ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

میلاد امام زمان (عج)

رابطه شب قدر با امام عصر

فهرست مطالب

او می آید…

چون شهابی درخشان در تاریک ترین شب های بشریت می آید. 

عمامه محمد صلی الله علیه و آله بر سر پیراهن محمد صلی الله علیه و آله در سینه شمشیر عدالت علی علیه السلام در دست مهر زهرا سلام الله علیها درد دل صبر حسن علیه السلام شجاعت حسین علیه السلام عبادت سجاد علیه السلام علم باقر علیه السلام صدق صادق علیه السلام بردباری کاظم علیه السلام رضای رضا علیه السلام بخشش و سخاوت جواد علیه السلام هدایت هادی علیه السلام و هیبت عسکری علیه السلام می آید. 

چون ابراهیم علیه السلام ندادی توحید سر می دهد و بعد های زور و و ظلم و ستم را سرنگون می کند و چون موسی علیه السلام بر فوعونیان ستمگر می خروشد. از پدر هم مهربان تر است. دست نوازش او رحمت و برکت الهی را برای همه انسان های عدالت خواه و با ایمان به ارمغان می آورد. دنیا در سایه رحمت او پر از مهربانی است

با آمدن او : بندگان شایسته خدا وارث و حاکم زمین خواهند شد. بیاییم همه با هم سربازان خوبی برایش باشیم و برای ظهورش دعا کنیم. 

ولادت امام دوازدهم علیه السلام

در نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری در شهر سامرا کودکی مهربان و نورانی دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش امام حسن عسکری علیه السلام و مادر گرامی اش نرجس خاتون بود. فضیلت و پرهیزکاری نرجس خاتون تا آن حد بالا بود که حکیمه خواهر امام هادی علیه السلام که خود از بانوان عالیقدر خاندان امامت بود نرجس را سرآمد خاندان خویش و خود را خدمتگزار او نامید 

نرگس سلام الله علیها نوه شمعون وصی حضرت عیس علیه السلام

مادر امام زمان علیه السلام از طرف پدر دختر یشوعا فرزند پادشاه روم بود و از طرف مادر نوه شمعون از یاران نزدیک حضرت عیسی علیه السلام می باشد. با اینکه در کاخ امپراتوری زندگی می کرد اما زندگی اش با آنها فرق داشت او کاخ نشینی و ثروت اندوزی را دوست نداشت و همانند خانواده مادری خود بسیار پرهیزکار و مهربان بود همیشه دعا می‌کرد که خداوند به او کمک کند که بتواند در یک خانواده پاک و پرهیزکار زندگی نماید خداوند هم دعای او را برآورده نمود و او را به خواسته و هدفش رسانید. 

جانشین امام حسن عسکری علیه السلام

حسن بن علی می‌گوید: ما برای پرسش درباره امام بعدی خدمت امام حسن عسکری علیه السلام رفتیم.  امام ۴۰ نفر دیگر هم حضور داشتند. عثمان بن سعید عمری که در دوران غیبت صغری به عنوان یکی از نائبان امام زمان علیه السلام معرفی شد به پا خاست و عرض کرد: می‌خواهم سوالی بپرسم و می‌دانم که شما درباره آن از من دانا ترهستید. امام فرمود: بفرمایید و بشینید سپس حضرت فرمود: هیچ کسی از مجلس بیرون نرود و کسی هم بیرون نرفت و مدتی گذشت. در این هنگام امام عثمان بن سعید را صدا زد و سپس فرمود: می خواهید به شما بگویم که برای چه اینجا آمده؟ همه گفتند: بفرمایید فرمود: برای این آمده اید که از حجت و امام پس از من بپرسید. گفتند: بلی. در این هنگام پسری نورانی همچون ماه که شبیه ترین مردم به امام عسکری علیه السلام بود وارد مجلس شد. حضرت نوح حضرت مهدی علیه السلام اشاره نمود و فرمود: ایشان امام شما بعد از من و جانشین من در میان شما است. فرمان او را اطاعت کنید و پس از من اختلاف نکنید که در این صورت هلاک می شوید و دینتان تباه می گردد

کنترل خانه امام حسن عسکری علیه السلام

معتمد خلیفه ستمگر عباسی خانه امام حسن عسکری علیه السلام را زیر نظر و مراقبت شدید قرار داده بود به همین جهت ولادت حضرت مهدی علیه السلام توسط پدر بزرگوارش مخفی نگه داشته شد و جز برخی از دوستان مورد اطمینان آن کسی حضرت مهدی علیه السلام را ندیده بود از این رو زندگی ایشان در همان ۵ سالی که در عصر پدر زندگی کردند به صورت مخفیانه بود ولی امام حسن علیه السلام برای آگاهی و اطمینان شیعیان به بعضی از افراد اجازه دیدار حضرت مهدی علیه السلام را می داد که داستان یکی از این دیدارها این چنین است:

دیدار احمد اسحاق با امام حسن عسکری علیه السلام

احمد بن اسحاق اشعری قمی امام حسن عسکری علیه السلام در قم بود او می‌گوید به محضر امام عسگری علیه السلام رفتم و می‌خواستم از ایشان در مورد امام بعدی سوال کنم آن حضرت قبل از آنکه سخنی بگویند فرمود ای احمد بن اسحاق همانا خداوند متعال از زمان آدم علیه السلام تاکنون زمین را خالی از حجت و راهنما نگذاشته است و تا برپا شدن قیامت زمین را بدون حجت رها نمیکند حجتی که به خاطر وجود او بادها و طوفان های سخت از اهل زمین برطرف می گردد.

دیدار احمد اسحاق با امام حسن عسکری علیه السلام - موسسه قرآن و نهج البلاغه

باران می بارد و برکت های زمین به خاطر وجود او آشکار می‌شود عرض کردم ای فرزند رسول خدا الله علیه وآله جانشین شما و امام بعد از شما کیست امام حسن عسکری علیه السلام برخاست وارد اتاق شد و سپس بیرون آمد دیدم کودکی بر دوش گرفته که چهره اش مانند ماه شب به ۱۴ می درخشد حدود سه سال داشت آگاه به من فرمود ای احمد بن اسحاق اگر کرامت و بزرگواری شما در پیشگاه خداوند و ما نبود پسرم این کودک را به تو نشان میدادم این پسر هم نام و هم چیز کنیه رسول الله علیه و آله است کسی است که سراسر زمین را پر از عدل و داد می کند همانگونه که پر از ظلم و جور می‌شود ای احمد او غایب خواهد شد در آن وقت هیچ کسی از هلاکت نجات پیدا نمی کند مگر آنکه با تقوا باشد و خداوند او را به خاطر قدم نهادن در راه امام به عقیده به امامت ثابت و استوار نگه دارد و او را به خواندن دعا برای ظهور و فرج از توفیق دهد احمد بن اسحاق عرض کرد آیا نشانه ای وجود دارد که قلبم سرشار از اطمینان گردد در این هنگام آن کودک با زبان عربی فصیح و گویا چنین فرمود من باقی مانده ی و حجت خدا در زمین و انتقام گیرنده از دشمنان خدا هستم… . 

نقشه جعفر کذاب

ابو الادیان می‌گوید من از خدمتگزاران امام عسکری علیه السلام بودم و نام های آن حضرت را به شهرها و می بردم وقتی امام مسموم شد و در بستر شهادت افتاده بود به خدمتش رسیدم پس از نامه نوشت فرمود اینها را به مدائن میبری و ۱۵ روز در سامرا نخواهی بود روز پانزدهم که داخل شهر شدی خواهید دید که از خانه من ناله و شیون بلند است و بدنم را در محل غسل گذاشته اند گفتند سرور من اگر چنین شود امام بعد از شما کیست فرمود هر کسی بر جنازه من نماز گزارد قائم بعد از من او می باشد گفتم نشانه دیگری بفرمایید فرمود هر کسی از آنچه در میان هم میان کمربند خبر دهد او امام بعد از من است… من نامه های آن حضرت را به ما دامن بردم و جواب آن را گرفتم و روز پانزدهم وارد سامرا شدم دیدم همان طور که امام فرموده بود صدای ناله از خانه امام بلند است دیدم برادر امام یعنی جعفره کذاب در کنار خانه آن حضرت جسته و گروهی اطراف و او را گرفتند و به وی تسلیت و به امامت است تبریک می گویند من از این جریان خیلی تعجب کردم و با خودم گفتم اگر جعفر امام باشد وزن امامت عوض شده است زیرا من با چشم خودم دیده بودم که جعفر شراب میخورد و قمار بازی می‌کند من هم جلو رفتم و به او تسلیت گفتم ولی از من چیزی نپرسید در این هنگام خادم خانه امام بیرون آمد و به جعفر گفت جنازه برادرش را کفن کردند بیایید و بر او نماز بخوانید جعفر وارد خانه شد و من هم به دنبال او رفتم جنازه امام حسن عسکری را کفن کرده و در تابوت گذاشته بودند اول پیش رفت که امام نماز گزارد وقتی که خواست تکبیر نماز را بگوید ناگاه کودکی گندمگون و سیاه موی بیرون آمد و لباس جعفر را گرفت و او را کنار زد و گفت عمو من باید بر پدرم نماز بخوانم جعفر در حالی که قیافه اش دگرگون شده بود کنار رفت و آن کودک که همان حضرت مهدی علیه السلام بود بر پیکر پاک امام نماز خواند و او را در خانه خود در کنار قبر پدر بزرگوارش امام هادی به خاک سپرد. بعد از دفن امام همان کودک رو به من کرد بعد و فرمود ای مرد بصری جواب نامه ها را که همراه تو می باشد به من بده جواب نامه ها را به او دادم و با خودم گفتم این نشانه نماز و خواستن جواب نامه ها حالا فقط هم میان و کمربند می ماند نزد جعفر کذاب آمدم دیدم سر و صدایش بلند است یکی از حاضران به جعفر گفت این کودک چه کسی بود جعفر گفت به خدا قسم تا به حال او را ندیده ام و نمی شناسم بعد از مدتی همگی نشسته بودیم که گروهی از غم وارد خانه شدند و چون از شهادت امام اطلاع پیدا کردم گفتند جانشین امام چیست حاضران جعفر را نشان دادند ا گفتند نامها و پول‌هایی آورده‌ایم بفرمایید که این نامها را چه کسانی نوشته اند و پول ها چقدر است جعفر که از پاسخ به این سوال عاجز مانده بود برآشفت و گفت ها از ما انتظار دارند که از غیب خبر داشته باشیم در این میان خادمی از خانه بیرون آمد و گاو نامه‌ها از فلانی و فلانی است و در میان هم میان کمربند هزار دینار است که ۱۰ تا از آنها را آب طلا داده‌اند نمایندگان مردم قم نامه ها و هم میان را به خادم دادند و گفتند هر کسی تو را برای گرفتن همیان فرستاده امام است…. . 

علت های غیبت 

فشار و شرایط سخت آن دوران باعث شد که پس از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام در سال ۲۶۰ هجری حضرت مهدی علیه السلام غایب و از نظرها پنهان گردید به صورتی که حتی شیعیان خاص از دیدار جز موارد نادر محروم گشتند غیبت حضرت مهدی علیه السلام ۲ دوره دارد یکی کوتاه مدت یا همان غیبت صغری که از سال ۲۶۰ هجری تا سال ۳۲۹ هجری طول کشید و دیگری بلند مدت یا همان غیبت کبری که پس از غیبت صغری شروع شده و تاکنون ادامه پیدا کرده است البته همه اصرار و علت های غیبت امام زمان علیه السلام برای ما روشن نیست ولی وقتی به سخنان ائمه اطهار علیهم السلام و علمای اسلام مراجعه می‌کنیم روی چند موضوع تکیه شده است

علت اول عدالت خواهی

پیشوایان الهی به منظور هدایت مردم از سوی خداوند انتخاب و فرستاده شده‌اند و درصورتی مردم به سعادت می رسند که دستورات آنها پیروی کنند اما اگر مردم بی توجه باشند و به دنیا طلبی رو بیاورند حضور پیشوایان آسمانی در بین آنها ثمری نخواهد داشت در نتیجه می توان گفت هرگاه در جهان مردم به سوی پرهیزکاری و دوری از گناه گام بردارند و تشنه عدالت و برقراری نظم و پیروی از دستورات دینی و الهی بشوند خداوند نعمت بزرگ و گرانبهای امامت را به آنها اعطا خواهد کرد

علت دوم آزمایش مردم

چنانکه میدانیم یکی از سنت های ثابت خداوند آزمایشگاه بندگان و انتخاب انسان‌های سالم و پاکیزه است و زندگی انسانها همواره صحنه آزمایش است تا بندگان خدا از این راه ایمانشان دیده شود در دوران طولانی غیبت کبری گروهی امان و اعتقاد ضعیفی دارند شک و تردید در آنها راه پیدا می کند و گمراه می شوند به کسانی که ایمان در اعماق قلبش آن ریشه دارد با انجام صحیح وظایف یک منتظر واقعی در برابر ظلم و فساد نیستد و با آن مقابله می‌کنند و به درجات بلندی از اجرا پاداش الهی می‌رسند

علت سوم حفظ جان امام علیه السلام

خداوند به وسیله غیبت امام دوازدهم را از کشتن به دست ظالمان و زورگویان حفظ کرده است زیرا اگر آن را از همان آغاز زندگی در میان مردم ظاهر می شد او را همانند امامان معصوم علیه السلام دیگر به شهادت می رساندند بر این اساس باید در وقت مناسب به فرمان خداوند در می بین مردم ظاهر شود تا بتواند در انجام ماموریت الهی و اهداف بلندش که برقراری حکومت دینی و الهی در همه جهان است موفق شود زراره می گوید امام صادق علیه السلام فرمود امام منتظر پیش از قیام خویش مدتی از چشم ها غایب شد عرض کردم به چه علت فرمود زیرا بر جان خویش بیمناک خواهد بود چون ایشان باید زنده بمانم تا بتوانند حکومت اسلامی را در سراسر جهان برپا کنند و گرنه شهادت در راه خدا افتخاری عظیم است

علت چهارم آزادی از طاغوت های زمان

پیشوای دوازدهم وقتی ضرور می کند دیگر هیچ حاکم پادشاه خلیفه و سلطان ستمگری را به رسمیت نمی شناسد بلکه به وظیفه الهی خود عمل می‌کند و دین خدا را بدون هیچ پرده پوشی در سراسر جهان برقرار می کند

چهار نماینده خاص نواب اربعه

در زمان غیبت صغرا کوتاه مدت برای اینکه خلاف آن ها و مزدوران ظالم آنها را از محل امام زمان علیه السلام و اطلاع پیدا نکنند و از طرفی مردان کم کم آماده غیبت کبری طولانی مدت امام شوند چهار تن از بزرگان شیعه نماینده مخصوص امام زمان علیه‌السلام بودند که خدمت حضرت می رسیدند و سوال مردم را به امام می دادند و سپس پاسخ های امام را به مردم می رساندند اسامی نایب های خاص به این ترتیب است ۱ ابو عمر و عثمان بن سعید عمری به فتح این و سکون میم ۲ ابوجعفر محمد بن عثمان بن سعید عمری ۳ ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی ۴ ابوالحسن علی بن محمد سمری به فتح سین و میم قبل از درگذشت ابوالحسن ثمری نائب چهارم امام زمان علیه السلام طوقی نامه ای نوشت که در آن فرموده بود ۶ روز دیگر از دنیا خواهی رفت به هیچ کسی وصیت نکن که پس از تو جانشین در نائب بودن شود به تحقیق غیبت کبری واقع شد و ظهوری نخواهد بود تا آنکه خدای متعال فرمان دهد… . 

اطاعت از ولایت فقیه در دوران غیبت

در دوران غیبت کبری وجود امام زمان علیه السلام و مانند آفتابی است که در پشت عکس قرار گرفته است تحقیق از آسمان زندگی به خاطر دلایلی که برخی از آنها را بردیم ابری شده است و این و اوضاع ادامه دارد تا زمانی که مردم دست از دنیا طلبی بردارند و در مقابل ۱۹۷۰ سال قیام کنند و تشنه عدالت و محبت امام زمان علیه السلام کردند در آن صورت است که امام زمان در آن به خدا پس از پرده غیبت بیرون می‌آید و قیام خود را برای برپایی حکومت الهی در سراسر جهان آغاز می کند این سوال اینجاست که در دوران انتظار و غیبت رهبری جامعه اسلامی بر عهده چه کسی است و مردم برای برطرف نمودن مشکلاتی که برخی خواسته و برخی ناخواسته برایشان بوجود می آید سراغ چه کسی باید بروند و یا اگر مسلمانان مورد هجوم دشمنان اسلام قرار بگیرند چه کسی باید آنها را هدایت و راهنمایی کند راه چاره چیست… . 

اسحاق بن یعقوب همین سوال را از امام مهدی علیه السلام کرده است او می گوید از محمد بن عثمان دومین نایب خاص حضرت مهدی علیه السلام خواستم نام مرا به حضرت مهدی علیه السلام برساند در آن نامه یکی از سالهای من بود که در حوادث و اتفاقاتی که در دوران غیبت کبری رخ می‌دهد به چه کسی مراجعه کنیم حضرت مهدی در پاسخ فرمود و اما در حوادثی که رخ می‌دهد به رو آیا نهادی زمان مراجعه کنید آنها رهنما من بر شما هستم و من قدرت خدا بر شما هستم عمر بن حنظله می گوید که از امام صادق پرسیدم اگر بین دو نفر از شیعیان بر سر قرض یا ارث اختلاف ای پیدا شود و به حکومت و قاضی ظالم و زورگویی زمان که به ناحق حکومت را به دست گرفته است مراجعه کنیم آیا این کار صحیح است و اشکال ندارد امام صادق علیه السلام فرمودند هر کسی در مورد حق یا باطل و هر کاری به آنها مراجعه کند در حقیقت به طاغوت مراجعه کرده است و هر چیزی را که به حکم آنها بگیرد حرام است پرسیدم یا رسول الله از چه باید بکنند فرمود باید نگاه کنند و ببینند چه کسی از شما سخنان ما را نقل می‌کند و احکام و دستورات دینی ما را شناخته است و در مورد آن چه که از نظر ما حلال و حرام است فرزند آن نظر می دهد چنین شخصی در میان شما او را به عنوان حاکم و صاحب برای بپذیرند زیرا من او را حاکم بر شما قرار داده‌ام اگر او بر اساس حکم و نظر ما حکم نماید و کسی از او نپذیرد حکم خدا را سبک شمرده است و ما را رد کرده است و کسی که ما را رد کند خدا را رد کرده است و این به منزله شرک ورزیدن به خدای متعال است… . 

با توجه به سخنان ائمه اطهار علیهم السلام نتیجه میگیریم در دوران طاقت‌فرسای غیبت و انتظار برای زمینه سازی قیام حضرت مهدی علیه السلام و امان ماندن از شر دشمنان و برای اجرای دستورات و احکام دینی همگی باید از فقیه پارسایی که آگاه به تمامی امور دینی باشد پیروی کنیم و ولایت و سرپرستی او را با جان و دل بپذیریم و تا آخرین قطره خونمان از آن محافظت کنیم رهبر بزرگ انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه فرموده‌اند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد

وظایف ما در دوران غیبت

کسی که خود را دوست دارد امام زمان علیه السلام می داند باید همواره در راه رضایت او گام بردارد اما در این میان مهم یک منتظر واقعی امام زمان علیه السلام در دوران غیبت کبری به چند نمونه اشاره می کنیم 1  پیروی از اسلام ناب ای که توسط پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام به ما رسیده است.

وظایف ما در دوران غیبت - موسسه قرآن و نهج البلاغه

نه اسلامی که از سوی امثال وهابیت معرفی می گردد 2  پشتیبانی از ولایت فقیه و انجام دستورات ایشان در دوران غیبت چرا که اطلاعات از ولایت فقیه در دوران غیبت اطلاعات از امام زمان علیه السلام است ۳ مقاومت در برابر حوادث و رفتنه و مبارزه با ظالمان و زورگویان ۴ داشتن اخلاق و رفتار اسلامی و مبارزه با فساد و بی بند باری ۵ داشتن ایمان و توکل به خدا و دعا برای ظهور در حال همه ۶ رسیدگی به آنها بخش ۷ توجه و کمک به فقیران و مستمندان هشت حفظ وحدت با مسلمانان سعی و تلاش برای رسیدن به پیشرفت های بزرگ علمی و دینی ۱۰ برنامه ریزی برای ساختن جامعه سالم و اسلامی در همه جای دنیا اگر اگر مردم این وظایف را به طور صحیح انجام دهند خود را به ظهور حضرت مهدی علیه السلام نزدیک‌تر می‌کنند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در میان اصحاب خود در مورد کسانی که در عصر غیبت حضرت مهدی علیه السلام زندگی می‌کنند و در در مقابل مشکلات کمر خم نمیکنند به زودی قومی خواهند آمد که پاداش هر یک از افراد آن قوم برابر پاداش ۵۰ نفر از شما است حاضران گفتند ای رسول خدا صلی الله علیه و آله مگر نه این است که ما در حضور شما در جنگهای بعد احد و حنین شرکت کردیم پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود اگر آنچه در دوران آنها اتفاق می گفتند بر شما روی دهد نمی توانید همانند آنها صبر و استقامت کنید

داستان مسجد مقدس جمکران

مسجد شریف جمکران در نزدیکی و در طرف شرقی شهر مقدس قم سمت جاده قم کاشان واقع شده است که از همان ابتدای بنای آن تا به امروز مورد توجه به شیفتگان امام زمان علی علیه السلام بوده است و علمای خاصی داشته اند افراد زیادی در طول تاریخ در این مکان مقدس مورد عنایت حضرت بقیه الله الا اعظم ارواحنا فداه در واقع شده اند گرفتاری ها و مشکلات مادی و جسمی و معنوی آنان برطرف شده است ما در اینجا داستان مسجد مقدس جمکران را برای مطالعه شما عزیزان آورده‌ایم شعر حسن بن مثل جمکرانی که مردی با توافق و پرهیزکار بود می‌گویند سه شنبه هفدهم ماه رمضان ۳۷۳هق در منزل خود در روستای جمکران خوابیده بودم نیمی از شب گذشته بود که ناگاه عده ای به در خانه من آمدند و مرا بیدار کردند و گفتند برخیز و مولای خود حضرت مهدی صاحب الزمان علیه السلام را اجابت کن که تو را طلب نموده است حسن بن مثله می گوید من برخاستم و خود را جمع و جور کرده و آماده شدم گفتم بگذارید تا پیراهنم را بپوشم صدا زدند که «هو ما کان قمیصک» آن پیراهن را نبود که از تو نیست دست بردم و شلوار خود را بر گرفتم ندا آمد که  «لیس ذلک منک فخذ سراویلک» آن جواری که برگرفته از تو نیست از آن خود را بردار شلوار خود را بر گرفتم و پوشیدم آنگاه به طرف کلید رفتم تا در منزل را باز کنم ندا آمد که «الباب مفتوح» در باز است

چون به در منزل آمدم جماعتی از بزرگان را دیدم سلام کردم جواب دادند و من هم گفتند آنها مرا به مکانی که اکنون مسجد جمکران است آوردند چون نیک کردن تختی دیدم که ترشی نیکو و آن پهن و با آن های بر آن نهاده و جوانی ۳۰ ساله بر آن تخت و بر ۴ بالش تکیه کرده و پیرمردی هم نزد او نشسته و کتابی در دست گرفته و بر آن جوان می خواند و بیشتر از ۶۰ مرد اطراف او بر این زمین در حال نمازخواندن بودند که بعضی جامه‌ های سفید و بعضی دیگر جامه‌ای سبز بر تن داشتند

آن پیرمرد که حضرت خضر علیه السلام بود مرا امر به نشستن نمود آن گاه امام علیه السلام را صدا زد و فرمودند برو به حسن مسلم بگو تا پنج سال است که این زمین را بدون اجازه در حالی که مال تو نیست تصرف کرده و در آن محصول کاشته و کشاورزی می نماید این زمین شریفی است و حق تعالی آن را از زمین های دیگر برگزیده و شرافت داده است امسال باز هم آن را مرتب نمود تا در آن به کشت و زرع بپردازیم و حال آنکه تو را چنین اجازه و حقیقی نیست بنابراین سودی که تا به حال از این زمین به دست آورده اید باید برگردانید تا در این مکان مسجدی بنا کنند… . 

عرض کردم آقا و ملایم برای این موضوع باید نشانه و علامتی داشته باشند زیرا مردم بدون نشانه سخنم را قبول نمی کنند امام علیه السلام فرمود إنّا سنعلم هناک علامة ما در اینجا علامت و نشانه قرار می‌دهیم تا سخن تو را تصدیق نمایند تو برو و رسالت ما را انجام بده در قم نزد سید ابوالحسن برو به او بگو تا با تو بیایید و حسن بن مسلم را حاضر نماید و منافع و سود چند ساله این زمین را از او بگیرد و به مصرف بنای مسجد برساند

 مردم را بگو تا به این مکان ثبت نمایند و آن را از ایز دارند و چهار رکعت نماز این جا برگزارند

دور اول به نیت نماز تحیت مسجد است که در هر رکعتی یک بار سوره حمد و هفت بار سوره توحید « قل هو الله احد» خوانده و ذکر رکوع و سجود را هفت بار تکرار کنند

دو رکعت دوم را به نیت نماز امام زمان علیه السلام بخوانند و به این ترتیب که چون سوره حمد را شروع به خواندن نمایند و به آیه  « ایاک نعبد و ایاک نستعین» برسند آن را صد بار تکرار کنند و بعد از آن سوره حمد را بخوانند و سوره توحید «قل هو الله احد‌»

را فقط یک بار بخوانند و آنگاه ذکر رکوع و سجود راحت با تکرار نمایند رکعت دوم را نیز به همین طریق بخوانند چون نماز را تمام کنند یک بار تحلیل « لا اله الا الله» بگویند و سپس تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه را خوانده و سر به سر ده گذاران و صد بار صلوات بر علیهم السلام سپس امام علیه السلام فرمودند:

 «فَمَنْ صَلّیها فَکَأَنَّما صَلّی فِي الْبَیْتِ الْعَتِیقِ» هر کس این نماز را بخواند مانند آن است که در کعبه نماز خوانده باشد حسن بن مثله جمکرانی می‌گوید من به راه افتادم چند قدمی هنوز نرفته بودم که دوباره مرا باز خواندن و فرمودند بازی در گله جعفر کاشانی چوب آن است اگر مردم ده بها آن را دادند و گرنه از مال خود آن را خریداری کن و فردا شب به این مکان بیاور و آن را قربانی کن آنگاه روز هجدهم ماه مبارک رمضان گوشت آن را به این بیماران تقسیم کن دور مریض و بیماری که از گوشت آن بخورد حق تعالی شفای دهد نشانه آن این است که ابلق سیاه و سفید بوده و موهای بسیار دارد و هم علامت دیگر نیز داشته در طرفی و ۴ تای دیگر در طرف آخر.

حسن بن مثله می‌گوید به منزل برگشتم تمام شب را در فکر بودم تا صبح طلوع کرد و نماز را خواندم و سپس به منزل علی منذر رفتم ماجرای دیشب را با او گفتم با یکدیگر به آن جایگاه که مرا شب برده بودند رفتیم قسم به خدا میخ ها و زنجیرهایی که حدود بنای مسجد را نشان می‌داد مشاهده کردیم و آنها همان نشان و علامتی بود که امام علیه السلام فرموده بود.

سپس به طرف منزل سید ابوالحسن در قم حرکت کردیم چون به در منزل او رسیدیم خادمش را دیدیم که مقابل منزل در انتظار ماست سوال کرد تو از جمکرانی گفتند ولی گفت سید از سحرگاه منتظر توست من به داخل منزل و سید ابوالحسن را سلام کردم جواب اینیکو داد و ما را خوشامد گفت و احترام نمود آن گاه قبل از اینکه من چیزی بگویند به من فرمود ای حسن بن مثله شب گذشته خوابیده بودم در خواب شخصی به من گفت با مواد مردی به نام حسن بن مثله از جمکران پیش تو می آید آنچه به تو می گوید حقیقت است سخنان او را قبول کن و بر گفتار او اعتماد نما زیرا سخن او سخنی ما می باشد از خواب بیدار شدم تا این ساعت منتظر بودم حسن بن مثله می‌گوید من هم تمام احوال شب گذشته را با به صورت کامل برای سید ابوالحسن بیان کردم سید بلافاصله دستور داد تا اسب ها آماده کردند و آوردند و سوار شدیم چون به نزدیک ده رسیدیم جعفر چوپان گله اش را در کنار جاده می چرخانید من در میان گله رفتم بزی که از عقب گوسفندان می آید به طرف من دوید آن را گرفتم و به نزد جعفر چوبان آوردم تا بهای آن را بدهم جعفر سوگند یاد کرد که من هرگز این بز را ندیده‌ام و در گله من نبوده است مگر امروز که ببینم و هرچند که می خواهم آن را بگیرم مطمئن می شود تا کنون که به نزد شما آمد پس را همچنان که امام علیه السلام فرموده بود در آن جایگاه آوردیم و نمودیم و گوشت آن را بین بیماران تقسیم کردیم و همه شفا یافتند سید ابوالحسن حسن مسلم را نزد خود خواست و منافع و سود چند ساله زمین او را گرفت و… مسجد را بنا کردند و با چوب پوشانیدند

سید ابوالحسن الرضا زنجیره ها و می‌خواهد را به قم رفتند و در منزل خود گذاشت پس از درگذشت سید ابوالحسن… زنجیرها و میخوان ناپدید شد و هرچه مردم را جستجو کردند فایده بخشید شیخ حسن بن محمد بن حسن قمی که از بزرگان و علمای شیعه و از معاصرین شیخ صدوق رحمة الله علیه بوده است این داستان را در کتاب تاریخ قم به نقل از مونس الحزین فی معرفه الحق و الیقین که از کتابهای شیخ صدوق است آورده است میرزا حسین طبرسی موری در کتاب نجم الثاقب از این داستان را ذکر کرده‌اند که برای مطالعه بیشتر می توانید به آن مراجعه کنید.

ویژگی های یاران حضرت مهدی علیه السلام

حضرت مهدی علیه السلام برای انجام قیام الهی خود و رسیدن به پیروزی در کنار خود یارانی خواهند داشت چنانکه داشتن یارانی با وفا و پا ایمان در پیروزی همه پیامبران و اولیای خدا نقش مهمی داشته است از میان ده‌ها بلکه صدها روایت و به دو روایت که بیانگر ویژگی های یاران امام مهدی علیه السلام می باشد اشاره می کنیم 

۱ در آیه ۵۴ سوره مائده می خوانیم ای کسانی که ایمان آورده‌اید هر کسی از شما از اسلام بیرون رفت خداوند در آینده جمعیتی را می آورد آنها دارای این ویژگی ها می‌باشند 

هم خدا آنها را دوست دارد و هم آنها خدا را دوست دارند

در برابر مومنان فروتن و مهربانند

در برابر مشرکان و دشمنان سرسخت و نیرومندند

ویژگی های یاران حضرت مهدی علیه السلام - موسسه قرآن و نهج البلاغه

در راه انجام وظیفه خود از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی هراسد

با توجه به این آیه می توان گفت یاران حضرت مهدی علیه السلام در برابر ظالمان و فاسدان نیستند و برای برقراری حکومت عدل جهانی حضرت مهدی علیه السلام جهاد و تلاش می‌کنند امام صادق علیه السلام درباره یاران حضرت مهدی علیه السلام می فرماید اگر آنها از کوه های آهن عبور کنند آنها را قطعه قطعه نمایند و شمشیرهای خود را به زمین نگذارند آنها بسیار مهربانند و فقط در مقابل دشمنان دین خدا تا آخرین نفس می ایستند و با شجاعت می جنگد تا آن هنگام که خداوند خوشنود شود

 آیا انسان میتواند بیش از هزار سال عمر کند؟

حضرت مهدی علیه السلام در سال ۲۵۵ هجری متولد شده و تاکنون بیش از ۱۱۷۶ سال از عمر پربرکت گذشته است چگونه یک انسان می تواند چنین عمر طولانی داشته باشد پاسخ

۱ خداوند آفریننده و خالق انسانها میباشد و سعادت و خوشبختی آنها را بهتر می داند

۲ دانشمندان و زیست شناسان مهمترین علت پیری و مرد را قضا و رفتار های روهینا مناسب معرفی نموده اند

دانشمندان می گویند که انسان می تواند با مراقبت از خود بیش از ۳۰۰ سال عمر کند آنها با آزمایشاتی که روی گیاهان و حجرات انجام داده‌اند گاهی عمر آنها به چندین برابر افزایش داده‌اند بنابراین از نظر علمی هیچ گونه دلیلی وجود ندارد که بگوید انسان میتواند عمر طولانی داشته باشد و از نظر دینی نیز دلیلی بر عدم آن نداریم در طول تاریخ افراد بسیاری دارای عمرهای طولانی بوده‌اند به عنوان نمونه حضرت خضر علیه السلام و این علیه السلام که هنوز زنده اند و افرادی مثل لقمان بن عاد حضرت نوح علیه السلام و بعضی از پیامبران دیگر کارهای بسیار طولانی نموده اند حضرت نوح علیه السلام ۲۵۰۰ سال و حضرت آدم ۹۳۰ سال عمر کرده اند

نشانه های حتمی ظهور

1آمدن شخصی به نام سفیانی که مردم را به وحشت می‌اندازد و دست به کشتار مردم می زنند

2 کشته شدن جوانی از آل حضرت محمد صلی الله علیه و آله در بین جایی که در کنار خانه خدا به رکن و مقام معروف است

3 ندایی از آسمان شنیده می شود که نام حضرت قائم علیه السلام را فریاد می‌زند که آن زدا به گوش تمام مردم از مشرق تا مغرب کره زمین چه خواب و چه بیدار خواهد رسید

4 دستی در آسمان ظاهر می‌شد

5 فرو رفتن محلی به نام بیداء که در بین مکه و مدینه می باشد این اتفاق وقتی می‌افتد که سپاه سفیانی از آنجا در حال عبور است که ناگهان از آسمان ندایی می‌آید که ای سرزمین بیدا این سپاه را در خود فرو ببر که در این هنگام همه سپاه سفیانی به زمین فرو می روند به جز سه نفر که خداوند صورت آنها را به پشت سرشان برمی‌گرداند

دوران بعد از ظهور

وقتی حضرت مهدی علیه السلام ظهور می کند همانند پدری دلسوز و مهربان مردم را راهنمایی نموده و مشکلات آنها را برطرف می سازد ایشان فقط با ظالمان و فاسدان دنیا مبارزه سختی خواهد داشت و آن هم در صورتی که توبه نکنند و دست از کارهای زشت خود برندارند زندگی در عصر حکومت امام زمان بهترین دورانی است که بشر تا آن زمان به چشم خود دیده است دورانی که آرزوی همه اولیا و فرستادگان و بندگان صالح خداوند بوده و وعده الهی میباشد دورانی که نادانی و ظلم و فساد گمراهی و خودخواهی از روی زمین برچیده می‌گردد در آن دوران مردم آنقدر با هم صمیمی می‌شوند که برای رفع مشکلات و احتیاج به یکدیگر از هم سبقت می گیرند دیگر هیچ گروه و قبیله ای در دنیا خود را برتر و بهتر از دیگران نمی داند مردم دنیا پرستی و کسب قدرت و شهرت دست بر می‌دانند و با حرص و حسادت زندگی نمی کنند دیگر کسی به کسی زور نمی گوید و از دروغ و تهمت و برپایی مجالس گناه خبری نخواهد بود از همه مهمتر اینکه در دوران بعد از ظهور ایرانیها در کنار امام مهدی علیه السلام خواهان بود امام زمان علیه السلام ایرانی‌ها را خیلی دوست دارد چون در دوران غیبت و انتظار پشتیبان و حامی ولایت فقیه در کشور اسلامی شان هستند و از دستورات دینی اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله پیروی می‌کنند و فریب دشمنان اسلام را نمی خورند بلکه در مقابل نقشه های شوم و فتنه دشمنان با تمام قدرت از اسلام دفاع می کنند در روایات آمده است بیشترین یاران مهدی آل محمد علیهم السلام را ایرانی ها تشکیل می دهند امام علی علیه السلام می فرماید گویا ۴ دوره های ایرانی را می بینم که در مسجد کوفه برپا شده و در قیام حکومت قائم قرآن را همانگونه که نازل شده به مردم یاد می دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید