ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

ديدار مسئولان، داوران و متسابقان مسابقات قرآن با رهبر معظم انقلاب

فهرست مطالب

ديدار جامعه قرآنی كشورمان رأس ساعت 10:30 با تلاوت آياتی از كلام‌الله مجيد توسط حسین معتمدی، نفر اول رشته حفظ و قاسم مقدمی، نفر اول رشته قرائت در بيست و نهمين دوره مسابقات بين المللی قرآن كريم آغاز شد. در ادامه شيخ علی محمود شميس، قاری مصری و پس از آن حميد شاكرنژاد، قاری بين‌المللی كشورمان تلاوت كردند. ميثم التمار، از كشور عراق و داور اين دوره از مسابقات نيز اجرای ابتهال داشت.


اين مراسم كه با اجرای سيدوحيد مرتضوی همراه بود با تلاوت احمد احمد نعينع، قاری مصری و داور اين دوره از مسابقات ادامه يافت. پيش از آغاز بيانات مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام و المسلمين، علی محمدی، نماينده ولی فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه به ارائه گزارشی از بيست و نهمين دوره مسابقات بين المللی قرآن و فعاليت‌های قرآنی اين سازمان در آينده پرداخت.


وی خداوند را به دليل بودن در جوار حرم امام هشتم‌(ع) و نائل شدن اصحاب قرآنی و قاريان و حافظان قرآن كريم به ديدار رهبر معظم انقلاب شكر كرد و گفت: رهبرا! مدت يك هفته‌ای آوای ملكوتی قرآن كريم در كشورمان طنين‌انداز بود و به شهادت همگان به ويژه 14 نفر از اعضای هيئت داوران بيست و نهمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن از لحاظ كيفيت در سطح مناسبی بود.


سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه تصريح كرد: نمايندگان 68 كشور از كشورهای جهان از قاره‌های مختلف در رشته‌های حفظ كل و قرائت در اين مسابقات شركت كردند كه 47 نفر حافظ و 56 نفر قاری بودند. وجود چنين رقابتی از نظر كميت نيز بی‌سابقه بوده است كه اين چيزی جز لطف پرودگار و نشان‌دهنده جايگاه رفيع جمهوری اسلامی ايران در جهان نيست.


حجت‌الاسلام محمدی در ادامه به حضور پرشور مردمی در محل مسابقات اشاره كرد و افزود: در امر سياست‌گذاری اين مسابقات نيز از همكاری وزارت‌خانه‌ها، نهادهای قرآنی و مؤسسات قرآنی و مردمی بهره‌مند شديم. خوشبختانه بيشترين استقبال‌كنندگان را قشر نوجوان و جوانان تشكيل دادند كه اين سرمايه جهان اسلام و سرمايه ايران اسلامی است.


وی در ادامه به فعاليت‌های آتی سازمان اوقاف و امور خيريه ادامه داد: به فرمايش شما، نهادها و سازمان‌های قرآنی پيگير تربيت 10 تا 15 ميليون حافظ قرآن كريم هستند كه اين كار شدنی است. سازمان اوقاف و امور خيريه با برنامه‌ريزی طی مدت چهار سال يك ميليون حافظ و يك ميليون قاری را تربيت خواهد كرد.


حجت‌‌الاسلام محمدی با اشاره به اينكه سهميه استان‌ها در اين طرح مشخص شده است و طی اين چهار سال هر ساله 250 هزار نفر را تربيت خواهيم كرد، بيان كرد: سازمان اوقاف سالانه مسابقات قرآن كريم را از مراحل شهرستانی تا بالاترين سطح به تعداد 1624 مسابقه برگزار می‌كند. استان خراسان رضوی در سال 90 بيشترين تعداد شركت‌كننده در مسابقات قرآن اوقاف را به خود اختصاص داد.


وی در پايان سخنانش افزود: سهميه برای استان خراسان رضوی 84 هزار نفر در نظر گرفته شده بود اما 104 هزار نفر ثبت نام كردند كه بيشتر آنان نوجوانان و جوانان بودند. برای سال 91 سهميه اين استان سه برابر افزايش خواهد يافت.


در ادامه اين ديدار رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، بيانات خود را آغاز كردند كه متن سخنان ايشان به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، بدين شرح است.


در سالروز ولادت نورانی حضرت ابوالفضل العباس (ع)، استادان، قاريان و حافظان برتر بيست‌و‌نهمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن كريم، در حضور حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، محفل نورانی انس با قرآن تشكيل دادند و با تلاوت آيات آسمانی قرآن، به حمد و ثنای پروردگار كريم پرداختند.


حضرت آيت‌الله خامنه‌‌ای در اين ديدار كه در تالار اماكن متبركه آستان قدس رضوی برگزار شد، تدبر در آيات الهی، فهم معارف قرآنی و درس آموزی از قرآن مجيد را نياز اساسی ملت‌های مسلمان خواندند و خاطرنشان كردند: تلاوت قرآن با صوت و الحان زيبا، هدف و اصل نيست و بايد به عنوان مقدمه‌ای ضروری برای خشوع دل‌ها و ايجاد آمادگی برای درك و فهم معارف قرآنی، مورد توجه قرار گيرد.


ايشان، عشق و دلدادگی ملت ايران به قرآن كريم را موهبتی الهی و نيازمند شكرگذاری عميق پروردگار دانستند و افزودند: ملت ايران مفتخر است كه پرچم حاكميت قرآن و اسلام را در دنيای مادی به اهتزاز درآورده و با صبر و استقامت، و تحمل دشواری‌ها، روزبروز بر تلألؤ اين پرچم نورانی می‌افزايد و با هوشياری، اقتدار و پيشرفت مستمر، مكر و توطئه‌های دشمنان را ناكام می‌گذارد.


ايشان، عزت اسلامی ملت ايران را از جمله نتايج عمل به درس‌های حيات بخش قرآن برشمردند و افزودند: ملت‌های مسلمان از اين نمونه درخشان، می‌آموزند كه اگر ملتی ايمان داشت، وعده‌های الهی را باور كرد، در راه قرآن و اسلام استقامت به خرج داد، و به لبخند و ترفند دشمن اعتماد نكرد، بر پيچيده‌ترين تجهيزات نظامی و گسترده‌ترين توطئه‌های سياسی، اطلاعاتی و اقتصادی پيروز خواهد شد.


حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به طرح‌ها و اقدامات امريكا و صهيونيزم برای مقابله با حركت‌های اسلامی ملت‌های منطقه خاطرنشان كردند: دشمنان خون‌خوار و غدار، در مقابل گسترش و تعميق حركت‌های اسلامی ملت‌ها مقاومت می‌كنند اما ادامه حركت ملت‌ها در مسير قرآن، اين توطئه‌ها را ناكام می‌گذارد.


حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، تشكيل هرچه بيشتر جلسات حفظ و قرائت قرآن كريم و گسترش آموزشهای مرتبط با اين كتاب الهی را «موجب قرآنی شدن بيشتر» فضای عمومی كشور خواندند و افزودند: با وجود همه عوامل مخرب، شمار جوانان ايرانی كه اهل معنويت و دعا هستند با جوانان كشورهای ديگر قابل قياس نيست كه اين نيز جای شكر دارد.


رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اذعان مراكز بين المللی به 11 برابر بودن سرعت پيشرفت علمی ملت ايران نسبت به متوسط جهانی خاطرنشان كردند: اين ملت با تكيه بر جوانان مؤمن خود، در همه زمينه های علمی، سياسی و آبادانی به پيشرفت ادامه خواهد داد.


گفتنی است، ديدار با رهبر معظم انقلاب با حضور جمعی از جامعه قرآنی، هيئت داوران و متسابقان بيست و نهمين دوره مسابقات بين‌المللی قرآن كريم و مسئولان سازمان اوقاف و امور خيريه در جوار حرم امام هشتم‌(ع) صورت گرفت.


يادآور می‌شود، بيست و نهمين دوره مسابقات بين المللی قرآن كريم طی 28 خرداد تا دوم تيرماه به همت سازمان اوقاف و امور خيريه و همكاری نهادها و مؤسسات مردمی در سالن همايش های بين‌المللی برج ميلاد تهران برگزار شد.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید