ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

گام‌های مؤثر در حذف روش‌های ناكارآمد آموزش قرآن/ شرايط صدور مجوز مؤسسات

فهرست مطالب

ولی‌الله ياراحمدی، رئيس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خيريه، در رابطه با صدور مجوز مؤسسات قرآنی، گفت: نياز است تا مراكز متولی امور قرآنی و صدور مجوز با انجام تحقيق مشخص كنند، در چه منطقه و بخشی از كشور، چه مؤسسه‌ای مورد نياز است و پس از معين شدن مناطق، اقدام به صدور مجوز كنند.


وی در ادامه بيان كرد: اين مراكز می‌توانند با كسب اطلاع جامع از وضعيت نياز مناطق جهت راه‌اندازی مؤسسه، مؤسسات را بجا ايجاد كنند؛ يعنی پس از اطلاع از تراكم اجتماعی و يا كمبود مؤسسه در جای‌جای كشور اقدام به راه‌اندازی مؤسسه و مركز قرآنی كنند.


ياراحمدی تصريح كرد: با توجه به نياز جامعه به مؤسسات قرآنی، فردی كه درخواست دريافت مجوز مؤسسه دارد، بايد اهليت و صلاحيت تخصصی و لازم را در حوزه‌هايی كه می‌خواهد فعاليت كند، داشته باشد و مهم‌تر از تخصص نيز توجه به نوع نگاه و اهداف درخواست‌كننده مؤسسه است.


وی در ادامه اظهار كرد: بررسی شخصيت فردی درخواست‌كننده و توانايی وی در اداره مؤسسه و جذب مخاطب و در ادامه نظارت و هدايت بر اين مراكز از ضروريات است؛ زيرا اگر نظارت و هدايت نباشد اين مراكز در ادامه فعاليت خود با مشكل مواجه خواهند شد.


رئيس مركز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خيريه افزود: در سال‌های اخير در سراسر كشور مؤسسات متعددی ايجاد شده است، لذا متوليان مؤسسات قرآنی بايد بتوانند با نظارت و جهت‌دهی در قالب حمايت از مؤسسات و طی نظارت دقيق عملكرد اين مراكز را ارزيابی كنند.


وی در ادامه با اشاره به اينكه صرف واگذاری مؤسسات به درخواست‌كنندگان و صدور تعدادی مجوز ما را به هدف توسعه فعاليت‌های قرآنی نمی‌رساند، بيان كرد: نياز است تا هم در بخش نظارت و ارزيابی و هم در بخش حمايت از مؤسسات، آيين‌نامه‌هايی تدوين شود.


اثرگذار بودن؛ علت ماندگاری روش‌های آموزشی سنتی


ياراحمدی در رابطه با فعاليت مؤسسات سنتی اظهار كرد: راه‌ها و روش‌های آموزشی كه در مؤسسات سنتی قديمی مورد استفاده قرار می‌گيرد، تماما قديمی، كهنه و تاريخ گذشته نيستند؛ زيرا بسياری از روش‌های سنتی و روش‌هايی كه در بسياری از جلسات سنتی قديمی و محافل قرآنی مؤسسات استفاده می‌شود، آرام‌آرام از دل تجربيات چندين ساله اساتيد قرآنی به‌وجود آمده‌اند و علت ماندگاری آنها نيز اثرگذار بودن آنهاست.


وی تصريح كرد: بنابراين بايد روش‌های آموزشی مؤسسات سنتی بررسی شده و فعاليت‌های سنتی اثرگذار و كارآمد تقويت و با همان كيفيت حفظ شوند و اين شعار كه «بايد همه چيز مدرن شود» در همه فعاليت‌ها كار آمد نيست؛ اگر چه بايد در برخی از فعاليت‌ها تغييراتی پيدا ايجاد شود و با برنامه‌های كلاسيك همراه شوند، اما اين قضيه برای همه روش‌های آموزشی صادق نيست.


ياراحمدی بيان كرد: با توجه به اينكه منابع آموزشی كشور همه ساله ارزيابی و مورد بررسی قرار می‌گيرند، ضروری است، دستگاه‌های متولی، هيئت‌هايی تشكيل دهند تا كارآمدترين روش‌های آموزشی را گزينش كرده و قالب همايش، كلاس‌ و … به اساتيد معرفی كنند تا روش‌های كارآمد آموزشی گسترش پيدا كرده و عملا روش‌های نا‌كارآمد و بی‌بهره حذف شوند.


استفاده از گزينه‌های تشويق؛ عاملی جهت مداومت حضور فرد در كلاس


وی افزود: يك روش كار آمد، بايد گستره آموزشی كامل و جامعی داشته باشد، تا بتوان در كمترين زمان بهترين آموزش را ارائه داد و از گزينه‌های تشويق جهت مداومت حضور فرد در كلاس و برنامه‌های آموزشی كمك گرفت، تا فرد با نوع تدريس مخاطب در حداقل بازده زمانی بتواند قرآن را به‌خوبی ياد گرفته و انگيزه ادامه فرآيند آموزش را در وی تقويت كرد.


ياراحمدی با اشاره به‌اينكه دلايل گريز فراگيران از آموزش بيشتر نياز به‌بررسی دارد، افزود: طولانی بودن دوره آموزش و به‌روز نبودن روش‌های آموزش، ناتوانی استاد و مربی در آموزش، نبودن تبليغ لازم برای آموزش قرآن و … از دلايل گريز فراگيران است.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید