ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

استماع» بهترين روش برای آموزش حفظ قرآن به خردسالان است

فهرست مطالب

الهام منگلی، حافظ كل قرآن كريم و كارشناس قرآنی، با اشاره به ضرورت تربيت حافظان قرآن كريم در راستای تحقق منويات مقام معظم رهبری مبنی بر تربيت 10 ميليون حافظ قرآن كريم در كشور، اظهار كرد: در تربيت حافظان قرآن كريم بايد سرمايه‌گذاری‌هايی نيز بر روی كودكان و خردسالان داشته باشيم و بتوانيم خردسالان را از همان سنين پايين با حفظ قرآن و مفاهيم و معانی آيات الهی آشنا كنيم.


اين كارشناس قرآنی در ادامه با تأكيد بر ضرورت توجه به حفظ خردسالان، عنوان كرد: هم‌اكنون روش‌های مختلفی برای حفظ خردسالان استفاده می‌شود كه در اين ميان به نظر می‌رسد، بهترين روش برای حفظ خردسالان روش «استماع» است، البته حديثی از پيامبر اكرم(ص) شاهدی بر اين مطلب است.


وی ادامه داد: پيامبر اكرم(ص) در حديثی فرموده‌اند كه هنگامی كه معلمی به فرزند كوچكی می‌گويد بگو «بسم‌الله الرحمن الرحيم» و او می‌گويد؛ خداوند برائت از عذاب را برای آن فرزند و برای پدر، مادرش و معلمش مقرر می‌كند، البته اين مطلب نشان‌دهنده اهميت آموزش از طريق استماع است كه می‌تواند سرلوحه تمامی روش‌ها قرار گيرد.


آموزش روخوانی قرآن به خردسالان به تدریج از 6 سالگی آغاز شود


منگلی در ادامه عنوان كرد: پس از اينكه از روش استماع برای آموزش حفظ قرآن به خردسالان استفاده شد، به تدريج از سن شش سالگی می‌توان روخوانی قرآن را نيز به كودكان آموزش داد، البته بحث آموزش روخوانی قرآن نيز بايد همراه با نقاشی، بازی و روش‌هايی باشد كه كودكان از طريق اين روش‌ها بتوانند با حروف آشنا شوند و همچنين نيازی نيست كه در همان ابتدای آموزش روخوانی قرآن نوشتن نيز به آنان آموزش داده شود.


اين حافظ كل قرآن درباره نحوه بهره‌گيری از روش استماع برای آموزش حفظ قرآن به خردسالان، گفت: در ارتباط با بحث استماع هم بايد به اين نكته توجه كرد كه حتماً از تلاوت‌های فصيح مصری يا ايرانی استفاده شود و در صورتی هم كه استاد قرآنی حاضر در كلاس برای خردسالان تلاوت كند، بايد تلاوت فصيح داشته باشد و بدون غلط به تلاوت بپردازد.


وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به روش‌های متعددی كه برای آموزش حفظ قرآن به خردسالان در موسسات قرآنی، مهدهای كودك و ساير مراكز قرآنی مورد استفاده قرار می‌گيرد، عنوان كرد: عليرغم توجه به اختلاف‌ نظرهايی كه موسسات و مراكز قرآنی در زمينه آموزش حفظ به خردسالان دارند، اگر يك وحدت رويه‌ای در زمينه روش‌های آموزش حفظ به خردسالان ايجاد شود، شاهد نتايج بهتری خواهيم بود.


كميته تخصصی به منظور نظارت بر آموزش حفظ قرآن خردسالان تشکیل شود


منگلی يادآور شد: گاهی اوقات نبود يك وحدت رويه و بهره‌گيری از روش‌های مختلف در آموزش حفظ قرآن به خردسالان موجب سردرگمی خانواده‌ها و افراد مبتدی می‌شود و به همين دليل لازم است كه يك ساماندهی در فعاليت موسسات قرآنی ايجاد شده و كميته تخصصی به منظور ساماندهی بحث آموزش قرآن و بحث حفظ خردسالان در كشور ايجاد شود.


اين كارشناس قرآنی يادآور شد: كميته تخصصی به منظور نظارت بر آموزش حفظ قرآن به خردسالان بايد با حضور اساتيد مجربی كه دارای روش‌های متفاوت، اما مفيدی بوده‌اند، استفاده شود تا در نهايت روش جامعی برای آموزش حفظ خردسالان به دست آيد، البته در اين ميان لازم است كه از تجربيات اساتيد قرآنی در اين زمينه بهره گرفت و نبايد از اين تجربيات چشم‌پوشی كرد.


وی در ادامه با تأكيد بر لزوم تشكيل كميته نظارت بر روش‌های حفظ خردسالان، اظهار كرد: تمام همت اين كميته بايد تلاش برای هر چه بهتر و با كيفيت‌تر بودن آموزش قرآنی خردسالان و تربيت حافظان خردسال باشد، كه يكی از كارهای مهم در اين زمينه ارزيابی روش‌های تدريس اساتيد حفظ است.


حافظ كل قرآن در بخش پايانی سخنان خود با تأكيد بر لزوم برگزاری دوره‌های تربيت معلم برای مربيان حفظ خردسالان، عنوان كرد: مربيان قرآنی كه به آموزش حفظ خردسالان می‌پردازند، به اين دليل كه ارتباط مستقيم با تربيت قرآنی فرزندان دارند و همچنين حافظان خردسال تربيت خواهند كرد، بايد در دوره‌های تربيت معلم شركت كنند، زيرا تربيت فرزندان قرآنی نيازمند وجود اساتيد قوی است و البته لازم است كه كلاس‌های آموزشی ويژه مادران نيز برگزار شود تا مادران نيز هم راستا با آموزش‌هايی كه از سوی مربيان حفظ انجام می‌شود، به آموزش فرزندان بپردازند.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید