ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تعامل بين دانشجويان در يك فضای قرآنی بيش از موضوع رقابت حائز اهميت است

تعامل بين دانشجويان در يك فضای قرآنی

فهرست مطالب

تعامل بين دانشجويان در يك فضای قرآنی: «علی‌اكبر حنيفی»، پيشكسوت و مدرس قرآن كشورمان، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان اين مطلب گفت:

در دانشگاه‌های كشور همانند سازمان‌ها و ارگان‌های ديگر مسابقات قرآن كريم برگزار می‌شود، در اين مسابقات تنوع و تعدد بسيار محدود هستند و حتی مسابقات در زمينه قرائت قرآن كريم در هيچ يك از سازمان‌ها در جمهوری اسلامی ايران به صورت اصولی برگزار نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: منظور از اصولی نبودن مسابقات در رشته قرائت قرآن كريم اين است كه يك معجونی در هم تنيده شده است، يعنی آن كسی كه سبك منشاوی، عبدالباسط، مصطفی اسماعيل، حصان و … را می‌خواند، همه را با هم می‌گوئيم رشته قرائت؛ در حالی كه اين سبك‌ها هيچ‌‌كدام با يكديگر هم‌خوانی ندارند.

اين پيشكسوت قرآن كشورمان اظهار كرد: تجويد، سرعت، لحن و تحرير اين سبك‌ها با يكديگر هم‌خوانی ندارد و به اين وسيله خيلی وقت‌ها استعدادهای قرآنی از بين می‌رود؛

در حالی كه مسابقات، به‌ويژه مسابقات قرآن كريم، بايد استعدادپرور باشد. البته در اين زمينه رشد كمی و كيفی مشاهده می‌شود، اما اين‌ها زمانی شكوفا می‌شوند كه ما بتوانيم اين سبك‌ها را از يكديگر جدا كنيم.

نبايد همواره تقليدی بخوانيم

حنيفی تصريح كرد: بيشتر رشته‌های مسابقات قرآن كريم تقليدی است. ما نبايد همواره تقليدی بخوانيم و حال اگر يك نفر بخواهد غير تقليدی بخواند، مشكلاتی برای او به وجود می‌آيد و بايد اين نقيصه از مسابقات قرآن كريم برداشته شود.

وی گفت: برگزاری مسابقات قرآن كريم دانشجويان در سطح بين‌المللی بسيار كار شايسته‌ای است، اما اگر بتوانيم روش‌هايمان را تغيير دهيم، می‌توانيم شاهد دست‌آوردهايی باشيم، همچنين بايد در هر دوره نسبت به دوره قبل تغييراتی ايجاد شود و در مجموع اين مسابقات با ساير مسابقات تفاوتی ندارد و بايد يك نگرش جديدی در مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان ايجاد شود.

 علی‌اكبر حنيفی:
بايد آئين‌نامه مسابقات را به گونه‌ای تنظيم كنيم كه مقاصد كلی از اين مسابقات به دست آيد و شرايطی به وجود آيد تا فرد اعزامی از كشورهای مختلف برای رويارويی با يك فرهنگ و يا تقويت يك فرهنگ، ورزيده شود

اين مدرس قرآن كشورمان عنوان كرد:

بايد سطح مسابقات دوره‌های قبل سنجيده شود و اين ميسر نيست، مگر اين كه ما نمره تجويد، وقف و ابتدا، صوت و لحن كل دوره‌های اول و دوم را داشته باشيم و سپس با امسال مقايسه كنيم تا ميزان پيشرفت سطح كيفی مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان استخراج شود و به صورت علمی روی اين داده‌ها كار و بررسی شود.

نفس برگزاری مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان بسيار خوب است

حنيفی بيان كرد: نفس برگزاری مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان يك كار بسيار خوبی است و بايد مورد تشويق و حمايت قرار گيرد، اما بايد هدف از برگزاری اين مسابقات مشخص شود و می‌خواهيم با اين كار به كجا برسيم.

وی اظهار كرد: نحوه اعزام دانشجويان 40 كشور به سومين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان بسيار مهم است و بايد كشورهايی كه متسابق به اين مسابقات اعزام می‌كنند، مسابقات انتخابی قرآن كريم بين دانشجويان خود برگزار كنند تا نفرات برتر به اين مسابقات اعزام شود.

اين پيشكسوت قرآن كشورمان تصريح كرد: بايد از طريق تنظيم آئين‌نامه‌های خاص هدايت و رهبری مسابقات را در دست داشته باشيم و برای آن‌ها رشته‌های خاصی طراحی كنيم و مسابقات جنبی در كنار اين مسابقات برگزار شود تا يك فرد تنها با يك منظور خاص به اين مسابقات نيايد، بلكه در شرايط خاصی قرار داده شود تا در نهايت اهداف مختلفی از حضور دانشجويان كشورهای ديگر به دست آيد.

حنيفی تصريح كرد:

بايد آئين‌نامه مسابقات را به گونه‌ای تنظيم كنيم كه مقاصد كلی از اين مسابقات به دست آيد و شرايطی به وجود آيد تا فرد اعزامی از كشورهای مختلف برای رويارويی با يك فرهنگ و يا تقويت يك فرهنگ، ورزيده شود.

وی در پايان افزود: بايد اهداف خاصی برای مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان تعريف شود، هر چند اين حركت‌ها قابل تقدير است، زيرا اين حركت‌ها از روی دلسوزی و برای گسترش فرهنگ قرآنی در جهان انجام می‌شود.

الصفحة الرئيسية – مؤسسة القرآن و نهج البلاغة

تعامل بين دانشجويان در يك فضای قرآنی
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید