ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

جامعه بدون قرآن فقير است!

فهرست مطالب

آيت‌الله العظمی جعفر سبحانی، استاد برجسته حوزه علميه شب گذشته، 16 اسفندماه در ديدار با دبير ستاد عالی كانون‌های فرهنگی و هنری مساجد كشور گفت: اولين قدمی كه رسول گرامی در بدو ورود به مدينه برداشت زمينی را كه محل خشك كردن خرماهای تر بود از دو يتيم خريد و در آنجا مسجد بنا كرد.


وی ادامه داد: مسجد تنها برای نماز نبود و همه كارهای حكومتی نيز در آنجا انجام می‌شد و وقتی می‌خواستند مردم را آموزش دهند و يا برای جنگ اعزام كنند در مسجد اين امور صورت می‌گرفت.


سبحانی بيان كرد: ما كه در قرن پانزدهم قمری زندگی می‌كنيم مساجد بسيار وسيع و بزرگی داريم و نبايد تنها به نماز خواندن اختصاص دهيم و در آن را قفل كنيم؛ بايد متوليان مسجد كاری كنند كه مساجد غالبا باز باشد و مردم از آن بهره بگيرند.


وی با تأكيد بر آموزش قرآن در مساجد افزود: من تجربه كرده‌ام جوانانی كه با قرآن مأنوس هستند كمتر مرتكب گناه می‌شوند و الان كه فساد در دنيا از زمين و آسمان می‌بارد و ماهواره‌ها منبع فساد هستند تنها نمی‌توانيم به منبر اكتفا كنيم و بايد از ابزار متنوع برای جذب جوانان استفاده كنيم.


اين مرجع تقليد با تأكيد بر محوريت قرآن در برنامه‌های مساجد عنوان كرد: اردوهای سياحتی و علمی جوانان بايد همراه با قرآن و حديث و متنوع باشد.


وی با انتقاد از وضع حجاب در برخی دانشگاه‌ها افزود: برخی دختران ما قبل از ورود به دانشگاه معتقد به حجاب هستند اما خروجی دانشگاه‌های ما غالبا عكس است؛ دخول دانشجويان با تقوا اما خروجش بی‌تقواست كه روحانيت بايد در اين زمينه اقدام كنند و از فساد بكاهند.


استاد برجسته حوزه علميه با بيان اينكه قصص و تفسير قرآن و …برنامه‌هايی است كه جوان را از گناه باز می‌دارد اظهار كرد: عمران مساجد هم جنبه ظاهری و هم جنبه معنوی دارد و جنبه معنوی آن اين است كه بايد مسجد پرشور باشد زيرا در روايت است كه روز قيامت مسجد و قرآن و عالم از ما شكايت خواهند كرد.


اين مرجع تقليد بيان كرد: آقايان با بيان معارف اهل بيت(ع) و برنامه‌های متنوع قرآنی بايد جوانان را جذب و از گناه حفظ كنند تا مروج اسلام باشند و تنها به تفسير هم نبايد اكتفا كرد بلكه بايد ابتدا روخوانی، حفظ و قرائت را آموخت و سپس وارد مفاهيم و تفسير شويم.


وی افزود: روش‌هايی پيدا شده است كه مخاطب را در 11 جلسه با روشی آسان قرآن‌خوان می‌كند و ما بايد با روش‌های ساده‌ای جوانان را با تفسير و معارف قرآن هم آشنا كنيم.


آيت‌الله سبحانی اظهار كرد: جامعه‌ای كه قرآن دارد همه چيز دارد و اگر قرآن را كنار بگذارد فقير است؛ قبل از انقلاب می‌خواستند ما را از معارف قرآن تهی كنند به همين دليل قرآن در مدارس نبود بلكه آيات منتخبه‌ای را برای كلاس‌های 5 و 6 داشتند و ديگر خبری نبود و قرآن مهجور بود.


وی افزود: الان وضع خيلی بهتر شده است ولی اين عيبی را كه وهابيان بر ما گرفته‌اند كه ما نسبت به قرآن كم توجه هستيم بايد برطرف كنيم؛ البته الان 10 هزار حافظ قرآن داريم و همان‌طور كه رهبری فرمودند بايد 10 ميليون حافظ قرآن داشته باشيم و با روش آسان از طريق معلمان مجرب قرآن را آموزش دهيم.


اين مرجع تقليد تصريح كرد: تجويد و الحان زيبای قرآن هم بايد در كنار معارف و تفسير قرآن به جوانان آموخته شود، البته ما شيعيان ثقلينی هستيم و بايد طوری حركت كنيم كه ثقل ديگر هم فراموش نشود.


آيت‌الله سبحانی بيان كرد: ائمه و اهل بيت(ع) توجه بسيار زيادی برای قرآن قائل بودند و كتب مرتبط با اين موضوعات نيز تهيه و هر شب روايتی از ائمه(ع) در بيان فضل قرآن قرائت شود.


اين مرجع تقليد عنوان كرد: در برنامه‌های مساجد هم بايد قرآنی و هم اهل بيتی باشيد زيرا ممكن است برخی نتيجه سلبی بگيرند.


وی با تأكيد بر لزوم پاسخگويی به شبهات افزود: كتب متعددی درباره شبهات قرآنی نوشته شده است و غالبا شبهات تازه نيستند و در عصر عباسی بيان شده‌اند و شبهات وهابيت را هم می‌توان با آيات قرآن و هم روايات صحيح بخاری و مسلم جواب داد.
: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید