ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز

امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز

فهرست مطالب

ضرار بن حمزه امام را دید که بی تاب بر زمین افتاد. با نگراني و به سرعت، خود را به امام رساند. در همين حال، امام برخاست و دوباره به نماز ایستاد. رفته رفته، چشمان ضرار بن حمزه خسته شده بود و دیگر یاریش نمی کرد.

او از شدت خستگی، راه خانه را در پیش گرفت. ولی هنوز امام علي (ع) به عبادت مشغول بود و كسي كه شيفته ذات الهي است، در قاموس او خستگي راه ندارد. 
در نهج‌ البلاغه علی (ع) آمده‌ است‌: «خداوند بندگان‌ مؤمن‌ را با نمازها و زکاتها و روزه‌ های‌ دشوار، از کبر و خودبینی‌ محافظت‌ و حراست‌ می ‌کند. به‌ پیکر آنان‌، آرامش‌ می ‌بخشد، به‌ دید
گان‌ آنان‌ فروتنی‌ می ‌دهد، نفس‌ آنان‌ را رام‌ می ‌سازد، دل‌ های‌ آنان‌ را افتادگی‌ می ‌آموزد و خودپسندی‌ را از وجود آنان‌ دور می ‌کند.»
حضرت‌ علی‌ (ع‌) ضمن‌ تأکید بر امر نماز، ازجمله عوامل‌ سقوط‌ دوزخیان‌ را بی توجهی به این فریضه بزرگ بر می ‌شمرد و می‌ فرماید:
«مردم‌، نماز را برعهده‌ گیرید و آن‌ را حفظ‌ کنید، زیاد نماز بخوانید و با نماز، خود را به‌ خدا نزدیک‌ کنید.

نماز، فریضه‌ اي است‌ که‌ در وقتهای‌ خاص‌ بر مؤمنان‌ واجب‌ شده‌ است‌. آیا به‌ پاسخ‌ دوزخیان‌ گوش‌ فرا نمی ‌دهید آن‌ هنگام‌ که‌ از آن ‌ها پرسیدند: چه‌ چیز شما را به‌ دوزخ‌ کشانده‌ است‌؟ گفتند: ما از نمازگزاران‌ نبودیم.

همانا نماز، گناهان‌ را چون‌ برگهای‌ پائیزی‌ فرو می‌ ریزد و غل‌ و زنجیر گناهان‌ را از گردن‌ انسانها می‌ گشاید. پیامبر اسلام ‌(ص‌) نماز را به‌ چشمه‌ آب‌ گرمی‌ که‌ بر در ِ خانه مردی‌ جریان‌ داشته‌ باشد، تشبیه‌ کرد كه اگر روزی‌ پنج‌ بار خود را در آن‌ شستشو دهد، هرگز چرک‌ و آلودگی‌ در بدن‌ او نمي ماند.»


علی (ع)، بهترین‌ و نزدیکترین‌ راههایی‌ را که‌ انسان‌ را به‌ خالق‌ خویش‌ مي رساند، در خطبه‌ یکصد و ده‌ نهج البلاغه بیان‌ کرده، می فرماید: «بی ‌گمان‌، برترین‌ وسیله‌ پیوستگی‌ انسانها به‌ خدای‌ سبحان‌، برپا نمودن‌ نماز به‌ عنوان‌ آئین‌ امت است.‌»


علی (ع) نماز را هنگامي تاثيرگذار و متحول كننده مي داند كه نمازگزار به اوقات نماز توجه داشته باشد و می فرماید: «نماز را در وقت‌ خودش‌ به‌ جای‌ آر، نه‌ این‌ که‌ در زمان بیکاری‌ زودتر از وقتش‌ بخوانی‌ و به‌ هنگام‌ درگیری‌ و کار، آن‌ را تأخیر بیندازی‌ و بدان‌ که‌ تمام‌ کردار خوب تو‌ در گرو نماز است‌.»


نماز معیار ارزش گذاری‌ سایر اعمال‌ انسان‌ است‌. شخص‌ نمازگزار علاوه‌ بر خویشتن‌، باید سایر افراد خانواده‌ را نیز به‌ خواندن‌ نماز تشويق کند. علي (ع) مي فرمايد: 
«همانا کسانی‌ از مؤمنان‌ حق‌ نماز را شناختند که‌ زیور دنیا آنها را از نماز باز‌ ندارد و روشنایی‌ چشمشان‌ یعنی‌ اموال‌ و فرزندان‌، مانع‌ نماز آنها‌ نشود. خدای‌ سبحان‌ در قرآن می ‌فرماید: مردانی‌ هستند که‌ تجارت‌ و خرید و فروش‌، آنان‌ را از یاد خدا و برپا داشتن‌ نماز و پرداخت‌ زکات‌ باز نمی ‌دارد.»


از نگاه علي (ع)، همچنانكه جسم به غذا نيازمند است، روح انسان نيز به غذا نياز دارد و نماز غذاي روح است، چرا که دل و جان را با خالق يکتا پيوند مي دهد و نور حق را در دل شعله ور مي سازد. در توصيه هاي امام علي آمده است: “به‌ کودکان‌ نماز بیاموزید و آنان‌ را در‌ هنگام‌ بلوغ‌ به خاطر ترک‌ نماز مؤاخذه‌ کنید.”


نماز به دليل آنکه بازدارنده از بدي و زشتي است، آثار و برکات فراواني را به همراه دارد. امام علي ‌(ع‌) آن را نشانه ايمان مي خواند، همچنانکه رسول‌ خدا (ص)، نماز را پرچم‌ و علامت ایمان‌ دانسته است. از نگاه علي (ع)،‌ نماز فرد را از کبر و غرور پيراسته مي سازد و مي فرمايد: «خداوند برای‌ وارستن‌ از کبر، نماز / و برای‌ افزايش روزی‌، زکات‌ را مقرر کرده‌ است‌.»


حضرت علي يادآور مي شود که اگر نمازگزار بداند هنگام نماز، چه‌ هاله ‌ای‌ از جلال‌ خداوند او را فرو می ‌پوشاند، هرگز دوست‌ ندارد که‌ سر از سجده‌‌ بردارد. از نگاه امام‌ علی‌(ع‌) هرکس‌ نماز را با معرفت‌ به‌ حق‌ آن‌ به‌ جای‌ آورد، آمرزیده‌ می‌ شود.

 

http://barekatenamaz.blogfa.com

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor
صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه
حق با شیعه است…. حق با شیعه است…. حق با شیعه است….حق با شیعه است…حق با شیعه است… حق با شیعه است…. حق با شیعه است …حق با شیعه است… حق با شیعه است… حق با شیعه است.

 

امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز. امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز. امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز.امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز.امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز. امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز. امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز.امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز. امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز.امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز.امیرالمؤمنین علیه السلام و نماز.
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید