ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

فرصت های طلایی همچون دحوالارض را با ضعف در فرهنگسازی از دست ندهیم

فهرست مطالب

حجت الاسلام والمسلمین عیسی عیسی زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره فلسفه نامگذاری بیست و پنجم ذی القعده با عنوان “دحوالارض” به خبرنگار شبستان گفت: این فسلفه به گسترانیده شدن زمین در این روز از زیر خانه خدا بازمی گردد، چراکه بنابر روایات و مستندات تاریخی در دست نخستین نقطه ای که خشکی زمین از آنجا بسط یافته کعبه است.


وی اظهار کرد: اگر بخواهیم تحلیل عملی و معرفتی از این واقعه ارائه کنیم باید بگوییم که فلسفه وجودی ما زمینیان به کعبه یعنی خانه امن الهی بازمی گردد از این رو در منابع اسلامی بیست و پنجم ماه ذی القعده که دحوالارض نام گرفته از جایگاهی عظیم برخوردار است به گونه ای که یکی از چهار روز عظیم الشان در احادیث به شمار می رود.


 


زیارت امام هشتم (ع) در این روز مورد تاکید است


حجت الاسلام عیسی زاده با بیان این مطلب که در روایات برای این روز عظیم الشان اعمال فراوانی سفارش شده است، تصریح کرد: نخستین عمل مستحبی و مورد تاکید این روز، روزه داری است که روزه آن با 70 سال برابری می کند، علاوه بر آن غسل و نماز مستحبی در وقت چاشت و نیز دعایی زیبا که در مفاتیح الجنان مشروح آن آمده است که انجام هریک از این اعمال ثواب بیشمار برای انسان به همراه دارد.


مدیر گروه فرهنگ نامه های مرکز فرهنگ و معارف قرآن ادامه داد: یکی از مهمترین اعمال این روز که به انجام آن سفارش بسیار شده است زیارت امام رضا (ع) است که برای ما ایرانیان که افتخار میزبانی ایشان را داریم زیارت حضوری ایشان از طریق تشرف به مشهد مقدس نیز امکانپذیر است.


وی درباره تاکید بر زیارت امام هشتم (ع) بیان کرد: تحلیل این مسئله به ارتباط توحید با امامت و ولایت بازمی گردد یعنی شرط توحید ولایت مداری و پذیرش امامت ائمه معصوم (ع) است و ما باید با پذیرش امامت و تبعیت از ولایت به باب توحید وارد شویم.


 


دحوالارض بهانه ای است برای رسیدن به تکامل


حجت الاسلام عیسی زاده عنوان کرد: دحوالارض بهانه ای است همچون لیالی قدر و روز عرفه که خداوند برای دستیابی به تکامل در دسترس ما قرار داده و بازسازی کنیم به ویژه از طریق اعمالی همچون روزه که امید است همگی ما به توفیق آن نائل شویم.


وی اطلاع رسانی دقیق از مناسبت هایی همچون دحوالارض را از طریق رسانه ها به صداوسیما ضروری دانست و ابراز کرد: یکی از معضلات جامعه ما این است که فرصت های طلایی مورد تاکید قرآن و روایات را به دلیل ضعف اطلاع رسانی از دست می دهیم در حالی که اگر درباره چینی روزی اطلاع رسانی شود آنهم از طریق رسانه ملی و دیگر رسانه ای پرمخاطب آنگاه اهتمام به انجام اعمال این فرصت ها به دغدغه جامعه آنگونه که مورد تاکید رهبری است تبدیل می شود.


 


از این فرصت های طلایی استفاده شود


حجت الاسلام عیسی زاده با تاکید بر لزوم فرهنگسازی از فرصت های طلایی مذهبی در جامعه گفت: اگر این مهم رخ دهد آنگاه مردم برای رسیدن مناسبت هایی همچون دحوالارض روزشماری می کنند و در نتیجه حاکمیت فضای معنوی بسیاری از مفاسد و جرائم کاهش می یابد آنچنان که در ماه مبارک رمضان آمارها نشان از این مهم دارد که معنویت و تقوای الهی در این ماه از میزان جرم و فساد کاسته است.


وی خاطرنشان کرد: روز عرفه از مناسبت هایی است که به دلیل فرهنگسازی مناسب و اطلاع رسانی وسیع از سوی جامعه به ویژه نسل جوان دانش آموز و دانشجو با استقبال فراوان مواجه می شود از این رو ضروری است که درباره مناسبت هایی همچون دحوالارض نیز آموزش و پرورش و نیز دانشگاه ها زمینه حضور و اهتمام نسل جوان را فراهم کنند تا بستر ظهور منجی آخرالزمان (عج) را که وضعیت کنونی جهان نشان از نیازمندی به حضور ایشان است ایجاد شود.
shabestan.ir

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید