ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

زندگینامه علامه محمدتقی جعفری

فهرست مطالب

زندگینامه علامه محمدتقی جعفری


خلاصه : استاد علامه محمد تقي جعفري قدس سره به سال 1304 خورشيدي در شهر تبريز متولدشد .


رشته : فلسفه


محل تولد : تبريز


تاريخ تولد &l t;SPAN dir=rtl>: 1304


 والدين و انساب : نام پدر وي كريم بود


 تحصيلات رسمي و حرفه اي : استاد جعفري نزد مادر مقداري مقدمات دروس و قران را آموخت. وقتي به مدرسه رفت، ايشان را به كلاس چهارم بردند. او با استعداد شگرف خود اين كلاس را در مدرسه اعتماد تبريز با رتبه دوم گذرانيد و در سال بعد كلاس پنجم را با رتبه اول احراز نمود. ميرزا كريم از اين وضع بسيار متأثر گرديد و به محمدتقي و برادرش تأكيد نمود: شما به دنبال درس برويد، خداوند روزي‌رسان است. از اين جهت آن دو طالب دانش، مقارن سال‌هاي پاياني جنگ جهاني دوم به مدرسه طالبيه تبريز رفته و تحصيلات علوم ديني را نزد استادان آنجا پي گرفتند. سال ۱۳۵۹ ه.ق در حالي كه پانزده بهار را پشت سر مي‌نهاد، زادگاه خويش را به قصد اقامت در تهران ترك نمود و در مدرسه مروي نزد استاداني فاضل مطالعه و تحصيل متن رسائل و مكاسب را پي گرفت. پس از سه سال خوشه چيني از خرمن خردمندان و انديشمندان حوزه، در سال ۱۳۶۲ ه.ق به شهر مقدس قم مهاجرت نمود و ضمن تحصيل در مدرسه دارالشفاي قم ملبس به لباس روحانيت گرديد و دروس خارج را در آنجا آغاز كرد. وي سپس براي ادامه تحصيلات، راهي نجف شد. دوران تحصيل در نجف نيز سخت مي‌گذشت اما چون اشتياق شدت داشت، همه آن شدايد را تحمل كرد. خود مي‌گويد: گاهي دو يا سه ساعت كار دستي مي‌كردم تا شهريه به دستم برسد كه ميزان آن هـم كافي نبود. وي بيست و سه ساله بود كه به درجه رفيع اجتهاد نايل گرديد. علامه پس از يازده سال اقامت در نجف و شركت در حوزه‌هاي درسي آن ديار، به سال ۱۳۳۶ يا ۱۳۳۷ ه.ش به ايران مراجعت نمود.


 استادان و مربيان : علامه جعفري بيشترين استفاده‌هاي علمي را از محضر آيات عظام: محمدرضا تنكابني، آيت‌الله شيخ كاظم شيرازي، آيت الله سيد عبدالهادي شيرازي، آيت‌الله سيد ابوالقاسم خويي، آيت الله شيخ مرتضي طالقاني، آيت‌الله ميرزا حسن يزدي، آيت الله سيد محمود شاهرودي، آيت الله سيد جمال گلپايگاني، آيت‌الله سيد محمد هادي ميلاني، آيت‌الله شهيدي (صاحب حاشيه بر مكاسب) و آيت الله سيد محسن حكيم كسب نموده است.


 زمان و علت فوت : استاد عل
امه جعفري براثر بيماري در تاريخ 25 آبان ماه سال 1377 به رحمت ايزي پيوست .


 چگونگي عرضه آثار : از علامه جعفري بيش از هشتاد آثار به طبع رسيده است كه چاپ بعضي ازآنان همچون شرح معنوي در 15 جلد مكررا تجديد گرديده است . ضمنا تحت نظارت ايشان و طي 12ر سال كاملترين كشف الابيات مثنوي مولوي در 4 جلد رحلي تحت عنوان «از دريا به دريا » منتشر شده است . از آثار برجسته ايشان شرح و تفسير برنهج البلاغه مي باشد كه 27 جلد آن به زبان فارسي چاپ و منتشر شده است . ديگر آثار برجسته جعفري ،درزمينه بررسي و مقايسه افكار مولانا با فلسفه ها و جهان بيني هاي شرق و غرب مي باشد كه تحت عنوان مولوي و جهان بيني ها چاپ شده است . بيش از 60 كتاب و مقاله ديگر استاد هنوز منتشر نشده است . بيشتر كتابهاي او در زمينه هاي فقه ، علوم
سياسي ، روان شناسي ، علوم تربيتي ، معارف اسلامي ، نظريه هاي زيبايي و هنر در اسلام ، مباحث فلسفي و كلامي و غيره مي باشد. تا كنون ده ها نويسنده ، استاد ، محقق از سراسر جهان با ايشان مذاكرات علمي داشته اند و بيش از 50 فقره ازاين مذاكرات در 2 جلد كتاب تحت عنوان «تكاپوي انديشه منتشرشده است»


http://chehreha.mahblog.com

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید