ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

فرخنده میلاد امام سجاد (علیه السلام) مبارک باد

فرخنده میلاد امام سجاد (علیه السلام) مبارک باد

فهرست مطالب

ولادت امام چهارم علیه السلام

شهر مدینه در انتظار خورشیدی دیگر بود روز پنجم شعبان سال ۳۸ هجری قمری فرا رسید خانه امام حسین علیه السلام غرق شادی شد خداوند کودکی نورانی و آنها اعطا نمود. پدر بزرگوارش امام حسین و مادر گرامیش شهربانویه بود. نام او علی نهاد شد و مشهورترین لقب اش زین العابدین و سجاد است.

امام سجاد علیه السلام ۲ ساله بود که امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسید. پس از آن به مدت ۱۰ سال شاهد حوادث دوران امامت عموی خویش امام مجتبی علیه السلام بود. پس از شهادت امام مجتبی علیه السلام در سال ۵۰ هجری قمری به مدت ۱۰ سال در دوران امامت پدرش حسین بن علی علیه السلام همراه ایشان بر علیه معاویه و فرزندش یزید در ستیز و مبارزه بود. در محرم سال ۶۱ هجری در جریان قیام کربلا و شهادت پدر بزرگوارش در سرزمین کربلا حضور داشت و پس از آن به همراه دیگر اسیران اردوگاه حسینی به عنوان اسیر به کوفه و شام برده شد او در این سفر با سخنرانی های آتشین و کوبنده خود حکومت سراسر ظلم یزید او را رسوا ساخت و پس از بازگشت از شام در شهر مدینه اقامت گزید.

نماز و عبادت امام سجاد علیه السلام

امام سجاد علیه السلام روزها به کار و تلاش و به رفع مشکلات و خواسته های مردم – که آن نیز عبادتی بزرگ است- می پرداخت و شبها بعد پس از آن که برای بینوایان و نیازمندان مدینه نان و غذا می برد و به آنها کمک می کرد به عبادت و راز و نیاز با خدای خود مشغول می شد. امام در حال عبادت به قدری غرق در عشق خدا می شد که هیچ حادثه ای او را از حال عبادت خارج نمی ساخت به همین خاطر به او زین العابدین میگفتند

توشه سفر آخرت

یکی از یاران امام علی علیه السلام می گوید : در یک شب سرد و تاریک زمستانی امام سجاد علیه السلام را دیدم آرد وهیزم بر دوش گرفته و عبور می کرد. با غلام خود جلو رفته و بعد از سلام عرض کردم : ای پسر رسول خدا! با این بار سنگین به کجا می روید؟

امام علیه السلام فرمودند: قصد مسافرت دارم توشه سفری آماده نموده ام تا آن را به جایی برسانم. گفتم : اجازه دهید این بار را غلامم برای شما حمل نماید. امام علیه السلام فرمودند : نه. گفتم : پس اجازه دهید خودم آن را حمل نمایم. امام علیه السلام باز فرمودند: من زحمتی را که موجب نجات من در راه شود و سفر مرا آسان نماید به کسی نمی سپارم.

از امام علیه السلام خداحافظی کرده و رفتم. چند روز بعد از امام را دیدم جلو رفته و عرض کردم: یابن رسول الله! شما مگر به صفر نرفتید؟ امام علیه السلام فرمودند: آن سفر سفری برای دنیا که تو گمان کردی نبود منظور مظفر برای آخرت بود. امام سجاد علیه السلام در آن سفر آرد و هیزم را به خانه مستمندان می رساند و این سفر را سفر برای آخرت معرفی نمود. بعد از شهادت امام سجاد علیه السلام معلوم شد که امام علی علیه السلام زندگی یکصد خانوار را به صورت دائم داره می‌کردند و آنان نمی دانستند که اداره کننده زندگی شان امام سجاد علیه السلام است

آیا امام سجاد علیه السلام بیمار بوده است؟

متاسفانه بسیاری از مردم ناآگاه از امام چهارم علیه السلام به عنوان امام بیمار یاد می کنند در حالی که واقعیت غیر از این است. زیرا امام سجاد علیه السلام تنها در کربلا مدت کوتاهی بیمار بوده است و پس از آن بهبود یافته و در حدود ۳۵ سال همچون سایر امامان از سلامتی کامل برخوردار بوده است.

آیا امام سجاد علیه السلام بیمار بوده است؟

در حقیقت بیماری آن حضرت در حال حاضر کربلا خواست خداوند بوده است اگر حضرت بیمار نبود می‌بایست در جهاد بایزیدیان شرکت کند و در این صورت همچون سایر فرزندان و یاران پدر امام حسین علیه السلام به شهادت می رسید و نور هدایت و امامتش از خاموش می شد.

دوران حکومت عبدالملک

امام سجاد علیه السلام را به صورت مخفی و در زمان دشوار عهده دار گردید. در این دوران سیاه حاکمان قاصب و فاسد اسلامی به صورت میزنه آشکار و بدون هیچگونه پرده پوشی احکام اسلامی را زیر پا می‌گذاشتند و کسی هم جرات اعتراض نداشت.

بیشترین دوران امامت حضرت سجاد علیه السلام مصادف با دوران خلافت عبدالملک بن مروان بود که مدت 21 سال طول کشید.

میگویند: پس از مرگ پدرش مروان هنگامی که خلافت به او رسید سرگرم خواندن قرآن بود اما با شنیدن این خبر قرآن را بست و گفت: ای قرآن این که بین من و تو جدایی! و دیگر با تو کاری ندارم! این سخنان نشان می دهد که اوشخصی فریبکار و نیرنگ باز بوده است. عبدالمالکی خیلی وقت ها با زنی به نام ام الدرداء گفت‌وگو می‌کرد. روزی ام الدرداء به او گفت: شنیده ام پس از عبادت و راز و نیاز شراب نوشیده ای؟و او پاسخ داد : نه تنها شراب بلکه خون مردم را نیز نوشیده ام!

توبه پیرمرد

هنگام ورود اهل بیت امام حسین علیه السلام به عنوان کاروان اسیران به شام پیرمردی از مردم شام به آنها نزدیک شد و گفت: سپاس خدایی که افراد شما را کشت و شهرها را از افراد شما آسوده کرد و یزید را به شما مسلط نمود. امام سجاد علیه السلام در جواب فرمود:ای پیرمرد! آیا قرآن خوانده ای؟

پیرمرد : آری خوانده ام.

امام علیه السلام فرمودند: آیا معنی این آیه را فهمیده ای که خداوند می فرماید : قل لا اسئلکم عليه اجرا الا المودة في القربی ( ای پیامبر به مردم بگو! من برای رسالتم و هدایت شما اجر و پاداشی از شما نمی خواهم جز دوستی با خویشاوندان و اهل بیتم). پیرمرد گفت : آری خوانده ام

امام سجاد علیه السلام فرمودند: ای پیر مرد! خویشاوندان در این آیه ما اهل بیت هستیم. آیا این آیه را خوانده ای : همانا خداوند خواسته است که ناپاکی را از شما خاندان بردارد و شما را پاک و پاکیزه گرداند. پیرمرد : آری خوانده ام. امام سجاد علیه السلام: این آیه در شأن و در مقام ما نازل شده است. در هنگام پیرمرد در سکوت فرو رفت و از سخنان زشت خود پشیمان شد و گفت: تورو به خدا! آیا شما همانید که گفتید؟ امام سجاد علیه السلام فرمودند: سوگند به خدا! بدون تردید ما همان خاندانیم.

پیرمرد پس از فهمیدن حقیقت گریه کرد و دستهایش را به سوی آسمان بلند نمود و گفت:خدایا! من از دشمنان محمد صلی الله علیه و آله بیزارم. سپس به امام سجاد علیه السلام عرض کرد : آیا توبه ام پذیرفته است؟

سجاد علیه السلام گفت: آری اگر توبه کنی خداوند توبه ات را می پذیرد و باما خواهی بود. پیرمرد گفت: من توبه کردم.

عزاداری و گریه کردن برای امام حسین علیه السلام

امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها از همان ابتدای اسارت با ذکر حوادث کربلا مردم را آگاه می ساختند و بر آن می گریستند مردم را نیز به این امر تشویق می نمودند. امام باقر علیه السلام در این باره می فرمود: هر مومنی که در سوگ حسین (علیه السلام) اشک از دیده بریزد به حدی که بر گونه اش جاری گردد خداوند او را سالیان سال در بهشت مسکن می دهد.

در حقیقت منظور امام سجاد علیه السلام اذین یادآوری ها فقط گریه نیست. بلکه هدف آماده سازی مردم برای قیام بر ضد ظالمانی است که با نام اسلام به فساد و ظلم می پردازند اکنون بعد از گذشت ۱۴۰۰ سال این عزاداری ها ادامه دارد و باعث زنده ماندن هدف قیام امام حسین علیه السلام می باشد مردم ایران بر علیه حکومت ظلم و فساد شاه به رهبری امام خمینی رحمت الله قیام کردند و در سال ۱۳۵۷ شمسی به پیروزی رسیدند.

آشنایی با صحیفه سجادیه

امام سجاد

یکی از راه های رسیدن انسان به سعادت خواندن دعا و راز و نیاز با پروردگار است دعا پیوندی میان انسان و خدا می باشد.

دعای بسیاری از ائمه اطهار علیهم السلام برای ما به جا مانده است که صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام یکی از آنها می باشد. صحیفه سجادیه بعد از قرآن مجید و نهج البلاغه بزرگترین و مهمترین گنجیهٔ گرانبهای اسلامی به شمار می‌رود. صحیفه سجادیه دریایی بیکرانی از علوم اسلامی از که در آن مسائل عقیدتی فرهنگی اجتماعی سیاسی و پاره ای از احکام شرعی در قالب دعا مطرح شده است.

شهادت

دشمنان وجود امام را خطر جدی برای خود می دانست سرانجام او را در ۲۵ محرم سال ۹۵ هجری بازهر به شهادت رساند. مرقد مطهر امام سجاد علیه السلام به جا مانده است رساله حقوق نام دارد. در اینجا چند کلام از این کتاب گران را ذکر می کنیم.

حق خدا: حق خدای بزرگ بر تو آن است که او را بپرستی و به او شرک نورزی.

حق زبان: بازداشت نان از دشنام است و عادت دادن به سخنان نیک.

حق گوش: بازداشتن آن از شنیدن غیبت است و نیز از شنیدن آنچه که حلال نیست. مانند موسیقی حرام، تهمت، دروغ و…

حق چشم: بازداشتن آن از دیدن آنچه که حلال نیست و نگاه به نامحرم و فیلم ها مبتذل و…

حق دست: آنرا در کارهایی که حلال نیست به کار نبری.

حق پا: با آن به جاهایی که حلال نیست نروی.

حق مادر: آن است که بدانی… به خاطر تو بی خوابی کشید و از سرما و گرما نگاهت داشت تا برای او بمانی پس به جز یاری خدا و توفیق او توانایی سپاس او را نخواهی داشت.

حق پدر:… اگر او نبود تو نبودی پس هرگاه چیز پسندیده ای در خود دیدی بدان پدرت اصل آن نعمت است و خدا را سپاس گذار و او را نیز بدین مقدار سپاسگزار باش… .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید