ورود

ثبت نام

موسسه قرآن و نهج البلاغه
home-icone
Institute of Quran & Nahjul Balaghah

امتیازات تشویقی برای دانشجویان حافظ چند جزء در نظر گرفته شود

فهرست مطالب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طاهری، مدیر مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، در خصوص ایجاد زمینه فعالیت بیشتر این کانون‌ها اظهار کرد: دانشجویان و فعالان کانون‌های قرآن و عترت از جمله مظلوم‌ترین فعالان دانشگاهی هستند.


وی ادامه داد: در جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها که نمایندگان تمام دستگاه‌های آموزش عالی در آن حضور دارند، همیشه بر لزوم ارتباط خوب مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها با مسئولان کانون‌های قرآن و عترت تاکید می‌کنیم، همچنین برای ایجاد زمینه مناسب برای حمایت‌های مالی مقرر شد که بودجه‌های بیشتری به این امر اختصاص یابد.


توزیع بودجه قرآنی دانشگاه‌ها از شورای هماهنگی


حجت‌الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: طی اقدامی مناسب مقرر شد که بودجه نیم درصد فعالیت قرآنی کشور در زمینه دانشگاه‌ها، امسال از طریق شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور توزیع شود و بین دستگاه‌های آموزش عالی تقسیم شود، همچنین یکی از کارهایی که انجام خواهیم داد این است که سهم بیشتری از بوجه برای فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت در نظر می‌گیریم.


وی تصریح کرد: به عبارت دیگر برنامه‌ای که از هر دستگاه مطالبه می‌شود، بر طبق آن بودجه نیم درصدی اختصاص می‌یابد و بخش مهمی از آن باید به برنامه‌های قرآن و عترت اختصاص یابد. نکته دیگر این است که در برنامه‌های دینی و قرآنی دانشگاه‌ها باید خلاقیت و نوآوری وجود داشته باشد.


مدیر مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور گفت: این خلاقیت را می‌توان با آموزش‌های لازم و حمایت‌های مالی ایجاد کرد، از این جهت لازم است که با همکاری همه دستگاه‌ها زمینه ایجاد خلاقیت در دانشجویان را در این امور زیاد کنیم تا دانشجویان بدانند که باید به چه شیوه‌ای عمل کنند.


لزوم خلاقیت در آموزش‌های قرآنی


وی توضیح داد: اگر امروزه بخواهیم کلاس‌های سنتی آموزش قرآن را با همان شکل در دانشگاه‌ها برگزار کنیم، نتیجه مطلوب فراهم نمی‌شود؛ بلکه باید در قالب آموزشی و نحوه اجرای آن تجدید نظر کنیم و کلاس‌‌های قرآنی را به شکل جدیدی تدارک ببینیم. در کلاس قرآن باید نوآوری وابتکار به خرج داد تا جذابیت این کلاس‌ها برای دانشجویان بالا رود.


حجت‌الاسلام طاهری بیان کرد: مفاهیم و پیام آیات قرآن کریم را نباید الزاماً در قالب سخنرانی ارائه کرد، بلکه می‌توان این نکات و پیام‌ها را در قالب تابلوتصویر، هنر، فیلم، تئاتر و … برای دانشجویان تبیین کرد. دانشجویی که دست به قلم است، می‌تواند قصه‌های قرآنی را به زبان روز بنویسد، دانشجویی که خطاط است می‌تواند آیات اخلاقی قرآن را به تصویر بکشد.


وی اظهار کرد: ما ابتدا باید حوزه‌های فعالیت دانشجویان را برای آنها روشن کنیم. دانشجویان به انجام کارهای قرآن علاقه‌مند هستند، اما شاید زمینه و نوع فعالیت آن را ندانند. در برخی از زمینه‌ها دانشجویان واهمه دارند که به خاطر حرمت کلام وحی، وارد این عرصه شوند که نکند کار آنها توهین به قرآن باشد. در این‌ باره هم می‌توان با همکاری اساتید معارف حدود کار ارزشی را از غیر آن مشخص کرد.


مدیر مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: در دانشگاه‌ها اساتید قرآن و معارف مشاوره‌های لازم را به دانشجویان ارائه می‌کنند و از این جهت نیز حمایت‌های فکری لازم از دانشجویان صورت می‌پذیرد. اعتقاد ما بر این است که در حوزه تحول در علوم انسانی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، آن چه که باید اتفاق بیفتد، این است که علوم قرآنی وارد متون درسی شود.


وی با اشاره به تاثیر قرآن در علوم مختلف و شکل‌دهی  زندگی قرآنی فرد و جامعه توضیح داد: اگر علوم قرآنی شوند، همه زندگی فرد با قرآن عجین می‌شود و روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، صنعت و هنر ما رنگ و بوی قرآنی می‌گیرد. اگر ما به جامعیت قرآن کریم اعتقاد داریم، باید بپذیریم که قرآن کریم برای همه علوم و رشته‌ها سخن دارد.


حجت‌الاسلام طاهری عنوان کرد: محققان ما باید در این زمینه بحث‌های علمی کنند و موضوع را تبیین کنند و در اختیار دانشجویان قرار دهند و هم دانشجویان باید تمرکز بیشتری در فراگیری علوم قرآنی مرتبط با رشته خود با دید میان‌رشته‌ای داشته باشند و تمرکز خود را از علوم غربی بردارند.


وی گفت: در این زمینه در شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها ما آمادگی هرگونه پذیرش نظر و ایده را داریم تا بتوانیم در این عرصه به رشد و ارتقای مطلوب برسیم. اتفاقی که در سال گذشته در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند؛ به تصویب رسید، این بود که حافظان کل قرآن کریم مشمول تحصیل رایگان در دانشگاه‌ها می‌شوند.


مدیر مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور گفت: این اتفاق مبارکی بود که مشوق خوبی برای ورود دانشجویان به حفظ قرآن کریم است و امیدواریم در آینده باز هم شاهد این مصوبات در حمایت از فعالان قرآنی دانشگاه‌ها باشیم.


وی با اشاره به سهم دانشگاهیان در تربیت حافظان قرآن کریم عنوان کرد: مقام معظم رهبری بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور تاکید دارند و دانشگاه‌ هم برای ایفای نقش مشوقی خود می‌تواند مصوباتی را داشته باشد تا در آن حافظان چند جزء قرآن کریم نیز مورد حمایت‌های تحصیلی و امتیازات فرهنگی قرار گیرند.


حجت‌الاسلام طاهری بیان کرد: در انتخاب دانشجوی نمونه که هر ساله انجام می‌گیرد، ملاک‌های قرآنی نیز باید لحاظ شود، همچنین برای فعالان قرآنی دانشگاه‌ها نیز می‌توان نمرات تشویقی در دروس قرآن یا معارف آنها وضع کرد و همه این‌ها مجموعه عواملی است که می‌تواند دست به دست هم دهد که دانشگاه‌های کشور قرآنی شود.


: iqna

به این مطلب امتیاز دهید:
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در email

فرصت ویژه برای علاقه مندان به نویسندگی

شما می توانید مقالات خود را با نام خود در وب سایت موسسه منتشر نمائید. برای شروع کلیک نمائید.

نویسنده مقاله باشید