مؤسس حوزه علمیه سامرا:
تأسیس حوزه علميه سامرا با ورود امام هادى و امام حسن عسكرى(ع) به اين شهر آغاز مىشود كه امام به صورت حضورى و مكاتبهاى به نشر معارف الهى مىپرداخت و تعيين وكلا و نمايندگان از طرف ايشان در شهرهاى مختلف ايران و عراق و حجاز در حكم گسيل دانشمندان به حوزههاى جديد شيعى بود. چنانكه دكتر جاسم حسين بنابر اخبار تاريخى مناطق اعزام نمايندگان امام(ع) را به چهار قسمت عمده تقسيم مىكند: ناحيه بغداد، مدائن، سواد و كوفه – ناحيه بصره و اهواز ناحيه قم و همدان ناحيه حجاز، يمن و مصر، به عنوان نمونه بايد به برخى از رويات اشاره كرد كه سوال «محمد بن على كاشانى» در موضوع توحيد و پاسخ امام هادى(ع) رانقل كردهاند و اين غير از ارتباطاتى است كه در مورد اخذ وجوهات شرعى انجام مىگرفته است.
در مكتب امام هادى(ع) به نكات زير برمىخوريم: اصالت قرآن نشر كلام شيعى نشر فرهنگ دعا و زيارت برخورد قاطع با دشمن عقيدتى و سياسى
امام(ع) در جواب نامه اى كه از «جبر و تفويض» سؤال شده است جايگاه قرآن و اصالت آن را اين گونه بيان مىدارد: «بدانيد خدايتان رحمت كند كه ما در روايت و اخبار بسيارى كه وارد شده نگريستيم و چنين يافتيم كه آنچه همه فرق اسلام كه خدا را مىشناسند نقل كردهاند از دو گونه خارج نيست يا حق است كه بايد پذيرفت يا باطل است كه بايد رد كرد.
و امت همه اتفاق دارند كه «قرآن» نزد همه فرقههاى اسلام حق است. همگى به حقانيت آن اعتراف دارند و در اين مساله به حقيقت رسيده و حق را يافتهاند چون پيغمبر(ص) فرموده: «امت من همه با هم گمراه نشوند» و خبر داده كه «آنچه مورد اجماع امت باشد حق است به شرط اينكه هيچ اختلافى درميان نباشد» و قرآن حق است و درباره نزول آن از جانب خدا و درستىاش اختلافى نيست. پس اگر حديثى مورد تصديق و تاييد قرآن بود و جمعى از امت منكر شدند به ناچار بايد دست از انكار بكشند و بدان اقرار كنند به حكم اينكه همه صحت قرآن را پذيرفتهاند. و اگر به جحد و انكار ادامه دهند محكوم به خروج از ديناند.
آنگاه نخسين خبرى را كه مورد تصديق قرآن كريم است آورده و قرآن را بر صحت آن گواهى گرفته است و آن حديث جز حديث «ثقلين» نيست كه با آيه «انما وليكم الله» راست مى آيد»
امام على النقى(ع) با توجه به ماجراى مرموز صوفيه در عصر خويش كه مردم را از حضور سياسى و عبادت واقعى دور مىدارند با نشر فرهنگ دعا و زيارت و با عرفان ناب شيعى به ستم ستيزى و دشمن شناسى مىپردازد و لزوم دوستى اهل بيت عصمت را ياد آور مىشود.
امام على النقى(ع) پس از بيست سال تبعيد در سامرا در سال 254 هجرى با زهر به شهادت مىرسد و امام حسن عسكرى(ع) امامت امت را برعهده مىگيرد دوره امامت امام حسن عسكرى(ع) همه در سامرا سپرى شده است و از اين رو به ايشان «عسكرى» مىگويند حضور امام در اين شهر مىتوانست براى حوزه علميه سامرا نقش آفرين باشد ليكن امام همواره تحت نظر بود و شيعيان كمتر مىتوانستند با
ايشان ملاقات كنند.
پس از شهادت امام حسن عسكرى(ع) حضرت مهدى(عج) به امامت رسيد كه دوران امامت ايشان به دو عصر غيبت صغرى و كبرى منجر گرديد و در عصر غيبت صغرى نواب خاص ايشان عموما در بغداد سكنى گزيدند و حوزه سامرا از رونق افتاد.
www.sibtayn.com
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor
صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه -آموزش مجازی قران ونهج البلاغه