ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

«صدق الله العلی العظیم» چه مشکلی دارد؟

صدق الله العلی العظیم در قرآن

فهرست مطالب

«صدق الله العلی العظیم» چه مشکلی دارد؟

یکی از اختلافاتی که شیعیان و اهل تسنن دارند، نحوه پایان دادن به قرائت قرآن صدق الله العلی العظیم با است. در همین ابتدا بایستی یادآور شویم که خیلی از اختلافات موجود، آن چنان مهم نیستند که کسی

بخواهد با بزرگ‌نمایی آن‌ها بخواهد بگوید بین شیعه و سنی اختلاف عظیم است. این که با “صدق الله العلی العظیم” پایان دهیم یا با “صدق الله العظیم” ختم کنیم؛ شاید در حد و اندازه امر واجب نباشد، اما به

هرحال نه تنها روایات بلکه خود قرآن هم لفظ صحیح را به ما می گوید و جای سردرگمی برای ما نمی گذارد.

اما اینکه این اختلاف از کجا آب می خورد باید عرض کنیم:

اصراری که شیعیان بر خواندن لفظ صحیح “صدق الله العلی العظیم” دارند با توجه به روایاتی است که در منابع‎شان موجود است. نمونه ای از آنها این است:

لفظ صحیح بر اساس آیات و روایات

دلیل اول: «ابن سلام از پیامبر(ص) سوالات متعددی کرد که یکی از آنها این بود: ای محمد(صلی الله علیه و آله) به من خبر ده شروع و ختم قرآن با چیست؟

پیامبر(ص) فرمود: شروع آن با «بسم الله الرحمن الرحیم» و پایان آن با «صدق الله العلی العظیم» است».[۱]

ثبت نام کلاس های تربیت مربی روخوانی روانخوانی قرآن کریم

دلیل دوم: در اعمال ام داود است که امام صادق(ع) فرمود: «بعد از خواندن قرآن در حالی‎که رو به قبله هستی «صدق الله العلی العظیم» بگو».[۲]

این دو حدیث است که شیعه  بر طبق آنها عمل می‎کند.

علامه مجلسی در شرح این عبارت گفته است: معنای کلام این نیست که: “صدق الله العلی العظیم” جزء قرآن است بلکه منظور این است که سزاوار می باشد تلاوت قرآن با این عبارت ختم شود. (علامه

مجلسی، بحارالانوار، هشتم، بیروت، الوفا، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۷۴ ش، ج ۵۷، ص ۲۴۳)

بالاخره هر کلامی آداب خاص خود را دارد وقتی ما کلام خداوند متعال را با استعاذه آغاز می کنیم و در آغاز «بسم الله الرحمن الرحیم » می گوییم شایسته است با اتمام تلاوت نیز با ذکری از خداوند متعال به آن

پایان دهیم.

«علی» از اسماء خداوند است و خداوند خود را با این نام یا صفت در آیات خوانده است. چنانکه در سوره بقره، آیه ۲۵۷ آمده است «و هو العلی العظیم».

اما اهل تسنن دلیلی که برای گفتن “صدق الله العظیم” ارائه می‎کنند ظاهرا این است که (چون شیعیان علی را هم‎طراز خدا قرار می‎دهند و آن‎را در کنار نام خدا در “صدق الله العلی العظیم” می آورند، ما “العلی” را

حذف می‎کنیم).

قضاوت اشتباه اهل سنت

برای قضاوت در مورد دلیل اهل سنت و اثبات بدعت، بد نیست به آیات هم مراجعه ای داشته باشیم. وصف خدای متعال در آیات در مورد اوصاف خدا، “هو العلی العظیم” آمده است[۳] که باید اهل تسنن بدان

جواب مناسبی داشته باشند. آیا خدا هم خواسته نام علی(علیه السلام) را هم ‎طراز خود قرار دهد؟ یا وصف “العلی” به معنی بلند مرتبه، یکی از اوصاف خداست؟

می‎بینیم که شیعه با استناد به روایاتی که در منابعش آمده است، صدق الله را همراه وصف “العلی” می آورد. اما متأسفانه اهل تسنن که ادعای عمل به سنت رسول الله را می‎کنند، به دلایلی واهی و غیر حقیقی،

“صدق الله العظیم” می‎گویند.

«وَمَا یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلاَّ ظَنًّا إَنَّ الظَّنَّ لاَ یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا إِنَّ اللّهَ عَلَیمٌ بِمَا یَفْعَلُونَ» (یونس، ۳۶)؛ و بیشترشان جز از گمان پیروى نمى‏کنند [ولى] گمان به هیچ وجه [آدمى را] از حقیقت بی نیاز نمی گرداند آرى خدا

به آنچه می ‏کنند داناست.

این سوء ظن به شیعیان هرگز سودی به حال آنان نخواهد داشت، تهمت شرک زدن به شیعیان عاقبت خوشی نخواهد داشت، شیعه هرگز امام علی(ع) را هم مرتبه خداوند متعال قرار نداده است، اگر کمی

منصف باشند یک سند بیاورند در جایی از مستندات شیعه کوچکترین اشاره ای به این شده باشد که شیعیان چنین اعتقادی داشته باشند.

مگر نه این است که در اذان شیعیان امام علی(علیه السلام)  را «ولی» و «حجت» خداوند می دانند و هر روز این حقیقت را اذعان می کنند، چگونه است که در جایی ایشان را ولی خدا بدانند و در جایی دیگر هم

مرتبه با خداوند جل جلاله.

بار دیگر هم متذکر می شویم آوردن نام بلند مرتبه خداوند با همان وصفی که در قرآن مجید برای ذات متعالش به کار برده است، نه تنها شرک نبوده که ذکر بلند مرتبگی خداوند متعال است.

این هم یکی دیگر هزاران دلیل دیگریست که پیروان اهل سنت با مشاهده آن باید تکانی به عقایدشان بدهند…

مناوی از علمای اهل تسنن می‌نویسد:

قال الحرالی: قد علم الأولون والآخرون أن فهم کتاب الله منحصر إلى علم علی ومن جهل ذلک فقد ضل عن الباب الذی من ورائه یرفع الله عنه القلوب الحجاب حتى یتحقق الیقین الذی لا یتغیر بکشف الغطاء.

حرالی گفته است: اولین و آخرین دانسته‌اند که فهم قرآن منحصر در علم علی بن ابی طالب (علیهما السلام) است، و هر کس نسبت به این موضوع جهل داشته باشد از بابی که خداوند از آن حجاب را از قلوب

کنار می‌زند تا یقینی محقق شود که با کنار رفتن پرده‌ها تغییری در آن ایجاد نمی‌شود گمراه گشته است.

فیض القدیر، تالیف مناوی، جلد ۳، صفحه ۴۷، چاپ دار المعرفة(منابع اهل تسنن)

روایتی دیگر از منابع اهل تسنن:

حاكم نيشابورى از علمای بزرگ اهل تسنن روایت کرده است:

 أَخْبَرَنَا أَحْمَدُ بْنُ كَامِلٍ الْقَاضِي، ثنا أَبُو قِلابَةَ، ثنا أَبُو عَتَّابٍ سَهْلُ بْنُ حَمَّادٍ، ثنا الْمُخْتَارُ بْنُ نَافِعٍ التَّمِيمِيُّ، ثنا أَبُو حَيَّانَ التَّيْمِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ

وَسَلَّمَ: رَحِمَ اللَّهُ عَلِيًّا اللَّهُمَّ أَدِرِ الْحَقَّ مَعَهُ حَيْثُ دَارَ .

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند علی (علیه السلام) را رحمت کند، خدایا! حق را بر مدار علی بچرخان، هر طرف که او برود.

حاکم نیشابوری بعد از نقل این روایت می‌نویسد:

هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحٌ عَلَى شَرْطِ مُسْلِمٍ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ.

این حدیث بنا بر شرایط مسلم صحیح است ولی او آن را روایت نکرده است.

المستدرک علی الصحیحین، تالیف حاکم نیشابوری، جلد ۳، صفحه ۱۳۴-۱۳۵، حدیث ۴۶۲۹، چاپ دار الکتب العلمیة

صدق الله العلی العظیم امام علی

برگزاری کلاس های تلفنی و آنلاین موسسه در رشته های مختلف آموزش قرآن و نهج البلاغه

مدیر عامل موسسه قرآن و نهج البلاغه قم در این گفتگو به دیگر فعالیت های موسسه اشاره کرده و در این زمینه اظهار داشته اند فعلا عمده فعالیت های آموزشی موسسه به صورت

مجازی و تلفنی در رشته های حفظ قرآن و نهج البلاغه برگزار می شود.

ما در موسسه، کلاس های تلفنی تثبیت و حفظ قرآن کریم و حفظ نهج البلاغه، در تمام سطوح سنی و تحصیلی برگزار می کنیم که انتشار این اپلیکیشن در همین راستا و به عنوان

کمک آموزشی حفظ قرآن کریم منتشر شده و دارای ویژگی های اختصاصی می باشد.

همچنین برگزاری کلاس های آنلاین تفسیر موضوعی قرآن و تفسیر موضوعی نهج البلاغه و برگزاری کلاس های آنلاین روخوانی و روانخوانی، تجوید و صوت و لحن از جمله

فعالیت های موسسه قرآن و نهج البلاغه نیز می باشد.

برای ثبت نام در کلاس های تخصصی (صوت و لحن، تجوید، روخوانی و روانخوانی و…) به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید:

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش تخصصی و مجازی

رضا زاده جویباری:

 

فعالیت در زمینه اخذ لیسانس در برگزاری کلاس های کارشناسی و کارشناسی ارشد ویژه حافظان و تهیه منابع آن از جمله تهیه 13 کتاب و جزوه، فلش دروس و تست های آموزشی

و فایل صوتی دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد را از جمله فعالیت های آموزشی این موسسه در طول 18 سال متوالی ذکر کرد و از علاقه مندان به اخذ لیسانس و

فوق لیسانس از طریق حفظ قرآن دعوت نمودند که برای مشاوره رایگان در زمینه فعالیت های آموزشی موسسه به ایتای شماره 09121511973 پیام صوتی و یا مکتوب دهند،تا مشاوره لازم به آنان داده شود.

 

پی نوشتها:

] علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۷، ص ۲۴۳، باب ۳۷، ص ۲۴۱، چاپ بیروت.

] همان، ج ۹۵، ص ۴۰۰، باب ۲۶.

] بقره/۲۵۵ و شوری/۴.

منبع: جام نیوز

http://fekrat.ir

کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor

صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید