیگیری شود تا به نتیجه برسد.

معاونت قرآن و عترت در اطلاع‌رسانی صندوق حمایت از فعالان قرآنی باید فعالانه‌ عمل کند
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد که متولی این امر است باید نسبت به اطلاع‌رسانی و اهمیت و پیگیری اقدامات لازم خیلی فعالانه عمل کند و کار رسانه‌ای کند، اطلاع‌رسانی کند، از جامعه قرآنی کمک بگیرد و جلساتی را برای روشن شدن چند و چون این موضوع برگزار کند و حتی از رسانه ملی و از مدیران فرهنگی کمک بگیرد تا این کار روی زمین نماند.
خاکی اضافه کرد: اینکه مسئولان معاونت قرآن و عترت بگویند چون بودجه به این صندوق نداده‌اند غیرفعال است پاسخ مناسبی نیست. اگر بودجه نداده‌اند چرا نداده‌اند؟ چرا شما اعتراض نکردید؟ چرا رسانه‌ای نکردید؟ چند بار از اعضای جامعه قرآنی کمک خواستید که کسی کمک نکرده؟ چرا از خیرین قرآنی کمک نگرفته‌اید؟
وی ادامه داد: زمانی که اولویت‌گذاری از طرف ارگان مسئول صورت بگیرد بقیه هم بدون شک کمک می‌کنند؛ امیدواریم مشکلات اقتصادی کشور هم به نحوی حل شود تا حداکثر نیازمندی‌ها به بودجه فعالیت‌های قرآنی برسد اما در شرایط فعلی هم بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه قرآنی احساس خوبی ندارم زمانی که می‌بینم 9 ماه از سال گذشته است و ما در کنار خیلی از اصناف فرهنگی و هنری کشور قدم بزنیم و ببینیم و اطلاع از بودجه‌های آنها داشته باشیم و بعد ببینیم بودجه قرآنی کشور صفر است و ریالی پرداخت نشده است.
خاکی در پایان گفت: انتظار دارم در همین ماهی که هستیم دولت صدای جامعه قرآنی را بشنود و این مشکل را به صورت فوری و به نحو مناسب جبران کند تا شاهد شکل‌گیری جریان جدید و پرانرژی از این مسیر باشیم.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید