ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

گورستانی در دل صحرا

فهرست مطالب

یحیى بن هرثمه وزیر متوكّل عبّاسى حكایت می كند:

روزى خلیفه مرا احضار كرد و گفت : باید سیصد نفر همراه خود بردارى و از طریق كوفه، عازم شهر مدینه گردى و ابوالحسن، علىّ بن محمّد هادى را با عزّت و احترام به بغداد بیاورى .


من نیز دستور خلیفه را اطاعت كرده و پس از جمع آورى افراد به همراه امكانات لازم، حركت كردیم .


در جمع افراد همراه، فرمانده حفاظتى – كه مسؤ لیّت حفاظت اموال را داشت در مسیر راه، مرتّب با كاتب من كه شیعه بود، درباره مسائل مختلف، بحث و مناظره داشت و من بر گفتگوى آن ها نظارت كامل داشتم
.


چون مقدار زیادى از راه را پیمودیم، فرمانده به كاتب گفت : آیا علىّ بن ابى طالب علیه السلام پیشواى شما، نگفته است :


هیچ زمینى خالى از قبر نیست و در هر گوشه اى از زمین، گورستانى از انسان ها وجود دارد؟


آیا در این بیابان خشك و بى آب و علف، چه كسى زندگى كرده است تا بمیرد و دفن شود؟<o:p& gt;


من به كاتب گفتم : به راستى، آیا علىّ بن ابى طالب علیه السلام چنین گفته است ؟!


پاسخ داد: بلى، صحیح است .


پس گفتم: در این سرزمین آثار گورستانى نمایان نیست و سپس شروع كردیم به خندیدن؛ و صحبت ها بر همین منوال ادامه یافت تا به شهر مدینه رسیدیم و به سمت منزل حضرت ابوالحسن، امام هادى علیه السلام روانه شدیم .


هنگامى كه جلوى درب منزل رسیدیم، من تنها وارد شدم و نامه متوكّل را تحویل ایشان دادم .


حضرت پس از آن كه نامه را گرفت، فرمود: مانعى نیست، تا فردا منتظر باشید.


چون فرداى آن روز خدمت ایشان رفتم – ضمن آن كه فصل تابستان و هوا بسیار گرم بود &l t;/SPAN>دیدم خیّاطى درون اتاق حضرت مشغول خیّاطى لباس هاى ضخیم زمستانى است .


و تمام سعى و كوشش شما بر این باشد كه تا همین امروز لباس ها دوخته و آماده گردد و فردا صبح در همین موقع آن ها را تحویل بده، سپس به من خطاب نمود و فرمود: اى یحیى! شما نیز كارهایتان را انجام دهید و امكانات لازم را براى خود آماده كنید، تا آن كه فردا حركت كنیم .


یحیى گوید: من از حضور ایشان بیرون رفتم و با خود گفتم : در فصل تابستان، هواى ب
ه این گرمى و حرارت، حضرت لباس زمستانى تهیّه مى نماید، مثل این كه او از مسافرت و مسیر راه اطّلاعى ندارد؛ حال، تعجّب از شیعیان است كه از چنین كسى پیروى مى كنند و او را امام خود مى دانند
.


فرداى آن روز هنگامى كه آماده حركت شدیم، حضرت به همراهان خود فرمود: تمام امكانات و لوازم مورد نیاز را بردارید و نیز پالتو و غیره را فراموش نكنید كه مبادا در مسیر راه مشكلى پیش آید.


و سپس به من خطاب نمود و فرمود: اى یحیى! چنانچه آماده هستى، حركت كنیم .


من بر تعجّبم افزوده شد كه آن حضرت، پالتو و پوستین در این گرماى شدید براى چه به همراه مى آورد!؟


در بین راه چند نفر درباره سخن علىّ بن ابى طالب علیه السلام و گورستان مناظره داشتند، كه ناگهان ابرى در آسمان پدیدار گشت و بالا آمد، به طورى كه هوا تاریك گشت و صداى رعد و برق هاى وحشتناكى بین زمین و آسمان به گوش مى رسید، هوا یك مرتبه بسیار سرد شد كه قابل تحمّل براى افراد نبود و در همین لحظات برف زمستانى همه جا را پوشاند.


امّا چون حضرت ابوالحسن، امام هادى علیه السلام و همراهانش لباس هاى گرم همراه داشتند و از قبل مهیّا بودند، پالتو و پوستین هاى خود را پوشیدند؛ و هیچ گونه
ناراحتى نداشتند
.


سپس آن حضرت دستور داد تا یك پالتو به من و نیز یك پالتو هم به كاتب دادند و هر دو پوشیدیم ؛ و به جهت سرماى شدید آن روز هشتاد نفر از نیروها و همراهان من هلاك شدند و مُردند.


هنگامى كه ابرها كنار رفت و هوا به حالت عادى برگشت، حضرت هادى علیه السلام به من فرمود: اى یحیى! بگو: افرادى كه هلاك شده اند، در همین مكان دفن شوند؛ و سپس افزود: خداوند متعال این چنین سرزمین ها را گورستان انسان ها مى گرداند.


گفتم : یاابن رسول اللّه! من به یگانگى خدا و نبوّت محمّد رسول اللّه صلى الله علیه و آله شهادت مى دهم ؛ و نیز اقرار مى نمایم كه شماها خلیفه و حجّت خداوند بر روى زمین براى بندگان هستید؛ من تاكنون ایمان نداشتم ولى اكنون به بركت وجود شما ایمان آوردم و من نیز از شیعیان شما مى باشم .


 بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان


منبع: الخرائج و الجرائح ،ج 1، ص 393؛ الثّاقب فى المناقب، ص 551، ح 12؛ إثبات الهداة، ج 3، ص 374، ح 38؛ مجموعة نفیسة، ص 230؛ مدینة المعاجز، ج 7، ص 466، ح 2471 (نقل از کتاب «چهل داستان و چهل حدیث از امام هادی علیه السلام»، عبدالله صالحی).

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید