حمزه کريم خاني
ويژگيهاي روز قيامت
روز قيامت، يکي از روزهاي بسيار مهم وحساسي است که هر انساني در پيش رو دارد. اميرمؤمنان علي عليهالسلام درباره اين مسئله ميفرمايد: «اي بندگان خدا! شما را به پرهيزکاري سفارش ميکنم که عامل کنترل و مايه استواري شماست. پس به رشتههاي تقوا چنگ زنيد و به حقيقتهاي آن پناه آوريد تا شما را به سر منزل آرامش، جايگاههاي وسيع، پناهگاههاي محکم و منزلگاههاي پر عزت برساند، در روزي که چشمها خيره ميشود و همه جا در نظر انسان تاريک است و گلههاي شترومال و اموال فراوان فراموش ميگردد؛ زيرا به هنگام قيامت، به گونهاي، در صور اسرافيل ميدمند که قلبها از کار ميافتد، زبانها باز ميايستد، کوههاي بلند و سنگهاي محکم فرو ميريزد و قسمتهاي سخت آن، نرم چون سرابي ميماند،
کوهستانها با زمين هموار ميگردد چنان که نه پستي و نه بلندي موجود است. پس در آن هنگام نه شفاعتکنندهاي است که شفاعت کند و نه دوستي که نفع رساند و نه پوزش خواستن سودي دارد».
قيامت، دادگاه الهي
قيامت روزي است که انسان در دادگاه عدل الهي بايد پاسخگوي همه اعمال و رفتار خويش باشد. در اين دادگاه، عذرهاي بيهوده، دروغگويي و ادعاهاي باطل ناممکن است؛ زيرا هر کس حقيقت اعمال خويش را مستقيما مشاهده ميکند و شاهدان که عبارتند از خدا، پيامبر، مؤمنان و نيز اعضا وجوارح او، جملگي بر اعمال او شهادت ميدهند و راهي براي فرار از کرده خويش نخواهد داشت. امير مؤمنان ميفرمايد: «آن گاه که زمين سخت بلرزد و نشانههاي هولناک قيامت تحقق پذيرد و پيروان هر ديني به آن ملحق شوند و هر پرستشکننده به معبود خود و هر اطاعت کنندهاي به فرمانده خود رسد، نه چشمي برخلاف عدالت گشوده و نه قدمي بر خلاف حق آهسته بر زمين نهاده ميشود. در آنروز چه دليلهايي که باطل ميگردد و عذرهايي که پذيرفته نميشود. پس در جستوجوي
عذري باش که پذيرفته شود و دليلي بجوي که استوار باشد. ازدنياي فاني براي آخرت جاويدان توشه بردار و براي سفر آخرت وسايل لازم را آماده کن».
حسابرسي انسانها در قيامت
يکي از برنامههاي مهمي که تمامي پيامبران الهي پس از خداپرستي، مردم را به آن توجه ميدادند، اعتقاد به معاد بوده است؛ زيرا در سايه اعتقاد به معاد است که هدف از آفرينش تحقق مييابد و اعمال و رفتار انسان ارزش و معنا پيدا ميکند. از اين رو ما مسلمانان معتقديم که خداوند باري تعالي در روز قيامت، همه انسانها را دوباره زنده خواهد کرد تا در پيشگاه او، به حساب اعمال و رفتارشان رسيدگي شود. اميرمؤمنان علي عليهالسلام در باره اين روز ميفرمايد: «قيامت روزي است که خداوند همه انسانهاي گذشته و آينده را براي رسيدگي دقيق حساب و رسيدن به پاداش اعمال، گرد آورد. پس همه فروتنانه به پاخيزند، در حالي که عرق از سر و رويشان وکنار دهانشان جاري است و زمين زير پايشان لرزان است. نيکوحالترين آنان کسي است که جاي گذاشتن دو پايش را پيدا کند يا
جايي براي آسوده ماندن بيابد».
ضرورت توجه به معاد
سراسر زندگي دنيا، تنها گذرگاهي است براي رسيدن به مقصد نهايي. اميرمؤمنان علي عليهالسلام در نامهاي به فرزندش امام مجتبي عليهالسلام باتوجه دادن به اين مطلب ميفرمايد: «پسرم! من تو را از دنيا و تحولات گوناگون و نابودي و دست به دست گرديدنش آگاه کردم و از آخرت و آنچه براي انسانها در آنجا فراهم است، اطلاع دادم و براي هر دو مثالها زدم، تا پندپذيري و راه و رسم زندگي بياموزي. همانا داستان آن کس که دنيا را آزمود، چونان مسافراني است که در سرمنزلي بيآب و علف و دشوار زندگي ميکنند و قصد کوچ به سرزميني دارند که در آنجا آسايش و رفاه فراهم است. پس مشکلات راه را تحمل ميکنند و جدايي دوستان و سختي سفر و ناگواري غذا را با جان و دل ميپذيرند تا به جايگاه وسيع و منزلگاه امن و با آرامش قدم بگذارند. آنها از سختيهاي طول سفر احساس ناراحتي ندارند و هزينههاي مصرف شده را غرامت نميشمارند و هيچ چيز براي آنان، دوست داشتني نيست، جز آنکه به منزل
امن و محل آرامش برسند».
خلقت دوباره انسانها
يکي از ادعاهايي که منکران معاد بيان ميکردند، اين بود که آفرينش دوباره انسانها ناممکن است؛ ليکن قرآن مجيد در پاسخ آنها ميفرمود که آيا خلقت دوباره انسانها، از آفرينش نخستين آنها دشوارتر است. آري، خداوند متعال با قدرت خويش، انسانها را بار ديگر خواهد آفريد تا با حسابرسي اعمالشان، زندگي همراه با نعمت و رحمت، يانقمت وعذاب براي ايشان شروع شود. در فرمايشي از اميرمؤمنان آمده است: «تا آن زمان که پرونده اين جهان بسته شود و خواست الهي فرا رسد و آخر آفريدگان به آغاز آن بپيوندد و فرمان خدا در آفرينش دوباره در رسد، آنگاه آسمان را به حرکت آورد و از هم بشکافد و زمين را به شدت بلرزاند و تکان سخت دهد که کوهها از جا کنده شده و در برابر هيبت و جلال پروردگاري بر يکديگر کوبيده و متلاشي شده و با خاک يکسان گردد. سپس هر کس را که در زمين به خاک سپرده شده، درآورد و پس از فرسودگي تازهشان گرداند و پس از پراکنده شدن، همه را گرد آورد. سپس براي حسابر
سي و روشن شدن اعمال از هم جدا سازد».
ضرورت ياد قيامت و عذاب الهي
اميرمؤمنان علي عليهالسلام در سخناني راجع به شدت عذاب الهي و آتش دوزخ چنين ميفرمايد: «مردم! شما چونان مسافران در راهيد که در اين دنيا فرمان کوچ داده شديد. دنيا خانه اصلي شما نيست. پس به جمعآوري زاد و توشه بپردازيد. آگاه باشيداين پوست نازک تن، طاقت آتش دوزخ را ندارد. پس به خود رحم کنيد. شما مصيبتهاي دنيا را آزموديد، آيا ناراحتي آدمي را بر اثر خاري که در بدنش فرورفته يا ريگهاي داغ بيابان او را رنج داده ديدهايد؟ پس چگونه ميشود تحمل کرد که در ميان دو طبقه آتش، در کنار سنگهاي گداخته، همنشين شيطان باشيد؟ آيا ميدانيد وقتي مالک دوزخ بر آتش غضب کند، شعلهها بر روي هم ميغلتند و يکديگر را ميکوبند و آن گاه که بر آتش بانگ زند، ميان درهاي جهنم به هر طرف زبانه ميکشد».
انسانها در پيشگاه الهي
در خطبهاي از نهج البلاغه اميرمؤمنان علي عليهالسلام درباره زنده شدن انسانها در روز قيامت و حاضر شدن آنها در محضر الهي براي پاسخگويي اعمالشان چنين آمده است: «… تا آنجا که امور زندگاني پياپي بگذرد و روزگاران سپري شود و رستاخيز برپا گردد. در آن زمان، انسانها را از شکاف گورها و لانههاي پرندگان و خانه درندگان و ميدانهاي جنگ بيرون ميآورند و آنها با شتاب به سوي پروردگار ميروند و به صورت دستههايي خاموش و صفهاي آرام و ايستاده حاضر ميشوند.چشم بيننده خدا آنها را مينگرد و صداي فرشتگان به گوش ميرسد. در آن هنگام، انسان لباس نياز و فروتني ميپوشد و ميبيند که درهاي حيله و فريب بسته شده و آرزوها قطع گرديده است. دلها آرام و صداها آهسته است و عرق از گونهها چنان جاري است که امکان حرف زدن نيست. اضطراب و وحشت همه را فرا گرفته، بانگي رعدآسا و گوشخراش، همه را لرزانده، به سوي پيشگاه عدالت براي دريافت کيفر و پاداش ميکشاند».
توصيف بهشت و جهنم
در سخناني از امام علي عليهالسلام در توصيف بهشت و جهنم چنين آمده است: «خداوند، فرمانبرداران و اهل طاعت را در جوار رحمت خويش جاي دهد و در بهشت جاويدان قرار دهد؛ خانهاي که مسکن گزيدگان آن هرگز کوچ نکنند وحالات زندگي آنان تغيير نپذيرد. در آنجا دچار ترس و وحشت نشوند و بيماريها در ايشان نفوذ نخواهد کرد. خطراتي دامنگيرشان نميشود و سفري در پيش ندارند تا از منزل به منزل ديگر کوچ کنند. اما گنهکاران را در بدترين منزلگاه درآورد و دست و پاي آنها را با غل و زنجير به گردنشان درآويزد؛ چنان که سرهايشان به پاها نزديک گردد. جامههاي آتشين بر بدنشان پوشاند و در عذابي که حرارت آتش آن بسيار شديد و صداي شعلهها هراسانگيز است، قرار دهد؛ جايگاهي که هرگز از آن خارج نگردد و براي اسيران آن غرامتي نپذيرند».
براي غير دنيا آفريده شدهايد
اميرمؤمنان علي عليهالسلام در خطبهاي مردم را به موقتي بودن زندگي دنيا توجه داده است و ميفرمايد: «اي مردم! دنيا سراي گذر و آخرت خانه جاويدان است. پس از گذرگاه خويش براي سر منزل جاودانه توشه برگيريد و پردههاي خود را در نزد کسي که بر اسرار شما آگاه است، پاره نکنيد. پيش از آنکه بدنهاي شما از دنيا خارج گردد، دلهايتان را خارج کنيد. شما را در دنيا آزمودهاند و براي غير دنيا آفريدهاند. کسي که بميرد، مردم ميگويند: چه باقي گذاشت، اما فرشتگان ميگويند: چه پيش فرستاد؟ خدا پدرانتان را بيامرزد، مقداري از ثروت خود را جلوتر بفرستيد تا در نزد خدا باقي ماند و همه را براي وارثان مگذاريد که پاسخگويي آن بر شما واجب است».
فراهم نمودن زاد و توشه
در فرمايشي از اميرمؤمنان علي عليهالسلام خطاب به فرزند گراميشان امام مجتبي عليهالسلام درباره ضرورت توجه به منازل مختلفي که پس از مرگ در پيش روي انسان است و نيز تلاش و کوشش در راه فراهم آوردن زاد و توشه براي اين مسافرت بسيار مهم چنين آمده است: «بدان! راهي پر مشقت و بس طولاني در پيش روي داري و در اين راه، بدون تلاش بايسته و فراوان و زاد و توشه و سبک کردن بار گناه، موفق نخواهي بود. بيش از تحمل خود بار مسئوليت بر دوش منه که سنگيني آن براي تو عذابآور است. اگر مستمندي را ديدي که توشهات را تا قيامت ميبرد و فردا که به آن نياز داري به تو باز ميگرداند، کمک او را غنيمت بشمار و زاد و توشه را بر دوش او بگذار و اگر قدرت مالي داري، بيشتر انفاق کن و همراه او بفرست؛ زيرا ممکن است روزي در رستاخيز در جستوجوي چنين فردي باشي و او را نيابي. به هنگام بينيازي، اگر کسي از تو وام خواهد، غنيمت بشمار تا در روز سختي و تنگدستي به تو باز گرداند. بدان که در پيش روي تو، گردنههايي وجود دارد که در آن، حال سبکباران به مراتب بهتر از سنگينباران است».
ناگهاني بودن مرگ
يکي از ويژگيهاي مهم مرگ، ناگهاني بودن آن است. هيچ کس نميداند چه روز و چه ساعتي اجل او فرا ميرسد و از اين دنيا رخت بر ميبندد. چه بسيار افرادي که در کمال سلامت روز را شروع کردند و تا غروب آن روز اجلشان فرا رسيد، در حالي که هيچ کس احتمال چنين اتفاقي را نميداد. از اين رو انسان بايد هميشه آمادگي لازم را براي مسافرت آخرت داشته باشد. در فرمايشي از اميرمؤمنان عليهالسلام آمده است: «چه بسيار کساني که در آغاز روز بودند و به شامگاه نرسيدند و چه بسيار کساني که در آغاز شب بر اوحسد ميبردند و در پايان شب عزاداران به سوگش نشستند».
گويي زندگي دنيا، يک روز بود</SPAN> ;
اميرمؤمنان علي عليهالسلام درباره زودگذر بودن عمر هشدار داده، ميفرمايد: «اي بندگان! خدا را خدا را، پرواکنيد که دنيا با قانونمندي خاصي ميگذرد. شما با قيامت به رشتهاي اتصال داريد؛ گويا نشانههاي قيامت آشکار ميشود و شما را در راه خود متوقف کرده با زلزلههايش سر رسيده است و سنگيني بار آن را بر دوش شما نهاده، رشته پيوند مردم با دنيا را قطع کرده و همه را از آغوش گرم دنيا خارج ساخته است. گويي يک روز بود و گذشت يا ماهي بود و سپري شد. تازههاي دنيا کهنه شد و فربههايش لاغر گرديدند. سپس به سوي جايگاهي تنگ، در ميان مشکلاتي بزرگ و آتشي پر شراره ميروند که صداي زبانههايش وحشتزا، شعلههايش بلند و غرشش پرهيجان و گدازنده است. … در آن ميان، پرهيزکاران از کيفر و عذاب در امانند و از سرزنشها آسوده و از آتش به دور و در خانههاي امن الهي، از جايگاه خود خشنودند».
عبرت از گذشتگان
مطالعه و تأمّل در زندگي گذشتگان، همواره در بردارنده نکات آموزنده اخلاقي و تربيتي است. مشاهده ميکنيم آنها که همواره بر شوکت، قدرت و ثروت خويش مغرور بودند و دست به هر ستمي ميزدند، اکنون در گوشهاي از اين زمين پهناور زير انبوهي از خاک رها شدهاند و روحشان در عالم برزخ پاسخگوي رفتار و اعمالشان است. امام علي عليهالسلام دراين باره ميفرمايند: «همانا گذشتگان را ديدي که ثروتها اندوختند و از فقر و بيچارگي وحشت داشتند و با آرزوهاي طولاني فکر ميکردند در امانند و مرگ را دور ميپنداشتند، ديدي چگونه مرگ بر سرشان فرود آمد و آنان را از وطنشان بيرون راند؟… آيا نديديد آنان را که آرزوهاي دور و دراز داشتند و کاخهاي استوار ميساختند و مالهاي فراوان مياندوختند، چگونه خانههايشان گورستان شد واموال جمعآوري شدهشان تباه و پراکنده و از آنِ وارثان گرديد و زنان آنها با ديگران ازدواج کردند؟ آنها نه ميتوانند چيزي به نيکيهاشان بيفزايند و نه از گناه توبه کنند».
آمادگي براي سفر آخرت
هر انسان عاقلي که سفري در پيش داشته باشد، از مدتها قبل آمادگيهاي لازم و نيز زاد و توشه اين سفر را فراهم ميآورد تا بتواند در کمال موفقيت و سلامت اين سفر را پشت سر بگذارد. حال اين سؤال مهم مطرح ميشود که آيا شايسته نيست انسان براي مهمترين و حساسترين سفري که در زندگي پيش روي خود دارد، زاد و توشهاي نيکو و شايسته فراهم آورد. اميرمؤمنان علي عليهالسلام در سخناني ميفرمايد: «وابستگي به دنيا را کم کنيد و با زاد و توشه نيکو به سوي آخرت باز گرديد که پيشاپيش شما گردنهاي سخت و دشوار و منزلگاههايي ترسناک وجود دارد که بايد در آن جاها فرود آييد و توقف کنيد. آگاه باشيد که فاصله نگاههاي مرگ بر شما کوتاه است و گويا هم اکنون چنگالهايش را در جان شما فرو ميبَرَد. کارهاي دشوار دنيا، مرگ را از يادتان برده و بلاهاي طاقتفرسا، آن را از شما پنهان داشته است. پس پيوندهاي خود را با دنيا قطع کنيد و از پرهيزکاري کمک بگيريد».
از دگرگوني روزگار عبرت بگيريد
گذشت زمان و گذر عمر، به انسانها هشدار ميدهد که خويشتن را براي مسافرت آخرت و کوچ کردن از اين سراي فاني آماده سازند؛ زيرا عالم قبر و برزخ و پس از آن قيامت، منزلگاههاي بسيار حساس و مهمي است که بدون آمادگي براي انسانها بسيار سخت و وحشتناک خواهد بود. اميرمؤمنان علي عليهالسلام در سخناني راجع به اين مسئله ميفرمايد: «فردا به امروز نزديک است. امروز با آنچه در آن است ميگذرد و فردا ميآيد و بدان ميرسد؛ گويي هر يک از شما در دل زمين به خانه مخصوص خود رسيده و در گودالي که کندهاند، آرميدهايد. وه که چه خانه تنهايي و چه منزل وحشتناکي و چه سيهچال غربتي! گويي هماکنون بر صور اسرافيل دميدهاند و قيامت فرا رسيده و براي قضاوت و حسابرسي قيامت بيرون شدهايد. پندارهاي باطل دور گرديده، بهانهها از ميان برخاسته و حقيقتها براي شما آشکار شده و شما را به آنجا که لازم بود کشاندهاند. اگر چنين است، از عبرتها پند گيريد و از دگرگوني روزگار عبرت پذيريد و از هشدار دهندگان بهرهمند گرديد.»
توصيف مرگ
اگر انسان اندکي به واقعيت مرگ بينديشد و باور کند که دير يا زود از اين سراي فاني کوچ خواهد کرد، ديگر تحت تأثير خواهشهاي نفساني خويش قرار نخواهد گرفت و هرگز به لذتهاي فاني و زودگذر دنيا دل خوش نخواهد شد؛ بلکه همواره با اعمال نيک به فراهم آوردن زاد و توشه براي سفر آخرت همت خواهد گمارد. اميرمؤمنان در سخناني، اين گونه به توصيف «مرگ» پرداخت است: «مرگ، نابود کننده لذتها و خواهشهاي نفساني و دور کننده اهداف شماست. مرگ، ديدار کنندهاي دوست نداشتني، هماوردي شکستناپذير و کينهتوزي است که بازخواست نميشود. دامهاي خود را هماکنون بر دست و پاي شما آويخته و سختيهايش شما را فرا گرفته و تيرهاي خود را به سوي شما پرتاب کرده است. قهرش بزرگ، دشمنياش پياپي و تيرش خطاناپذير است. چه زود است که سايه مرگ، شدت دردهاي آن، تيرگيهاي لحظه جان کندن، بيهوشي سکرات مرگ، ناراحتي و خارج شدن روح از بدن، تاريکي چشم پوشيدن از دنيا و تلخي خاطرهها شما را فرا گيرد».
مرگ از شما غفلت نميکند
انسان چه بخواهد و چه نخواهد، مرگ و اجلش فرا خواهد رسيد و هرگز براي هميشه در اين دنيا زندگي نخواهد کرد. حتي انبياي الهي که بهترين بندگان خدا بودند، پس از چند سال زندگي در اين دنيا، از اين جهان رخت بربستند.
اميرمؤمنان علي عليهالسلام در اين باره ميفرمايد: «مردم! شما را به يادآوري مرگ سفارش ميکنم. از مرگ کمتر غفلت کنيد. چگونه آن را فراموش ميکنيد، در حالي که شما را فراموش نميکند؟ چگونه طمع ميورزيد، در حالي که به شما مهلت نميدهد؟ مرگ گذشتگان براي عبرت شما کافي است. آنها را به گورشان بردند، بيآنکه بر مرکبي سوار باشند. ايشان را در قبر فرود آوردند، بيآنکه خود فرود آيند. چنان از ياد رفتند، گويي از آباد کنندگان دنيا نبودند و آخرت همواره خانهشان بود. … از چيزهايي که با آنها مشغول بودند جدا شدند و آنجا را که سرانجامشان بود، ضايع کردند. اکنون نه قدرت دارند از اعمال زشت خود دوري کنند و نه ميتوانند عمل نيکي بر نيکي
هاي خود بيفزايند».
ضرورت ياد مرگ
به ياد مرگ بودن، يکي از عوامل بسيار مهم و تأثيرگذار در رشد و تکامل اخلاقي آدمي است؛ زيرا انساني که همواره به ياد مرگ باشد، ظواهر فريبنده دنيا او را از مسيرحق و حقيقت منحرف نميسازد. از اين رو اميرمؤمنان علي عليهالسلام در نامهاي به فرزند برومندش امام حسن عليهالسلام مينويسد: «پسرم! بدان تو براي آخرت آفريده شدي نه دنيا. براي رفتن از دنيا، نه پايدار ماندن درآن. براي مرگ، نه زندگي جاودانه در دنيا که هر لحظه ممکن است از دنيا کوچ کني و به آخرت در آيي. تو شکار مرگي که فرارکننده آن نجاتي ندارد. هر که را بجويد به او ميرسد و سرانجام او را ميگيرد. از مرگ بترس. نکند زماني سراغ تو را گيرد که در حال گناه يا در انتظار توبه کردن باشي و مرگ مهلت ندهد و بين تو و توبه فاصله اندازد که دراين حال خود را تباه کردهاي.
پسرم! فراوان به يادمرگ باش و به ياد آنچه به سوي آن ميروي و پس از مرگ در آن قرار ميگيري تا هنگام ملاقات با مرگ، از هر نظر آماده باشي. نيروي خود را افزون کن و کمر همت را بسته نگهدار که ناگهان نيايد و مغلوبت نسازد».
تاريکي و وحشت قبر
اميرمؤمنان علي عليهالسلام در سخناني راجع به قبر و دشواريهاي آن چنين ميفرمايد: ا
و را در سرزمين مردگان ميگذارند و در تنگناي قبر تنها خواهد ماند. حشرات درون زمين، پوستش را ميشکافند و خشت و خاک گور بدن او را ميپوساند. تند بادهاي سخت آثار او را نابود ميکند و گذشت شب و روز، نشانههاي او را از ميان برميدارد. بدن پس از آن همه طراوت متلاشي ميگردد و استخوانها بعد از آن همه سختي و مقاومت پوسيده ميشود و روح درگرو سنگيني بار گناهان است. آنجاست که به اسرار پنهان يقين ميکند، اما نه بر اعمال نيکش چيزي اضافه ميشود و نه ميتواند از اعمال زشت توبه کند».
پيام مردگان
زيارت قبرمؤمنان، يکي از اعمال مستحبي است که در روايات اسلامي بسيار بر آن تأکيد شده است؛ زيرا اين زيارت، نه تنها براي انسان زيارت کننده پاداش به همراه دارد، بلکه يادآوري و تذکري براي اوست تا براي لحظاتي در احوالات آنان بينديشد و عبرت بگيرد. اميرمؤمنان علي عليهالسلام درسخناني در اين باره ميفرمايد: «حال اگر چه آثارشان نابود و اخبارشان فراموش شده، اما چشمهاي عبرت بين آنها را مينگرد و گوش جان اخبار
شان را ميشنود که با زبان ديگري با ما حرف ميزنند و ميگويند: چهرههاي زيبا، پژمرده و بدنهاي ناز پرورده، پوسيده شد. بر اندام خود لباس کهنگي پوشاندهايم و تنگي قبرما را در فشار گرفته، وحشت و ترس را از يکديگر به ارث بردهايم و خانههاي خاموش قبر بر ما فرو ريخته و زيباييهاي اندام ما را نابود و نشانههاي چهرههاي ما را دگرگون کرده است. اقامت ما در اين خانههاي وحشتزا طولاني است؛ نه از مشکلات رهايي مييابيم ونه از تنگي قبر گشايشي فراهم ميشود».
منبع: ماه نامه – گلبرگ – 1384 – شماره 66، شهريور
http://bashgah.net/pages-20934.html
www.bpdanesh.ir
کانال جامع دو نور در ایتا:
https://eitaa.com/twonoor
کانال جامع دو نور در تلگرام:
https://t.me/twonoor
صفحه اصلی – موسسه قرآن و نهج البلاغه