ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

کودکان چگونه خلق می کنند؟

فهرست مطالب

کودکان چگونه خلق می کنند؟: کودکان خردسال با امتحان کردن ابزار ها وبه کمک تصورشان نقاشی می کنند.شکل هایی که می سازند گرچه برای بزرگسالان قابل تشخیص نیست اما برای خود آن ها مفهوم و معنا دارد.

 

کودکان خردسال در این سن توجه نمی کنند که چه چیزی می کشند بلکه در واقع در آن لحظه با تجربیاتشان زندگی زندگی می کنندمعمولا تآثیری که وقایع عمیقا برای کودک می گذارد،روزها یا هفته ها بعد در نقاشی شان نمایان می شود.

 

کودکان رنگ ها را کشف می کنند.هر کودکی به شیوه ی خاص خود نقاشی می کنند.گاه از ضربه استفاده می کنند گاه رنگ آمیزی و گاه خط خطی…

 

رشد خودش را به روش های گوناگونی نشان می دهد.

وقتی کودکتان تشویق شود تا به شیوه ی خاص خودش نقاشی کندُمستقل بار خواهد آمد در نتیجه کمتر درخواست کمک خواهد کرد و راحت تر شروغ به کار می کند و گیج نمی شود در ضمن با اطمینان و علاقه ی بیشتری کار می کند.

 

مشخصه ی دیگر رشد کودک آگاهی او نسبت به رنگ ها و ارتباط آن ها با اشیائی است که در طول روز در اطراف خود می بیند و از همین راه است که او نسبت به پیرامونش حساس تر می شود و با دیدی متفاوت به اطرافش دقت کند.

 

 

مثلا بارها دیده ام که کودکی با غرور و هیجان رنگی که ساخته را نشان می دها و متذکر می شود که این رنگ مشابه رنگ لباس اوست.

 

اغلب والدین ابراز می کنند که کودکانشان بعد از اینکه نقاشی کردن را شروع می کنند ،علاقه ی بیشتری به رنگ ها در خانه،لباس هایشان و حتی لوازم خانه نشان می دهند.

 

به خاطر داشته باشید که بچه ها با سرعت یکنواختی رشد نمی کنند و هر کاری همیشه به این معنا نیست که گامی در جهت رشد او برداشته شده باشد.

 

پس اگر دیدید کودکتان یک گام به جلو و دو گام به عقب برداشته نگران نشوید این نشان دهندهی افت او نیست.چه بسا که ممکن است این دو گام به عقب زمینه ای باشد برای حرکتی خلاقانه تر و پر تلاش تر.

 

مسئله ی رشد باید در زمانی طولانی مورد اهمیت قرار داده شود.

 

به کودکتان اجازه دهید قبل از چهارسالگی، سه ساله باشد و سعی نکنید آن ها را قبل از اینکه برای پیشرفت آماده باشد به انجام کاری که کودکان بزرگتر انجام می دهند وادارید.

 

از کودک سه ساله تان نخواهید که مانند کودکی پنج ساله نقاشی کند.بلکه نقطه ای را که به عنوان خانه در نظر گرفته است تحسین و تشویق کنید.

به خاطر داشته باشید که در هیچگاه نباید در کنار او بنشینید و به او متذکر شوید که خانه را اینجور می کشند و یا بهتر است از این رنگ استفاده کنی.

علایق شخصی تان را به هیچ وجه به کودک انتقال ندهید.

اجازه بدهید خودش انتخاب کند این بزرگترین گام شما برای کمک به رشد خلاقیت او خواهد بود.

برای کودکتان یک سه پایه ی نقاشی (با قابلیت تنطیم ارتفاع)،یک رنگ گواش . یک قلم مو تهیه کنید.سه پایه را به عنوان یکی از لوازم ثابت اتاق او قرار دهید.

اجازه دهید هر زمان از روز که دوست دارد نقاشی کند.سه پایه این امکان را به او می دهد که بایستد و از سه جهت به نقاشی خود نگاه کند.

 

فراموش نکنید یک کودک خردسال همان زمانی که دست در رنگ می کند به سر و صورت خود و یا دیوار می مالد لذت واقعی نقاشی را تجربه می کند.

 

والدینی که ابراز می کنند کودکشان به نقاشی بی علاقه است ،غافل اند از اینکه علت اصلی خودشان هستند.آیا همیشه ابزار نقاشی در اختیار فرزندتان بوده است؟یا زمان نقاشی کودکتان زما نی است که شما مشخص می کنید؟

 

از آنجایی که هیچ دو کودکی مشابه هم نیستند غیر ممکن است که بشود آن ها را دسته بندی کرد.گاه کودکی سه ساله مانند کودکی پنج ساله نقاشی می کشد و گاه بر عکس این م.ض.ع را شاهد هستیم.

 

البته ممکن است کودک چهار ساله ای که مانند کودکی سه ساله نقاشی می کند مانند کودکی پنج ساله مجسمه سازی کند.

 

توجه داشته باشید که مطالب بیان شده به این معنا نیست که در مورد اول، کودک نسبت به سنش جلو تر است و یا در مورد دوم ،کودک عقب مانده است.

 

این مسئله صرفا نشان می دهد که بیان هنری کودکان بر اساس تجربه های آن ها،مشاهدات و نیز بلوغ شان متفاوت است.

 

 

دربست های آینده به این مطالب می پردازیم:

 

چه عکس العملی در مقابل نقاشی های کودکمان داشته باشیم؟

 

چه لوازمی را برای نقاشی در اختیار کودکمان قرار دهیم؟

 

کودکان سه تا پنج ساله و نقاشی ها یشان

 

رنگ ها چه احساسی از فرزندمان را بیان می کنند؟

 

و…

 

 

http://www.ninipaint.com

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

کودکان چگونه خلق می کنند؟
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید