ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

تجميع جشنواره آيات باعث افزايش سطح كيفی و ميزان جوايز می‌شود

فهرست مطالب

مهدی عزيززاده، مسئول برگزاری سومين دوره جشنواره قرآنی آيات، درباره ويژگی‌های اين دوره از جشنواره اظهار كرد: طبق نظام‌نامه جشنواره ما موظف هستيم در قدم اول شواری سياست‌گذاری را تشكيل دهيم.


وی ادامه داد: اعضای شواری سياست‌گذاری طبق نظام‌نامه برخی از روسای دستگاه‌ها، سازمان‌ها، معاونان وزارتخانه و روسای فرهنگی و هنری هستند، البته به خاطر آغاز به كار دولت يازدهم و تغيير و تحولات، تعدادی از اين افراد به تازگی منصوب شدند و اعضای حقوقی اين شورا تقريباً نهايی شده‌اند و اسامی اعضای حقوقی را به وزارتخانه پيشنهاد داد‌ه‌ايم.


تشکیل شورای سیاست‌گذاری در آینده‌ای نزدیک


عزيززاده بيان كرد: در صورت تاييد اين افراد، نخست شورای سياست‌گذاری تشكيل می‌شود و كليات برنامه‌های دور سوم جشنواره قرآنی آيات در آن به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود، بحث دوم بحث تشكيل هيئت‌ها و شوراهای علمی است كه كار آنها نظارت بر شش حوزه كلان محتوايی است كه در جشنواره وجود دارد.


وی خاطرنشان كرد: تجسمی، نمايشی، نغمات و … از جمله اين موضوعات هستند كه فهرست نهايی آنها به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی كه رئيس شورای سياست‌گذاری هستند، تقديم شد. جزئيات فراخوان نيز نهايی شده است، البته به دليل انتصابات جديد اين موضوع با كمی تاخير مواجه شده است.


مسئول برگزاری سومين دوره جشنواره قرآنی آيات خاطرنشان كرد: با وجود تاخير در تشكيل شورای سياست‌گذاری، اما سايت جشنواره آيات فعال شده است و آثار در حال دريافت است و تعداد قابل توجهی ثبت‌ نام كرده‌اند و برنامه‌ريزی‌ها، اطلاعات و تبليغات اين جشنواره اغاز شده است، البته بخش قابل توجه آن در روزهای آينده انجام می‌شود و سفارش توليد تيزرها نيز صورت گرفته است.


وی گفت: مشكلاتی كه در بودجه و اعتبارات پيش آمده است، باعث تاخير در روند اجرايی شده است، همچنين برای آغاز بسياری از كارها ابتدا بايد تكليف بودجه و اعتبارات مشخص شود، زيرا تا وقتی كه ميزان اعتبارات جاری معلوم نشود، سقف اعتبارات و ميزان جوايز را نمی‌توان مشخص كرد.


عزيززاده تصريح كرد: بنابر اين عمده تاخير ناشی از تعيين و تكليف اعتبارات و تشكيل شورای سياست‌گذاری است، ما در تلاش هستيم، طبق زمان‌بندی اعلام شده كار خود را پيش ببريم و مشكلات پيش آمده، سبب تغيير در برنامه نشده است، نكته قابل توجه در برگزاری اين دوره از جشنواره آيات اين است كه برخلاف دو دوره پيشين هيچ يك از استان‌ها عهده‌دار اجرای بخشی از اين جشنواره نيستند.


وی اظهار كرد: در دوره‌های قبل، هر استان عهده‌دار يك يا دو بخش از جشنواره آيات بود، البته هر رشته به صورت ملی برگزار می‌شد كه دبيرخانه آن رشته در مركز اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی همان استان بود و دبيرخانه اصلی و تمامی رشته‌ها در خود معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشت.


مسئول برگزاری سومين دوره جشنواره قرآنی آيات توضيح داد: توان و ظرفيت استان‌ها برای انجام برخی از كارها محدود است و اين يك واقعيت است كه نگاه استانی قالب است، نخبگان و اساتيد برجسته برخی از حوزه‌ها هم در آن استان‌ها نيست و استان‌ها توانمندی‌های بومی دارند.


وی ادامه داد: ما در بررسی‌های خود به اين نتيجه رسيديم كه مسائل اجرايی جشنواره‌ها عمدتاً مشترك است و می‌توان با تجميع آنها يك جشنواره با 32 رشته و زيرمجموعه ايجاد كرد. فراخوان، پوستر، دريافت آثار از جمله مسائل مشترك اجرايی است، اما هيئت‌های علمی و شورای‌های ارزيابی تخصصی هستند كه اين موضوع را هم می‌توان در تهران به راحتی پيگيری كرد.


شواری علمی متشکل از 106 داور


عزيززاده افزود: يك گروه تخصصی متشكل از 106 نفر از اساتيد و پيشكسوتان در رشته‌های مختلف به عنوان هيئت‌های علمی برای 32 رشته پيشنهاد داد‌ه‌ايم، اين افراد جداگانه جلساتی خواهند داشت. اختتاميه‌ها نيز به صورت يكسان برگزار می‌شود، در اين شيوه سطح كيفی جشنواره نيز ارتقاء می‌يابد.


وی خاطرنشان كرد: تجميع جشنواره‌ها باعث می‌شود كه در هزينه‌ها صرفه‌جويی بسيار زيادی شود و هزينه‌ها بر يك اجرای فاخر در تهران متمركز می‌شود و در كنار اين می‌توان بعد بين‌المللی جشنواره قرآنی آيات را نيز تقويت كرد و مجموع اين اقدامات باعث می‌شود كه سطح جوايز بالا رود.


مسئول برگزاری سومين دوره جشنواره قرآنی آيات گفت: اگر شخص بخواهد در سومين دوره جشنواره ملی و بين‌المللی قرآنی آيات شركت كند، می‌تواند به سايت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی http://www.qia.ir يا سايت جشنواره به نشانی http://quranfestival.ir/fa مراجعه كند.


وی تصريح كرد: فراخوان و آيين‌نامه‌ها كاملاً و به صورت دقيق مشخص شده است و به محض تشكيل شورای سياست‌گذاری، اين آيين‌نامه‌ها بر سايت قرار می‌گيرند تا علاقه‌مندان بتوانند بر اساس ضوابط موجود آثار خود را در جشنواره شركت دهند.


عزيززاده در پايان مطرح كرد: اميدواريم با مشاركت جامعه هنرمندان، قرآنيان و فرهنگيان سومين دوره جشنواره قرآنی آيات با شكوه بيشتر انجام شود و برگزاری اين جشنواره سبب جهت‌دهی آثار هنری با محوريت قرآن و عترت و زمينه‌ساز گسترش فرهنگ قرآنی در كشور شود.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید