ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

حج حضرت مسيح و حضرت موسی علیهما السلام

حضرت مسيح و حضرت موسی ع

فهرست مطالب

در تفاسير داريم كه حضرت مسيح و حضرت موسي آيين حج و زيارت خانه خدا را ندارند چرا؟ آيا آن دو خود به زيارت خانه خدا نمي آمدند؟ حال آنكه مشركان خانه خدا را با عظمت قبول داشتند.
آري پيامبران گذشته نيز عظمت اين خانه را مي شناختند و به آن احترام مي گذاشتند. اما وظيفه تشريعي تنها مختص به دين اسلام است و ديگر اديان و مردمان به عنوان مكان مقدس جهت زيارت مشرف مي شوند. اما نه به گونه اي كه اگر ترك كنند مرتكب حرام شده باشند.
در اين كه حضرت موسي(ع) و حضرت عيسي(ع) براي زيارت خانه خدا در مكه مي آمدند ترديدي نيست،‌ آنان براي زيارت خانه خدا در مكه مي آمدند. در روايات فراواني آمدن آنها براي زيارت به صراحت آمده است. در روايتي آمده است:‌ وقتي كه حضرت موسي احرام حج بست و «لبيك» گفت، كوهها او را در تسبيح و تلبيه همراهي مي كردند. (حج الانبياء الائمه، نوشته حيدر خزرجي، چاپ اول، ص 44 حديث اول به نقل از كافي فقيه، علل الشرائع، وسائل الشيعه، بحار و جامع االاحادث)
در حديث ديگري آمده است: حضرت موسي در زيارت خانه خدا چنين مي گفت: «لبيك يا كريم لبيك» (همان، ح 2) معناي اين عبارت اين است: خدايا، بنده تو هستم، در خدمت تو هستم اي خداي كريم. سراسر وجودم در خدمت تو و فرمان توست.
امام صادق(ع) فرمود: وقتي كه حضرت موسي براي زيارت خانه خدا در مكه رفت، جبرئل بر آن حضرت نازل شد. حضرت موسي براي زيارت خانه خدا در مكه رفت، جبرئل بر آن حضرت نازل شد. حضرت موسي از جبرئيل پرسيد: اگر كسي خانه خدا را بدون نيت صادقانه زيارت كند چه پاداشي دارد؟ جبرئيل از سوي خدا چنين جواب آورد: هر كس خانه خدا را زبارت كند و نيتش صادقانه نباشد خداوند مردم را از او راضي مي سازد و از حق و حقوق خودش مي گذرد. موسي پرسيد: اگر كسي با نيت با نيت خالصانه زيارت كند چه پاداشي دارد؟ جبرئل از جانب خدا جواب آورد كه اگر كسي زيارت خانه خدا را با نيت صادقانه به جا آورد خداوند او را با پيامبران، صديقان، شهداء و صالحان محشور مي دارد. (همان، ص 45 ح 5 به نقل از كافي، وسائل, بحارالانوار و جامع الاحاديث)
در حديثي آمده است كه در مسجد خيف هفتاد پيامبر نماز خوانده است كه يكي از آنان حضرت موسي است. (همان، ص 46 ح 10) در حديث ديگري
آمده است كه حضرت موسي با هفتاد پيامبر به زيارت خانه خدا در مكه رفت و همه شان احرام داشتند. (همان، ص 46 ح 7)
روايات درباره زيارت حضرت موسي, بسيار است و براي نمونه به اين چند روايت اشاره كرديم. درباره حضرت عيسي(ع) هم رواياتي كه نشان مي دهند آن حضرت به زيارت خانه خدا در مكه رفته است. از امام صادق(ع) نقل شده كه فرمود: حضرت عيسي(ع) وقتي كه براي زيارت خانه خدا به سوي مكه مي رفت, به محلي به نام روحاء رسيد. در اين محل كه نزديك مدينه و آبادي كوچكي است, احرام بست و چنين تلبيه گفت: «لبيك, عبدك و ابن امتك لبيك» (همان, ص 53 ح 4) معناي اين تلبيه آن است: خدايا! در خدمت تو هستم, من بنده تو هستم و فرزند بانوي انتخاب شده تو هستم.
در روايات ديگري از پيامبر آمده است كه آن حضرت فرمود: قسم به آنكه جانم به دست اوست, عيسي بن مريم در همين روحاء تهليل مي گفت. (همان, ص 53 ح 5) بر اساس اين روايات, حضرت موسي و حضرت عيسي براي زيارت خانه خدا به مكه آمده اند. البته برنامه آنان، خاص خود آنان بود و در دين اسلام حج خانه خدا واجب شده است.

 

نويسنده: حسينيعلي پور

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

 

 

حضرت مسيح و حضرت موسی ع. حضرت مسيح و حضرت موسی ع. حضرت مسيح و حضرت موسی ع. حضرت مسيح و حضرت موسی ع. حضرت مسيح و حضرت موسی ع. حضرت مسيح و حضرت موسی ع. حضرت مسيح و حضرت موسی ع. حضرت مسيح و حضرت موسی ع
<P style=”TEXT-ALIGN: justify; LINE-HEIGHT: 200%; MARGIN: 0in 0in 10pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: rtl” dir=rtl class=MsoNormal align=justify& gt;www.porseman.org
به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید