جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
از این طرف اومدی: 
ارایه ۳۰ مدرک روایی از اهل سنت در انتساب آیه اکمال به علی(ع)

ارایه ۳۰ مدرک روایی از اهل سنت در انتساب آیه اکمال به علی(ع)

۳۰ مدرک روایی از اهل سنت

فهرست مطالب

۳۰ مدرک روایی از اهل سنت: آیت‌الله نجم‌الدین طبسی، استاد حوزه علمیه گفت:

ائمه(ع) بر روی دو مناسبت در میان مناسبت‌های مذهبی تاکید زیادی داشتند؛

یکی عاشورا و دیگری غدیر که پایه اعتقادات شیعه محسوب می‌شود.


وی اظهار کرد:

در خصوص غدیر در هر مناسبت و شرایطی که برایشان فراهم می‌شد به تبیین این روز برای شیعیان و به‌ویژه شیعیان خاص می‌پرداختند

و با وجود خفقان حاکم در دوره‌های مختلف این مسئله را به نحو پررنگی عنوان می‌کردند تا در تاریخ ماندگار شود.


طبسی ادامه داد:

ابن طاووس در کتاب «مصباح الزائر» روایتی را به نقل از یک راوی طرح کرده است که گفته «من در دوره امام رضا(ع) زندگی می‌کردم

و امام خواص را در روز عید غدیر به منزل دعوت کردند

و بعد از اطعام به همه آنان عیدی دادند و برای همه اعضای خانواده آنان هدیه فرستادند

و امام خودشان لباس‌های نو پوشیده بودند و از صحابه نیز خواسته بودند که لباس‌های نو خود را بپوشند

و مرتبا هم در این جلسه درباره غدیر و اهمیت آن سخن گفته‌اند».


این محقق حوزه بیان کرد:

روایت دیگری از امام حسین(ع) نقل شده که

«در روز جمعه‌ای که مصادف با روز عید سعید غدیر بود پدرم(امام علی(ع)) چند ساعت مانده به اذان به منبر رفتند

و درباره غدیر سخنرانی کردند که این روایت را شیخ عباس قمی در مفاتیح و علامه مجلسی نیز در بحارالانوار آورده است».


آیت‌الله طبسی افزود:

غدیر بیعت با یک رهبر آسمانی است که خداوند او را تعیین کرده است و حتی تعیین ایشان با پیامبر(ص) هم نیست و این انتخاب منحصر در نظر خداوند است و علی(ع) چنین جایگاهی دارد.


این استاد و نویسنده حوزه در پاسخ به این سؤال که ممکن است برخی افراد تصور کنند چون شیعه امروز در اقلیت است

پس حق با او نیست و یا غدیر به صورت شفاف بیان نشده است، تصریح کرد: نه اقلیت بودن دلیل بر بطلان و نا حق بودن است و نه اکثریت دلیل بر حقانیت است.


وی تاکید کرد:

امروز همین وهابیونی که اینقدر به شیعه جسارت می‌کنند و با فتاوای خود باعث مسلمان کشی در کشورهای اسلامی شده‌اند مگر چند نفرند، تعداد آن‌ها متجاوز از چند میلیون نفر نیست؟

یا مسیحیان و بودائیان شاید به لحاظ تعداد بیشترین جمعیت دنیا را داشته باشند اما هیچکدام از این فرقه‌ها و ادیان به حق نیستند

بنابراین نه اکثریت و نه اقلیت دلیل بر حقانیت نیست بلکه مهم حرف حق زدن است که اگر از سوی اقلیت و یا اکثریت مطرح شود دلیل حقانیت است.


آیت‌الله طبسی عنوان کرد:

حکومت‌ها در طول تاریخ اسلام بعد از پیامبر(ص) جز در دوره‌های کوتاهی در دست شیعه نبوده است

و شیعه فرصت چندانی برای تبیین اعتقادات خود نداشته و در عوض حکومت‌های جور بنی امیه و بنی العباس همواره در محو اعتقادات شیعه تلاش کرده‌اند.


این نویسنده حوزه در پاسخ به این سؤال که برخی مطرح می‌کنند آیه غدیر در میان آیات مربوط به حکم گوشت مردار و خوک و خون و … بیان شده و مرتبط دانستن آن با ولایت امام علی(ع) خلاف سیاق آیات است ادامه داد:

مگر ترتیب فعلی مصحف شریف براساس ترتیب نزول است؟ که حرف آنان بخواهد بر کرسی بنشیند و جای اشکال وجود داشته باشد.


آیت‌الله طبسی عنوان کرد:

قرآن کریمی که در درست ما قرار دارد براساس ترتیب نزول نیست بلکه جای آیات به دستور پیامبر(ص) و از سوی خدا تعیین شده

و نظم فعلی، نظم نزولی نیست و ارتباطی میان عبارات مربوط به آیه اکمال دین و تعابیر قبل و بعد آن وجود ندارد.


وی افزود:

علامه امینی در کتاب الغدیر ۳۰ مدرک از راویان اهل سنت ارایه می‌دهد که همگی آنان متفق‌القول گفته‌اند

آیه غدیر درباره علی(ع) است از طرفی وقتی پیامبر(ص) این آیه را ابلاغ فرمودند مردم آنقدر آمادگی ذهنی داشتند که بعد از آن هر وقت قرآن می‌خواندند و به این آیه می‌رسیدند می‌گفتند این آیه در غدیر و درباره علی(ع) نازل شد.


این استاد حوزه علمیه همچنین با اشاره به اینکه برخی می‌گویند چرا نام علی(ع) در قرآن نیامده است، گفت:

اگر اسم علی(ع) در قرآن بود خطر تحریف وجود داشت

ضمن اینکه قرآن در بسیاری از موارد درصدد بیان جزئیات نبوده و آن را به پیامبر(ص) و ائمه(ع) به عنوان مفسران قرآن واگذار کرده است.

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

۳۰ مدرک روایی از اهل سنت
به این مطلب امتیاز دهید:

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید