ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

گرفتگی عضلات را جدی بگیرید

فهرست مطالب

حسین فانیان، متخصص ارتوپدی


انقباض شدید و غیرارادی یک عضله را اسپاسم عضلانی می‌گویند. عضلات پشت ران، عضلات جلوی ران بیشترین نقاطی هستند که اسپاسم عضله در آن‌ها مشاهده شده است اما اسپاسم عضله در بازو، شکم، کف دست و کف پا نیز ایجاد می‌شود.


میان کرامپ و اسپاسم عضلانی تفاوت وجود دارد. البته هر دو گرفتگی عضلات هستند اما کرامپ در افراد سالم نیز مشاهده شده است در حالی که اسپاسم عضلانی به دلیل اختلال در دستگاه اعصاب محیطی و مرکزی ایجاد می‌شود.


اسپاسم عضلانی می‌توانند در کوتاه یا طولانی مدت عضلات بیمار را درگیر کند اما در کرامپ، عضلات در حدود چند دقیقه دچار گرفتگی می‌شوند که اغلب به صورت حمله‌ای رخ می‌دهد.


شایع‌ترین علت ایجاد اسپاسم عضله خستگی است. ممکن است فرد بیش از توانایی عضله جسم سنگین بلند کند که در این صورت عضله منقبض و اسپاسم و گرفتگی عضله ایجاد می‌شود.


قرار گرفتن در معرض هوای سرد وگرم از دیگر عواملی است که منجر به اسپاسم عضلانی می‌شود. زمانی که فرد مدت زمان طولانی در هوای گرم رانندگی می‌کند به دلیل تعرق و سپس قرار گرفتن در معرض باد خنک دچار گرفتگی عضلات می‌شود.


در اکثر موارد اسپاسم یا گرفتگی عضلانی بدون نیاز به دارو درمان می‌شود، در صورتی که اسپاسم عضلانی به صورت مکرر ایجاد شود ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری مانند بیماری‌های تیروئید، بیماری‌های کبدی و عفونت در بدن باشد که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.


معمولا کرامپ‌ها در شب اتفاق می‌افتد. کرامپ‌های شبانه در زنان شایع‌تر از مردان است که علت عمده آن بارداری است.


تقریبا تمام افراد در طول عمر خود دچار گرفتگی عضله می‌شوند. افراد چاق، بیماران و دویدن که نیاز به فعالیت بدنی شدید دارد اینها بیشتر در معرض گرفتگی عضله هستند.


یکی از روش‌های درمان اسپاسم عضلانی ماساژ درمانی است. در برخی موارد به بیمار توصیه می‌شود که استراحت مطلق و طولانی مدت داشته باشد اما این در حالی است که بیمار به استراحت‌های بیش از اندازه نیازمند نیست.


استفاده از داروهای شل کننده عضلانی و داروهای مسکن نیز می‌تواند به کاهش درد و درمان اسپاسم عضله کمک کند

&#x 0D;

منبع: شفقنا زندگی به نقل از ایسنا

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید