ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

لزوم حفظ رويكرد جهانی در مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان

مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان

فهرست مطالب

علی‌اكبر حنيفی، از پيشكسوتان قرآنی كشور، با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر تنها چند كشور در دنيا هستند كه برگزاری مسابقات قرآن با عنوان بين‌المللی را در دستور كار خود قرار داده‌‌اند. الان در بين جوانان وقتی صحبت از ورزش می‌شود در تمام رشته‌های ورزشی و در تمام كشورها بلا‌استثنا مسابقاتی برای قهرمانی و نامدار شدن و پيشرفت و ترقی و كمال برگزار می‌شود كه جا دارد در زمينه‌های قرآنی نيز چنين امری مهيا شود.

وی در ادامه افزود: بسياری از كشورها به علت اينكه ماهيت اسلامی ندارند و يا اگر ماهيت اسلامی دارند به دلايلی همچون فقر و امثال آن از برگزاری مسابقات گسترده قرآن در سطح بين‌المللی و حتی داخلی امتناع می‌ورزند و لذا چند كشور محدود هستند كه گاهی اوقات مسابقاتی را در رشته‌های بسيار محدودی در سطح بين‌المللی برگزار می‌كنند.

تبديل شدن مسابقات قرآن ايران به نقطه اميدی برای جوانان ساير كشورها

اين پيشكسوت قرآنی كشور تصريح كرد: خوشبختانه در كشور خودمان شاهد هستيم كه مسابقات قرآن در رشته‌ها و سطوح مختلف به صورت عام يا خاص برگزار می‌شود. برگزاری اين مسابقات در سطح ملی و بين‌المللی به يك نقطه اميدی برای همه كشورها تبديل شده است، من خودم شاهد بوده‌ام كه جوانان ساير كشورها با چه شور و شوقی خودشان را برای حضور در رقابت‌های قرآن در سطح بين‌المللی آماده می‌كنند.

علی اكبر حنيفی در ادامه با اشاره به لزوم انگيزه دادن مسابقات به جوانان برای تلاش بيشتر در زمينه قرآن، اظهار كرد: برگزاری مسابقات بين‌المللی قرآن ايجادكننده انگيزه برای جوانان كشورهای مختلف در راستای گرايش بيشتر به سمت قرآن است.

اين فعال عرصه قرآن كشور افزود: گرايش به قرآن را بيشتر در جوانان كشورهايی مشاهده می‌كنيم كه به دنبال حقايق ناب قرآن هستند، اما به دليل اينكه در يك كشور غير اسلامی زندگی می‌كنند راه‌های محدودی برای كسب اين حقايق پيش‌رو دارند و يكی از اين راه‌ها حضور در مسابقات بين‌المللی قرآن است.

نظم در برگزاری مسابقات ميزان تأثيرگذاری آن را بالا می‌برد

وی در ادامه به تأثيرگذاری مسابقات قرآن بر جوانان و جامعه اشاره و خاطرنشان كرد: به نظر من مسابقات بين‌المللی قرآن تأثيرگذاری بسيار زيادی بر روی جامعه هدف خود خواهد گذاشت، منتها اگر اين مسابقات با نظم و انضباط خوبی برگزار شود و در هر دوره نيز همراه با نوآوری‌ها و ايده‌های جديدی باشد تا باعث سرافرازی مكتب و كشورمان می‌شود. در واقع برگزاری مسابقات بايد در هر دوره نسبت به دوره قبل به روز‌تر باشد.

اين پيشكسوت قرآنی كشور در بخش ديگری از صحبت‌های خود با ابراز گلايه از شكل برگزاری مسابقات قرآن به طور اعم در كشور گفت: حقيقتاً با برگزاری مسابقات قرآن با شرايطی كه در حال حاضر شاهد برگزاری اين قبيل مسابقات هستيم چندان موافق نيستم. همانطور كه گفتم مسابقات قرآن بايد در هر دوره همراه با پيشرفت، دستاورد و خروجی‌های مختص به خود باشد.

وی در ادامه با تأكيد بر اينكه اميدوارم مسابقات قرآن دانشجويان مسلمان از حالت دو سالانه بودن خارج شود و هر سال شاهد برگزاری آن باشيم، گفت: يكی از مسابقاتی كه هميشه من را به وجد می‌آورد مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان بوده است.

تلاش برای برگزاری سالانه مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان

حنيفی در ادامه افزود: من به اين دليل تأكيد بر برگزاری مسابقات به صورت ساليانه دارم كه برگزاری اين مسابقات برای قشر جوان و دانشجو را نه تنها لازم بلكه ضروری می‌دانم. در واقع اين مسابقات تغذيه معنوی بسيار مناسبی برای شركت‌كنندگان در مسابقات است.

اين پيشكسوت قرآنی كشور برگزاری مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان را به شرطی موفق‌آميز و تأثيرگذار دانست كه همراه با تغييرات نسبت به ادوار گذشته باشد و در ادامه تصريح كرد: اگر در مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان به طور خاص و ساير مسابقات قرآن كشور به طور اعم تغييراتی را به وجود بياوريم ميزان تأثيرگذاری اين مسابقات به مراتب بيشتر از گذشته خواهد بود.

لزوم افزايش رشته‌های مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان

علی‌اكبر حنيفی در ادامه با اشاره به لزوم تغيير در رشته‌های مسابقات قرآن برای بالا بردن سطح مسابقات گفت: برگزاری مسابقات قرآن بسيار تأثيرگذار خواهد بود منتها مواردی را كه ما بايد در اين مسابقات مد نظر داشته باشيم اين است كه در وهله اول رشته‌های اين مسابقات را افزايش دهيم و مسابقات را محدود به دو يا سه رشته نكنيم.

وی بحث ديگری را كه برای موفقيت مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان لازم و ضروری دانست را در داشتن نگرش و رويكرد واقعاً جهانی به اين مسابقات دانست و گفت: ما بايد اين مسابقات را با رويكرد واقعاً جهانی، بين‌المللی و اسلامی برگزار كنيم. ما بايد انگيزه‌های ملی را در اين قضيه به طور كلی فراموش كنيم.

اين فعال عرصه قرآنی كشور تصريح كرد: ما بايد به تمام افرادی كه وارد مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان می‌شوند به يك چشم و با يك ديد بنگريم و حق فقط به حقدار برسد. بحث ديگر اينكه از انجام دادن كارهای ملی در زمان برگزاری مسابقات مانند اينكه همه سخنرانان ايرانی باشند پرهيز كنيم. چه اشكالی دارد از يك فعال قرآنی بين‌المللی برای سخنرانی در مسابقات قرآن استفاده كنيم. متأسفانه در مسابقات بين‌المللی جمهوری اسلامی ايران نيز اين اشكالات ديده می‌شود.

يادآور می‌شود، مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان مسلمان هر دو سال يك بار توسط سازمان فعاليت‌های قرآنی دانشجويان كشور برگزار می‌شود. تا كنون سه دوره از اين مسابقات برگزار شده است و چهارمين دوره آن نيز 22 الی 25 شهريورماه سال جاری در تبريز برگزار خواهد شد.

: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید