ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

شناخت و معرفی انديشه‌ها و خلاقيت‌های تخصصی توسط مديران مؤسسات قرآنی

فهرست مطالب

حجت‌الاسلام والمسلمين اكبر فهيمی، محقق و پژوهشگر قرآن، با اشاره بر لزوم تعيين چشم‌انداز‌های سالانه توسط مديران مؤسسات قرآنی ـ مردمی، گفت: مديريت اثربخش در صورتی تحقق می‌يابد كه در وهله اول به تعيين چشم‌اندازهای سالانه توجه داشته باشد؛ سپس نسبت به جوانب منفی يا مثبت آن مركز به هدايت اهداف بپردازد.


اين استاد دانشگاه به نحوه مديريت اصولی در مؤسسات قرآنی ـ مردمی اشاره و تصريح كرد: مديريت اصولی و سازمان‌يافته نيازمند اتخاذ تصميمات صحيح در رابطه با اداره امور مؤسسات، تعيين خط‌مش و برنامه‌ريزی‌های كاربردی است.


پرورش و هماهنگ‌سازی فرآيندهای مؤسسات قرآنی از سوی مديران


مؤلف كتاب «گوهر جوانی» در رابطه با اهم وظايف مديران مؤسسات قرآنی عنوان كرد: مدير يك مؤسسه قرآنی بايد نسبت به اموری كه در حال پی‌گيری آن است، دقت و جدیّت داشته باشد؛ همچنين بايد توانايی‌های لازم در رابطه با پرورش و هماهنگ‌سازی فرآيندهای مؤسسه را در ارتباط و همسوسازی با اهداف اين مركز قرآنی را بهره‌مند باشد.


حجت‌الاسلام فهيمی خواستار حضور يك فرد باتجربه جهت مديريت و رهبری عوامل يك مؤسسه قرآنی شد و اظهار كرد: به‌طورقطع تجربه‌اندوزی در حين اجرای برنامه‌ در مؤسسات قرآنی مستلزم به‌كارگيری فرد با استعداد و خلاق است كه رهبری تمامی جوانب اين دست از مراكز را به‌عهده داشته باشد.


اين استاد حوزه علميه در رابطه با نحوه شكل‌گيری ساختار مؤسسات قرآنی گفت: هم‌اكنون ساختار مؤسسات قرآنی و ديگر مراكز آموزشی‌ به‌ شيوه هيئت‌مديره‌ای يا تك محوری شكل گرفته است كه اگر اين مهم همگان با مشورت انجام شود، نتيجه بهتری را به جای خواهد داشت.


وی با تأكيد بر ضرورت شكل‌گيری ساختار هيئت‌مديره‌ای در مؤسسات قرآنی، عنوان كرد: مديريت موفق نيازمند بهره‌وری از توان رهبری و يا قدرت نفوذ در ديگران است؛ به‌طوركلی اگر تصميم‌گيری‌ها و مشورت عوامل اجرايی براساس اقدام جمعی صورت گيرد، ثمربخش خواهد بود.


لزوم آشنايی مديران مؤسسات نسبت با رويكردهای قرآنی، آموزش‌ها و علوم و فنون قرآنی


حجت‌الاسلام فهيمی با بيان اينكه مديران مؤسسات قرآنی ـ مردمی دارای سبقه قرآنی باشند، افزود: مؤسسات قرآنی به فردی كه دارای سابقه طولانی در مسير قرآن داشته‌اند، نياز دارند؛ بدين دليل كه نسبت به رويكردهای قرآنی، آموزش‌ها و علوم و فنون قرآنی آشنا هستند و در نهايت می‌توانند به نحو احسن فعاليت‌ها را ارزيابی كنند.


اين پژوهشگر قرآن در رابطه با ارتباط مؤسسات قرآنی با مراكز آموزشی كشور جهت تبادل آموخته‌ها، تجربيات و همچنين كسب دستاوردهای تازه علمی، اظهار كرد: توسعه ارتباط ميان مراكز آموزشی، علمی و تحقيقاتی به‌منظور انتقال و تبادل آموخته‌ها و همچنين كسب دستاوردهای تازه علمی منجر به ايجاد نوآوری در امر مديريت اين دست از مراكز می‌شود.


مؤلف كتاب «شيوه‌های پيامبر اعظم(ص) در دعوت به اسلام» در ادامه يادآور شد: مديران مؤسسات قرآنی علاوه بر نظارت بر امور قرآنی بايد نسبت به شناخت و معرفی انديشه‌ها و خلاقيت‌های تخصصی در حوزه قرآن، آگاهی‌های لازم را داشته باشند تا از اين رو به ارتقای سطح توسعه فرهنگ قرآنی دست يابند.


اين استاد دانشگاه در پايان خواستار برگزاری دوره‌های بازآموزی قرآن ويژه مديران مؤسسات قرآنی ـ مردمی شد و افزود: با اشاره به اهميت و ضرورت ارتقای علمی در جامعه كنونی، لازم است تا دوره‌های بازآموزی قرآن برای مديران مؤسسات قرآنی برگزار شود تا با علت و فلسفه علوم قرآنی به‌صورت جامع آشنا شوند.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید